C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Nya pendelbåten tar vinterpaus
Mitt i skrev:Den nya pendelbåten kommer göra vinteruppehåll från och med 15 december.

[...]

– Hittills har vi sett att det är många som vill åka med och nästan alla avgångar har varit fullbelagda, säger Helene Jakobsson, affärsområdeschef för sjötrafiken på trafikförvaltningen i Region Stockholm, i ett pressmeddelande.

[...]

Testet kommer fortsätta under våren. Den preliminära datumet för när trafiken kan dra igång igen är 1 april, men det lan ändras till exempel om isen ligger kvar länge.
Tyvärr gör resenärerna inte vinteruppehåll. Det är väl snarare tvärtom - resandet med kollektivtrafiken är högst under vintern! Nästa år riskerar dock Nova ryka:
Tidningen Skärgården skrev:Färden in till Stockholm tar ungefär 30 minuter och är helt odramatisk trots att nästan hela fartyget ligger en bit ovanför vattenytan i 25 knop. Några sitter och jobbar med sina datorer, några väljer att slumra en stund. Även om Nova är populär bland resenärerna kommer det inte att fortsätta köra på linjen efter att testperioden är slut. En ny operatör tar över nästa år och inga elfartyg ingår i trafiken.

– Det är synd, förhoppningsvis ändrar man sig. Det vore toppen om man såg att det funkade så bra, säger Anna Lindgren.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: onsdag 11 december 2024 20:19 Tyvärr gör resenärerna inte vinteruppehåll. Det är väl snarare tvärtom - resandet med kollektivtrafiken är högst under vintern! Nästa år riskerar dock Nova ryka:
Tidningen Skärgården skrev:Färden in till Stockholm tar ungefär 30 minuter och är helt odramatisk trots att nästan hela fartyget ligger en bit ovanför vattenytan i 25 knop. Några sitter och jobbar med sina datorer, några väljer att slumra en stund. Även om Nova är populär bland resenärerna kommer det inte att fortsätta köra på linjen efter att testperioden är slut. En ny operatör tar över nästa år och inga elfartyg ingår i trafiken.

[...]

Efter Ekensberg råder en fartbegränsning på 12 knop men Region Stockholm har under lågsäsong dispens att köra Nova i 18 knop fram till stadshuset. I efterhand har det visat sig lite för långsamt, Nova har svårt att lyfta vid full last i den hastigheten och det känns som att fartyget kör ner i svackor. Regionen har ansökt hos länsstyrelsen om dispens att få köra i 22 knop som är en mer effektiv hastighet för Nova. Något beslut har inte hunnit fattas vid tidningens pressläggning men flera remissinstanser ställer sig bakom förslaget.

– Fartyget blev lite tyngre på grund av brandskyddskrav som vi var tvungna att förhålla oss till. Om dispensen går igenom kan vi kapa restiderna lite ytterligare, säger Mikael Mahlberg.
Nova får öka farten på Riddarfjärden
Tidningen Skärgården skrev:Dispensen från länsstyrelsen gäller inte vid mörker och nedsatt sikt. Ett annat krav är att befälhavaren på båten bedömer att det är säkert att framföra Nova i den högre hastigheten.

Beslutet betyder dock inte så mycket i praktiken, eftersom Nova tar en paus i trafiken mellan mitten av december och cirka första april.

[...]

