Sida 45 av 53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 1:01
av Bo Rengmark
abc123 skrev:LÅ1 skrev:Vad har centralsystemets historik med saken att göra?
Om man ska se gamla biljetter köpta med reskassan, måste man gå via den centrala databasen. Det är inget som finns lagrat direkt på kortet.
För mig har det blivit dyrare att åka nu.
Jag råkade ut för att sista bussen i min resa var inställd och när jag steg på nästa buss 15 minuter senare drogs en ny resa för giltighetstiden hade gått ut några minuter tidigare. En annan dag steg jag på Saltsjöbanan vid Slussen och biljetten var giltig i ytterligare 10 minuter. Konduktören dök upp först vid Storängen och då hade biljetten gått ut så det blev att betala 3 kuponger till för att åka till Igelboda.
Ringer man SL kundtjänst är det svårt att få entydiga besked vad som gäller. Och på nätet är det också svårt att bli informerad.
Det är lite konstigt med resegarantin. Blir man mer än 20 minuter sen kan man få ersättning för taxiutlägg. Men om man som jag blir 15 minuter sen, ja då måste man betala en ny resa.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 1:20
av daniel_s
Bo Rengmark skrev:abc123 skrev:LÅ1 skrev:Vad har centralsystemets historik med saken att göra?
Om man ska se gamla biljetter köpta med reskassan, måste man gå via den centrala databasen. Det är inget som finns lagrat direkt på kortet.
För mig har det blivit dyrare att åka nu.
Jag råkade ut för att sista bussen i min resa var inställd och när jag steg på nästa buss 15 minuter senare drogs en ny resa för giltighetstiden hade gått ut några minuter tidigare. En annan dag steg jag på Saltsjöbanan vid Slussen och biljetten var giltig i ytterligare 10 minuter. Konduktören dök upp först vid Storängen och då hade biljetten gått ut så det blev att betala 3 kuponger till för att åka till Igelboda.
Ringer man SL kundtjänst är det svårt att få entydiga besked vad som gäller. Och på nätet är det också svårt att bli informerad.
Det är lite konstigt med resegarantin. Blir man mer än 20 minuter sen kan man få ersättning för taxiutlägg. Men om man som jag blir 15 minuter sen, ja då måste man betala en ny resa.
Det hade du fått göra förut också, om bussföraren haft råg i ryggen. Kliver du på bussen utan giltiga kuponger ska det stämplas nya, punkt slut! Just den saken gillar jag med nya biljettsystemet, det går inte att förhandla med maskinen så man slipper i princip en massa tjafs om klockslag. Ett problem är dock att de bärbara maskinerna inte är helt anpassade till taxan - de vet ju inte när du påbörjade delresan utan bara när du blev blippad, vilket exemplet från SB belyser.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 1:37
av andeng
daniel_s skrev:Bo Rengmark skrev:
För mig har det blivit dyrare att åka nu.
Jag råkade ut för att sista bussen i min resa var inställd och när jag steg på nästa buss 15 minuter senare drogs en ny resa för giltighetstiden hade gått ut några minuter tidigare. En annan dag steg jag på Saltsjöbanan vid Slussen och biljetten var giltig i ytterligare 10 minuter. Konduktören dök upp först vid Storängen och då hade biljetten gått ut så det blev att betala 3 kuponger till för att åka till Igelboda.
Ringer man SL kundtjänst är det svårt att få entydiga besked vad som gäller. Och på nätet är det också svårt att bli informerad.
Det är lite konstigt med resegarantin. Blir man mer än 20 minuter sen kan man få ersättning för taxiutlägg. Men om man som jag blir 15 minuter sen, ja då måste man betala en ny resa.
Det hade du fått göra förut också, om bussföraren haft råg i ryggen. Just den saken gillar jag med nya taxesystemet, det går inte att förhandla med maskinen så man slipper i princip en massa tjafs. Ett problem är dock att de bärbara maskinerna inte är helt anpassade till taxan - de vet ju inte när du påbörjade delresan utan bara när du blev blippad, vilket exemplet från SB belyser.
