Kollektivtrafiknämnden i Helsingfors beslöt i går (den 17 nov) på sitt möte att nattrafiken på linje 3T skall upphöra from den 4 juni nästa år. Kvar blir endast systerlinjen 3B i motsatt ringlinjeriktning. Vidare dras en tur bort nattetid på linje 4 (Skatudden-Munksnäs). Jag misstänker att nattrafiken slopas sgs helt under en närmare framtid. Systemet med öppet biljettsystem har lett till att alltför få köper biljett då inga biljettkontroller görs nattetid. Ej heller de, som reser med tidskort ids alltför flitigt visa upp kortet för kortavläsaren. Beslutet om en försämrad nattrafik kunde ha undvikits ifall man på nattspårvagnarna skulle ta ibruk ett system där instigning sker endas via framdörren, så att föraren checkar allas biljetter. De som ingen biljett har, skulle då köpa en av föraren.
Ersättandet av busslinje 13 (Skatuddsterminalen-centrum) med utökad trafik på spårvägslinje 4T bordlades. Enligt ett nytt förslag läggs busslinje 13 ned medan 4T även i fortsättningen skulle trafikeras endast då Stockholmsfärjan ankommer till/avgår från Skatudden. Om två veckor avgörs frågan om ifall det bli utökad trafik (kl 10-18) på 4T eller inte.
Piirka
---------------
Språklektion 28 i Moominvalley
vara i armén - göra lumpen
Go'natt 3T
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Go'natt 3T
Att köpa biljetter av föraren nattetid görs ju överallt så det kan väl inte vara så svårt att genomföra även i Helsingfors?Piirka skrev:
....... ifall man på nattspårvagnarna skulle ta ibruk ett system där instigning sker endas via framdörren, så att föraren checkar allas biljetter. De som ingen biljett har, skulle då köpa en av föraren.
Piirka
---------------
Språklektion 28 i Moominvalley
vara i armén - göra lumpen

:-)lle
Re: Go'natt 3T
Man får stiga på genom alla dörrar på spårvagnarna, så är planking nattetid hur lätt som helst. Endast ärliga trafikanter köper sin biljett, medan säkerligen en stor skara festprissar om lillördagar (onsdagar) och veckosluten åker snålskjuts. I juni får festprissarna i Berghäll en längre snålskjuts mot stan med 3B via Djurgården eller så får de ta en buss till Järnvägstorget (och betala för sej, då bussarna har påstigning endast via framdörren).Olle skrev: Att köpa biljetter av föraren nattetid görs ju överallt så det kan väl inte vara så svårt att genomföra även i Helsingfors?
lle.
Piirka
---------------
Språklektion 29 i Mummindalen
armked - armband av metall
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland
Idén att lägga ned natttrafiken på linje 3T är helt ofattbart. Men sanningen är att man hellre lägger ned något än inför biljettkontroll nattetid. Av kostnadsskäl borde man kanske rationalisera nattlinjer lite kraftigare. Till exempel:
3N Eira - Järnvägstorget - Berghäll - Sörnäs - Vallgård
4N Skatudden - Tölö - Munksnäs
eller dylikt.
Linje 9 införs troligtvis år 2008. Denna linje skulle kunna vara en vettig alternativ till 3N i mitt nattlinjeförslag.
3N Eira - Järnvägstorget - Berghäll - Sörnäs - Vallgård
4N Skatudden - Tölö - Munksnäs
eller dylikt.
Linje 9 införs troligtvis år 2008. Denna linje skulle kunna vara en vettig alternativ till 3N i mitt nattlinjeförslag.
- Pwer med ölmagen
- Inlägg: 240
- Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39
Re: Go'natt 3T
Icke i Göteborg längre! Där får passagerarna hoppa på bäst de vill utan att behöva konfronteras av föraren. Detta sedan mitten av Augusti.Olle skrev:Att köpa biljetter av föraren nattetid görs ju överallt så det kan väl inte vara så svårt att genomföra även i Helsingfors?Piirka skrev:
....... ifall man på nattspårvagnarna skulle ta ibruk ett system där instigning sker endas via framdörren, så att föraren checkar allas biljetter. De som ingen biljett har, skulle då köpa en av föraren.
Piirka
---------------
Språklektion 28 i Moominvalley
vara i armén - göra lumpen
lle.
Skall verkligen bli spännande att se hur nattlinjerna kommer att bära sig.
Fler nattlinjer, (fler förare) och fler biljettkontrollanter. Ökat pris för de som redan förut betalade för sig och fritt fram för de som förut inte kunde planka.
Summerat blir detta = smidigare trafik att utnyttja för gemene man, men som jag tror mycket mer kostsamt. Vi får som sagt var se hur det slutar när allt summeras i en utvärdering.