– På öppet vatten är det fri fart, så mellan Ekensberg och Ekerö får bärplansbåten åka snabbare. Marschfarten är för närvarande omkring 25 knop, skriver Natalie Nordenswan, presskommunikatör på Region Stockholm.
Bärplansbåten Nova behöver hålla en hög fart för att använda bärplanstekniken. Nu får Nova öka farten från Västerbron till stadshuset, men bara fram till april.
Enceladus skrev: tisdag 22 oktober 2024 14:11 Samtidigt kan SL-kortet börja gälla på fler båtar. Hur blir det med Bolts självkörande elfärja över Riddarfjärden?
Enklare för öborna när enhetstaxa införs
Tidningen Skärgården skrev:I regionens budget för 2025 fick Region Stockholms trafikförvaltning i uppdrag att ta fram ett förslag på införande av SL-taxa för all sjötrafik mellan Stockholm och Vaxholmsområdet. Idag gäller SL:s taxa sommartid på SL:s pendelbåtar på linje 83, men inte på de fartyg som körs av Waxholmsbolaget. Ö-korten gäller däremot enbart på Waxholmsbolagets turer. Att använda dubbla taxesystem och varumärken är komplicerat och förvirrande för resenärer. Enligt ett förslag från trafikförvaltningen kommer en samordning av systemen att göra det enklare för resenärerna och skapa en bättre arbetsmiljö för besättningarna. Genom förändringen kommer ö-kort, Waxholmsbolagets periodkort samt SL-biljetter att fungera med alla båtar mellan Stockholm och Vaxholm.

– Den enda skillnaden för en resenär som idag åker linje 83 kommer att vara att den trafikeras av Waxholmsbolaget, samt att alla biljetter gäller på alla turer, säger Robert Steffens, pressekreterare vid Region Stockholm.

En del boende på Ramsö som använder ö-kort riktade hård kritik mot regionen när pendelbåtstrafiken infördes 2020 eftersom de inte kunde åka med kortet på alla avgångar.
Som bekant har Region Stockholm två parallella biljettsystem: SL och Waxholmsbolaget. Dessutom finns det privata rederier. Detta påminner ju om tågtrafiken!
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: måndag 20 februari 2023 5:43 Är SLs pendelbåtstrafik fortfarande den övelägset dyraste gormen av kollektivtrafik sett till kostnaden per resa?
Få spårväg att framstå som billigt.
Rekordår för sjötrafiken i Stockholm
Mitt i skrev:Allt fler stockholmare tar båten till jobbet. Resorna med pendelbåt ökade 2024 med 13 procent jämfört med året innan. Övrigt SL-resande gick upp med två procent.

[...]

SL:s sjötrafik är samtidigt det i särklass dyraste trafikslaget med en kostnad per personkilometer på 19,1 kronor, vilket inkluderar skärgårdstrafiken och en del godstrafik.

Bussarna kostar 5,7 kronor per personkilometer. För lokalbanorna, exempelvis Lidingöbanan och Tvärbanan, var kostnaden per personkilometer 9,3 kronor, för tunnelbanan 3,7 kronor och för pendeltågen 1,8 kronor.
Svaret är fortfarande ja. Samtidigt ökar resandet med pendelbåtar oavbrutet, trots att en av SL:s pendelbåtar var nära att krocka med en Finlandsfärja i höstas!

Skärgårdsbåt nära klyvas – två åtalas
Mitt i skrev:Händelsen inträffade när passagerarfärjan Silverpilen, som trafikerade sträckan mellan Utö och Årsta havsbad, plötsligt upptäckte att ett fartyg var på väg rakt mot dem i hög hastighet.

Fartyget visade sig vara den veteranklassade robotbåten R142 Ystad, som var ute på en nöjestur med 40 passagerare ombord.

Enligt åklagaren var sikten nedsatt på grund av tät dimma, och fartygen var endast mellan fem och tio meter ifrån varandra när de möttes.
Vilken form av kollektivtrafik är den säkraste?
Enceladus skrev: onsdag 20 november 2024 11:36 VTI ska granska effekterna av ett system med mindre eldrivna båtar i Stockholms lokaltrafik. Candela trimmas in medan Göteborgsföretaget Cstrider utmanar:
Fully certified e-foiling ferry enters service in Auckland
Riviera skrev:Meantime, the introduction of VS-9 makes Fullers360 the first major ferry operator to incorporate a certified electric hydrofoiling tourism vessel into its fleet, but rival companies are not far behind. There was a flurry of activity in the last half of 2024 among the three major maritime groups focusing on e-foiling vessels.

In late October, Stockholm-based Candela started trials of its P-12 on the city’s public transport system. Named Nova, it is the first of the model to enter service, albeit in a pilot project, but is already showcasing the advantages of e-foiling vessels. With a destination-to-destination speed of 30 mph, silent flight, no wake and a cost per passenger mile that is ten percent of traditional diesel ferries, many see hydrofoiling as the future of small vessels because of their speed, comfort and energy-sipping capabilities.

[...]

Highly energy-economical, the 9-m vessel can transport passengers at a service speed of 25 knots while using approximately 55 kW, the equivalent of just over 70 hp. “This is unheard of for a 9-meter vessel with a full-standing height cabin”, explains Eric Laakmann, the New Zealand-based Canadian-American who leads Vessev. “But this is just the start.”
Stockholm var först i världen med en elektrisk bärplansfärja, nämligen Candela P-12 "Nova". Andra städer försöker komma ikapp - och kanske också dra ifrån:
Stuff skrev:Made out of carbon fibre and 100% electric, the VS-9 emits zero carbon. Fullers360 CEO Mike Horne said the company wanted their entire fleet to be 100% electric or hydrogen-operated by 2040.
När tänker SL fimpa förbränningsmotorn för båtar? Datumet för bussar är ju satt till 2035.
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: lördag 25 januari 2025 17:40
Vilken form av kollektivtrafik är den säkraste?
Hiss är det absolut säkraste . Men också Stockholms tunnelbana där sedan starten noll har dött som befunnit sig på rätt plats. Om rätt plats definieras som inne i vagnarna eller bakom markerad linje på plattformen. De olyckor som skett har varit när någon oförsiktigt försökt ta sig in vid dörrstängning. Hoppat på spåret, blivit knuffad eller olagligt gått in i tunnlarna är andra orsaker
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

Nja, några har dött i dörrolyckor som inte varit deras eget fel. Men det är ett mycket trafiksäkert transportsystem.
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: lördag 25 januari 2025 21:10 Nja, några har dött i dörrolyckor som inte varit deras eget fel. Men det är ett mycket trafiksäkert transportsystem.
Jag har nog uppfattat det som att dom varit oförsiktiga. Man ska inte vara i närheten vid dörrstängning. I Tyskland kommer ju det tydliga ”zurrückbleiben”.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Hechtwagen »

Lennart Petersen skrev: lördag 25 januari 2025 21:31
daniel_s skrev: lördag 25 januari 2025 21:10 Nja, några har dött i dörrolyckor som inte varit deras eget fel. Men det är ett mycket trafiksäkert transportsystem.
Jag har nog uppfattat det som att dom varit oförsiktiga. Man ska inte vara i närheten vid dörrstängning. I Tyskland kommer ju det tydliga ”zurrückbleiben”.
Nja, några så tydliga kommandon hörs sällan i Tyskland numera.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Inbrottsvåg på Waxholmsbåtar
Tidningen Skärgården skrev:Blidösundsbolaget har under den senaste tiden haft inbrott på båtarna när de legat förtöjda vid Strömkajen och Skeppsbron nattetid. Men det verkar inte vara någon stöldliga som ligger bakom.
En möjlig lösning är att köra dygnet runt. Under pandemin hade New Yorks MTA liknande problem - bristen på uppställningsplatser löstes medelst tomkörning...

Snart kommer nya elfärjan till Ljusterö
Mitt i skrev:De utrustas dessutom med smart teknik för att kunna korsa färjeleden med bara en knapptryckning. Vid fartygets ankomst ska de klara att förtöja sig helt själva och fälla upp bommarna så att bilarna kan köra av.

Färjan Alvaret är den första som leveras, till Ljusteröleden. Därefter kommer ytterligare en färja, Abisko, som ska trafikera Vaxholmsleden till Rindö.

[...]

Ett problem är däremot att sjöfolk som regel inte utbildas på elmotorer, berättar han, så det finns behov av mer kunskapsinhämtning.
Både Ljusteröleden och Vaxholmsleden har avbrottsfri trafik alla dagar. Vidare satsas på elektrifiering och automatisering. Har SL något att lära av Trafikverket?

Building the world’s largest electric ferry
ABC News skrev:It will eventually carry passengers across the Río de la Plata, between Argentina’s capital Buenos Aires and Uruguay.

