Enligt kvällens sändning i Västnytt är facket upprörda över att 15 av Göteborgs Spårvägars verkstadsarbetare förlorar arbetena. I normala fall finns väl inte mycket att säga om uppsägningar, men facket menar att uppsägningarna orsakas av att Spårvägen lagt ut arbeten på externa verkstäder (Norrköping och MGB).
Har länge trott att de utlagda arbetena berott på kapacitetsbrist i Göteborg, men kanske GS har lagt ut dem på konkurrens för prispress. Mellandelsmonteringen skedde/sker såvitt jag förstod i Tyskland av tekniska skäl. Norrköpingsarbetena måste därför vara största "boven" i dramat. Transplantationsarbetet i Tyskland låter också anmärkningsvärt om kapacitet finns i Götet.
Vad ska man säga? Tråkigt med uppsägningar givetvis. Rent spontant låter det konstigt att externa arbeten med dyr transport kan bli så mycket billigare att det blir aktuellt med avskedningar av egen personal. Därför måste det ligga andra orsaker bakom än bara externa arbeten. Kanske det fr.o.m. nu finns för lite att göra. M21-arbetena avslutade och större arbeten på pedalvagnarna är knappast att vänta. Hade facket velat att upprustningsarbetena spridits ut mer i tiden?
/Michael
Heta verkstadsnyheter
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tja så här blir det ibland.
Som jag har förstått det har GS under flera år haft en ansträngd personalsituation där verkstadspersonalen inte räckt till. Detta på grund av att man har haft ett stort ombyggnadsprojekt på gång, M21 transformationen så att säga. Det jobb som varit möjligt att utföra i Göteborg har också utförts här. Lackning, byte av inredning och revision på de i M31:an ingående M21-delarna.
Eftersom det är MGB som har utvecklat konstruktionen med mittdel är det också naturligt att det är just mittiskogens apparatbyggeri som utför implantationen, de skulle antagligen kräva ohejdliga mängder pengar för att utföra jobbet i Sverige (för en transplantation är det inte frågan om när man lägger till, jämför en hjärttransplantation med när den plattbystade donnan får implantat).
Samtidigt som detta har pågått har man varit tvugna att "livstidsförlänga" M28 och M29, vilket i första hand innebär rostsanering. Värkstäderna i Norrköping är erkänt duktiga på detta, och lade kanske dessutom bästa budet.
Arbetena med M21 är nu i det närmaste avslutade, varför det är naturligt att permitteringar sker nu - jag antar att facket egentligen inte är tagna på sängen utan har varit väl medvetna om detta länge... Redan för ett år sedan hörde jag den intressanta frågeställningen - undrar vad jag skall göra när M31-projektet är slutfört....
/Tony
Som jag har förstått det har GS under flera år haft en ansträngd personalsituation där verkstadspersonalen inte räckt till. Detta på grund av att man har haft ett stort ombyggnadsprojekt på gång, M21 transformationen så att säga. Det jobb som varit möjligt att utföra i Göteborg har också utförts här. Lackning, byte av inredning och revision på de i M31:an ingående M21-delarna.
Eftersom det är MGB som har utvecklat konstruktionen med mittdel är det också naturligt att det är just mittiskogens apparatbyggeri som utför implantationen, de skulle antagligen kräva ohejdliga mängder pengar för att utföra jobbet i Sverige (för en transplantation är det inte frågan om när man lägger till, jämför en hjärttransplantation med när den plattbystade donnan får implantat).
Samtidigt som detta har pågått har man varit tvugna att "livstidsförlänga" M28 och M29, vilket i första hand innebär rostsanering. Värkstäderna i Norrköping är erkänt duktiga på detta, och lade kanske dessutom bästa budet.
Arbetena med M21 är nu i det närmaste avslutade, varför det är naturligt att permitteringar sker nu - jag antar att facket egentligen inte är tagna på sängen utan har varit väl medvetna om detta länge... Redan för ett år sedan hörde jag den intressanta frågeställningen - undrar vad jag skall göra när M31-projektet är slutfört....
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Det blev visst två nästan identiska meddelanden. Skumt. Tryckte på förhandsgranska, ändrade texten och skickade. Också går det visst inte att ta bort meddelanden längre.
Senast redigerad av Mr. Burns den torsdag 09 januari 2003 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
Tror det blev en missuppfattning där. Eller så var jag lite otydligTonyM skrev: Eftersom det är MGB som har utvecklat konstruktionen med mittdel är det också naturligt att det är just mittiskogens apparatbyggeri som utför implantationen, de skulle antagligen kräva ohejdliga mängder pengar för att utföra jobbet i Sverige (för en transplantation är det inte frågan om när man lägger till, jämför en hjärttransplantation med när den plattbystade donnan får implantat).

Utan att känna till detaljerna höjer jag ett frågetecken över fackets agerande. Hur menar de att GS skulle ha agerat? Avvakta med rostsaneringen av M28 tills M21-revisionerna var klara, för att säkerställa arbetstillfällen i Göteborg?
/Michael
Re: Heta verkstadsnyheter
Vill minnas att det då man började göra rostsanering i Norrköping, även gjorde samma sak på egen verkstad. Hur kostnadsbilden var där vet jag tyvärr inte, men misstänker att den nog inte var till egna verkstans fördel.Spårvagnsmicke skrev: Har länge trott att de utlagda arbetena berott på kapacitetsbrist i Göteborg, men kanske GS har lagt ut dem på konkurrens för prispress. Mellandelsmonteringen skedde/sker såvitt jag förstod i Tyskland av tekniska skäl. Norrköpingsarbetena måste därför vara största "boven" i dramat. Transplantationsarbetet i Tyskland låter också anmärkningsvärt om kapacitet finns i Götet.
Dock lär det senare ha visat sig, då någon Göteborgsrenoverad vagn varit i Norrköping, för reparation av stora skador, att man i Norrköping, hittat stora mängder rost kvar på ställen som då borde varit åtgärdade.
Självklart så påtalades ju detta.
Sådant kan ju inte precis vara något som gör att man får ytterligare jobb, till den egna verkstaden, när ytterligre vagnsupprusningar ska handlas upp, inte ens om man råkar vara _lite_ billigare.
Ytterliger fall av sådant "kvalitetsarbete" lär senare ha upptäckts.
//Leif D