Tunnelbana till Karolinska - och sen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gustav

Tunnelbana till Karolinska - och sen?

Inlägg av Gustav »

Hej!

Har läst om planen på tunnelbana från Odenplan till Karolinska sjukhuset på ett antal ställen. Det verkar vara rätt så framskridna planer. Men vart ska den sen? Solna Centrum? Solna Station? Huvudsta? Vad är bäst? Någon med information/kunskaper/idéer därute?
VeVen

Inlägg av VeVen »

Om man tittar på den antagna regionplanens hemsida och bläddrar till den interaktiva kartan, så ser man ett spårreservat mellan Karolinska och Solna centrum. De har alltså tänkt sig att knyta ihop den gröna linjen med den blå linjens Akallagren. Det är den grenen som passerar Kista.

Det står också i texten (min understrykning):
Museispårvägen Norrmalmstorg-Djurgården bör konverteras till modern spårväg och förlängas till Centralen. En tunnelbanelinje bör vidare dras från Odenplan via Norra station till Karolinska sjukhuset. Den kan på sikt förlängas till Solna C.
tipsar VeVeN
essin

Inlägg av essin »

Det verkar som att det finns nån sorts löst hållet kollektivtrafikreservat längs Väster- och Österlederna också. På kartan står det "spårreservat", men i texten kallas det "Kollektivtrafikreservat (spårväg och stombuss)". Är det någon som vet om dessa reservat planerats för spårväg någon annanstans än i RUFS? (och på detta forum förstås, jag har för mig att idén med spårvägsspår i Österledstunnlarna har kommit upp förut, men jag kan inte hitta den nu :lol: )
Coppas

Inlägg av Coppas »

VeVen skrev:Om man tittar på den antagna regionplanens hemsida och bläddrar till den interaktiva kartan, så ser man ett spårreservat mellan Karolinska och Solna centrum. De har alltså tänkt sig att knyta ihop den gröna linjen med den blå linjens Akallagren. Det är den grenen som passerar Kista.

tipsar VeVeN
Om nu det här ska vara på allvar så måste väl det eventuella spårreservatet troligen ligga under jord i så fall? Tror knappast att det finns några större möjligheter till att bygga en T-baneförbindelse mellan KS och Solna C ovan jord med tanke på hur trång det är i området.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
VeVen

Inlägg av VeVen »

essin skrev:Det verkar som att det finns nån sorts löst hållet kollektivtrafikreservat längs Väster- och Österlederna också. På kartan står det "spårreservat", men i texten kallas det "Kollektivtrafikreservat (spårväg och stombuss)". Är det någon som vet om dessa reservat planerats för spårväg någon annanstans än i RUFS? (och på detta forum förstås, jag har för mig att idén med spårvägsspår i Österledstunnlarna har kommit upp förut, men jag kan inte hitta den nu :lol: )
Det något oprecisa resonemanget om spår / kollektivtrafikreservat beror säkert på att detta är en framtidsvision, och inte något beslutat.

Vad gäller den förlorade tråden så kanske du tänker på denna tråd. Minns den, eftersom jag är den skyldige i det fallet.
Coppas skrev:
VeVen skrev:Om man tittar på den antagna regionplanens hemsida och bläddrar till den interaktiva kartan, så ser man ett spårreservat mellan Karolinska och Solna centrum. De har alltså tänkt sig att knyta ihop den gröna linjen med den blå linjens Akallagren. Det är den grenen som passerar Kista.

tipsar VeVeN
Om nu det här ska vara på allvar så måste väl det eventuella spårreservatet troligen ligga under jord i så fall? Tror knappast att det finns några större möjligheter till att bygga en T-baneförbindelse mellan KS och Solna C ovan jord med tanke på hur trång det är i området.