SL:s taxebestämmelser är ju ganska entydiga, man ska ha tid kvar när man passerar spärren eller om det inte finns en spärr, när man kliver på fordonet. Sedan får man åka hur länge som helst med samma fordon, förutsatt att man när man klev på hade betalt för rätt antal zoner. Ska detta fungera så måste ju de bärbara maskinerna kunna utläsa resehistoriken. Samma sak måste ju gälla vid biljettkontroll, kliver jag på pendeln i Nynäshamn med en minut kvar av mina 120 ABC-minuter är jag i min fulla rätt att kliva av i Bro 100 minuter senare.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 1:48
av daniel_s
andeng skrev:SL:s taxebestämmelser är ju ganska entydiga, man ska ha tid kvar när man passerar spärren eller om det inte finns en spärr, när man kliver på fordonet. Sedan får man åka hur länge som helst med samma fordon, förutsatt att man när man klev på hade betalt för rätt antal zoner. Ska detta fungera så måste ju de bärbara maskinerna kunna utläsa resehistoriken. Samma sak måste ju gälla vid biljettkontroll, kliver jag på pendeln i Nynäshamn med en minut kvar av mina 120 ABC-minuter är jag i min fulla rätt att kliva av i Bro 100 minuter senare.
Japp, så är det. Man får väl hoppas att det blir många konflikter och skandaler (inte handgemäng såklart, men gärna lite upprörda känslor och helsidor i DN) så att SLL får en anledning att snabbt lösa detta.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 1:56
av Lennart Petersen
Inge skrev:Verspieder skrev:andeng skrev:Problemet är, som någon har varit inne på tidigare i denna tråd, att SL har låst sig fast vid kupongtänket och räknar kuponger. Det som borde räknas är i stället antal zoner. Hur många zoner vill jag åka i; 1,2 eller 3? Alla valen finns på resenärsterminalen i bussen. Samma sak vid tillägg till pågående resa, hur många zoner vill jag lägga till?
Jag är helt enig med dig där! SL har tre zoner och bussarnas kortläsare har tre knappar. Det borde kunna göras väldigt enkelt utan att byta ut en enda maskin.
Det finns egentligen fem zoner eftersom norra B och C inte är samma zoner som södra B resp C. Däremot finns det bara tre prisnivåer. Undantaget Arlanda och andra län.
Nej av SL regelverk framgår tydligt att det bara är tre zoner A,B och C även om nu B och C är delade i två hälfter.
Om man förflyttar sig på något annat sätt än med SL så torde en 1zonsresa i en halva av B eller C fortsätta att gälla i den andra halvan
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 2:13
av daniel_s
Lennart Petersen skrev:Inge skrev:Det finns egentligen fem zoner eftersom norra B och C inte är samma zoner som södra B resp C. Däremot finns det bara tre prisnivåer. Undantaget Arlanda och andra län.
Nej av SL regelverk framgår tydligt att det bara är tre zoner A,B och C även om nu B och C är delade i två hälfter.
Om man förflyttar sig på något annat sätt än med SL så torde en 1zonsresa i en halva av B eller C fortsätta att gälla i den andra halvan
Nja! Den situationen kan numera uppkomma ja, men det är helt nytt och ganska oavsiktligt. Traditionellt sett har man alltid indelat länet i "norr" och "söder" om zon 1 (senare A) och en biljett från "norr", som inte räcker till för att åka genom zon 1 (A), har betraktats som ogiltig i "söder" och vice versa. Detta har uttryckligen framgått av taxeföreskrifterna.
