Frågor om spårvägsplaner + framtida linjenät i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Frågor om spårvägsplaner + framtida linjenät i Göteborg
Hej, hoppas på mycket info i detta nya, efterlängtade forum.
Finns det, utöver Kringen, andrabeslutade/projekterade spårvägsutbyggnadsplaner i Göteborg?
Finns det några planer som har en realistisk chans att förverkligas?
Var skulle en ny spårvägsutbyggnad göra bäst nytta?
Apropå Kringen, det ärfrån officiellt håll märkligt tyst/blankt med info om byggplanerna för länken Järntorget-Skeppsbron-Lilla Torget-Brunnsparken. Är den utbyggnaden säkrad efter Götaledens färdigställande? Den skulle ju innebära en uppsnabbning av vagnarna västerut.
Finns det några förutsägelser om hur linjenätet kan komma att se ut nät Kringendelen Järntorget-Brunnsparken är färdigställd? Hur kommer det att påverka linjerna som nu passerar Viktoriagatan?
Många frågor och förhoppningsvis många svar, tackar på förhand.
Finns det, utöver Kringen, andrabeslutade/projekterade spårvägsutbyggnadsplaner i Göteborg?
Finns det några planer som har en realistisk chans att förverkligas?
Var skulle en ny spårvägsutbyggnad göra bäst nytta?
Apropå Kringen, det ärfrån officiellt håll märkligt tyst/blankt med info om byggplanerna för länken Järntorget-Skeppsbron-Lilla Torget-Brunnsparken. Är den utbyggnaden säkrad efter Götaledens färdigställande? Den skulle ju innebära en uppsnabbning av vagnarna västerut.
Finns det några förutsägelser om hur linjenätet kan komma att se ut nät Kringendelen Järntorget-Brunnsparken är färdigställd? Hur kommer det att påverka linjerna som nu passerar Viktoriagatan?
Många frågor och förhoppningsvis många svar, tackar på förhand.
Re: Frågor om spårvägsplaner + framtida linjenät i Göteborg
Ja, det finns en del reservat exempelvis uppe i Angered, Östra-Sjukhuset-Björndammen, Norra Älvstranden, "Operalänken" (Lilla Torget-Lilla Bommen) och Backa är några exempel på reservat.Kalle T skrev:Hej, hoppas på mycket info i detta nya, efterlängtade forum.
Finns det, utöver Kringen, andrabeslutade/projekterade spårvägsutbyggnadsplaner i Göteborg?
Behov finns exempelvis i Angered och BackaKalle T skrev:
Finns det några planer som har en realistisk chans att förverkligas?
Enligt min ödmjuka syn så behövs det en direktlinje mellan Gårda och Mölnlycke med tvåminuterstrafikKalle T skrev: Var skulle en ny spårvägsutbyggnad göra bäst nytta?

Backa skulle tjäna ordentligt på spårvagn bussarna är överfulla sena och kritiserade
Det är svårt att bygga denna sträcka med biltrafiken kvar ovan jord. Det var med samma argument man flyttade om sträckan Lilla Torget-Lilla Bommen till Östra Hamngatan-Brunnsparken 1971 då leden byggdes.Kalle T skrev: Apropå Kringen, det ärfrån officiellt håll märkligt tyst/blankt med info om byggplanerna för länken Järntorget-Skeppsbron-Lilla Torget-Brunnsparken. Är den utbyggnaden säkrad efter Götaledens färdigställande? Den skulle ju innebära en uppsnabbning av vagnarna västerut.
Det är inte märkligt tyst, projektet är finansierat och upphandlat och väntar på projektstart.
Jag är övertygad om att så är fallet, men låt oss nu se, det kanske kommer annat emellan, det är ett tag kvar tills vi är där.Kalle T skrev: Finns det några förutsägelser om hur linjenätet kan komma att se ut nät Kringendelen Järntorget-Brunnsparken är färdigställd? Hur kommer det att påverka linjerna som nu passerar Viktoriagatan?
Med reservation för tyckfel.
Är det ingen som vet något mer eller finns det inga planer?
Tja! Tack för svaret, men jag är fortfarande nyfiken på om det finns något mer handfast beslutat vad gäller spårvägsutbyggnader i Göteborg utöver Kringen, eller finns det några spårvägsutbyggnader med i de "visioner" och översiktsplaner som kommuner brukar älska att strö omkring sig?
Det har jag full förståelse för....
Kringen är det enda som är handfast och offentligt.
Vad som kommer sedan/under tiden får vi tåligt invänta. Det finns en vilja, men det skall finnas pengar också, inte bara till att bygga
(Se tråd om försenad linje 12)
En kvalificerad gissning är att Norra Älvstranden kommer att få spårväg trots att det inte är det mest trängande (Backa) det finns "utvecklingspotential" i det området och därför vill man ligga långt framme. Hur en sådan spårväg kommer att utföras är osagt.
