Sida 46 av 48
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 07 oktober 2013 22:36
av Marcus L
Marcus L skrev:Marcus L skrev:Anders Hanquist skrev:Provkörning verkar pågå mellan Johannesfred och Bällsta Bro, i alla fall i dag (1/10). En vagn verkar köra på högerspår mot BäB, för att sedan vända tillbaka å samma spår. Flaggvakter medföljer. Så såg det i alla fall ut vid lunchtid. Snart borde det väl vara dags för mer "realistiska" tester i Sundbybergs gatumiljö.
Igår tyckte jag mig se att en signal på "egen banvall-sträckan" öster om korsningen vid f.d. Ankdammsrondellen i riktning med Solna C som lyste, tror inte jag sett det förut...
Kan det ha nåt med nära förestående provkörningar att göra?
Idag såg jag att K-signalen ("pil-streck-s"-signal) vid övergången till gatuspåret i Svetsarvägen var igång (det lyste "S").
Idag såg jag dessutom att plastsäckarna som tidigare täckte K-signalerna i korsningen vid f.d. Ankdammsrondellen (från banvallshållet) var borttagna (det kanske skedde samtidigt som de andra signalerna driftsattes, men jag lade märke till det idag).
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 09 oktober 2013 21:38
av Hechtwagen
Ursäkta en yngling men när öppnas enligt de senaste rönen förlängningen till solna station? SL förlorar ju en massa på denhär förseningen för fler och fler hinner ju bli pensionärer och dom åker ju billigare!
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 09 oktober 2013 22:33
av daniel_s
Hechtwagen skrev:Ursäkta en yngling men när öppnas enligt de senaste rönen förlängningen till solna station? SL förlorar ju en massa på denhär förseningen för fler och fler hinner ju bli pensionärer och dom åker ju billigare!
Men det uppvägs ju av att deras barnbarn hinner växa upp och får börja betala fullt pris! (påpekat av skarpsynt flickvän)
Fast några av dem hinner ju börja plugga också och får studentrabatt i stället. För att inte tala om hur många som hinner bli konsulter och fakturera SL astronomiska summor! Nej nu orkar jag inte fundera mer!

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 10 oktober 2013 16:53
av Marcus L
Marcus L skrev:Marcus L skrev:
Idag såg jag dessutom att plastsäckarna som tidigare täckte K-signalerna i korsningen vid f.d. Ankdammsrondellen (från banvallshållet) var borttagna (det kanske skedde samtidigt som de andra signalerna driftsattes, men jag lade märke till det idag).
Och idag fick jag för fösta gången med egna ögon se en spårvagn på Solnagrenen, dessutom en A35:a (två flugor i en smäll

).
Såg den vid 16:20-tiden i ovan nämnda korsning (från buss 176), hade tyvärr varken lämplig kamera eller tillfälle att fota...
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: lördag 12 oktober 2013 7:17
av ålstensgård
Roligt Marcus, såg du vilken vagn det var? 452 och 454 har varit i provdrift ganska länge, 453 såg jag första gången igår på 12:an.
Finns det fler levererade vagnar, någon som vet?
//henrik
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: lördag 12 oktober 2013 8:25
av A32
455 kom i veckan.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: lördag 12 oktober 2013 11:18
av Odd

- S13x.jpg (130.72 KiB) Visad 7270 gånger
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: lördag 12 oktober 2013 12:38
av ålstensgård
Fin bild Odd, är det 452+454?
Om man inte har nåt annat för sig på lördagsmorgonen så kan man alltid åka runt med bilen och förfasa sig över de underliga hållplatslägena, jag är säkert inte den förste att göra det. Johannesfred verkar nästan avsiktligt byggd så att den inte går att nå från området kring Margretelundsvägen. När man kliver av kommandes från Alvik kommer man iofs lätt upp på bron, men att komma på mot Alvik kräver en lång omväg till fots.
Och Norra Ulvsunda som inte går att angöra på allmän gata med bil, man kan alltså inte utan vidare köra folk till spårvagnen här. Obegripligt.
Varför finns ingen hållplats vid kröken framme vid Ulvsundavägen? Antagligen förlorar linjen ett betydande resenärsunderlag pga att gångavståndet till Bromma Blocks och Bromma Flygplats inte har gjorts så kort och bekvämt som möjligt.
Huvudsignalerna är ställda på permanent rött precis som i vägtrafiken

men alla verkar ha ogiltighetsmärken. Undrar om dessa kommer att tas bort vid trafikstarten, eller vad skall man göra: testa även de gröna lamporna eller skapa en slentrianrutin med konsekvent körning mot rött+ogiltighetsmärke? Det senare hotar förstås hela säkerhetstänket och respekten för signalerna.
//henrik
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 13 oktober 2013 19:21
av Marcus L
ålstensgård skrev:Roligt Marcus, såg du vilken vagn det var? 452 och 454 har varit i provdrift ganska länge, 453 såg jag första gången igår på 12:an.
Finns det fler levererade vagnar, någon som vet?
//henrik
Hann tyvärr inte se vilken individ det var...
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 17 oktober 2013 20:30
av TorbjörnR
Just nu är iallafall tre tåg ute och ser sig om. 412, 419 och 454!
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: lördag 19 oktober 2013 21:16
av Lennart Hjelm.
I dag ser sig också tre tåg om. Utom när man pillar med signalsystemet, då står det stilla.