Numera kan folk t ex visa upp en zonbiljett "B" från en automat, och denna tvingas man då att godkänna var som helst i zon B. Jag tror att även reskassan funkar så, men jag har förstås inte provat. Däremot är automatbiljetterna befriade från buggen att det räcker med tre kuponger stämplade i zon B för att resa i hela länet (eftersom man måste bestämma sig för två zoner vid köpet), medan reskassan delvis har kvar detta irriterande fel (låt vara att effekten har minskat nu när man får åka i två timmar på fyra kuponger och en blippning i "fel" zon ibland avslöjar bluffen).
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 2:49
av M_M
Varför heter helt olika zoner likadant då?
Det är väl inte ett helt osannolikt scenario att någon åker buss till Södertälje Syd, åker på en TiM/SJ-biljett till Märsta och där åker vidare med buss, inom giltlighetstiden för en zon-C-biljett?
"Problemet" med "två zoner, start i zon B" för att åka runt i hela länet är väl bara ett problem om man envisas med att allt måste vara perfekt symetriskt? I Köpenhamn funkar det just så att en "två zoner"-biljett köpt i zon B gäller i just både zon A och C, så man kan åka t.ex. B-A-B-C för "två zoner". Om man däremot åker åt andra hållet, d.v.s. C-B-A-B, så behöver man en "tre zoner"-biljett.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 3:18
av Lennart Petersen
daniel_s skrev:Lennart Petersen skrev:Inge skrev:Det finns egentligen fem zoner eftersom norra B och C inte är samma zoner som södra B resp C. Däremot finns det bara tre prisnivåer. Undantaget Arlanda och andra län.
Nej av SL regelverk framgår tydligt att det bara är tre zoner A,B och C även om nu B och C är delade i två hälfter.
Om man förflyttar sig på något annat sätt än med SL så torde en 1zonsresa i en halva av B eller C fortsätta att gälla i den andra halvan
Nja! Den situationen kan numera uppkomma ja, men det är helt nytt och ganska oavsiktligt. Traditionellt sett har man alltid indelat länet i "norr" och "söder" om zon 1 (senare A) och en biljett från "norr", som inte räcker till för att åka genom zon 1 (A), har betraktats som ogiltig i "söder" och vice versa. Detta har uttryckligen framgått av taxeföreskrifterna.
Numera kan folk t ex visa upp en zonbiljett "B" från en automat, och denna tvingas man då att godkänna var som helst i zon B. Jag tror att även reskassan funkar så, men jag har förstås inte provat. Däremot är automatbiljetterna befriade från buggen att det räcker med tre kuponger stämplade i zon B för att resa i hela länet (eftersom man måste bestämma sig för två zoner vid köpet), medan reskassan delvis har kvar detta irriterande fel (låt vara att effekten har minskat nu när man får åka i två timmar på fyra kuponger och en blippning i "fel" zon ibland avslöjar bluffen).
Vad jag menade, fast jag kanske skrev lite otydligt, är att man kunde förflytta sig genom zon A med något annat än SL
och det framgår av det för allmänheten publicerade regelverket inget annat än att en biljett för t.ex zon C gäller i alla delar av zon C, det framgår inget undantag
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 7:12
av LÅ1
abc123 skrev:LÅ1 skrev:Vad har centralsystemets historik med saken att göra?
Om man ska se gamla biljetter köpta med reskassan, måste man gå via den centrala databasen. Det är inget som finns lagrat direkt på kortet.
Är det verkligen så att man inte kan se senaste betalda kupong på kortet? Då kan ju inte konduktörer eller biljettkontrollanterna det heller! Borde skapa kaos. Många människor reser en bit för ett kort ärende och ser till att hinna på bussen eller tåget eller förbi spärren i T-banan innan biljetten går ut. Strax efteråt skulle de inte kunna visa "kvitto" på att de har betalt för resan! Vansinnigt! Om det nu verkligen är så!
daniel_s skrev:Bo Rengmark skrev:För mig har det blivit dyrare att åka nu.