The journey across the river is about 30 nautical miles (55 kilometres) and will take just over an hour.

[...]

“We’ve had to go straight to someone that’s already established and that’s in Norway.”
Samtidigt fortsätter den globala elektrifieringen till sjöss - med vägledning från Norge. Världens första elfärja finns naturligtvis i Norge och ska snart fylla 10 år:
gCaptain skrev:The success of the Ampere has also catalyzed widespread adoption of electric technology in the maritime sector. According Witte, the vessel’s performance has led to the electrification of 80-90 additional ferries in Norway.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 25 november 2022 2:13 Gustav Hemming säger att "Stockholm blir en av städerna i världen där båtar är en del av kollektivtrafiken".
Professor och tandhygienist slåss om att ta över efter Hemming
Mitt i skrev:Stolen som klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd står ledig sedan i december, då Gustav Hemming (C) hastigt avgick, misstänkt för sexuellt ofredande av minderårig.

[...]

Den ena är Karin Fälldin som redan är heltidspolitiker i regionen och som bland annat sitter som ordförande för Skärgårdsstiftelsen. Hon hoppade in som vikarierande regionråd när partikollegan Christine Lorne gick på föräldraledighet förra året.

[...]

– Jag har blivit alltmer bedrövad över regeringens klimatpolitik och av det som händer under Trump. Det gör mig extra triggad att engagera mig mer för att göra vad jag kan här på hemmaplan, säger [matematikprofessorn Svante Linusson].
Stockholm ska få ett nytt klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd. Det kan bli en Trump-kritiker (se Tesla-bojkotten). Påverkas satsningen på pendelbåtar?
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 25 februari 2025 12:29 Building the world’s largest electric ferry
ABC News skrev:It will eventually carry passengers across the Río de la Plata, between Argentina’s capital Buenos Aires and Uruguay.

The journey across the river is about 30 nautical miles (55 kilometres) and will take just over an hour.

[...]

“We’ve had to go straight to someone that’s already established and that’s in Norway.”
Samtidigt fortsätter den globala elektrifieringen till sjöss - med vägledning från Norge. Världens första elfärja finns naturligtvis i Norge och ska snart fylla 10 år:
gCaptain skrev:The success of the Ampere has also catalyzed widespread adoption of electric technology in the maritime sector. According Witte, the vessel’s performance has led to the electrification of 80-90 additional ferries in Norway.

“To compare, the MF Ampere has 1 MWh of our first-generation batteries installed, but our largest system to date, which will power the Incat ferry in South America, will have almost 42 MWh of our lightweight Dolphin batteries onboard. But without the MF Ampere as our pilot project, we wouldn’t be where we are today in marine electrification,” said Witte.
Snart flyger pendelbåten Nova igen – så går pilotprojektet i Stockholm
SVT Nyheter skrev:Från och med 15 april trafikerar bärplansbåten Nova återigen linjen mellan Tappström på Ekerö och Klara mälarstrand i stan. Båten är den första eldrivna passagerarfärjan som använder bärplansteknik i världen. Det leder till skillnader jämfört med de vanliga pendelbåtarna.

[...]

Under hösten har båten gjort 120 avgångar med en drygt 80 procentig beläggning, i snitt 19,4 passagerare per avgång.

[...]

Novas CO2-utsläpp: 23 g/pkm, genomsnitt för övriga båtar på linjen är 439 g/pkm
Novas energiförbrukning: 0,39 kWh/pkm genomsnitt för övriga båtar på linjen är 3,31 kWh/pkm
Norges långa erfarenhet av batterier revolutionerar färjetrafiken - tillsammans med finska Wärtsilä. Kan Candela göra samma avtryck med sina flygande båtar?
Wärtsilä skrev:Eight main propulsors, compact and lightweight axial flow WXJ1100 waterjets which are designed and optimized for medium speed 25 knots operation. The waterjets are driven by eight very efficient permanent magnet e-motors in a compact and lightweight design.

