Gullmarsplan bussterminal

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9284
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av twr »

Lars Ödlund skrev:
ADDE skrev:Idag har ju gröna linjen sin trafikledningscentral här... men vart fanns den innan nuvarande stationsbyggnad och bussterminal byggdes? Inte tror jag man får plats med en TLC i en liten biljettbås :cheesygrin:
Innan så var ju dåvarande TUC samlat på Mälartorget

TX Hovet låg utanför spärrarna åt vänster(mot Gullmarsplans c)
Hur svårt är det att flytta en trafikledningscentral? Kräver det avstängning av trafiken, eller flyttar man det över en natt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2129
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av ADDE »

twr skrev:
Lars Ödlund skrev:
ADDE skrev:Idag har ju gröna linjen sin trafikledningscentral här... men vart fanns den innan nuvarande stationsbyggnad och bussterminal byggdes? Inte tror jag man får plats med en TLC i en liten biljettbås :cheesygrin:
Innan så var ju dåvarande TUC samlat på Mälartorget

TX Hovet låg utanför spärrarna åt vänster(mot Gullmarsplans c)
Hur svårt är det att flytta en trafikledningscentral? Kräver det avstängning av trafiken, eller flyttar man det över en natt?
Hur gick flytten av TX för Tvärbanan och Nockebybanan från Alvik till Ulvsunda?
- och från Alskärshallen till AGA för Spårväg City?
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av daniel_s »

Att flytta trafikledningen, som den var organiserad på tunnelbanan från början, var ju ingen märkvärdighet egentligen. Den hade strängt taget kunnat utövas från en biljettspärr, signalsystemet manövrerades ju nämligen inte av trafikledarna utan från särskilda ställverksmanöverrum vid Alvik och Johanneshov (det senare låg ungefär där Tvärbanans växelkryss nu är). Nu överdriver jag vårdslöst, för det fanns ju andra tekniska system också, bl a för manövrering av elanläggningarna, och dessa styrdes ju i hög grad från trafikledningen men för att ge ADDE och andra ännu mer ungdomar ett perspektiv förenklar jag lite och bortser också från tunnelbana 2 och 3 i sammanhanget.

Nå, 1993 (var det väl) flyttades alltså trafikledningen för bana 1 från Mälartorget till Gullmarsplan och då hade man ännu kvar de gamla ställverken, men allt eftersom det nya signalsystemet byggdes ut fick trafikledarna själva manövrera signalsystemet på de ombyggda sträckorna medan ställverksoperatörena vid Alvik och Johanneshov satt kvar och manövrerade de allt färre sträckorna som var kvar i gamla systemet, fram till påsken 1999 då innerstadssträckan fick det nya systemet. Så det var en gradvis ombyggnad kan man säga, inte helt utan trafikproblem för övrigt.
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av daniel_s »

När Tvärbanans s k Solnagren byggdes ut 2013 gjorde man på ett liknande sätt, man byggde upp det nya manöversystemet för den nya sträckan endast i den nya trafikledningscentralen, och egentligen var det meningen att detta system sedan skulle utökas till hela Tvärbanan. Projektet försenades dock kraftigt, och man ändrade inriktningen till att behålla befintligt signalsystem och manöversystem på den "befintliga" Tvärbanan ett tag, varför även den nya trafikledningscentralen fick förses med manöversystem för det äldre signalsystemet. Sedan gick flytten av den befintliga banans trafikledning "över en natt" från Bromma till Ulvsunda. Det nya manöversystemet fungerade dock så dåligt att man sedermera slopade det och utökade det mer etablerade manöversystemet till att även styra det nya signalsystemet. Och nu i somras bytte man även ut de kvarvarande signalställverken från det "befintliga" systemet mot nya.