Mvh // Nico
Med nutida mått mätt, så är sträckningen centralt belägen. Tror knappast att man vill slösa bort markyta på tunnelbanespår där. Kostnadsbilden talar förmodligen också för en ren tunnellösning.

fortsätter VeVeN
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag tycker att det räcker med slutpunkt Karolinska Sjukhuset för den linjen. Man skulle kunna anlägga en stor vändslinga där tågen vänder i och mitt i slingan är stationen placerad med två spår. Man får snabba vändtider.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Odd skrev:Jag tycker att det räcker med slutpunkt Karolinska Sjukhuset för den linjen. Man skulle kunna anlägga en stor vändslinga där tågen vänder i och mitt i slingan är stationen placerad med två spår. Man får snabba vändtider.
Frågan är hur mycket en vändslinga i tunnel skulle kosta att anlägga och om den tidsvinsten vid vändning skulle betala sig i förhållande till kostnaderna (för så långt tid tar det väl ändå inte att byta förarhytt?). Sedan hör ju KS mer eller mindre till innerstan numer (ligger ju i zon 1) och en T-banestation som ligger så nära city kommer troligen inte att förbli ändstation för all framtid utan med all sannolikhet kommer tanken vara att förlänga en eventuell gren längre ut. Även här kan det alltså bli svårt att försvara en kostnad för en vändslinga som kanske relativt snabbt blir onödig.

Mvh // Nico
Nån

Inlägg av Nån »

En vändslinga har jag för mig skulle bryta mot nuvarande filosofi att tågen ska ha samma organisation på vagnarna. Dvs, ände A på en vagn vetter alltid mot norr och ansluter alltid till ände B på nästa vagn. Jag vill minnas att det har med service att göra.

Själv skulle jag se en bana från Odenplan via Karolinska till Solna C, därifrån kan den fortsätta längs befintlig blå tub till Hallonbergen. Från Hallonbergen viker den sedan av (på befintligt spår) mot Rissne, området Rissne-Ursvik finns det många stora planer för, därav kan en station anläggas på lämplig plats i området. Därefter kommer vi över till Rinkeby och fortsätter längs reguljär blå tub igen till Hjulsta varifrån vi kan förlänga spåret till Barkarby framtida regionaltågsstation. Vips har vi skapat en ny och spännande förbindelse utan att bygga speciellt mycket.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Nån skrev:En vändslinga har jag för mig skulle bryta mot nuvarande filosofi att tågen ska ha samma organisation på vagnarna. Dvs, ände A på en vagn vetter alltid mot norr och ansluter alltid till ände B på nästa vagn. Jag vill minnas att det har med service att göra.

Själv skulle jag se en bana från Odenplan via Karolinska till Solna C, därifrån kan den fortsätta längs befintlig blå tub till Hallonbergen. Från Hallonbergen viker den sedan av (på befintligt spår) mot Rissne, området Rissne-Ursvik finns det många stora planer för, därav kan en station anläggas på lämplig plats i området. Därefter kommer vi över till Rinkeby och fortsätter längs reguljär blå tub igen till Hjulsta varifrån vi kan förlänga spåret till Barkarby framtida regionaltågsstation. Vips har vi skapat en ny och spännande förbindelse utan att bygga speciellt mycket.
Trevlig linje! Men, jag har fått det påpekat för mig, det är svårt att lägga nya linjer parallellt - utan att få förseningar som följd. Dessutom tror jag inte TUB1 är beredd att ta den anstormning av folk (läs tåg) som blir vid tubanslutning till Barkarby. Det tror jag dock att TUB3 klarar av galant. Men jag vet inte...
Professionell tyckare
VeVen

Inlägg av VeVen »

Bluddrar vidare . . .

vändslinga

Nog borde det dröja länge innan trafiken blir så tät, att en vändslinga är motiverad.

linjens fortsättning norrut

Den målpunkt som är intressantast borde vara Kista, med sitt stora arbetsområde, så en fortsättning mot Akalla borde därför vara det troligaste.

gröna linjens kapacitet

Det största hindret för kapaciteten på gröna linjen borde vara vändningarna, att vändningarna norr om Centralen ofta blockerar bakomvarande trafik. Denna avgrening borde därför förbättra läget en del.

bedömer VeVeN
Coppas

Inlägg av Coppas »

VeVen skrev:Bluddrar vidare . . .

