Sida 43 av 48

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: måndag 06 maj 2013 3:06
av M_M
daniel_s skrev:
M_M skrev:Inte dumt det där med koppelskyddet eller vad man ska kalla det.
Kan du precisera dig lite?
Koppelkåpa kanske man ska kalla det. Det finns rätt gott om fordon där sådana måste monteras dit/bort med verktyg eller där kopplet alltid är synligt. Den fällbara kåpan är alltså vad jag uppskattar!

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: måndag 06 maj 2013 8:47
av 2763
M_M skrev:Koppelkåpa kanske man ska kalla det. Det finns rätt gott om fordon där sådana måste monteras dit/bort med verktyg eller där kopplet alltid är synligt. Den fällbara kåpan är alltså vad jag uppskattar!
Du menar... samma lösning som finns på de flesta vagnar som man multar ibland, till exempel M06/A34, A32 och tydligen också A35. Jag vet dock inte om kåpan är tillval på M06/A34 - men den fanns på Frankfurtvagnarna i alla fall.

//T

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: måndag 06 maj 2013 13:20
av M_M
När började den typen av koppelkåpor att användas?

Jag kan väl erkänna att jag inte tänkt på att de finns eftersom det mest är avsaknaden av koppelkåpa eller jobb att skruva loss koppelkåpa som märks... :wink:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 08 maj 2013 19:22
av Mathias Lindow
Tagbitaren skrev:
Själv har jag klängt runt en del i vagnen och ur minnet jämfört en del med hur mockup-en såg ut. En del har förbättrats, men långt ifrån allt.
Med tanke på Ragnars debattartikel i senaste Modern Stadstrafik är jag lite nyfiken om det är två steg som i Mock-uppen eller om det nu bara är ett steg...

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 08 maj 2013 20:45
av A32
Menar du insteget utifrån in till hytten Mathias?

I såfall är det tre steg på vagn 454 från marknivå upp i hytt, två infällda steg i karossen och sista steget in på hyttgolvet och försöket att greppa det första handtaget i form av en lodrät gul ledstång som ska hjälpa en in i hytten, inga yttre hjälpmedel på karossen finns.

Hehe misstänker att du kanske ville veta stegen på koppelluckans manövrering?

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 09 maj 2013 6:01
av M_M
Jag anar att det är stegen inne i passagerarutrymmet som det frågas om?

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 09 maj 2013 10:05
av Tagbitaren
Mathias Lindow skrev:
Tagbitaren skrev:
Själv har jag klängt runt en del i vagnen och ur minnet jämfört en del med hur mockup-en såg ut. En del har förbättrats, men långt ifrån allt.
Med tanke på Ragnars debattartikel i senaste Modern Stadstrafik är jag lite nyfiken om det är två steg som i Mock-uppen eller om det nu bara är ett steg...
Produktionsutförandet blev, som väntat, med två steg:

Bild

Som synes är stegkanterna i alla fall markerade med tydliga gula lister. Själv tycker jag inte att detta utförande är sådär katastrofalt. Ragnar och jag har ju tidigare haft en del diskussioner om detta verkligen är i överensstämmelse med upphandlingsunderlaget:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=160

Detta gäller alltså över ändboggierna. Över mittboggierna är golvförhöjningen i form av ramper:

Bild

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 15 maj 2013 16:58
av carltram

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 15 maj 2013 19:50
av Hechtwagen
Tafflig placering av linjekartorna! Man vill väl ha vagnen så luftig och överblickbar som möjligt? :roll:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 15 maj 2013 20:32
av Tagbitaren
Hechtwagen skrev:Tafflig placering av linjekartorna! Man vill väl ha vagnen så luftig och överblickbar som möjligt? :roll:
Vad är det som är taffligt med placeringen?

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 16 maj 2013 1:21
av daniel_s
Tagbitaren skrev:
Hechtwagen skrev:Tafflig placering av linjekartorna! Man vill väl ha vagnen så luftig och överblickbar som möjligt? :roll:
Vad är det som är taffligt med placeringen?
De sitter i ögonhöjd så det blir som en vägg i stället för ett fönster och man känner sig instängd. Rätt placering av en linjekarta är i takkanten ovanför fönstren, dessutom bör de vara i rejäl storlek så att de kan läsas på åtminstone en meters håll. Tyvärr har SL sedan några år en förkärlek för att utforma all information i miniatyrformat :(

