Sida 1 av 4

Om Tunnelbana,Tåg,Bussar och Spårvagnar.

Postat: lördag 28 december 2002 11:06
av stormtranz
Välkommen till Om Tunnelbana,Tåg,Bussar och Spårvagnar!
Ha det trevligt och rösta på en av de som du tycker är bäst? ! :D

Re: Om Tunnelbana,Tåg,Bussar och Spårvagnar.

Postat: lördag 28 december 2002 12:02
av stormtranz
Jag hade hört att en c-20 hade skrotats.Vad hade hänt så att den här c-20 hade skrotats? :lol:

Postat: lördag 28 december 2002 12:22
av adtranz
den spårade ur kan man säga och blev helt och hållet böjd

Postat: lördag 28 december 2002 14:43
av Anders C
vilken C20?

Postat: lördag 28 december 2002 16:02
av stormtranz
C-20 är vagn 2000 Anders C

Postat: lördag 28 december 2002 16:55
av stormtranz
varför brukar tågen åka ofta från Norsborg till Ropsten?
Förlåt om jag ställer en dum fråga!

Postat: lördag 28 december 2002 21:15
av Mikael R
stormtranz skrev:varför brukar tågen åka ofta från Norsborg till Ropsten?
Förlåt om jag ställer en dum fråga!
Antagligen för att det går en linje därimellan :lol: Nämen, skulle du kunna precisera din fråga lite?

Postat: lördag 28 december 2002 23:08
av Mr. Burns
stormtranz skrev:varför brukar tågen åka ofta från Norsborg till Ropsten?
Förlåt om jag ställer en dum fråga!
Ingen dum fråga. Antar att du undrar varför de går just till Ropsten och inte till Mörby?

Antingen är det slumpen eller så har man undersökt hur många som reser från city till stationer på Mörbygrenen, Ropstensgrenen, Fruängsgrenen och Norsborgsgrenen för att skapa tåg med bäst utnyttjande av platserna. Det är också av värde att så få som möjligt behöver byta tåg.


/Michael

Postat: lördag 28 december 2002 23:43
av Ulrik Berggren
varför brukar tågen åka ofta från Norsborg till Ropsten?
Förlåt om jag ställer en dum fråga!
Alls ingen dum fråga!
Anledningen är att man anser att detta är det optimala upplägget med tanke på Norsborgsgrenens längd och Mörbygrenens stora trafikbelastning.
Ropsten och Fruängenlinjerna har färre resande och är därmed mindre känsliga för förseningar.

Hoppas budskapet går fram :roll:

Postat: söndag 29 december 2002 0:11
av Mr. Burns
Ulrik Berggren skrev:Anledningen är att man anser att detta är det optimala upplägget med tanke på Norsborgsgrenens längd och Mörbygrenens stora trafikbelastning.
Ropsten och Fruängenlinjerna har färre resande och är därmed mindre känsliga för förseningar.
Så man vill kombinera en störningskänlig gren med en som inte är lika känslig. Ser man på liknande trafikupplägg (spv i gbg etc.) verkar man kombinera grenar efter liknande trafikantbelastning. Dvs. Norsborg-Mörby hade passat bättre för att optimera trafiken med fler/längre tåg än Fruängen-Ropsten.


/Michael

Postat: söndag 29 december 2002 2:18
av TimK
Utan att jag på något sätt vet säkert tror jag att det kan vara så att denna kombination ger ett optimalt utnyttjande av vagnparken, dvs. att det blir färre omlopp (färre turer i trafik) med nuvarande upplägg.

Någon som kan bekräfta eller vederlägga min teori?

Mvh Tim

Postat: söndag 29 december 2002 9:29
av AdrianLangemar
Jag tycker att det vore bättre om tågen på sträckan Liljeholmen-Östermalmstorg gick var 5:e minut istället för var 3-7:e minut.

Mvh,
Adrian

Postat: söndag 29 december 2002 10:53
av stormtranz
vad gör de med de gamla bussar när de får de nya bussar?

Postat: söndag 29 december 2002 11:01
av bruse
Ett tips stormtranz: vill du byta "samtalsämne", skapa en nytt ämne. Att byta ämne i en befintlig diskussion skapar förvirrig för oss över 35 :shock: samt blir rörigt i största allmänhet.

Alla är vi barn i början.

Postat: söndag 29 december 2002 11:11
av stormtranz
Ska det komma nya modeller av saltsjöbanan?

Postat: söndag 29 december 2002 14:23
av Gyllis
Grabben har humor! :)

Postat: söndag 29 december 2002 17:06
av stormtranz
Varför åker aldrig tågen från Norsborg till Mörby Centrum? :roll:

Regularitet

Postat: måndag 30 december 2002 0:12
av Gunnar Eriksson
Anledningen är att man anser att detta är det optimala upplägget med tanke på Norsborgsgrenens längd och Mörbygrenens stora trafikbelastning.
Ropsten och Fruängenlinjerna har färre resande och är därmed mindre känsliga för förseningar.
Kompletterar gärna det här inlägget:
Från början var det så när början på Mörbygrenen invigdes att man körde linje 13 Fittja-Ropsten, linje 14 Fruängen-Ropsten och en nyöppnad linje 15 Sätra-Tekniska Högskolan. Så småningom allteftersom Mörby-grenen förlängdes så blev den mer belastad än Ropsten-grenen. Det var då orimligt att köra två linjer till Ropsten och en till Mörby. Då lade man om trafiken till två linjer så att den ena gick Norsborg-Mörby och den andra Fruängen-Ropsten. Tanken var att de två mest belastade grenarna i var ända knöts ihop. Dels skulle man då öppna för kortare tåg Fruängen-Ropsten, dels gav detta färre byten för de flesta trafikanterna.

Men det fanns en nackdel och det var att regulariteten på linjen Norsborg-Mörby blev dålig. Ibland var tågen mot Mörby försenade när de kom till t ex T-Centralen efter den långa resan från Norsborg, och man skulle få en bättre regularitet till Mörby om tågen dit utgick från den mycket närmare Fruängen-stationen. Omvänt gällde söderut. Tåget mot Norsborg gick i bättre regularitet om de utgick ifrån Ropsten istället för från Mörby. Så därför lade man om trafiken så att den istället gick Norsborg-Ropsten respektive Fruängen-Mörby. Detta medförde också en bättre regularitet, varför det här sättet att trafikera bibehållits.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson

Postat: måndag 30 december 2002 3:28
av Mr. Burns
Tack Gunnar! Där fick jag svar på min lilla fundering. Visst var det rätt länge tågen gick Mörby-Norsborg och Ropsten-Fruängen? I alla fall fram till tidigt 90-tal om jag inte minns fel. Även tack för tillrättaläggandet om Kymlinges status som plats för statliga verk och miljonprogramsområde.

Postat: måndag 30 december 2002 16:59
av stormtranz
Varför brukar tåget komma försent ofta eller ibland? :lol: