Mot Klarabergsgatan!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av august »

carltram skrev:I alla fall behövs den tidigast möjligt, mer än att vara ett politiskt konstverk för bägge block. Särskilt till sommarsäsongen. Ett val kan vara något att skylla på för att göra det praktiskt möjligt. En kompenserande lösning kan vara en provisorisk träplattform vid motsvarande läge som Gallerians förra hållplats.
Just linje 7 behöver väl knappast fler provisoriska lösningar? Bättre att det blir klart lite senare och blir bra än att det hastas igenom. Förra gången blev det ju knappast någon politisk och medial hit ...
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Lars_L »

august skrev:
carltram skrev:I alla fall behövs den tidigast möjligt, mer än att vara ett politiskt konstverk för bägge block. Särskilt till sommarsäsongen. Ett val kan vara något att skylla på för att göra det praktiskt möjligt. En kompenserande lösning kan vara en provisorisk träplattform vid motsvarande läge som Gallerians förra hållplats.
Just linje 7 behöver väl knappast fler provisoriska lösningar? Bättre att det blir klart lite senare och blir bra än att det hastas igenom. Förra gången blev det ju knappast någon politisk och medial hit ...
Nämen precis. Visserligen tror jag flertalet Stockholmare tycker det är vettigt att den förlängs och inte blir kvar vid Kungsträdgården. Men kostnaden för denna förlängning på några hundra kommer nog inte SvD:s journalister direkt hylla. Vi får väl vara glada att stadsmiljöavtalet med staten kunde gå in och täcka en del av kostnaderna - om vi ser till den allmänna opinionen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Stefan Widén »

OM det går att hitta en lösning som resulterar till att vi kommer upp till hållplatsläget som det låt 2010 utan att det drar iväg i en massa jättekostnad så är det en bra lösning. Förutsättningarna är att det går att få klart permanent spårläggning på aktuell sträcka. Sen en en klätterväxel och en träplattform. Även om det bara är för en sommarsäsong som det läget går att använda är det motiverat. Fler kommer att välja spårvägen direkt vilket är bra.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Lars_L »

Stefan Widén skrev:OM det går att hitta en lösning som resulterar till att vi kommer upp till hållplatsläget som det låt 2010 utan att det drar iväg i en massa jättekostnad så är det en bra lösning. Förutsättningarna är att det går att få klart permanent spårläggning på aktuell sträcka. Sen en en klätterväxel och en träplattform. Även om det bara är för en sommarsäsong som det läget går att använda är det motiverat. Fler kommer att välja spårvägen direkt vilket är bra.

Stefan
Men det är väl klart, hinner man (utan panikåtgärder) få dit ordinarie spår och det bara är att flytta klätterväxeln och bygga en träplattform för säg 100 tkr, så är det väl rimligt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av 218 »

Stefan Widén skrev:OM det går att hitta en lösning som resulterar till att vi kommer upp till hållplatsläget som det låt 2010 utan att det drar iväg i en massa jättekostnad så är det en bra lösning. Förutsättningarna är att det går att få klart permanent spårläggning på aktuell sträcka. Sen en en klätterväxel och en träplattform. Även om det bara är för en sommarsäsong som det läget går att använda är det motiverat. Fler kommer att välja spårvägen direkt vilket är bra.

Stefan
Det finns väl ingen anledning till att man inte kan bygga från två håll samtidigt? Bra om det gäller statsbidrag att bygga så fort som möjligt! Vi får väl hoppas att SLL:s byråkrati klarar den utmaningen. Skulle ju vara bra snopet om man trots detta, och den tid som lidit, ändå landar - i det gamla hpl-läget Sergels Torg!

218
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Stefan Widén »

Det är helt klart att det skall byggas hela vägen till Åhlens.
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av bark »

Nu när de tagit bort staketet så går det att se det här (bild från idag 22 januari 2016):

Bild
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:Nämen precis. Visserligen tror jag flertalet Stockholmare tycker det är vettigt att den förlängs och inte blir kvar vid Kungsträdgården. Men kostnaden för denna förlängning på några hundra kommer nog inte SvD:s journalister direkt hylla. Vi får väl vara glada att stadsmiljöavtalet med staten kunde gå in och täcka en del av kostnaderna - om vi ser till den allmänna opinionen.
Ja hu så hemska journalister dom har på SvD - som inte fattar att deras uppgift är att hylla allt högeralliansen hittar på! Annat är det i Bonnierpressen...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9295
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av twr »

2763 skrev:Det finns andra problem som gör att man inte har växlar där. Det är i huvudsak så att växlarna skulle behöva vara dubbelkrökta, vilket gör dem enormt underhållskrävande eftersom även växeltungorna behöver vara det. OM man skulle ha gjort det hela så hade man behövt ha växlarna typ nere under Malmskillnadsgatan och så ha tvillingräl runt. Det är väldigt mycket spår för relativt liten nytta.

/T
Intressant. Ja, det är ju lite svårt att kvantifiera nyttan. En möjlighet hade varit att vända all trafik på detta sätt vid störningar på Klarabergsgatan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2546
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Per Lind »

TKO skrev:
Lars_L skrev:Nämen precis. Visserligen tror jag flertalet Stockholmare tycker det är vettigt att den förlängs och inte blir kvar vid Kungsträdgården. Men kostnaden för denna förlängning på några hundra kommer nog inte SvD:s journalister direkt hylla. Vi får väl vara glada att stadsmiljöavtalet med staten kunde gå in och täcka en del av kostnaderna - om vi ser till den allmänna opinionen.
Ja hu så hemska journalister dom har på SvD - som inte fattar att deras uppgift är att hylla allt högeralliansen hittar på! Annat är det i Bonnierpressen...

/TKO
Svd är väl idag en Socialist-tidning då den ägs av samma ägare som äger Aftonbladet? Eller är det Aftonbladet som blivit Moderat?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2546
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Per Lind »

TKO skrev:
Lars_L skrev:Nämen precis. Visserligen tror jag flertalet Stockholmare tycker det är vettigt att den förlängs och inte blir kvar vid Kungsträdgården. Men kostnaden för denna förlängning på några hundra kommer nog inte SvD:s journalister direkt hylla. Vi får väl vara glada att stadsmiljöavtalet med staten kunde gå in och täcka en del av kostnaderna - om vi ser till den allmänna opinionen.
Ja hu så hemska journalister dom har på SvD - som inte fattar att deras uppgift är att hylla allt högeralliansen hittar på! Annat är det i Bonnierpressen...

/TKO
Svd är väl idag en Socialist-tidning då den ägs av samma ägare som äger Aftonbladet? Eller är det Aftonbladet som blivit Moderat?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2546
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Per Lind »

TKO skrev:
Lars_L skrev:Nämen precis. Visserligen tror jag flertalet Stockholmare tycker det är vettigt att den förlängs och inte blir kvar vid Kungsträdgården. Men kostnaden för denna förlängning på några hundra kommer nog inte SvD:s journalister direkt hylla. Vi får väl vara glada att stadsmiljöavtalet med staten kunde gå in och täcka en del av kostnaderna - om vi ser till den allmänna opinionen.
Ja hu så hemska journalister dom har på SvD - som inte fattar att deras uppgift är att hylla allt högeralliansen hittar på! Annat är det i Bonnierpressen...

/TKO
Svd är väl idag en Socialist-tidning då den ägs av samma ägare som äger Aftonbladet? Eller är det Aftonbladet som blivit Moderat?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Anders Hanquist »

Tidningar är väl inte så "politiska" som de var förr. Det är väl bara ledarsidorna som har en viss inriktning, i övrigt är de väl mer oberoende och ägs sällan av partier eller närstående organisationer.
Skriv svar