- IMG_0061m.JPG (163.07 KiB) Visad 6721 gånger
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 20 oktober 2013 22:45
av Marcus L
ålstensgård skrev:Fin bild Odd, är det 452+454?
Om man inte har nåt annat för sig på lördagsmorgonen så kan man alltid åka runt med bilen och förfasa sig över de underliga hållplatslägena, jag är säkert inte den förste att göra det. Johannesfred verkar nästan avsiktligt byggd så att den inte går att nå från området kring Margretelundsvägen. När man kliver av kommandes från Alvik kommer man iofs lätt upp på bron, men att komma på mot Alvik kräver en lång omväg till fots.
Och Norra Ulvsunda som inte går att angöra på allmän gata med bil, man kan alltså inte utan vidare köra folk till spårvagnen här. Obegripligt.
Varför finns ingen hållplats vid kröken framme vid Ulvsundavägen? Antagligen förlorar linjen ett betydande resenärsunderlag pga att gångavståndet till Bromma Blocks och Bromma Flygplats inte har gjorts så kort och bekvämt som möjligt.
Huvudsignalerna är ställda på permanent rött precis som i vägtrafiken

men alla verkar ha ogiltighetsmärken. Undrar om dessa kommer att tas bort vid trafikstarten, eller vad skall man göra: testa även de gröna lamporna eller skapa en slentrianrutin med konsekvent körning mot rött+ogiltighetsmärke? Det senare hotar förstås hela säkerhetstänket och respekten för signalerna.
//henrik
Det verkar ju som att det åtminstone är förberätt för en hållplats vid Margretelundsvägen (enligt kommentarer i Youtube-filmen som finns länkad i en annan tråd).
Sen när det gäller Bromma Blocks så är det väl tänkt att Kistagrenen kommer få hållplats(er) inom området.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 23 oktober 2013 8:30
av Marcus L
Nyss var en ensam A32:a ute och körde (i riktning mot Solna C).
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 23 oktober 2013 8:32
av Marcus L
Lennart Hjelm. skrev:I dag ser sig också tre tåg om. Utom när man pillar med signalsystemet, då står det stilla.
IMG_0061m.JPG
Tack för trevliga bilder!
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 23 oktober 2013 22:16
av Marcus L
Lennart Hjelm. skrev:I dag ser sig också tre tåg om. Utom när man pillar med signalsystemet, då står det stilla.
I eftermiddags var det "blinkande streck" i K-signalen vid övergången till gatuspåret i Svetsarvägen.
Kanske berodde det på något arbete med signalerna?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 27 oktober 2013 15:05
av ålstensgård

- En spårvägsinvigning börjar lämpligast med att kolla läget i Alvik på morgonen. Jag blev inbjuden till denna VIP-vagn:-)
- 014a.jpg (103.87 KiB) Visad 5872 gånger

- 304 är framme vid Solna Centrum, vi väntar på återfärden mot Sumpan.
- 022a.jpg (112.85 KiB) Visad 5872 gånger
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 27 oktober 2013 15:31
av A32
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 27 oktober 2013 15:46
av ålstensgård
Mycket snygga bilder A32, tänk vad snygga A35 är.
Ja, jag fick verkligen VIP-behandling... tack särskilt PCC för det.
Suck, så har vi missat att hälsa på varandra ännu en gång... en av dina bilder är ju nästan exakt som min på 451+455

Vi måste ha stått helt intill varandra.
Snart kommer det nog många fler bilder från denna varma och trevliga dag
//henrik
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 27 oktober 2013 16:27
av Leif Steen
Ålstensgård skrev:
Om man inte har nåt annat för sig på lördagsmorgonen så kan man alltid åka runt med bilen och förfasa sig över de underliga hållplatslägena, jag är säkert inte den förste att göra det. Johannesfred verkar nästan avsiktligt byggd så att den inte går att nå från området kring Margretelundsvägen. När man kliver av kommandes från Alvik kommer man iofs lätt upp på bron, men att komma på mot Alvik kräver en lång omväg till fots.
Och Norra Ulvsunda som inte går att angöra på allmän gata med bil, man kan alltså inte utan vidare köra folk till spårvagnen här. Obegripligt.
Varför finns ingen hållplats vid kröken framme vid Ulvsundavägen? Antagligen förlorar linjen ett betydande resenärsunderlag pga att gångavståndet till Bromma Blocks och Bromma Flygplats inte har gjorts så kort och bekvämt som möjligt.
Ett litet försök till förklaring, Ålstensgård.
Under projekteringen så fann man från SL att trafikantunderlaget var för litet för en hållplats vid Margretelundsvägens sida av bron, men det är förberett för att bygga en hållplats på platsen mellan båtklubben och företagsområdet. Vid Ulvsunda Norra kommer det inom några år att byggas på norra sidan av banan! Ja, faktiskt så sägs det, och det är också förberett för en vägkorsning vid hållplatsen.
Jag håller helt med dig om att det verkar obegripligt, om man inte vet att Bromma Blocks och flygplatsen ska försörjas av Kistagrenen som står näst i tur att byggas. Banan ska passera rakt igenom området och direkt ansluta till nya terminalbyggnaden som ska ligga mer norrut än den befintliga från 40-50 talet.
Allt har en förklaring! Vänliga hälsningar Leif
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 27 oktober 2013 18:03
av ålstensgård
Tack Leif för synpunkter. Jag gick tbx t Alvik från Sumpan idag och upptäckte ännu mer. Ekbacksvägen är en stympad återvändsgata (utan skyltning) från norr pga vagnhalllsbygget, och detta ger avspärrningar för de stora arbetsplatserna på Ekbacksvägen så att de ej kommer åt Johannesfred ens till fots. Tillgänglighet blir här ett begrepp som det hade före nyspråkets tid. Jag vidhåller att den nya sträckan har långt ifrån optimala hållplatslägen.
//henrik