The battery modules and energy storage system package can provide four times the efficiency than any other electric/hybrid ship currently operating.
Vidare är Australien en storspelare inom batterier. Vilken av dessa två färjor, Incats Hull 096 och Candelas Nova, har den mest effektiva framdrivningstekniken?
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 22 oktober 2024 14:11 Så blir nya pendelbåtens tidtabell
Mitt i skrev:Från Tappström kommer bärplansbåten Nova gå med tre avgångar, tisdagar till och med lördag. Från Klara går båten med två avgångar.
I slutet av oktober väntas SL:s nya bärplansbåt äntligen tas i trafik. SL:s förseningsersättning gäller dock inte, och det blir en mer avgång till stan än från stan.
Fler turer när bärplansbåten Nova börjar köra i april
SL skrev:Snart börjar andra säsongen med bärplansbåten Nova som testas i SL-trafiken. Fartyget kör i en direktlinje mellan Klara Mälarstrand i City och Tappström på Ekerö. I början kommer turerna gå tisdagar till och med söndagar, för att snart utökas till alla dagar i veckan. Det innebär att trafiken ökar från ett 30-tal avgångar i veckan till 35 avgångar i veckan från och med mitten av maj.

– Vi märker att det är ett väldigt stort intresse för att åka med Nova. Under hösten var beläggningsgraden per avgång i snitt 80 procent. Det är otroligt höga siffror och det blir spännande att följa Nova under våren och sommaren. Det här pilotprojektet gör vi för att vi vill testa nya lösningar för snabba, utsläppsfria passagerarfartyg i SL-trafiken, säger Erik Norling, trafikdirektör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Det blir mer trafik än tidigare när Nova kommer tillbaka i april!
Enceladus skrev: söndag 29 december 2024 18:36 Som bekant har Region Stockholm två parallella biljettsystem: SL och Waxholmsbolaget. Dessutom finns det privata rederier. Detta påminner ju om tågtrafiken!
Snart kan du åka på SL-biljetten till och från Vaxholm
Centerpartiet Stockholmsregionen skrev:Idag tog regionfullmäktige beslut om att SL-biljetter ska vara giltiga för resor med Waxholmsbolagets linjer som åker mellan Stockholm och Vaxholm/Rindö-området. Beslutet innebär att SL-biljett kommer att vara giltiga på berörda linjer från 30 april 2025.

[...]

För resenärer som idag resermed linje 83 innebär det att trafikutbudet på linjen kommer att finnas kvar för resenärerna men gå inom Waxholmsbolagets trafik i stället för SL.
Samtidigt införs enhetstaxa för sjötrafiken mellan Stockholm och Vaxholmsområdet. Har tågtrafiken något att lära av sjötrafiken? :roll:
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: onsdag 05 mars 2025 21:00 Stockholm ska få ett nytt klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd. Det kan bli en Trump-kritiker (se Tesla-bojkotten). Påverkas satsningen på pendelbåtar?
Efter Hemmings avgång: Hon föreslås som nytt regionråd
Mitt i skrev:Inför Centerpartiets stämma den 5 april, där Stockholmsdistriktet ska välja sin främsta representant inför regionvalet 2026, har kandidaterna Karin Fälldin och Svante Linusson tidigare trätt fram som alternativ.

Men nu står det klart att Centerpartiets valberedning föreslår Märta Martin-Granlund som förstanamn för posten.

[...]

Hon uttrycker en vilja att växla upp det arbete C ansvarar för i regionen. Hon nämner bland annat arbetet med att minska CO2-utsläppen och den strategiska planeringen av infrastruktur, något hon menar är avgörande för att skapa bra förutsättningar för både invånare och näringsliv.
Varken Karin Fälldin eller Svante Linusson föreslås bli nästa klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd, utan Märta Martin-Granlund. Vad väntar båttrafiken?

”Flygande” pendelbåten börjar gå oftare: ”Många har längtat”
Mitt i skrev:Den 15 april börjar båten köra igen och ska trafikera sträckan fram till 31 juli.

[...]

