Sida 1 av 1
Snart beslut om spårvägsexpansion i Norrköping
Postat: fredag 03 januari 2003 9:06
av Thomas Lange
Enligt tidningen Folkbladet skall kommunstyerlsen redan nästa vecka besluta om det ska bli någon expansion av spårvägstrafiken i Norrköping.
"Spårväg till Ensjön, ombyggnad av spårvagnsverkstaden, ombyggnad av Södertull, fem nya spårvagnar, övergång till biogasdrivna bussar.
Så ska Norrköping få en långsiktigt hållbar kollektivtrafik som dessutom är Sveriges mest miljöanpassade. "
Läs mer på tidningens webbplats.
http://www.folkbladet.se/OutPut.asp?Art ... eStateID=2
Postat: fredag 03 januari 2003 15:40
av HE-E
Citat ur Folkbladet:
"Fem nya spårvagnar ska köpas in med leverans 2005."
Vet nån hurdana vagnar som man har tänkt sig? Blir det modernare låggolvsvagnar eller höggolvs vagnar med låggolvs del som M97:orna?
Mvh : Henrik
Låggolvsvagnar
Postat: fredag 03 januari 2003 19:01
av Thomas Lange
Det blir alldeles uppenbart låggolvsvagnar, eftersom det ingår i kommunens policy att alla ska ha tillgång till kollektivtrafik utan onödiga hinder.
Snabbspårväg i form av Tram Train har studerats översiktligt som ett alternativ att förbinda östgötastäderna Norrköping, Linköping och Finspång (liksom kanske också Söderköping i en avlägsen vramtid. Frågan är inte död, men perspektivet är tio år. Minst.
Postat: fredag 03 januari 2003 20:51
av leifd
Henrik E-E skrev:Vet nån hurdana vagnar som man har tänkt sig? Blir det modernare låggolvsvagnar eller höggolvs vagnar med låggolvs del som M97:orna?
Mja.... vet gör man nog inte, men här finns tre tips att kolla på:
1:
http://www.berliner-verkehr.de/trbilder/2012.JPG
2:
http://www.berliner-verkehr.de/trbilder/1040.JPG
3:
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/tra ... ViP401.jpg
//Leif D
Postat: lördag 04 januari 2003 20:33
av Olle L
Några höggolvsvagnar med låggolvsdel blir det nog inte.
Den konstruktionen är ju till för ombyggnad av äldre vagnar.
Köper man nytt så blir det väl förhoppningsvis låggolv i hela vagnen.
De två vagntyperna från Berlin ovan ser ut att vara varianter på Norrköpings M98. Rätt färg och allt !
Frågan är bara om de tillverkas fortfarande.
Men - bara 5 vagnar är för lite om man både ska kunna bygga ut till Navestad och ersätta M67K.
10 M97 + 4 M98 + 5 M05 = 19 vagnar. Alla blir tursatta i högtrafik!
Om inte ytterligare vagnar anskaffas måste M67K behållas som reparationsreserv. De kan i så fall gå multade två och två (2*5 vagnar) men det blir ingen populär lösning eftersom de inte har låggolv.
/OLLE
Vagnar...
Postat: lördag 04 januari 2003 22:01
av leifd
Olle L skrev:
Några höggolvsvagnar med låggolvsdel blir det nog inte.
Den konstruktionen är ju till för ombyggnad av äldre vagnar.
Köper man nytt så blir det väl förhoppningsvis låggolv i hela vagnen.
De två vagntyperna från Berlin ovan ser ut att vara varianter på Norrköpings M98. Rätt färg och allt !
Frågan är bara om de tillverkas fortfarande.
Men - bara 5 vagnar är för lite om man både ska kunna bygga ut till Navestad och ersätta M67K.
10 M97 + 4 M98 + 5 M05 = 19 vagnar. Alla blir tursatta i högtrafik!
Om inte ytterligare vagnar anskaffas måste M67K behållas som reparationsreserv. De kan i så fall gå multade två och två (2*5 vagnar) men det blir ingen populär lösning eftersom de inte har låggolv.
/OLLE
De senaste GTZ-vagnarna levereades till Berlin under 2002, ev är serien inte färdiglevererad ännu. Observera också att GTZ är tvåriktsversion av GT6N (M98 = GT6N).
Färgen är visserligen gul, men inte den rätta nyansen.
Denna vagntyp levereras också till München, dock fyrdelad och med en nyare typ av front, se länk.
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/tra ... 211-mt.jpg
Vem har sagt att ytterligare vagnar inte kommer att köpas senare ?
5 vagnar nu är ju för att ersätta M67K i nuvarande trafik.
Navestad/Ensjön torde ju ligga 8-10 år bort i tiden, optimistiskt räknat, så vagnar för detta kan köpas senare.
//Leif D
Re: Vagnar...
Postat: söndag 05 januari 2003 19:22
av Olle L
Leif D skrev:
Vem har sagt att ytterligare vagnar inte kommer att köpas senare ?
5 vagnar nu är ju för att ersätta M67K i nuvarande trafik.
Navestad/Ensjön torde ju ligga 8-10 år bort i tiden, optimistiskt räknat, så vagnar för detta kan köpas senare.
//Leif D
I Folkbladet 2003-01-03 framställs det som att 5 nya vagnar 2005 och utbyggnad till Ensjön 2006 är delar i samma "paket".
Självklart kan fler vagnar köpas senare, men det verkar som om inga sådana förslag finns nu. Eller har du annan information ?
Det skulle onekligen kännas bättre om 5 vagnar för att ersätta M67K och ytterligare minst 5 st till Ensjölinjen fanns med i planeringen redan nu.
Jag tror det finns en risk att politikerna vill snåla in på anslagen till nya vagnar, genom att säga: "Nya vagnar till Ensjölinjen ? - ja dem köpte vi ju förra året..." Speciellt om spårutbygnaden blir dyrare än beräknat / statsbidrag uteblir m m.
Vi får bara hoppas att det faktum att det är handikappår i år får politikerna att öppna plånböckerna till nya låggolvsvagnar...
/OLLE
Postat: onsdag 08 januari 2003 17:12
av Micko
Ja nu är det onsdag...
Beslutades det något igår eller ?
Undrande Micko