Jag råkade ut för att sista bussen i min resa var inställd och när jag steg på nästa buss 15 minuter senare drogs en ny resa för giltighetstiden hade gått ut några minuter tidigare. En annan dag steg jag på Saltsjöbanan vid Slussen och biljetten var giltig i ytterligare 10 minuter. Konduktören dök upp först vid Storängen och då hade biljetten gått ut så det blev att betala 3 kuponger till för att åka till Igelboda.
Ringer man SL kundtjänst är det svårt att få entydiga besked vad som gäller. Och på nätet är det också svårt att bli informerad.
Det är lite konstigt med resegarantin. Blir man mer än 20 minuter sen kan man få ersättning för taxiutlägg. Men om man som jag blir 15 minuter sen, ja då måste man betala en ny resa.
Det hade du fått göra förut också, om bussföraren haft råg i ryggen. Kliver du på bussen utan giltiga kuponger ska det stämplas nya, punkt slut! Just den saken gillar jag med nya biljettsystemet, det går inte att förhandla med maskinen så man slipper i princip en massa tjafs om klockslag. Ett problem är dock att de bärbara maskinerna inte är helt anpassade till taxan - de vet ju inte när du påbörjade delresan utan bara när du blev blippad, vilket exemplet från SB belyser.
Men numera gäller ju biljetten längre tid än de manuellt stämplade. 75 min i stället för 60 + upp till 14 min marginal pga att man bara stämplade hela kvartar.
För Access-biljetterna stämplas väl med tid ner till åtminstone minut?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 8:35
av Kantorn
Lennart Petersen skrev:Inge skrev:Det finns egentligen fem zoner eftersom norra B och C inte är samma zoner som södra B resp C. Däremot finns det bara tre prisnivåer. Undantaget Arlanda och andra län.
Nej av SL regelverk framgår tydligt att det bara är tre zoner A,B och C även om nu B och C är delade i två hälfter.
Om man förflyttar sig på något annat sätt än med SL så torde en 1zonsresa i en halva av B eller C fortsätta att gälla i den andra halvan
Jag har kollat på SL-s reseplanerare. Från Sollentuna (zon B "norra") till Huddinge (zon B "södra") kostar det tre kuponger. Hade det varit två olika zon B så hade resan gått inom tre zoner = fyra kuponger. Alltså har Lennart Petersen rätt och Inge fel.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 10:27
av daniel_s
M_M skrev:Det är väl inte ett helt osannolikt scenario att någon åker buss till Södertälje Syd, åker på en TiM/SJ-biljett till Märsta och där åker vidare med buss, inom giltlighetstiden för en zon-C-biljett?
Lennart Petersen skrev:Vad jag menade, fast jag kanske skrev lite otydligt, är att man kunde förflytta sig genom zon A med något annat än SL
och det framgår av det för allmänheten publicerade regelverket inget annat än att en biljett för t.ex zon C gäller i alla delar av zon C, det framgår inget undantag
Nej, det behövs inte eftersom "en sådan resa" inte är en resa med SL utan två resor med SL. Den exakta viseringsalgoritmen (som faktiskt är något snällare än nyssnämnda resonemang) framgår av taxehandboken, och så har det varit i 40 år. Man får byta fritt inom en timme, men att kliva av bussen, sätta sig på ett fjärrtåg/bil/helikopter/motorcykel och åka till andra änden av länet, och sedan kliva på en annan buss är inte ett byte.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 10:50
av Kantorn
Inge skrev:Kantorn skrev:Jag har kollat på SL-s reseplanerare. Från Sollentuna (zon B "norra") till Huddinge (zon B "södra") kostar det tre kuponger. Hade det varit två olika zon B så hade resan gått inom tre zoner = fyra kuponger. Alltså har Lennart Petersen rätt och Inge fel.
Nej som framgår av inlägget jag skrev just innan ditt och som jag antar att du svarar på framgår att en trekupongs stämpling i B södra är giltig i fyra zoner inklusive zon B norra.
Du tycks utgå från att tre kuponger alltid betyder giltighet i två zoner, men så är det inte hur man än vänder och vrider på det. Inte ens om man räknar de norra och södra zonerna som samma.
