Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kanske var otydlig i förra inlägget. Men så här funkar det.
Resultatet av proven sammanställs och skickas till TF. Sen blir det en dialog mellan TF och AB SS hur man ska gå vidare med frågan. Och det finns ingen tidplan angiven för detta.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev: ↑fredag 30 maj 2025 8:47
Kanske var otydlig i förra inlägget. Men så här funkar det.
Resultatet av proven sammanställs och skickas till TF. Sen blir det en dialog mellan TF och AB SS hur man ska gå vidare med frågan. Och det finns ingen tidplan angiven för detta.
Stefan
Då får vi fortsätta att bida vår tid.
SL A32 Testkörs på Strandvägen -Fotograferad av Matsälgen 9 april 2025
SL A32 Testkörs på Strandvägen -Fotograferad av Matsälgen 9 april 2025 Mindre strl DSC_1006.JPG (171.13 KiB) Visad 797 gånger
TF? Vad avses? : https://www.forkortning.se/TF
Tillförordnad, Tryckfrihetsförordningen, Tidskrift för kriminalvård, telefon
Ärligt talat Stefan, Att jag och andra läsare är intresserade av spårtrafik innebär inte att vi förstår dina mångtaliga ordförkortningar.
Stefan Widén skrev: ↑fredag 30 maj 2025 8:47
Kanske var otydlig i förra inlägget. Men så här funkar det.
Resultatet av proven sammanställs och skickas till TF. Sen blir det en dialog mellan TF och AB SS hur man ska gå vidare med frågan. Och det finns ingen tidplan angiven för detta.
Stefan
Då får vi fortsätta att bida vår tid. TF? Vad avses? : https://www.forkortning.se/TF
Tillförordnad, Tryckfrihetsförordningen, Tidskrift för kriminalvård, telefon
Ärligt talat Stefan, Att jag och andra läsare är intresserade av spårtrafik innebär inte att vi förstår dina mångtaliga ordförkortningar.
Vänligen Mats
"
Ärligt talat så torde "TF" vara den vanligaste förkortningen här på Forum, möjligen efter "SL". Vi tar några elementa, för den som inte orkar skaffa sig denna information själv:
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Däremot är det, som jag tidigare framhållit, ett ofog att här använda stationssignaturer istället för att skriva ut namnen
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 26 maj 2025 16:20
Och var vänligt skriv ut hållplatsernas namn, och inte de treställiga signaturerna. Man ska inte behöva slå i banböckerna för att få veta: https://www.rtcon.se/dokument.html
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Som sagt. Förkortningar bör undvikas tycker jag, och då särskilt egenpåhittade och lokala förkortningar inom branscher som försvårar läsförståelsen för allmänheten.
Jag begär att Region Stockholms Trafikförvaltning snabbar på med A32-Djurgården-ärendet, ty det är sommar i almanackan redan nu på söndag den 1 juni.
Det jag befarar är att de (trafikförvaltningen i Stockholm) tar semester nu snart, och därmed blir ärendet troligen liggande i "byrålådan" tills i höst. Sen ska det väl dras i långbänk några månader..... Coronakrisen visades oss att det går utreda ärenden snabbt! så söla inte!
Behovet av pålitlig spårvagnstrafik finns NU. Det är enorma mängder med turister som avser att besöka Djurgården på sommarhalvåret så TRAFIKFÖRVALTNINGEN i Stockholm, SNABBA PÅ NU med godkännandet av A32, innan sommaren är slut!!!!!!!!!!!
Apeller av ovanstående slag bör väl lämpligen skickas till Region Stockholms Trafikförvaltning, eller varför inte Trafiknämnden, som är det styrande politiska organet: https://www.regionstockholm.se/om-regio ... iknamnden/
PS. Egenpåhittade förkortningar saknar per definition värde.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Matsälgen skrev: ↑fredag 30 maj 2025 14:39
Behovet av pålitlig spårvagnstrafik finns NU. Det är enorma mängder med turister som avser att besöka Djurgården på sommarhalvåret så TRAFIKFÖRVALTNINGEN i Stockholm, SNABBA PÅ NU med godkännandet av A32, innan sommaren är slut!!!!!!!!!!!
