Hur svårt är det att flytta en trafikledningscentral? Kräver det avstängning av trafiken, eller flyttar man det över en natt?Lars Ödlund skrev:Innan så var ju dåvarande TUC samlat på MälartorgetADDE skrev:Idag har ju gröna linjen sin trafikledningscentral här... men vart fanns den innan nuvarande stationsbyggnad och bussterminal byggdes? Inte tror jag man får plats med en TLC i en liten biljettbås
TX Hovet låg utanför spärrarna åt vänster(mot Gullmarsplans c)
Gullmarsplan bussterminal
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Gullmarsplan bussterminal
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gullmarsplan bussterminal
Hur gick flytten av TX för Tvärbanan och Nockebybanan från Alvik till Ulvsunda?twr skrev:Hur svårt är det att flytta en trafikledningscentral? Kräver det avstängning av trafiken, eller flyttar man det över en natt?Lars Ödlund skrev:Innan så var ju dåvarande TUC samlat på MälartorgetADDE skrev:Idag har ju gröna linjen sin trafikledningscentral här... men vart fanns den innan nuvarande stationsbyggnad och bussterminal byggdes? Inte tror jag man får plats med en TLC i en liten biljettbås
TX Hovet låg utanför spärrarna åt vänster(mot Gullmarsplans c)
- och från Alskärshallen till AGA för Spårväg City?
Re: Gullmarsplan bussterminal
Att flytta trafikledningen, som den var organiserad på tunnelbanan från början, var ju ingen märkvärdighet egentligen. Den hade strängt taget kunnat utövas från en biljettspärr, signalsystemet manövrerades ju nämligen inte av trafikledarna utan från särskilda ställverksmanöverrum vid Alvik och Johanneshov (det senare låg ungefär där Tvärbanans växelkryss nu är). Nu överdriver jag vårdslöst, för det fanns ju andra tekniska system också, bl a för manövrering av elanläggningarna, och dessa styrdes ju i hög grad från trafikledningen men för att ge ADDE och andra ännu mer ungdomar ett perspektiv förenklar jag lite och bortser också från tunnelbana 2 och 3 i sammanhanget.
Nå, 1993 (var det väl) flyttades alltså trafikledningen för bana 1 från Mälartorget till Gullmarsplan och då hade man ännu kvar de gamla ställverken, men allt eftersom det nya signalsystemet byggdes ut fick trafikledarna själva manövrera signalsystemet på de ombyggda sträckorna medan ställverksoperatörena vid Alvik och Johanneshov satt kvar och manövrerade de allt färre sträckorna som var kvar i gamla systemet, fram till påsken 1999 då innerstadssträckan fick det nya systemet. Så det var en gradvis ombyggnad kan man säga, inte helt utan trafikproblem för övrigt.
Nå, 1993 (var det väl) flyttades alltså trafikledningen för bana 1 från Mälartorget till Gullmarsplan och då hade man ännu kvar de gamla ställverken, men allt eftersom det nya signalsystemet byggdes ut fick trafikledarna själva manövrera signalsystemet på de ombyggda sträckorna medan ställverksoperatörena vid Alvik och Johanneshov satt kvar och manövrerade de allt färre sträckorna som var kvar i gamla systemet, fram till påsken 1999 då innerstadssträckan fick det nya systemet. Så det var en gradvis ombyggnad kan man säga, inte helt utan trafikproblem för övrigt.
Re: Gullmarsplan bussterminal
När Tvärbanans s k Solnagren byggdes ut 2013 gjorde man på ett liknande sätt, man byggde upp det nya manöversystemet för den nya sträckan endast i den nya trafikledningscentralen, och egentligen var det meningen att detta system sedan skulle utökas till hela Tvärbanan. Projektet försenades dock kraftigt, och man ändrade inriktningen till att behålla befintligt signalsystem och manöversystem på den "befintliga" Tvärbanan ett tag, varför även den nya trafikledningscentralen fick förses med manöversystem för det äldre signalsystemet. Sedan gick flytten av den befintliga banans trafikledning "över en natt" från Bromma till Ulvsunda. Det nya manöversystemet fungerade dock så dåligt att man sedermera slopade det och utökade det mer etablerade manöversystemet till att även styra det nya signalsystemet. Och nu i somras bytte man även ut de kvarvarande signalställverken från det "befintliga" systemet mot nya.