Första månaden ska båten gå tisdag till söndag, som i höstas. Från och med mitten av maj utökas turlistan till alla dagar i veckan, vilket blir totalt 35 turer i veckan.

Michaela Haga berättar att redan nu, efter den första testperioden mellan den 29 oktober och den 15 december, har både tids- och klimatvinster kunnat konstateras. Turen tar 30 minuter i stället för 45, som för de ordinarie pendelbåtarna utan hållplatsstopp, och koldioxidutsläppen per person och kilometer beräknas vara 23 gram.

[...]

De synpunkter som har kommit har främst handlat om att man inte lyckades få en plats på någon av turerna och önskemål om cykelplatser ombord.

Efter att testperioden är över ska projektet i sin helhet utvärderas. Allt från koldioxidutsläpp, svall, och energiförbrukning till resenärernas upplevelse ska tittas över och utredningen beräknas vara klar under slutet av hösten.
Nä, i höstas gick inte båten på söndagar. Nästa klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd får avgöra båtens framtid i SL-trafiken. Dispensen lär ju behövas:
SVT Nyheter skrev:Snabbaste restid med Nova direkt Tappström – Klara Mälarstrand: ca 30 min (med fartdispens på 22 knop från Gröndalsbron till Stadshuset). Övriga båtar på linjen direkt tar ca 45 min.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Stockholms eldrivna flygande färja trafikerar igen
Elbilen i Sverige skrev:Att båten sattes in som en del av Storstockholms Lokaltrafik var en del av ett världsunikt pilotprojekt. Något som visat sig vara en succé. För efter vinteruppehållet är det från och med 15 april återigen dags för båten döpt till Nova att sväva fram över vattnet i Stockholm. Och sedan Nova kör färjelinje 89 har passagerarna ökat med 30 procent, visar siffror från Storstockholms Lokaltrafik.

[...]

Båten har plats för 25 passagerare och dess båda elmotorer har en effekt på 350 kW som ger den en toppfart på 27 knop. Körs den i lite långsammare marschfart på 25 knop har den en räckvidd på upp till 40 sjömil, alltså knappt 7,5 mil. Enligt tidigare uppgifter har Candela P-12 ett batteripaket med en kapacitet på 252 kWh. Det ska också kunna snabbladdas med en effekt på upp till 170 kW.

Sedan starten förra hösten har det genomförts 120 avgångar med Nova och totalt har båten transporterat 2.326 passagerare.
– Vi är otroligt glada att Region Stockholm har gett oss möjlighet att demonstrera teknologin i stadens kollektivtrafik. Vi ser att vattenvägar i de flesta städer har enorm potential för snabb, kostnadseffektiv och utsläppsfri transport som kan avlasta vägtrafiken och öka tillgängligheten. Det här är bara början på en revolution på våra vatten, säger Gustav Hasselskog.
Den eldrivna bärplansbåten Nova har lockat fler resenärer till linje 89. Samtidigt är 2 326 resenärer inget att hänga i granen. Hur mycket kostar varje resenär?
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 29 april 2025 11:26 Trafikverket Färjerederiets nya smarta elfärja Alvaret - enligt egen utsago "världens mest avancerade färja" - försenas igen. De smarta elfärjorna är en viktig del av Vision 45 där batteridrift ges företräde framför bränsleceller och biobränslen. Färjorna kostar cirka 200 miljoner kronor styck. Den som väntar på något gott...
Åtta nya skärgårdsbåtar köps in – ska minska utsläppen
Mitt i skrev:Eftersom de nya båtarna ska trafikera de yttre delarna av skärgården kommer de troligen att drivas med hybridteknik. Rena elfartyg går med dagens teknik bara att använda på kortare sträckor.

– Men teknikutvecklingen går snabbt och vi utesluter inte helt eldrivna fartyg i framtiden, säger Michaela Haga.

[...]

– Båtarna ska kunna laddas vid ändhållplatserna. Utan infrastruktur på plats kan vi inte elektrifiera vår egen flotta eller ställa krav i avtalen. Detta är en bra investering för framtiden och för att minska vår klimatpåverkan, säger Michaela Haga (C).
Nyligen storsatsade SL på biobränslebussar när resten av landet valde elbussar. Det blev ett fiasko. Riskerar SL att upprepa samma misstag med nya fartyg?