Matsälgen skrev: ↑fredag 30 maj 2025 14:39
Behovet av pålitlig spårvagnstrafik finns NU. Det är enorma mängder med turister som avser att besöka Djurgården på sommarhalvåret så TRAFIKFÖRVALTNINGEN i Stockholm, SNABBA PÅ NU med godkännandet av A32, innan sommaren är slut!!!!!!!!!!!
Det framstår i ditt inlägg som att du menar att just SL A32 är värre än andra fordon, vilket jag inte tror på, ifall du inte kan belägga det med fakta.
Att spårvagnar och andra spårfordon spårar ur är inte vanligt förekommande. Det sker sällan, och det sker även i Göteborg och andra städer som kör andra spårvagnsmodeller än Flexity Swift A32. Tunnelbanetåg och pendeltåg spårar ur de med ibland. Tåg kör på bilar i järnvägskorsningar, ja det händer tyvärr varje år sådana händelser i trafikmiljöerna. Bussar kör av vägen då och då. (det hände nästan mig en gång, ty föraren nickade till bakom ratten, och bussen körde på trotoarkanten, Då blev jag rädd !! Då vaknade han till! Phu! )
Sååå tyvärr: Det händer saker i trafiken som inte borde hända.
Jag tror inte att A32 på djurgården innebär någon fara.
Matsälgen skrev: ↑fredag 30 maj 2025 16:17
Jag tror inte att A32 på djurgården innebär någon fara.
Kurvradien påverkar risken för urspårning, och A32 är ju inte så bra på den punkten. Den risken finns uppenbarligen...
https://static-cdn.sr.se/images/103/2f3 ... ormat=webp
Den spårade ur på en raksträcka i den länk som du hänvisade till. Tyvärr händer det ibland incidenter i trafikmiljön med diverse fordonstyper av olika modeller, så även med tunnelbanetåg genom historien så ta det lugnt.
Om du vill påstå att just Flexity Swift SL A32 är värre än andra spårvagnsmodeller, då ska du belägga det med fakta. Den modellen har gått huvudsakligen sett klockrent på tvärbanan i 25 år! Det är sällan som det varit några problem med den!
Matsälgen skrev: ↑fredag 30 maj 2025 16:52
Om du vill påstå att just Flexity Swift SL A32 är värre än andra spårvagnsmodeller, då ska du belägga det med fakta. Den modellen har gått huvudsakligen sett klockrent på tvärbanan i 25 år! Det är sällan som det varit några problem med den!
Ja, på Tvärbanan. Spårväg City har snävare kurvradier. Vad A32 faktiskt klarar behöver utredas, men det är klart att den inte klarar lika snäva kurvor som A35:
Stefan Widén skrev: ↑tisdag 20 maj 2025 8:12
Uppgifterna om vad A32 klarar har varierat och det finns en skillnad i lastad och olastad vagn Olastad år den ned till 18 m och lasta något mer, men det är nog inte till 100% utrett. Man har gått på devisen att inte har radier under 25 m på trafikspår vilket är minskar slitaget i kurvan,
Matsälgen skrev: ↑fredag 30 maj 2025 16:52
Om du vill påstå att just Flexity Swift SL A32 är värre än andra spårvagnsmodeller, då ska du belägga det med fakta. Den modellen har gått huvudsakligen sett klockrent på tvärbanan i 25 år! Det är sällan som det varit några problem med den!