(Att flytta trafikledningen för Spårväg City från Alkärrshallen till Aga kan i sammanhanget jämföras med att koppla om telefonabonnemanget och tidningsprenumerationen till sommarstugan!)
(Att flytta trafikledningen för Spårväg City från Alkärrshallen till Aga kan i sammanhanget jämföras med att koppla om telefonabonnemanget och tidningsprenumerationen till sommarstugan!)
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Gullmarsplan bussterminal
Det var mycket enklare än så...Daniel. Alla system kopplades upp parallellt i AGA för att sedan bara tas i bruk. Samma sätt gjorde man när man flyttade från de provisoriska barackerna till de permanenta.
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Gullmarsplan bussterminal
Men telefonen och tidningen kopplar inte om sig själva! (Ja kanske telefonerna då, särskilt om det är IP-telefoner kan man väl dubblera även dem!)Stefan Widén skrev:Det var mycket enklare än så...Daniel. Alla system kopplades upp parallellt i AGA för att sedan bara tas i bruk. Samma sätt gjorde man när man flyttade från de provisoriska barackerna till de permanenta.
Stefan
Re: Gullmarsplan bussterminal
Sitter ni i de permanenta barackerna numera?Stefan Widén skrev:Det var mycket enklare än så...Daniel. Alla system kopplades upp parallellt i AGA för att sedan bara tas i bruk. Samma sätt gjorde man när man flyttade från de provisoriska barackerna till de permanenta.
Stefan

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Gullmarsplan bussterminal
Tack Daniel och andra för all spännande information! Att flytta TLC för grön linje, om det skulle bli aktuellt, borde alltså inte vara jättekomplicerat?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Gullmarsplan bussterminal
Japp så gick det till typ...daniel_s skrev:Men telefonen och tidningen kopplar inte om sig själva! (Ja kanske telefonerna då, särskilt om det är IP-telefoner kan man väl dubblera även dem!)Stefan Widén skrev:Det var mycket enklare än så...Daniel. Alla system kopplades upp parallellt i AGA för att sedan bara tas i bruk. Samma sätt gjorde man när man flyttade från de provisoriska barackerna till de permanenta.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Gullmarsplan bussterminal
Ah, tack för spännande info, så det låter inte helt jättekomplicerat med andra ord...
Re: Gullmarsplan bussterminal
När det gäller just tunnelbana 1 finns det dock en komplicerande omständighet och det är att signalställverk och manöversystem är levererade ihop som en nyckelfärdig lösning. SL äger inte gränssnittet och ändringar kan bli väldigt kostsamma, så det är inte "bara att" flytta manövercentralen på den banan utan det borde nog som minst samordnas med någon ganska total uppgradering i så fall. Men visst, när politiker vädrar bandklippning så kan det ju få kosta lite extra ibland 

Re: Gullmarsplan bussterminal
Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag lägger det här: http://www.infrastrukturnyheter.se/2018 ... llmarsplan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gullmarsplan bussterminal
Rätt tråd eller ej - intressant artikel.
Eftersom det verkar omöjligt att intressera Tyresös nuvarande ledning för tunnelbana så är en förbättrad busstrafik en vettig lösning. Här kanske för en gångs skull modeakronymen "BRT" kan förverkligas?
Och bussterminalen vid Gullmarsplan ska ju byggas om har jag hört - bättre anslutningar till Nynäsvägen kanske kan ingå i detta?
funderar
Thomas K Ohlsson
Eftersom det verkar omöjligt att intressera Tyresös nuvarande ledning för tunnelbana så är en förbättrad busstrafik en vettig lösning. Här kanske för en gångs skull modeakronymen "BRT" kan förverkligas?
Och bussterminalen vid Gullmarsplan ska ju byggas om har jag hört - bättre anslutningar till Nynäsvägen kanske kan ingå i detta?
funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan bussterminal
Det är en vettig satsning. Kortare restider innebär lägre driftskostnader. Om restiden halveras kan turtätheten nästan fördubblas, och resandet lär ju öka av båda åtgärderna.twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag lägger det här: http://www.infrastrukturnyheter.se/2018 ... llmarsplan
Bara man inte får för sig att köra bussarna till City parallellt med blå linjen. Då kan det bli svårt att motivera en högre turtäthet, förutsatt att ledig kapacitet finns på blå linjen.