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: lördag 18 maj 2013 10:31
av Tagbitaren
daniel_s skrev:
Tagbitaren skrev:
Hechtwagen skrev:Tafflig placering av linjekartorna! Man vill väl ha vagnen så luftig och överblickbar som möjligt? :roll:
Vad är det som är taffligt med placeringen?
De sitter i ögonhöjd så det blir som en vägg i stället för ett fönster och man känner sig instängd. Rätt placering av en linjekarta är i takkanten ovanför fönstren, dessutom bör de vara i rejäl storlek så att de kan läsas på åtminstone en meters håll. Tyvärr har SL sedan några år en förkärlek för att utforma all information i miniatyrformat :(
Du menar de linjekartor som är klistrade på vindskivorna av glas, invid trafikantdörrarna? Ja, det har du troligtvis rätt i! Åtminstone i det utförande de nu är i, med mjölkvit bakgrund. PÅ vagn C20 finns motsvarande linjekartor, men de är åtminstone transparenta. Men det kanske kan bli ändring på det, i synnerhet som Bällsta Bro är felstavat på dessa dekaler också!

I övrigt verkar linjekartorna också vara klistrade över trafikantdörrarna, på samma sätt som i vagntyp A32. Linjekartor klistrade över kupéfönstren har jag faktiskt inte sett på något kollektivtrafikfordon i Stockholms län.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: lördag 01 juni 2013 22:11
av A32
Solna Centrum idag.....

Bild

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: söndag 02 juni 2013 12:00
av stockholm79
Jag antar att det inte är nån trafikvagn trots skyltningen.
Varför slutar betongrännorna mitt på hållplatsen och varför har man öht dessa?
Gräsbesådd banvall lär det ju knappast vara med tanke på makadammet.

/or

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: söndag 02 juni 2013 12:28
av Odd
Just där är det en liten gångtunnel under, så det du ser är bara några meter långa. Om man verkligen behöver dom eller ej kan inte jag bedöma, det är väl nån ingenjör som har gjort det.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: måndag 10 juni 2013 10:13
av Den fria mannen
Tunneln under Frösundaleden

Bild
Bild
Bild

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: måndag 10 juni 2013 17:28
av Tagbitaren
Ja, de jobbar på rätt bra däruppe! Såg förresten en SL-annons i Metro-tidningen idag om att man planerar att börjar testköra mera regelbundet på Solnagrenen från 13/6. Jag tillhör själv inte Arrivas testförargrupp, så jag har t.v. ingen ytterligare info om detta. Vi vanliga inom fotfolken ska visst få bekanta oss med banan och den nya A35-vagnen i augusti-september, är det tänkt.

Jag hörde också ett rykte om att en A35-a ska provköras på Spårväg City under augusti. Kanske kamrat Widén har mer kunskap om detta? Är anpassningarna till vagnbredden gjorda, ex.vis? Få se vad man tycker om sikten från förarhytten, när vagntypen körs i innerstadsmiljö.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: fredag 14 juni 2013 20:16
av Den fria mannen
Fler bilder.

Bild
Bild

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: lördag 15 juni 2013 20:39
av M_M
Tagbitaren skrev:Ja, de jobbar på rätt bra däruppe! Såg förresten en SL-annons i Metro-tidningen idag om att man planerar att börjar testköra mera regelbundet på Solnagrenen från 13/6. Jag tillhör själv inte Arrivas testförargrupp, så jag har t.v. ingen ytterligare info om detta. Vi vanliga inom fotfolken ska visst få bekanta oss med banan och den nya A35-vagnen i augusti-september, är det tänkt.

Jag hörde också ett rykte om att en A35-a ska provköras på Spårväg City under augusti. Kanske kamrat Widén har mer kunskap om detta? Är anpassningarna till vagnbredden gjorda, ex.vis? Få se vad man tycker om sikten från förarhytten, när vagntypen körs i innerstadsmiljö.
En slags spekulation:

A35 är mig veterligen ungefär lika bred som f.d. Göteborgvagnarna (som heter A31 i Djurgården-sammanhang). Med andra ord så kan de sannolikt köras Norrmalmstorg - Waldemars Udde, vilket förhoppningsvis är tillräckligt för att uppnå önskat resultat med provkörningen.

Det vaga minne jag har av hur det faktiskt ser ut på plats vid t.ex. Sergels Torg är att hållplatsen är anpassad efter A34's smalare bredd, och det stämmer också med de beskrivningar jag läst om både Sergels Torg och Kungsträdgården. Det låter osannolikt att dessa hållplatser skulle anpassas endast för denna provkörning.

Reservation för att vagnarna kanske är avsedda för olika plattformshöjd och A35 kanske kan "sväva" in över en A34-anpassad plattformskant.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: fredag 21 juni 2013 22:59
av GustavS
Jag tog en promenad längs sträckningen mot kvällen idag, efter att ha följt frun till jobbet mot slutet av eftermiddagen.

Blev lite över hundra bilder innan mobilen ansåg att batteriet var slut.

Länk till bildserie-tråd på Skyscrapercity