Beslut om att inleda inriktningsfas avseende anskaffning av skärgårdsfartyg
Trafikförvaltningen skrev:Av Regionens 25 egenägda fartyg är 10 klassade för att gå i is. Tre av dessa, Solöga, Vindöga och Yxlan, är mindre fartyg med kapacitet för gods och cirka 150–180 passagerare. Fartygen Vindöga och Solöga har dock begränsningar i sin användbarhet på grund av för låg stäv och stort djupgående i förhållande till viktiga bryggor, kajer och farleder. Dessa fartyg kan därför endast trafikera 12 av 20 aktuella linjer fullt ut. Det innebär att trafikförvaltningen behöver hyra in svävare eller trafikera med större isklassade fartyg med stor passagerarkapacitet. Svävarna uppfyller inte tillgänglighetskraven och de större fartygen utsätts för onödigt slitage på linjer där mindre fartyg hade varit lämpligare. I områden där svävare inte nyttjas eller isbrytande fartyg saknas, ställs turer in eller reduceras till nivåer som inte uppfyller riktlinjerna för antalet avgångar.

[...]

Fartygen kan komma att förses med hybriddrift om konceptstudien i nästa fas rekommenderar det. Hybriddrift innebär att en dieselgenerator (som kan drivas med 100 % HVO) genererar el till elmotorerna, som i sin tur driver propellrarna. Dieselgeneratorn kan på sikt möjligen bytas ut till bränsleceller eller batterier för en helelektrisk lösning, om fartygen kravställs för detta. Frågan behöver utredas vidare i nästa fas.

[...]

Inga investeringar bedöms vara samhällsekonomiskt positiva då potentiella kostnadsbesparingar (huvudsakligen genom lägre förbrukning av drivmedel) inte är tillräckligt stora för att kompensera för de investeringar som krävs. Den samhällsekonomiska bedömningen redovisas i Tabell 4 och bygger på ett antagande om att HVO används som drivmedel i samtliga alternativ med ett pris på 18kr/l fram till 2035, och därefter 33 kr/l.
De åtta nya fartygen - sex icke isgående och två isklassade fartyg - kan komma att förses med hybriddrift om konceptstudien i nästa fas rekommenderar det.

Rapport åtgärdsval elektrifiering av sjötrafiken
Trafikförvaltningen skrev:För att sortera ut linjer som bedöms lämpliga att elektrifiera till 2035 har fem kriterier/krav klargjorts: hastighet, laddpausers längd, linjens längd, trafikområde/flexibilitet och möjligheten att bygga laddpunkter. Arbetet har resulterat i 12 linjer att arbeta vidare med och dessa har utvärderats som två utredningsalternativ: UA1 som innebär en övergång till 100% HVO (hydrerad vegetabilisk olja) och UA2 som innebär en övergång till 100% eldrift. Båda alternativen har utvärderats och ställts mot jämförelsealternativet (JA) där linjerna förutsätts fortsätta drivas av en blandning av MK1 (Miljöklass 1 Diesel) och HVO.

[...]

Åtgärdsvalet har resulterat i rekommendationen att gå vidare med UA2 som innebär elektrifiering av avtal E50b, L82, L84, L86/87, L89 och E39C vilka inkluderar 12 linjer; linje 3, 4B, 5, 7, 8B, 9B, 81, 82, 84, 86, 87 och 89.

UA2 ger positiva effekter på driftskostnader och är det enda alternativet som skapar möjlighet att nå uppsatta miljömål för minskade utsläpp. Alternativet medför investeringskostnader, främst för laddinfrastruktur, vilket innebär fler risker och osäkerheter än de övriga alternativen.
SL har för närvarande fyra pendelbåtslinjer (80, 82, 84, 89). Tre nya linjer planeras (81, 86, 87). Sex av dessa kan komma att elektrifieras. 83 är inte pendelbåt.
Skriv svar