Ja, på Tvärbanan. Spårväg City har snävare kurvradier. Vad A32 faktiskt klarar behöver utredas, men det är klart att den inte klarar lika snäva kurvor som A35:
Stefan Widén skrev: ↑tisdag 20 maj 2025 8:12
Uppgifterna om vad A32 klarar har varierat och det finns en skillnad i lastad och olastad vagn Olastad år den ned till 18 m och lasta något mer, men det är nog inte till 100% utrett. Man har gått på devisen att inte har radier under 25 m på trafikspår vilket är minskar slitaget i kurvan,
A35 klarar 17 m
Det är just den utredningen som behöver påskyndas eftersom att behovet på Spårväg city är nu i sommar, och jag tycker att A32 gick bra på Spårväg City vid belastningstestet den 9 April med oss SSS-medlemmar som barlast, så det bör bli godkänt, tror jag,
Den gick överraskande bra i snäva kurvor när jag deltog i belastningsförsöket den 9 april. Deltog du då?
Så jag ser ingen fara med kurvorna på djurgården! Skansenslingan åkte vi dock inte igenom så den har jag ingen upplysning om.
Har propagandakollektivet "Enceladus" något som helst belägg för dessa påståenden (dagens händelse räknas inte som belägg)?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Har propagandakollektivet "Enceladus" något som helst belägg för dessa påståenden (dagens händelse räknas inte som belägg)?
Angående dagens urspårning på linje 30, så verkar det ju som sista boggien i V2:an gått sin egen väg i en växel, som troligen är växeln till vändspåret i Mårtensdal. Om nu så skulle vara fallet, så lär ju detta knappas beror på fordonet, utan växeln, som då måste ha gått om under vagnen. Dock, om växeln inte är signalkontrollerad, så är det ju förarens uppgift att kontrollera att växeln sluter som den ska.
Att bara sitta och påstå att vagntypen är urspårningsbenägen pga detta är bara rena dumheterna. Ungefär som så mycke annat som skrivs i den här tråden. Några bilder finns på Expressens nätupplaga
Tycker det är lite tråkig att detta forum sjunker längre och längre ner i träsket med dumheter på nätet.
Odd skrev: ↑fredag 30 maj 2025 19:42
Ni har alla fel. Info kommer så småningom. Men fortsätt att gissa. Det finns några ledtrådar i några av artiklarna.
Den här typen av mystifierande inlägg bör man undvika att skriva.
F.ö. "Alla"? Den enda som - fram till att detta skrevs - har framfört någon rimligt möjlig teori är hr. LeifD. "Ledtrådar" blir gärna av den typ som framförs i saligen bortgångne Mikael B. Tretows "Musik i Kubik" (Tretow var också från Norrköping, så det här är ett redigt stycke östgötsk humor): https://www.youtube.com/watch?v=32mzzgl7y7E
Jag uttryckte mig i frågande form tidigare, men jag kan vara tydligare. Jag anser - också - att påståendet att vagntyp A32 skulle vara "urspåringsbenägen" är rena struntpratet. Dessutom har det, mig veterligen, aldrig framkommit att Tvärbanan skulle "vilja bli av" med A32.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Odd skrev: ↑fredag 30 maj 2025 19:42
Ni har alla fel. Info kommer så småningom. Men fortsätt att gissa. Det finns några ledtrådar i några av artiklarna.
Den här typen av mystifierande inlägg bör man undvika att skriva.
F.ö. "Alla"? Den enda som - fram till att detta skrevs - har framfört någon rimligt möjlig teori är hr. LeifD. "Ledtrådar" blir gärna av den typ som framförs i saligen bortgångne Mikael B. Tretows "Musik i Kubik" (Tretow var också från Norrköping, så det här är ett redigt stycke östgötsk humor): https://www.youtube.com/watch?v=32mzzgl7y7E
Jag uttryckte mig i frågande form tidigare, men jag kan vara tydligare. Jag anser - också - att påståendet att vagntyp A32 skulle vara "urspåringsbenägen" är rena struntpratet. Dessutom har det, mig veterligen, aldrig framkommit att Tvärbanan skulle "vilja bli av" med A32.
Tackar för den, det värmde...
Kanske skulle det möjligen kunna räknas mig tillgodo, att jag en gång i tiden arbetade ihop med Mikael B Tretows lillebror..?