




Dubbelt SL..
Lyckades jag? vad säger ni?
//MN
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Spåret kallas för "mellanspåret" och går som ett femte stickspår mellan Slussen och Gamla Stan med stoppbockar i båda ändar.Andy skrev:Ålreite bilder dette Micke, endelig ikke bare bussbilder![]()
På bilde nummer 4 går det et spor på venstre side av 2690, hva slags spor er dette, siden det tydelig vis ender i et buskas og en vegg av et eller annet slag.
ANdreas
När en annan körde tunneltåg så kallades det där spåret för C-spåret. Har för mig att man "numrerade" spåren med bokstäver där. Har även svaga minnen av att det faktiskt går att ställa upp ett tunneltåg där, men var det kanske bara 6 st. CX som skulle rymmas.Byggare Bob skrev:Spåret kallas för "mellanspåret" och går som ett femte stickspår mellan Slussen och Gamla Stan med stoppbockar i båda ändar.Andy skrev:Ålreite bilder dette Micke, endelig ikke bare bussbilder![]()
På bilde nummer 4 går det et spor på venstre side av 2690, hva slags spor er dette, siden det tydelig vis ender i et buskas og en vegg av et eller annet slag.
ANdreas
Spåret används normalt inte mer än som en förbindelse mellan TUB 1 (Gröna linjen) och TUB 2 (Röda linjen).
Söderströmsbron består (om man står vid Södermalstorg och tittar Norrut!):
- av 2 trafikspår norrut :gröna och röda linjen
- mellanspåret
- 2 trafikspår söderut, röda och gröna linjen.
Mellan dessa 5 spår löper det alltså åtta stycken övergångsväxlar.
Och tittar man riktigt noga bakom "buskaget" till vänster om 2690 så skymtar man en liten, liten bit av vänsterkanten av den gulmålade stoppbocken.
fd. tutf skrev:När en annan körde tunneltåg så kallades det där spåret för C-spåret. Har för mig att man "numrerade" spåren med bokstäver där. Har även svaga minnen av att det faktiskt går att ställa upp ett tunneltåg där, men var det kanske bara 6 st. CX som skulle rymmas.Byggare Bob skrev:Spåret kallas för "mellanspåret" och går som ett femte stickspår mellan Slussen och Gamla Stan med stoppbockar i båda ändar.
Spåret används normalt inte mer än som en förbindelse mellan TUB 1 (Gröna linjen) och TUB 2 (Röda linjen).
Tackar.M224 skrev:Helt enastående bilder herr MN! Tänkte passa på att fråga om jag får använda bilden på C6H 2690+C20 2030 som veckans bild v39?![]()
Mycket imponerade!
Canon 70-300 IS DO USMPeter S skrev:Snygga bilder som vanligt. Vilket zoomobjektiv är det?
Tack då vet jag, bara så inga missförstånd sker, jajjamensan med banner o alltBussmicke skrev:Tackar.M224 skrev:Helt enastående bilder herr MN! Tänkte passa på att fråga om jag får använda bilden på C6H 2690+C20 2030 som veckans bild v39?![]()
Mycket imponerade!
Ja, varsågod.
Hittar du fler av mina C20-bilder så behöver Du inte fråga mig.
Har du länkat till min sida från M224.net?
Wow! Då förstår jag varför bilderna blev så bra.Bussmicke skrev:Canon 70-300 IS DO USMPeter S skrev:Snygga bilder som vanligt. Vilket zoomobjektiv är det?
Precis. Används varje natt av arbetståg från Slakthuset som ska till södra delarna av bana 2 (och hem igen). Anledningen till att tunneltåg ytterst sällan kör på C-spåret är förstås att det inte går att byta körände där, brygga saknas och trafiken på intilliggande spår är minst sagt intensiv. Ska man in och vända med tunneltåg på C-spåret så måste det finnas en förare i var ände på tåget. Så vagntransporter mellan bana 1 och 2 vänder normalt vid Östermalmstorg eller Hötorget.JDS skrev:fd. tutf skrev:När en annan körde tunneltåg så kallades det där spåret för C-spåret. Har för mig att man "numrerade" spåren med bokstäver där. Har även svaga minnen av att det faktiskt går att ställa upp ett tunneltåg där, men var det kanske bara 6 st. CX som skulle rymmas.Byggare Bob skrev:Spåret kallas för "mellanspåret" och går som ett femte stickspår mellan Slussen och Gamla Stan med stoppbockar i båda ändar.
Spåret används normalt inte mer än som en förbindelse mellan TUB 1 (Gröna linjen) och TUB 2 (Röda linjen).
Nejdå, det ryms 8 vagnar. Och det heter fortfarande C-spåret. Används ibland av arbetståg och i sällsynta fall av tunneltåg.