Om Tunnelbana,Tåg,Bussar och Spårvagnar.

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Välj en som du tycker är bäst

Lindingöbanan?
5
15%
Tvärbanan?
2
6%
Nockebybanan
3
9%
Roslagsbanan?
5
15%
Tunnelbana?
8
24%
Pendeltåg?
0
Inga röster
Alla?
9
26%
Saltsjöbanan?
2
6%
 
Antal röster: 34

Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Om Tunnelbana,Tåg,Bussar och Spårvagnar.

Inlägg av stormtranz »

Välkommen till Om Tunnelbana,Tåg,Bussar och Spårvagnar!
Ha det trevligt och rösta på en av de som du tycker är bäst? ! :D
Senast redigerad av stormtranz den lördag 11 januari 2003 10:52, redigerad totalt 21 gång.
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Re: Om Tunnelbana,Tåg,Bussar och Spårvagnar.

Inlägg av stormtranz »

Jag hade hört att en c-20 hade skrotats.Vad hade hänt så att den här c-20 hade skrotats? :lol:
Användarens profilbild
adtranz
Inlägg: 206
Blev medlem: söndag 15 december 2002 17:58

Inlägg av adtranz »

den spårade ur kan man säga och blev helt och hållet böjd
Anders C

Inlägg av Anders C »

vilken C20?
Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Inlägg av stormtranz »

C-20 är vagn 2000 Anders C
Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Inlägg av stormtranz »

varför brukar tågen åka ofta från Norsborg till Ropsten?
Förlåt om jag ställer en dum fråga!
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

stormtranz skrev:varför brukar tågen åka ofta från Norsborg till Ropsten?
Förlåt om jag ställer en dum fråga!
Antagligen för att det går en linje därimellan :lol: Nämen, skulle du kunna precisera din fråga lite?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

stormtranz skrev:varför brukar tågen åka ofta från Norsborg till Ropsten?
Förlåt om jag ställer en dum fråga!
Ingen dum fråga. Antar att du undrar varför de går just till Ropsten och inte till Mörby?

Antingen är det slumpen eller så har man undersökt hur många som reser från city till stationer på Mörbygrenen, Ropstensgrenen, Fruängsgrenen och Norsborgsgrenen för att skapa tåg med bäst utnyttjande av platserna. Det är också av värde att så få som möjligt behöver byta tåg.


/Michael
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

varför brukar tågen åka ofta från Norsborg till Ropsten?
Förlåt om jag ställer en dum fråga!
Alls ingen dum fråga!
Anledningen är att man anser att detta är det optimala upplägget med tanke på Norsborgsgrenens längd och Mörbygrenens stora trafikbelastning.
Ropsten och Fruängenlinjerna har färre resande och är därmed mindre känsliga för förseningar.

Hoppas budskapet går fram :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Ulrik Berggren skrev:Anledningen är att man anser att detta är det optimala upplägget med tanke på Norsborgsgrenens längd och Mörbygrenens stora trafikbelastning.
Ropsten och Fruängenlinjerna har färre resande och är därmed mindre känsliga för förseningar.
Så man vill kombinera en störningskänlig gren med en som inte är lika känslig. Ser man på liknande trafikupplägg (spv i gbg etc.) verkar man kombinera grenar efter liknande trafikantbelastning. Dvs. Norsborg-Mörby hade passat bättre för att optimera trafiken med fler/längre tåg än Fruängen-Ropsten.


/Michael
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Utan att jag på något sätt vet säkert tror jag att det kan vara så att denna kombination ger ett optimalt utnyttjande av vagnparken, dvs. att det blir färre omlopp (färre turer i trafik) med nuvarande upplägg.

Någon som kan bekräfta eller vederlägga min teori?

Mvh Tim
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Inlägg av AdrianLangemar »

Jag tycker att det vore bättre om tågen på sträckan Liljeholmen-Östermalmstorg gick var 5:e minut istället för var 3-7:e minut.

Mvh,
Adrian
Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Inlägg av stormtranz »

vad gör de med de gamla bussar när de får de nya bussar?
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Ett tips stormtranz: vill du byta "samtalsämne", skapa en nytt ämne. Att byta ämne i en befintlig diskussion skapar förvirrig för oss över 35 :shock: samt blir rörigt i största allmänhet.

Alla är vi barn i början.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Inlägg av stormtranz »

Ska det komma nya modeller av saltsjöbanan?
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Gyllis
Inlägg: 203
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:30
Ort: Aneby

Inlägg av Gyllis »

Grabben har humor! :)
Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Inlägg av stormtranz »

Varför åker aldrig tågen från Norsborg till Mörby Centrum? :roll:
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Gunnar Eriksson

Regularitet

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Anledningen är att man anser att detta är det optimala upplägget med tanke på Norsborgsgrenens längd och Mörbygrenens stora trafikbelastning.
Ropsten och Fruängenlinjerna har färre resande och är därmed mindre känsliga för förseningar.
Kompletterar gärna det här inlägget:
Från början var det så när början på Mörbygrenen invigdes att man körde linje 13 Fittja-Ropsten, linje 14 Fruängen-Ropsten och en nyöppnad linje 15 Sätra-Tekniska Högskolan. Så småningom allteftersom Mörby-grenen förlängdes så blev den mer belastad än Ropsten-grenen. Det var då orimligt att köra två linjer till Ropsten och en till Mörby. Då lade man om trafiken till två linjer så att den ena gick Norsborg-Mörby och den andra Fruängen-Ropsten. Tanken var att de två mest belastade grenarna i var ända knöts ihop. Dels skulle man då öppna för kortare tåg Fruängen-Ropsten, dels gav detta färre byten för de flesta trafikanterna.

Men det fanns en nackdel och det var att regulariteten på linjen Norsborg-Mörby blev dålig. Ibland var tågen mot Mörby försenade när de kom till t ex T-Centralen efter den långa resan från Norsborg, och man skulle få en bättre regularitet till Mörby om tågen dit utgick från den mycket närmare Fruängen-stationen. Omvänt gällde söderut. Tåget mot Norsborg gick i bättre regularitet om de utgick ifrån Ropsten istället för från Mörby. Så därför lade man om trafiken så att den istället gick Norsborg-Ropsten respektive Fruängen-Mörby. Detta medförde också en bättre regularitet, varför det här sättet att trafikera bibehållits.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Tack Gunnar! Där fick jag svar på min lilla fundering. Visst var det rätt länge tågen gick Mörby-Norsborg och Ropsten-Fruängen? I alla fall fram till tidigt 90-tal om jag inte minns fel. Även tack för tillrättaläggandet om Kymlinges status som plats för statliga verk och miljonprogramsområde.
Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Inlägg av stormtranz »

Varför brukar tåget komma försent ofta eller ibland? :lol:
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Skriv svar