Sida 44 av 53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 24 april 2013 19:48
av abc123
M_M skrev:LÅ1 skrev:Om jag förstått rätt så gäller en reskassebiljett i 75 min från att den "stämplas". En manuellt stämplad biljett av den gamla sorten gällde mellan 60 och 75 min eftersom man bara stämplade i jämna kvartar. Alltså en vinst jämfört med stämplade biljetter på i snitt 7,5 min. För man har väl inte kvar kvartstänket i reskassan?
Tidigare kunde en försenad bussförare vara snäll och tänka att jag är ju 8 min sen, hade jag varit i tid hade resenärens stämpling gällt, nu har den gått över med 3 min. Jag stämplar ingen ny. Men så "resonerar" väl knappast Access-automaterna. Så det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna, eller om det var tvärt om!

Fördelen med påstigning genom alla dörrar, vet man som resenär med sig att ens stämplig skulle varit giltlig om bussen varit i tid så kan man strunta i att stämpla och vara beredd att argumentera med eventuell biljettkontroll...
Frågan är om biljettkontrollen i så fall ens ser att du haft en giltig biljett som nyligen gått ut. Biljetthistoriken tar ju ca ett dygn på sig att uppdateras.
Detta undrar jag också generellt hur det fungerar, om en person faktiskt gjort sista bytet precis innan giltighetstiden gått ut. Låt säga att det därefter sker kontroll på fordonet. Om biljetten då hunnit gå ut, finns inte längre någon giltig biljett på kortet. Det finns inte heller, såvitt jag förstår, någon möjlighet att se att det funnits någon giltig biljett som nyligen gått ut, förrän centralsystemet uppdaterats ca ett dygn senare.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 24 april 2013 20:30
av M_M
Nog måste väl själva kortet i sig innehålla info om senaste giltliga biljett?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 24 april 2013 20:39
av LÅ1
abc123 skrev:Frågan är om biljettkontrollen i så fall ens ser att du haft en giltig biljett som nyligen gått ut. Biljetthistoriken tar ju ca ett dygn på sig att uppdateras.
Detta undrar jag också generellt hur det fungerar, om en person faktiskt gjort sista bytet precis innan giltighetstiden gått ut. Låt säga att det därefter sker kontroll på fordonet. Om biljetten då hunnit gå ut, finns inte längre någon giltig biljett på kortet. Det finns inte heller, såvitt jag förstår, någon möjlighet att se att det funnits någon giltig biljett som nyligen gått ut, förrän centralsystemet uppdaterats ca ett dygn senare.
Det syns nog på kortet. När jag kollar innehållet på mitt Accesskort vid en Accessautomat så ser jag alltid två 30-dagarsbiljetter. För det mesta den nu gällande samt en som slutade gälla för flera veckor sedan. Alternativt så ser jag den nu gällande samt en framtida 30-dagarsbiljett. (Fast snart är det dags att köpa säsongsbiljett, eftersom priset är förmånligare under sommarsäsongen. Den säsong då jag gissningsvis dessutom gör fler och längre resor.)
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 24 april 2013 21:25
av LÅ1
Vet inte om dessa länkar har visats i någon tråd här.
Expert: SL:s resekort knäckta
Därför är SL-korten osäkra
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 24 april 2013 21:53
av abc123
LÅ1 skrev:abc123 skrev:Frågan är om biljettkontrollen i så fall ens ser att du haft en giltig biljett som nyligen gått ut. Biljetthistoriken tar ju ca ett dygn på sig att uppdateras.
Detta undrar jag också generellt hur det fungerar, om en person faktiskt gjort sista bytet precis innan giltighetstiden gått ut. Låt säga att det därefter sker kontroll på fordonet. Om biljetten då hunnit gå ut, finns inte längre någon giltig biljett på kortet. Det finns inte heller, såvitt jag förstår, någon möjlighet att se att det funnits någon giltig biljett som nyligen gått ut, förrän centralsystemet uppdaterats ca ett dygn senare.
Det syns nog på kortet. När jag kollar innehållet på mitt Accesskort vid en Accessautomat så ser jag alltid två 30-dagarsbiljetter. För det mesta den nu gällande samt en som slutade gälla för flera veckor sedan. Alternativt så ser jag den nu gällande samt en framtida 30-dagarsbiljett. (Fast snart är det dags att köpa säsongsbiljett, eftersom priset är förmånligare under sommarsäsongen. Den säsong då jag gissningsvis dessutom gör fler och längre resor.)
Är ganska säker på att senaste biljett köpt med reskassan inte syns, då jag testat detta själv. Det som syntes var endast de två senaste periodbiljetterna, samt saldot för reskassan. Den senaste biljetten köpt med reskassa verkar spårlöst borta tills den kommer in i centralsystemets historik.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 24 april 2013 22:32
av M_M
Var kollade du detta?
Med en läsare avsedd för "allmänheten" eller en avsedd för biljettkontroll, kundtjänst o.s.v.?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 24 april 2013 22:36
av hgsldf
Ytterligare en artikel i NT och många sansade kommentarer:
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.20 ... sl-biljett
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 24 april 2013 22:51
av abc123
M_M skrev:Var kollade du detta?
Med en läsare avsedd för "allmänheten" eller en avsedd för biljettkontroll, kundtjänst o.s.v.?
På en accessmaskin i en tunnelbanespärr. D v s inte någon läsare avsedd för allmänheten.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 24 april 2013 23:41
av andeng
LÅ1 skrev:
"petig arbetsgivare"? Jag har ingen modern erfarenhet av detta. Har ju alltid giltigt periodkort så fort jag befinner mig i Stockholm. Men på något sätt måste väl utgifter redovisas. Inte baraför arbetsgivare utan även för revisorer och kanske även kunder. Men jag vet som sagt inte hur det fungerar i dagens verklighet.