(Att flytta trafikledningen för Spårväg City från Alkärrshallen till Aga kan i sammanhanget jämföras med att koppla om telefonabonnemanget och tidningsprenumerationen till sommarstugan!)
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av Stefan Widén »

Det var mycket enklare än så...Daniel. Alla system kopplades upp parallellt i AGA för att sedan bara tas i bruk. Samma sätt gjorde man när man flyttade från de provisoriska barackerna till de permanenta.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av daniel_s »

Stefan Widén skrev:Det var mycket enklare än så...Daniel. Alla system kopplades upp parallellt i AGA för att sedan bara tas i bruk. Samma sätt gjorde man när man flyttade från de provisoriska barackerna till de permanenta.

Stefan
Men telefonen och tidningen kopplar inte om sig själva! (Ja kanske telefonerna då, särskilt om det är IP-telefoner kan man väl dubblera även dem!)
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6909
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av Odd »

Stefan Widén skrev:Det var mycket enklare än så...Daniel. Alla system kopplades upp parallellt i AGA för att sedan bara tas i bruk. Samma sätt gjorde man när man flyttade från de provisoriska barackerna till de permanenta.

Stefan
Sitter ni i de permanenta barackerna numera? :-D
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9284
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av twr »

Tack Daniel och andra för all spännande information! Att flytta TLC för grön linje, om det skulle bli aktuellt, borde alltså inte vara jättekomplicerat?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev:
Stefan Widén skrev:Det var mycket enklare än så...Daniel. Alla system kopplades upp parallellt i AGA för att sedan bara tas i bruk. Samma sätt gjorde man när man flyttade från de provisoriska barackerna till de permanenta.

Stefan
Men telefonen och tidningen kopplar inte om sig själva! (Ja kanske telefonerna då, särskilt om det är IP-telefoner kan man väl dubblera även dem!)
Japp så gick det till typ...
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2129
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av ADDE »

Ah, tack för spännande info, så det låter inte helt jättekomplicerat med andra ord...
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av daniel_s »

När det gäller just tunnelbana 1 finns det dock en komplicerande omständighet och det är att signalställverk och manöversystem är levererade ihop som en nyckelfärdig lösning. SL äger inte gränssnittet och ändringar kan bli väldigt kostsamma, så det är inte "bara att" flytta manövercentralen på den banan utan det borde nog som minst samordnas med någon ganska total uppgradering i så fall. Men visst, när politiker vädrar bandklippning så kan det ju få kosta lite extra ibland :wink:
twr
Inlägg: 9284
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av twr »

Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag lägger det här: http://www.infrastrukturnyheter.se/2018 ... llmarsplan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av TKO »

Rätt tråd eller ej - intressant artikel.
Eftersom det verkar omöjligt att intressera Tyresös nuvarande ledning för tunnelbana så är en förbättrad busstrafik en vettig lösning. Här kanske för en gångs skull modeakronymen "BRT" kan förverkligas?

Och bussterminalen vid Gullmarsplan ska ju byggas om har jag hört - bättre anslutningar till Nynäsvägen kanske kan ingå i detta?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11581
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag lägger det här: http://www.infrastrukturnyheter.se/2018 ... llmarsplan
Det är en vettig satsning. Kortare restider innebär lägre driftskostnader. Om restiden halveras kan turtätheten nästan fördubblas, och resandet lär ju öka av båda åtgärderna.

Bara man inte får för sig att köra bussarna till City parallellt med blå linjen. Då kan det bli svårt att motivera en högre turtäthet, förutsatt att ledig kapacitet finns på blå linjen.

(Vardagsnattbussar är förstås en annan sak. Då finns ingen ledig kapacitet på tunnelbanan! Förslaget att låta vissa linjer utgå från Slussen skulle ge Tyresö halverad turtäthet.)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag lägger det här: http://www.infrastrukturnyheter.se/2018 ... llmarsplan
Det är en vettig satsning. Kortare restider innebär lägre driftskostnader. Om restiden halveras kan turtätheten nästan fördubblas, och resandet lär ju öka av båda åtgärderna.