linjens fortsättning norrut

Den målpunkt som är intressantast borde vara Kista, med sitt stora arbetsområde, så en fortsättning mot Akalla borde därför vara det troligaste.

gröna linjens kapacitet

Det största hindret för kapaciteten på gröna linjen borde vara vändningarna, att vändningarna norr om Centralen ofta blockerar bakomvarande trafik. Denna avgrening borde därför förbättra läget en del.

bedömer VeVeN
Adderar lite tankar till...bland annat att området kring Hagalund/Ballongberget växer med både kontor och bostäder, likaså gör områdena runt Järva där Solna bygger Järvastaden (och Sumpan bygger ut Hallonbergens ind. omr. samt bostadsområdet Stora Ursvik vilket kanske gör att station Kymlinge till slut öppnas). Håller alltså med om att den logiska fortsättningen sedan borde bli arbetsområdena i Kista och Akalla (som ju ändå ligger en bit ifrån stationerna på Tub3 och idag delvis måste matas med bussar.) Var det skulle kunna bära hän sedan är en annan femma, men en järnvägsstation 'Stockholm Nord' är väl fortfarande med på tankestadiet och en sådan skulle nog inte må helt dåligt av en anslutning till T-banenätet. :D

Mvh // Nico
VeVen

Inlägg av VeVen »

Bluddrar ännu mera . . .

koppling till järnvägen norr om stan

Förutom den tänkta stationen Stockholm Nord är kapacitetutbyggnaden Tomteboda - Kalhäll också i stöpsleven. Se Banverkets förslagshandling. Föreutom alternativet utökning i befintlig sträcknig presenteras ett med ny bana ungefär Helenelund - Barkaby. Se sidan 38.

tillägger VeVeN
-

Inlägg av - »

8) Vad sägs om ARLANDA :lol:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

- skrev:8) Vad sägs om ARLANDA :lol:
F'långt, men det såg ut som om du visste det. AEX är väl coolt, men det kostar...
Professionell tyckare
VeVen

Anslutning till Arlanda

Inlägg av VeVen »

Ytterligare . . .

Anslutning till Arlanda

Tanken att kunna ta sig till Arlanda med tåg från någonstans norr om stan ligger nära till hands. Inte minst med tanke på resandeunderlaget från Kista arbetsområde. I och med att fler och fler passagerare åker med Arlanda express, som nu dessutom går med vinst vad jag förstår, kan det vara läge för detta.

Mer konkret är planen att förlänga Upplandspendeln till Upplands Väsby via Arlanda, samtidigt som SLs Pendeltågstrafik förlängs till Knivsta via Märsta, inte Arlanda. Se ULs lilla broshyr (PDF fil).

rapporterar VeVeN
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

En dragning av en avstickare via Kista mellan Stockholm och Arlanda, har det inte pratats om det eller har jag bara drömt?
Jo, jag vet. Jag har själv promenerat mellan Kista centrum och Helenelundsstation, och det är inte alls långt. En kilometer eller så. Så, att dra järnvägen i tunnel för x miljarder en kilometer närmare Kista centrum vore kanske inte ekonomiskt försvarbart.

Men, jag tycker det vore bättre att dra den befintliga järnvägen i tunnel genom Sundbyberg än Kista-Barkarbyalternativet. Mest för att järnvägen genom Sumpan idag fungerar som en effektiv bullrande barriär. Men också för att kanske underlätta för en framtida dragning av spårväg kors och tvärs i Sumpan.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kingsthrone skrev:Jag har själv promenerat mellan Kista centrum och Helenelundsstation, och det är inte alls långt. En kilometer eller så. Så, att dra järnvägen i tunnel för x miljarder en kilometer närmare Kista centrum vore kanske inte ekonomiskt försvarbart.
Just den sträckan ligger dessutom utmed stomlinjen 178.
VeVen

Inlägg av VeVen »

Mer om:

kapacitetutbyggnaden Tomteboda - Kalhäll

Hela syftet med en nybyggnad Helenelund - Barkaby är att vara ett alternativ till att bygga fyrspår längs den befintliga sträckan. Att komma en liten bit närmare Kista C räcker naturligtvis inte som motiv.

Skulle man välja detta alternativ i stället för den befintliga sträckningen, skulle man naturligtvis passa på att skapa bytespunkter med tunnelbanna som inte finns idag.

Problemet med en tunnel genom Sundbyberg är att den inte skulle ge någon vinst i form av andra utbyggnader som man slulle slippa.

Fria fantasier kring Sumpan:

Men det kanske skulle gå att sänka spåren såpass att det dels skulle dämpa bullret en del, dels göra det lättare att ta sig över, och kanske på sikt möjliggöra en överdäckning.

(Jag jobbar i Kista, och tar därför pendeln till Helenelund. Intressant nog så ligger just min arbetsplats närmare järnvägen än tunnelbanan!)

flummar VeVeN
Nån

Inlägg av Nån »

Pendeltunneln under Kista var ett fantasiförslag för att de andra skulle se vettigare ut.

Jag tror på två tunnlar och lite ytspår. Först kan man ganska billigt smälla upp fyrspår mellan (förbi dvs.) Barkarby och Spånga. Fjärrtågen får egna spår och plattformar vid Barkarby och stannar där i stället för i Sumpan. Då skulle fjärrtågen spendera mer tid på sina egna spår och extratågen till Jakobsberg blir nog aningen mindre krångilga att köra. Dock kräver det åtminstone en tubanslutning till Barkarby för att kunna motiveras.

När väl det fyrspåret är byggt kan man tampas med tunnlarna. Fjärrtågen kan få en tunnel under Jakobsberg och Kallhäll, och om man så vill ända bort till Kungsängen. Området är för urbana miljöer mätt ganska glesbefolkat så stationer slipper man bygga. Det enda som talar emot en dragning av tunneln (flera tunnlar och broar blir det) förbi Kungsängen är nog att man höll på och grävde där för bara några år sedan.

Ungefär samtidigt kan man gräva en tunnel från lagom punkt söder om Spånga station och låta pendeltågen få en underjordisk station i Sundbyberg för att därifrån gå mot City. Om man nu funderar lite över den föreslagna pendeltunneln Helenelund-Älvsjö (eller hur det var) så bör man rimligen utforma Sundbybergs nya pendeltågsstation så att det lätt går att slänga till en plattform för snabba byten mellan de två linjerna, och tja, tåg från Kungsängen som går direkt till Älsvjö utan att passera Gå, eh Stockholm C.

När det inte går så många tåg igenom Sundbyberg, och än färre stannar och man sedan rätar ut och däckar över... Så kan man nog överlåta en del av området till framtida spårvagnar. T.ex. inreda en spårvangsverkstad i Banverkets lokstall. Frågan är om vändskivan är stor nog. ;)
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

I första hand handlar det om att bygga ut två spår till fyra. Kistadragningen har sina fördelar, men är inte enkom av godo. Då tvingas man dela upp trafikeringen på ett sätt som inte är till gagn för de flesta resenärerna, utom förstås de i Kista och kanske Solna (som idag har tillräckligt med avgångar). Bättre vore att där satsa på Tub3 med en ögla från Akalla via låt säg "Bög" (ja, området där man tänkte bygga bostäder och förlänga tunnelbanan till, och som förutsätts bebyggas) och IKEA Barkarby-området, till nya Stockholm Väst i Barkarby, vidare mot Hjulsta. Visst begränsar denna ögla fortsatt utbyggnad av tunnelbanan litet granna, men det finns inte så stor anledning att dra blålinjen betydligt längre ut. Då passar nog pendeltåg bättre.

En dragning av järnvägen i dagens läge måste bli en tunnel under Sumpan eftersom man inte kan anlägga fyra spår i bredd där. Om man lyssnar på Sundbybergsbor så är det många som klagar på just tågbullret. All järnväg i tätort fungerar om en barriär. Och när möjlighet ges att bli av med denna barriär så finns det oerhört mycket att vinna rent stadsmiljömässigt. Med detta alternativ så slår man alltså två flugor i en smäll, vilket inte är fallet med Kistaalternativet då den bullrande barriären kvarstår igenom Sumpan.
Skriv svar