(Vardagsnattbussar är förstås en annan sak. Då finns ingen ledig kapacitet på tunnelbanan! Förslaget att låta vissa linjer utgå från Slussen skulle ge Tyresö halverad turtäthet.)
Re: Gullmarsplan bussterminal
Parallellt med blå linjen? Det måste väl ändå vara Tub 1 som avses, för ingen vettig människa kommer att åka med Tub 3 mellan Gullmarsplan och City...Enceladus skrev:Det är en vettig satsning. Kortare restider innebär lägre driftskostnader. Om restiden halveras kan turtätheten nästan fördubblas, och resandet lär ju öka av båda åtgärderna.twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag lägger det här: http://www.infrastrukturnyheter.se/2018 ... llmarsplan
Bara man inte får för sig att köra bussarna till City parallellt med blå linjen. Då kan det bli svårt att motivera en högre turtäthet, förutsatt att ledig kapacitet finns på blå linjen.
(Vardagsnattbussar är förstås en annan sak. Då finns ingen ledig kapacitet på tunnelbanan! Förslaget att låta vissa linjer utgå från Slussen skulle ge Tyresö halverad turtäthet.)
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Gullmarsplan bussterminal
Bakom fotografen fanns det en grind som ledde till spärrens pausrum samt redovisningsrummet.daniel_s skrev:Stämmer ju inte. Så här såg "biljetthallen" ut 2001 på bild av Jan L: http://www.janlindahl.se/xtemp/20120218a.jpgInge skrev:Jo biljetthallen byggdes samtidigt som gångtunneln under Götgatan. Den fanns på 70-talet.
Däremot fanns det ju en underjordisk trevägskorsning där trappan från västra gångbanan, gångtunneln från östra gångbanan och trappan ned till plattformen förenades. Men någon biljetthall kunde man inte kalla den för.
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Gullmarsplan bussterminal
Första huset efter bron där fanns det en spång till vänster vid huset som ledde till uppehållsrummen med Texas samt mäss (tanterna lagade god mat där).Lars Ödlund skrev:Innan så var ju dåvarande TUC samlat på MälartorgetADDE skrev:Idag har ju gröna linjen sin trafikledningscentral här... men vart fanns den innan nuvarande stationsbyggnad och bussterminal byggdes? Inte tror jag man får plats med en TLC i en liten biljettbås
TX Hovet låg utanför spärrarna åt vänster(mot Gullmarsplans c)
Re: Gullmarsplan bussterminal
Tack för informationen!TKO skrev:Vad jag kan utläsa av handlingarna så kommer hissschakten från den nya tunnelstationen att effektivt spärra rundkörningsmöjligheten vid bussterminalen, inte bara under byggtiden utan även senare i driftsskedet. Om detta är riktigt förutsätter det att bussterminalen byggs om eller flyttas senast när arbetena med den nya tunnelstationen startas.LasseW skrev:Kommer bussarna (8xx) kunna trafikera nuvarande bussterminal när arbetet med blå linjen pågår vig T-Gullmarsplan?
http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... rsplan.pdf
Sektion finns på nedanstående länk, men det verkar inte funka att visa den i nätläsaren utan man får ladda hem filen:
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/nya... rsplan.pdf
en förvånad
Thomas K Ohlsson
Re: Gullmarsplan bussterminal
Innan sammanbindningsbanan Slussen - Hötorget togs i bruk 1957 sköttes väl trafikledningen från kiosker på plattformen vid Slussen respektive en av plattformarna vid Alvik? "Västra tunnelcentralen VTuc" kan man läsa om i den trafikorder från 1952 som Harald Nordius tillgängliggjort https://trafikhistoria.se/stockholm/VTUB52_7.htm; "För ledningen av trafiken inom västra tunnelbanenätet inrättas vid Alv på plattformen mot staden en tunnelcentral...". Den mest avancerade tekniska utrustningen på tunnelcentralerna var nog telefoner av olika slag. Så småningom fick man även möjlighet till högtalarutropdaniel_s skrev:Att flytta trafikledningen, som den var organiserad på tunnelbanan från början, var ju ingen märkvärdighet egentligen. Den hade strängt taget kunnat utövas från en biljettspärr, signalsystemet manövrerades ju nämligen inte av trafikledarna utan från särskilda ställverksmanöverrum vid Alvik och Johanneshov
/Gunnar Ekeving
Re: Gullmarsplan bussterminal
Lyfter upp denna tråd igen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.