stormtranz skrev:varför brukar tågen åka ofta från Norsborg till Ropsten?
Förlåt om jag ställer en dum fråga!
Ingen dum fråga. Antar att du undrar varför de går just till Ropsten och inte till Mörby?
Antingen är det slumpen eller så har man undersökt hur många som reser från city till stationer på Mörbygrenen, Ropstensgrenen, Fruängsgrenen och Norsborgsgrenen för att skapa tåg med bäst utnyttjande av platserna. Det är också av värde att så få som möjligt behöver byta tåg.
varför brukar tågen åka ofta från Norsborg till Ropsten?
Förlåt om jag ställer en dum fråga!
Alls ingen dum fråga!
Anledningen är att man anser att detta är det optimala upplägget med tanke på Norsborgsgrenens längd och Mörbygrenens stora trafikbelastning.
Ropsten och Fruängenlinjerna har färre resande och är därmed mindre känsliga för förseningar.
Hoppas budskapet går fram
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren skrev:Anledningen är att man anser att detta är det optimala upplägget med tanke på Norsborgsgrenens längd och Mörbygrenens stora trafikbelastning.
Ropsten och Fruängenlinjerna har färre resande och är därmed mindre känsliga för förseningar.
Så man vill kombinera en störningskänlig gren med en som inte är lika känslig. Ser man på liknande trafikupplägg (spv i gbg etc.) verkar man kombinera grenar efter liknande trafikantbelastning. Dvs. Norsborg-Mörby hade passat bättre för att optimera trafiken med fler/längre tåg än Fruängen-Ropsten.
Utan att jag på något sätt vet säkert tror jag att det kan vara så att denna kombination ger ett optimalt utnyttjande av vagnparken, dvs. att det blir färre omlopp (färre turer i trafik) med nuvarande upplägg.
Någon som kan bekräfta eller vederlägga min teori?
Ett tips stormtranz: vill du byta "samtalsämne", skapa en nytt ämne. Att byta ämne i en befintlig diskussion skapar förvirrig för oss över 35 samt blir rörigt i största allmänhet.
Alla är vi barn i början.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Anledningen är att man anser att detta är det optimala upplägget med tanke på Norsborgsgrenens längd och Mörbygrenens stora trafikbelastning.
Kompletterar gärna det här inlägget:
Från början var det så när början på Mörbygrenen invigdes att man körde linje 13 Fittja-Ropsten, linje 14 Fruängen-Ropsten och en nyöppnad linje 15 Sätra-Tekniska Högskolan. Så småningom allteftersom Mörby-grenen förlängdes så blev den mer belastad än Ropsten-grenen. Det var då orimligt att köra två linjer till Ropsten och en till Mörby. Då lade man om trafiken till två linjer så att den ena gick Norsborg-Mörby och den andra Fruängen-Ropsten. Tanken var att de två mest belastade grenarna i var ända knöts ihop. Dels skulle man då öppna för kortare tåg Fruängen-Ropsten, dels gav detta färre byten för de flesta trafikanterna.
Men det fanns en nackdel och det var att regulariteten på linjen Norsborg-Mörby blev dålig. Ibland var tågen mot Mörby försenade när de kom till t ex T-Centralen efter den långa resan från Norsborg, och man skulle få en bättre regularitet till Mörby om tågen dit utgick från den mycket närmare Fruängen-stationen. Omvänt gällde söderut. Tåget mot Norsborg gick i bättre regularitet om de utgick ifrån Ropsten istället för från Mörby. Så därför lade man om trafiken så att den istället gick Norsborg-Ropsten respektive Fruängen-Mörby. Detta medförde också en bättre regularitet, varför det här sättet att trafikera bibehållits.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Tack Gunnar! Där fick jag svar på min lilla fundering. Visst var det rätt länge tågen gick Mörby-Norsborg och Ropsten-Fruängen? I alla fall fram till tidigt 90-tal om jag inte minns fel. Även tack för tillrättaläggandet om Kymlinges status som plats för statliga verk och miljonprogramsområde.