En natt i tunnelbanan, - eller en liten historia om otur.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
micke b

En natt i tunnelbanan, - eller en liten historia om otur.

Inlägg av micke b »

Ingen speciell fråga, åsikt eller mening med detta inlägg. Bara en deprimerande historia...

Det hela började igår natt med att någon rent och snyggt monterat bort styrstammen på min cykel som stog låst på stan. Mao hade jag ett vrak med styret hängande i vajrarna som jag fick släpa undan till ett mer undanskymt läge.

Tuben istället då...vid Medborgarplatsen blev uppehållet långt, vid Skanstull Lääängre, tills föraren berättade att det är "något strul" vid Gullmarsplan, sedan utbroderat till att en cykel hamnat på spåret och att strömmen måst brytas, tio minuter skulle det ta och det gjorde det väl ungefär. Sedan rullade vi upp på bron, för att sedan sakta in på nytt. Nu hade vi kört på en cykel.

Samma eller en annan är oklart, föraren snackade om några ägg som gjort det och att personal måste inväntas för att ta bort den. Ett tag senare berättar han att de stängt av srömmen (duh - fläktdånet försvann ju) och att varannan lampa snart kommer släckas. Det var snarare nio av tio. Så nu sitter vi där, en fullsatt vagn i mysljus och tystnad. Jag vet inte hur det var i resten av tåget men så långt jag kunde se var det bara lungt, väldigt många somnade bara in. Inget händer.

Efter kanske tjugo minuter blir vi omkörda av Hagsätratåget på norrspåret, några enstaka nattvandrare på gångbanan pekar och flinar, nästa Farstatåg kör också om. Tystnad.

Datorn bryter in. Tycker det passar att säga 'tåget _går_ till Farsta strand'. Humor, på något sätt. Nu hörs en tjej genom högtalarna (det var en kille som körde). Säger att man inte ska röra nödbromsarna(?) och att vi nog blir stående ett tag till. Reflexvästklädda människor går längs tåget med ficklampor. Vår förare är tillbaks, nu ska man prova att backa lite, vilket man också gör med det spänningslösa tåget. Tror också han sa något om att sedan åka tillbaks till Skanstull. Hursomhelst fick de tydligen bort cykeln, strömmen kommer tillbaks så småningom med ljus till oberedda pupiller. Föraren informerar om att vi har ström och nu bara väntar på klarsignal. Någon pessimist i vagnen kläcker ur sig att det är dumt att chansa på att den kommer, åk nu medans vi har chansen ; -)

Så vi rullar upp till Gullmars utan vidare kommentarer, jag kan ju tycka att han kunde kostat på sig en ursäkt som också igen tryckte på att SL inte var vållande. Som en antiklimax står Skarpnäcksvagnen där och väntar för en alldeles vanlig resa hem. Jag trodde det var senare och att vi skulle bli dumpade på någon nedstängd station.

Ungefär en timme satt vi där på bron. Undrar om resegarantin gäller om man hade en stark önskan att man tog taxi istället?

/micke (som haft mer otur med el, i fredags gjorde Fortum något arbete, och stekte routern för mig...)
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Det där lät inget kul alls, oavsett så anser jag som förare på spårvagn att man skall ge information om vad som händer oavsett om det händer nått eller inte, detta med jämna eller ojämna mellanrum vilket man nu föredrar, tiden går iallafall fortyare för den drabbade/instängde.

Orsaken till nersläckningen är nog att ha en möjlighet att kunna starta upp vagnen/tåget igen, tråkigt dock att det blir näst intill kolsvart.

Angående resegarantin tycker jag att du skall fylla i blanketten (förutsätter att det finns färdigtryckta blanketter för detta även i SL-land) och lämna in den till SL, för oavsett om dom är vållande eller ej så skall det utgå någon typ av ersättning, enligt min lilla privata spårvagnsförarbedömning här på västkusten.
Tub/lih

Inlägg av Tub/lih »

Jobbigt!! Det finns verkligen folk som inte vet att uppföra sig!! Fattar inte hur man kan kasta cyklar på spåret.

Att det blev mörkare beror på att tåget går över på batterispänning när det inte finns någon linjeström. Hälften av funktionerna försvinner ungefär, varannan lampa, varannan strålkastare osv. När tåget sen backade gjorde den det på batteriström. Man kan köra en liten snutt.

Vad gäller utrop ska man göra sådana varannan minut för att informera och lugna ner trafikanter som inte gillar att sitta inlåsta i en tunnel...
andreaspain

Inlägg av andreaspain »

Bild

Så mörkt blir det som tur inte med endast nödbelysning på; rätt avkopplande belysning faktiskt om man måste sitta och vänta en längre tid på att tåget ska komma igång igen!
Rico

Re: En natt i tunnelbanan, - eller en liten historia om otur

Inlägg av Rico »

mickeb skrev: Det hela började igår natt med att någon rent och snyggt monterat bort styrstammen på min cykel som stog låst på stan. Mao hade jag ett vrak med styret hängande i vajrarna som jag fick släpa undan till ett mer undanskymt läge.
....som var på spåret mellan skanstull och gullmarsplan??

flåt, kunde inte låta bli...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Slagpåse skrev: Angående resegarantin tycker jag att du skall fylla i blanketten (förutsätter att det finns färdigtryckta blanketter för detta även i SL-land) och lämna in den till SL, för oavsett om dom är vållande eller ej så skall det utgå någon typ av ersättning, enligt min lilla privata spårvagnsförarbedömning här på västkusten.
Resegarantin i SL-land gäller att man får taxi-resan betald (max 400 spänn) om man riskerar att bli mer än 20 minuter försenad. Kvitto krävs naturligtvis.
Men i detta fall var ju passagerarna inlåsta, och sedan tycktes ju bytet fungera. Så det verkar inte finnas någon anledning att ta taxi!
tutfan

Inlägg av tutfan »

Tub/lih skrev:Jobbigt!! Det finns verkligen folk som inte vet att uppföra sig!! Fattar inte hur man kan kasta cyklar på spåret.

Att det blev mörkare beror på att tåget går över på batterispänning när det inte finns någon linjeström. Hälften av funktionerna försvinner ungefär, varannan lampa, varannan strålkastare osv. När tåget sen backade gjorde den det på batteriström. Man kan köra en liten snutt.

Vad gäller utrop ska man göra sådana varannan minut för att informera och lugna ner trafikanter som inte gillar att sitta inlåsta i en tunnel...
Det sistnämnda kan ju vara svårt att hinna med om man måste ut ur hytten för att tex. leta cyklar eller annat skrot som hamnat på spåret och under tåget.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

LÅ1 skrev:Resegarantin i SL-land gäller att man får taxi-resan betald (max 400 spänn) om man riskerar att bli mer än 20 minuter försenad. Kvitto krävs naturligtvis.
Men i detta fall var ju passagerarna inlåsta, och sedan tycktes ju bytet fungera. Så det verkar inte finnas någon anledning att ta taxi!
OK, här skulle det nog gå ut ersättning såsom plåster på såren för dom drabbade oavsett försening eller ej, vill nog kalla 60minuter som en liten försening eller hur??
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Slagpåse skrev: Angående resegarantin tycker jag att du skall fylla i blanketten (förutsätter att det finns färdigtryckta blanketter för detta även i SL-land) och lämna in den till SL, för oavsett om dom är vållande eller ej så skall det utgå någon typ av ersättning, enligt min lilla privata spårvagnsförarbedömning här på västkusten.
Resegarantin i SL-land gäller att man får taxi-resan betald (max 400 spänn) om man riskerar att bli mer än 20 minuter försenad. Kvitto krävs naturligtvis.
Praktiskt sätt att få folk att inte utnyttja resegarantin: Lås in dem i det försenade fordonet.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Slagpåse skrev:Orsaken till nersläckningen är nog att ha en möjlighet att kunna starta upp vagnen/tåget igen, tråkigt dock att det blir näst intill kolsvart.
Eller kanske för att ingen vågade peta på en cykel inkörd i strömskenan innan man brutit strömmen? ;-) Och kolsvart blev det inte heller, men lite soft mysljus trots att jag satt i en sektion där inga lampor var tända.

Som sagt, det fanns ju ingen möjlighet att ta taxi och därmed har man inget för garantin, tyvärr.
jag skrev:Mao hade jag ett vrak med styret hängande i vajrarna som jag fick släpa undan till ett mer undanskymt läge.
Rico skrev:....som var på spåret mellan skanstull och gullmarsplan??
Precis. Sedan tog jag min tidsmaskin tillbaks till Slussen! :-P
tutfan skrev:[...]
Sjysst signatur! Tunneltågsbeundrare, kvinnlig förare eller...? Tut på dig också!

mvh /Micke (som tyckte sig se liket på gångbanan fortfarande i morse. Antagligen onödigt att plocka undan, heeelt osannolikt att någon till skulle komma på iden...)
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

mickeb skrev:Eller kanske för att ingen vågade peta på en cykel inkörd i strömskenan innan man brutit strömmen? ;-) Och kolsvart blev det inte heller, men lite soft mysljus trots att jag satt i en sektion där inga lampor var tända.
Jag vet väl det också........... :wink:

Nåja tråkigt att det inte funkar så med SL-garantin då, för garrantin ska ju inte gälla enbart ersättning för taxiresa, det handlar för tusan om lite goodwill med. Vissa som fastnar på detta sätt väljer ju inte kollektivtrafiken nästa gång om dom har nått val.

Detta står på Västtrafiks hemsida om "problemet", vilket innebär om resan inte utfallit till belåtenhet eller att klagomålet är berättigat ersätts man på något sätt.
Senast redigerad av Slagpåse den tisdag 04 oktober 2005 14:26, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Slagpåse skrev:
LÅ1 skrev:Resegarantin i SL-land gäller att man får taxi-resan betald (max 400 spänn) om man riskerar att bli mer än 20 minuter försenad. Kvitto krävs naturligtvis.
OK, här skulle det nog gå ut ersättning såsom plåster på såren för dom drabbade oavsett försening eller ej, vill nog kalla 60minuter som en liten försening eller hur??
Resegarantin ger ju bara pengar för utlägg. Så att så mycket plåster på såren blir det ju inte, om man då inte menar att taxiresan som sådan blir detta plåster! Men då skall man ut och försöka stoppa en taix på väg tom mot stan, för det häckar väll inte så många bilar vid Skanstull mitt i natten? Och i rätt färdriktning är nog alla bilar upptagna!
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Ja jag vet ju inte, när man målar F*N o svartmålar alla möjligheter, ja tyvärr är eran resegaranti lite "felaktigt" utformad, här får man kompensation om klagomål, mm, inte bara för att du måste ta taxi.

Frugan klagade på en "tomte" som körde en busslinje här när hon hade med sin barnvagn, rådde henne till att klaga på det och hon fick ett 100:- kort hemskickat i ett brev med en skriven ursäkt, jag vet dessutom vem som skrev brevet tillbaka. Och det spelade ingen roll att jag jobbar på GS eftersom jag inte skrev eller undertecknade klagomålet, dessutom kom faktiskt frugan fram enligt tidtabellen men föraren var så otrevlig så det var befogat.
Skriv svar