Kringen är det enda som är handfast och offentligt.
Vad som kommer sedan/under tiden får vi tåligt invänta. Det finns en vilja, men det skall finnas pengar också, inte bara till att bygga
(Se tråd om försenad linje 12)
En kvalificerad gissning är att Norra Älvstranden kommer att få spårväg trots att det inte är det mest trängande (Backa) det finns "utvecklingspotential" i det området och därför vill man ligga långt framme. Hur en sådan spårväg kommer att utföras är osagt.
Med reservation för tyckfel.
Re: Är det ingen som vet något mer eller finns det inga plan
När M32:an (Alsaldobredavagnen) presenterades visades även förslag på framtida planer, dessa angavs, vad jag kommer ihåg, den av Tony M noterade Backa-linjen, men även en "tvärbana" mellan Bergsjön och Angered. Riktigt hur den skulle gå, när den skulle kunna bli verklighet eller OM den kommer att gå, det vågar man ju aldrig fundera på ens.Kalle skrev:Tja! Tack för svaret, men jag är fortfarande nyfiken på om det finns något mer handfast beslutat vad gäller spårvägsutbyggnader i Göteborg utöver Kringen, eller finns det några spårvägsutbyggnader med i de "visioner" och översiktsplaner som kommuner brukar älska att strö omkring sig?

- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
Re: Är det ingen som vet något mer eller finns det inga plan
Njae... Senaste jag har sett är från Kortedala (Aprilgatan) till Hjällbo över en högbro... Miljövännerna lär "jubla" vad det gäller lärjedalen.tomsa skrev: När M32:an (Alsaldobredavagnen) presenterades visades även förslag på framtida planer, dessa angavs, vad jag kommer ihåg, den av Tony M noterade Backa-linjen, men även en "tvärbana" mellan Bergsjön och Angered. Riktigt hur den skulle gå, när den skulle kunna bli verklighet eller OM den kommer att gå, det vågar man ju aldrig fundera på ens.
/T
Med reservation för tyckfel.
Kortedala-Angered, varför?
Jag har också sett sträckan Kortedala-Angered på en skiss-karta och undrade spontanmt varför man vill bygga en sträcka där? Ska det bli nya hållplatser vid befintlig bebyggelse längs sträckan eller planeras det något nytt bostadsbyggeri som behöver trafikförsörjas?
Om inte verkar det ju vara ett rejält kapitalslöseri och en icke-pr-mässig naturmiljöförstöring för att ge två redan snabbspårvägsförsörjda stadsdelar alternativa sätt att komma till Gamlestaden.
Så frågan är helt enkelt: Varför vill man bygga denna sträcka?
Om inte verkar det ju vara ett rejält kapitalslöseri och en icke-pr-mässig naturmiljöförstöring för att ge två redan snabbspårvägsförsörjda stadsdelar alternativa sätt att komma till Gamlestaden.
Så frågan är helt enkelt: Varför vill man bygga denna sträcka?
Re: Kortedala-Angered, varför?
Enkelt. Förenkla resandet mellan stadsdelarna Angered och Kortedala/Bergsjön. Plus möjligheten att eventuellt spara på linjen över redbergsplatsen. Resandet denna väg är inte riktigt lika tungt som över snabbspåret varför man på så vis kunde rationalisera bort 8:an eller 6:an och därmed skapa en "mjölkspårvagn" Centrum-Redbergsplatsen-Kortedala/Angered.Kalle skrev:Jag har också sett sträckan Kortedala-Angered på en skiss-karta och undrade spontanmt varför man vill bygga en sträcka där? Ska det bli nya hållplatser vid befintlig bebyggelse längs sträckan eller planeras det något nytt bostadsbyggeri som behöver trafikförsörjas?
Om inte verkar det ju vara ett rejält kapitalslöseri och en icke-pr-mässig naturmiljöförstöring för att ge två redan snabbspårvägsförsörjda stadsdelar alternativa sätt att komma till Gamlestaden.
Så frågan är helt enkelt: Varför vill man bygga denna sträcka?
Den sista argumentationen tror jag dock inte på efter att 6/8 kommer att gå över skånegatan. Vagnsutrymmet och rationaliseringsbehovet blir större runt Centralen/Brunnsparken. Det finns en möjlighet att resandet mellan Kortedala/Angered-Redbergslid-Korsvägen-Sahlgrenska ökar så kraftigt att båda linjerna trots allt behövs.
Med reservation för tyckfel.
Det finns en översiktsplan på följande ställe.
http://www.stadsbyggnad.goteborg.se/pro ... s_op99.nsf
Där finns lite info om planer i framtiden dock inte tidslagda.
JAgr
http://www.stadsbyggnad.goteborg.se/pro ... s_op99.nsf
Där finns lite info om planer i framtiden dock inte tidslagda.
JAgr