Den arbetsgivare som jag hade innan jag gick i pension (staten) nöjde sig beträffande personer boende utanför SL-området med ett kvitto på eventuell påladdning.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 25 april 2013 0:00
av Lennart Petersen
abc123 skrev:M_M skrev:Var kollade du detta?
Med en läsare avsedd för "allmänheten" eller en avsedd för biljettkontroll, kundtjänst o.s.v.?
På en accessmaskin i en tunnelbanespärr. D v s inte någon läsare avsedd för allmänheten.
Men i biljettautomaterna syns giltig biljett med tidsangivelse och aktuellt gällande saldo.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 25 april 2013 0:24
av andeng
Lennart Petersen skrev:Men i biljettautomaterna syns giltig biljett med tidsangivelse och aktuellt gällande saldo.
Nej, det är en av nackdelarna med Accessystemet, tid och saldo syns inte i pendeltågs- och T-banespärrarna vilket de borde göra.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 25 april 2013 3:17
av Lennart Petersen
andeng skrev:Lennart Petersen skrev:Men i biljettautomaterna syns giltig biljett med tidsangivelse och aktuellt gällande saldo.
Nej, det är en av nackdelarna med Accessystemet, tid och saldo syns inte i pendeltågs- och T-banespärrarna vilket de borde göra.
Vad jag sa var att i biljettautomaterna syns det, inget annat.
Men det är ju tänkbart att man även kunde ha nytta av en display som visar detta i spärrarna.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 25 april 2013 11:51
av abc123
Lennart Petersen skrev:abc123 skrev:M_M skrev:Var kollade du detta?
Med en läsare avsedd för "allmänheten" eller en avsedd för biljettkontroll, kundtjänst o.s.v.?
På en accessmaskin i en tunnelbanespärr. D v s inte någon läsare avsedd för allmänheten.
Men i biljettautomaterna syns giltig biljett med tidsangivelse och aktuellt gällande saldo.
Jo, men en "svart fläck" tycks uppstå under den tid när en biljett köpt med reskassan hunnit gå ut, men ändå inte hunnit kommit in i centralsystemets historik.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 25 april 2013 14:55
av BSB101
Kantorn skrev:BSB101 skrev:När ska folket lära sig att välja de politiker man vill ha?
Vilka politiker vill man ha? Alla är lika goda kålsupare.
Bra politiker vill iaf jag ha och att alla skulle vara likadana vill jag inte hålla med om. De (lokal)politiker jag känner må både äta kål och ta en sup ibland men några kålsupare är de inte.

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 25 april 2013 22:16
av Verspieder
Motståndet mot reskassan störst i kommuner i zon C, där det blir omständigt och svårt för resenärer med "två kuponger" som standardresa att tvingas be föraren om assistans vareviga gång de ska åka mellan zon C och A! Dvs det jag skrivit i många inlägg i detta forum de senaste månaderna.
De som har angett "fyra kuponger" på sitt kort har ofta ändrat det till två, sedan de snabbt dränerat kortet i t.ex tunnelbanan.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 25 april 2013 22:21
av Verspieder
andeng skrev:Problemet är, som någon har varit inne på tidigare i denna tråd, att SL har låst sig fast vid kupongtänket och räknar kuponger. Det som borde räknas är i stället antal zoner. Hur många zoner vill jag åka i; 1,2 eller 3? Alla valen finns på resenärsterminalen i bussen. Samma sak vid tillägg till pågående resa, hur många zoner vill jag lägga till?
Jag är helt enig med dig där! SL har tre zoner och bussarnas kortläsare har tre knappar. Det borde kunna göras väldigt enkelt utan att byta ut en enda maskin.
Varför en resa inom t.ex zon A måste kosta dubbelt så mycket som tillägget för passage till zon B, även efter Accesskortets intåg förstår jag inte.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 25 april 2013 22:44
av LÅ1
Lennart Petersen skrev:Men i biljettautomaterna syns giltig biljett med tidsangivelse och aktuellt gällande saldo.
Giltig biljett ja, men hur är det med nyss utgången biljett? Eller snarare senaste biljett som köpts med reskassa.
abc123 skrev:Jo, men en "svart fläck" tycks uppstå under den tid när en biljett köpt med reskassan hunnit gå ut, men ändå inte hunnit kommit in i centralsystemets historik.
Vad har centralsystemets historik med saken att göra?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 25 april 2013 23:10
av Verspieder
Inge skrev:Det finns egentligen fem zoner eftersom norra B och C inte är samma zoner som södra B resp C. Däremot finns det bara tre prisnivåer. Undantaget Arlanda och andra län.
Men detta är rätt irrelevant för bussarnas kortläsare, då det inte går direktbussar från norra C och södra C.
Vad gäller andra län gäller ju inte reskassan på den halvan av busslinje 677 som går inom Uppsala län.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 25 april 2013 23:21
av abc123
LÅ1 skrev:Vad har centralsystemets historik med saken att göra?
Om man ska se gamla biljetter köpta med reskassan, måste man gå via den centrala databasen. Det är inget som finns lagrat direkt på kortet.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 25 april 2013 23:32
av abc123
Skulle man överge kupongbegreppet och börja tänka i zoner i stället, skulle man också slippa "sexkupongersproblemet". Det är ett problem som är så vanligt förekommande att det numera börjat bli ett begrepp bland SL-personal. Kunden ska tanka på sin reskassa för första gången, och kommer till steget där man ska välja standardresa. (2-6 kuponger). Kunden missförstår och tror att det gäller antalet kuponger man köper, och väljer 6 kuponger. Kortet dräneras sen snabbt på pengar. Även Pressbyrån verkar ofta ladda 6 kuponger som standardresa, när det borde vara 2.