Det är knepigt det du säger, men det stämmer på nåt sätt.
Tre kuponger, som utgår från zon B (vilken än det vara må) är giltig i A, B och "närmaste" C = 4 zoner enligt din uppdelning. Tre kuponger från zon A är giltig i A och de två B-zonerna = 3 zoner. Tre kuponger utgående från en zon C är giltig i egen C och "närmaste" B = 2 zoner. Märkligt.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 11:14
av daniel_s
Kantorn skrev:Inge skrev:Du tycks utgå från att tre kuponger alltid betyder giltighet i två zoner, men så är det inte hur man än vänder och vrider på det. Inte ens om man räknar de norra och södra zonerna som samma.
Det är knepigt det du säger, men det stämmer på nåt sätt.
Tre kuponger, som utgår från zon B (vilken än det vara må) är giltig i A, B och "närmaste" C = 4 zoner enligt din uppdelning. Tre kuponger från zon A är giltig i A och de två B-zonerna = 3 zoner. Tre kuponger utgående från en zon C är giltig i egen C och "närmaste" B = 2 zoner. Märkligt.
Nej, det är inte så märkligt utan det är den "bugg" i systemet som jag skrev ovan. Tre kuponger gäller i TVÅ zoner, den där de stämplats och EN intilliggande zon, inte flera! MEN i praktiken går det utmärkt att åka både i zon A och (halva) zon C på tre kuponger stämplade i B, fast det är inte meningen egentligen.
Detta är mest ett kuriosum numera, eftersom man numera får åka i två timmar på fyra kuponger, men det går fortfarande att konstruera exempel där man kan "lura" systemet enligt ovan, t ex om man åker från Jakobsberg till Kungsängen, köper en glass utanför spärrlinjen och sedan fortsätter till Västerhaninge, då borde man egentligen betala fyra kuponger men man klarar sig på tre om man inte berättar för spärrvakten vad man tänker göra.
Åker man däremot på automatbiljett eller sms-biljett, så måste man betala för alla tre zonerna, och med reskassan vete tusan hur det blir. (Om det går att utläsa det, så blir det nog svårt att förklara vad man gör i Västerhaninge med en trekupongare som har varit i Kungsängen.)
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 12:12
av daniel_s
Inge skrev:daniel_s skrev:Nej, det är inte så märkligt utan det är den "bugg" i systemet som jag skrev ovan. Tre kuponger gäller i TVÅ zoner, den där de stämplats och EN intilliggande zon, inte flera! MEN i praktiken går det utmärkt att åka både i zon A och (halva) zon C på tre kuponger stämplade i B, fast det är inte meningen egentligen.
Det är ingen bugg i systemet utan ett avsiktligt sätt att fasa in en rabatt för resor som passarar länscentrum så att maxtaxan motsvarar priset för en resa från länsytterkant till länscentrum.
Jo, just trekupongersfenomenet är en ren bugg, som beror på att stämplingen inte är entydig - den innehåller mindre information än vad som krävs för att korrekt kunna tillämpa bestämmelsen "fyra kuponger krävs för resa i tre zoner".
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 12:43
av daniel_s
Men ge dig! Det ÄR en bugg att man från zon B (tidigare från zon 2) kan åka åt båda hållen på samma tre kuponger, och därigenom åka i tre zoner för tre kuponger fastän man enligt SL:s egen information behöver fyra.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 13:34
av Kantorn
daniel_s skrev:Men ge dig! Det ÄR en bugg att man från zon B (tidigare från zon 2) kan åka åt båda hållen på samma tre kuponger, och därigenom åka i tre zoner för tre kuponger fastän man enligt SL:s egen information behöver fyra.
Inge skrev:Den effekten, vilket inte riktigt var vad som diskuterades, är så ovanligt att det knappast finns anledning att åtgärda. Vidare är det kanske meningen att det ska fungera att åka så. Formuleringen syftatar inte till att förbjuda den typen av resor utan till att förbjuda resor från zon B på ena sidan länet till C på andra för tre kuponger.
Det kan väl aldrig vara meningen att en sak ska fungera trots att det enligt information inte ska göra det?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 16:56
av mamma Ulla
Mera elände:
http://www.dn.se/sthlm/sls-intaktsras-2 ... r-ar-borta
SL's biljettintäkter tycks minska med 200 miljoner under det här året. "Minskningen, skriver tjänstemännen i den ekonomiska månadsrapporten, beror delvis på den förändrade rutinen vid köp av sms-biljetter, delvis på övergången från remsa till reskassa."
Ja, vad ska man tillägga? Jag har just provat att använda reskassa, för en del små tjänsteresor. När jag köper beloppet får jag ett kvitto där ingen moms har dragits. Anledningen är att ingen resa har skett och därmed inget momspliktigt. Därför får jag bokföra beloppet på ett nyinrättat tillgångskonto för SL's reskassa och när reskassebeloppet är slut så får jag söka upp en automat och be den printa ut historiken, inklusive momsen. Vid första försöket var historiken helt felaktig, gudarna vet var dom hade fått den ifrån. Så jag försökte nästa dag (vilket innebar att jag var tvungen att ta mig till en tunnelbanestation) och då stämde det bättre. Så att jag kunde få in det i reseräkningen, bokföra som resor, dra av för momsen och kreditera tillgångskontot.
Med andra ord. Det här försöket visar att det är horribelt komplicerat, så i praktiken går det nästan inte att göra tjänsteresor med SL längre. Krånglet står inte alls i proportion till nyttan.
Tyvärr verkar det också visa sig på SL's intäkter.
Är det någon som vet hur stackars turister gör? Själv har jag turen att bo i innerstan och kan gå till det mesta jag behöver göra. Men det kanske inte var syftet med lokaltrafiken? (Snart är det dags för säsongskort och då kör jag på det)
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 17:32
av Lennart Petersen
daniel_s skrev:M_M skrev:Det är väl inte ett helt osannolikt scenario att någon åker buss till Södertälje Syd, åker på en TiM/SJ-biljett till Märsta och där åker vidare med buss, inom giltlighetstiden för en zon-C-biljett?
Lennart Petersen skrev:Vad jag menade, fast jag kanske skrev lite otydligt, är att man kunde förflytta sig genom zon A med något annat än SL
och det framgår av det för allmänheten publicerade regelverket inget annat än att en biljett för t.ex zon C gäller i alla delar av zon C, det framgår inget undantag
Nej, det behövs inte eftersom "en sådan resa" inte är en resa med SL utan två resor med SL. Den exakta viseringsalgoritmen (som faktiskt är något snällare än nyssnämnda resonemang) framgår av taxehandboken, och så har det varit i 40 år. Man får byta fritt inom en timme, men att kliva av bussen, sätta sig på ett fjärrtåg/bil/helikopter/motorcykel och åka till andra änden av länet, och sedan kliva på en annan buss är inte ett byte.
Eftersom det inte av de för allmänheten normalt tillgängliga regler inte framgår något annat än att zon B och C är vardera en och samma zon följer att en biljett giltig för zon C i norr även är giltig för zon C i söder.
Det finns inget undantag angivet om man tittar på sl.se och det skulle inte hålla juridiskt om det ställdes på sin spets.
Ett praktiskt exempel skulle ju kunna vara en kort bussresa till Vaxholm i zon B, båtresa med Vaxholmsbolaget till Nacka strand och så fortsatt bussresa i zon B.
Ingenstans i reglementet står att en resa inte får avbrytas med transport med annat färdmedel och att det då skulle räknas som två resor.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 17:33
av roggek
mamma Ulla skrev:Mera elände:
http://www.dn.se/sthlm/sls-intaktsras-2 ... r-ar-borta
SL's biljettintäkter tycks minska med 200 miljoner under det här året. "Minskningen, skriver tjänstemännen i den ekonomiska månadsrapporten, beror delvis på den förändrade rutinen vid köp av sms-biljetter, delvis på övergången från remsa till reskassa."
Ja, vad ska man tillägga? Jag har just provat att använda reskassa, för en del små tjänsteresor. När jag köper beloppet får jag ett kvitto där ingen moms har dragits. Anledningen är att ingen resa har skett och därmed inget momspliktigt. Därför får jag bokföra beloppet på ett nyinrättat tillgångskonto för SL's reskassa och när reskassebeloppet är slut så får jag söka upp en automat och be den printa ut historiken, inklusive momsen. Vid första försöket var historiken helt felaktig, gudarna vet var dom hade fått den ifrån. Så jag försökte nästa dag (vilket innebar att jag var tvungen att ta mig till en tunnelbanestation) och då stämde det bättre. Så att jag kunde få in det i reseräkningen, bokföra som resor, dra av för momsen och kreditera tillgångskontot.
Med andra ord. Det här försöket visar att det är horribelt komplicerat, så i praktiken går det nästan inte att göra tjänsteresor med SL längre. Krånglet står inte alls i proportion till nyttan.
Tyvärr verkar det också visa sig på SL's intäkter.
Är det någon som vet hur stackars turister gör? Själv har jag turen att bo i innerstan och kan gå till det mesta jag behöver göra. Men det kanske inte var syftet med lokaltrafiken? (Snart är det dags för säsongskort och då kör jag på det)
SL vill väl att alla kostymnissar och företag använder ett Svart Accesskort?:
https://foretagare.sl.se/foretag/arsbil ... is-1002743
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 26 april 2013 17:35
av roggek
Lennart Petersen skrev:daniel_s skrev:M_M skrev:Det är väl inte ett helt osannolikt scenario att någon åker buss till Södertälje Syd, åker på en TiM/SJ-biljett till Märsta och där åker vidare med buss, inom giltlighetstiden för en zon-C-biljett?
Lennart Petersen skrev:Vad jag menade, fast jag kanske skrev lite otydligt, är att man kunde förflytta sig genom zon A med något annat än SL
och det framgår av det för allmänheten publicerade regelverket inget annat än att en biljett för t.ex zon C gäller i alla delar av zon C, det framgår inget undantag
Nej, det behövs inte eftersom "en sådan resa" inte är en resa med SL utan två resor med SL. Den exakta viseringsalgoritmen (som faktiskt är något snällare än nyssnämnda resonemang) framgår av taxehandboken, och så har det varit i 40 år. Man får byta fritt inom en timme, men att kliva av bussen, sätta sig på ett fjärrtåg/bil/helikopter/motorcykel och åka till andra änden av länet, och sedan kliva på en annan buss är inte ett byte.
Eftersom det inte av de för allmänheten normalt tillgängliga regler inte framgår något annat än att zon B och C är vardera en och samma zon följer att en biljett giltig för zon C i norr även är giltig för zon C i söder.
Det finns inget undantag angivet om man tittar på sl.se och det skulle inte hålla juridiskt om det ställdes på sin spets.
Ett praktiskt exempel skulle ju kunna vara en kort bussresa till Vaxholm i zon B, båtresa med Vaxholmsbolaget till Nacka strand och så fortsatt bussresa i zon B.
Ingenstans i reglementet står att en resa inte får avbrytas med transport med annat färdmedel och att det då skulle räknas som två resor.
Ja stackars alla de med Reskassa och muppresor...

det är de som får det svårt med Reskassan. För oss dödliga normala så är det oftast inga problem...
Är man så illa funtad så man åker de reserelationer i exemplen ovan med Reskassa, ja då är man usel på ekonomi...
Reskassan är till för de som gör Korta resor, inom en eller möjligen två zoner, inte några resor "Landet Runt"...