Bara man inte får för sig att köra bussarna till City parallellt med blå linjen. Då kan det bli svårt att motivera en högre turtäthet, förutsatt att ledig kapacitet finns på blå linjen.

(Vardagsnattbussar är förstås en annan sak. Då finns ingen ledig kapacitet på tunnelbanan! Förslaget att låta vissa linjer utgå från Slussen skulle ge Tyresö halverad turtäthet.)
Parallellt med blå linjen? Det måste väl ändå vara Tub 1 som avses, för ingen vettig människa kommer att åka med Tub 3 mellan Gullmarsplan och City...

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev:
Inge skrev:Jo biljetthallen byggdes samtidigt som gångtunneln under Götgatan. Den fanns på 70-talet.
Stämmer ju inte. Så här såg "biljetthallen" ut 2001 på bild av Jan L: http://www.janlindahl.se/xtemp/20120218a.jpg

Däremot fanns det ju en underjordisk trevägskorsning där trappan från västra gångbanan, gångtunneln från östra gångbanan och trappan ned till plattformen förenades. Men någon biljetthall kunde man inte kalla den för.
Bakom fotografen fanns det en grind som ledde till spärrens pausrum samt redovisningsrummet.
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av C12C3C3C12 »

Lars Ödlund skrev:
ADDE skrev:Idag har ju gröna linjen sin trafikledningscentral här... men vart fanns den innan nuvarande stationsbyggnad och bussterminal byggdes? Inte tror jag man får plats med en TLC i en liten biljettbås :cheesygrin:
Innan så var ju dåvarande TUC samlat på Mälartorget

TX Hovet låg utanför spärrarna åt vänster(mot Gullmarsplans c)
Första huset efter bron där fanns det en spång till vänster vid huset som ledde till uppehållsrummen med Texas samt mäss (tanterna lagade god mat där).
Hivate
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 12 juni 2018 15:30

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av Hivate »

TKO skrev:
LasseW skrev:Kommer bussarna (8xx) kunna trafikera nuvarande bussterminal när arbetet med blå linjen pågår vig T-Gullmarsplan?
Vad jag kan utläsa av handlingarna så kommer hissschakten från den nya tunnelstationen att effektivt spärra rundkörningsmöjligheten vid bussterminalen, inte bara under byggtiden utan även senare i driftsskedet. Om detta är riktigt förutsätter det att bussterminalen byggs om eller flyttas senast när arbetena med den nya tunnelstationen startas.

http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... rsplan.pdf

Sektion finns på nedanstående länk, men det verkar inte funka att visa den i nätläsaren utan man får ladda hem filen:
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/nya... rsplan.pdf

en förvånad
Thomas K Ohlsson
Tack för informationen!
gek
Inlägg: 1262
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av gek »

daniel_s skrev:Att flytta trafikledningen, som den var organiserad på tunnelbanan från början, var ju ingen märkvärdighet egentligen. Den hade strängt taget kunnat utövas från en biljettspärr, signalsystemet manövrerades ju nämligen inte av trafikledarna utan från särskilda ställverksmanöverrum vid Alvik och Johanneshov
Innan sammanbindningsbanan Slussen - Hötorget togs i bruk 1957 sköttes väl trafikledningen från kiosker på plattformen vid Slussen respektive en av plattformarna vid Alvik? "Västra tunnelcentralen VTuc" kan man läsa om i den trafikorder från 1952 som Harald Nordius tillgängliggjort https://trafikhistoria.se/stockholm/VTUB52_7.htm; "För ledningen av trafiken inom västra tunnelbanenätet inrättas vid Alv på plattformen mot staden en tunnelcentral...". Den mest avancerade tekniska utrustningen på tunnelcentralerna var nog telefoner av olika slag. Så småningom fick man även möjlighet till högtalarutrop
/Gunnar Ekeving
twr
Inlägg: 9284
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av twr »

Lyfter upp denna tråd igen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar