Just linje 7 behöver väl knappast fler provisoriska lösningar? Bättre att det blir klart lite senare och blir bra än att det hastas igenom. Förra gången blev det ju knappast någon politisk och medial hit ...carltram skrev:I alla fall behövs den tidigast möjligt, mer än att vara ett politiskt konstverk för bägge block. Särskilt till sommarsäsongen. Ett val kan vara något att skylla på för att göra det praktiskt möjligt. En kompenserande lösning kan vara en provisorisk träplattform vid motsvarande läge som Gallerians förra hållplats.
Mot Klarabergsgatan!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Mot Klarabergsgatan!
Re: Mot Klarabergsgatan!
Nämen precis. Visserligen tror jag flertalet Stockholmare tycker det är vettigt att den förlängs och inte blir kvar vid Kungsträdgården. Men kostnaden för denna förlängning på några hundra kommer nog inte SvD:s journalister direkt hylla. Vi får väl vara glada att stadsmiljöavtalet med staten kunde gå in och täcka en del av kostnaderna - om vi ser till den allmänna opinionen.august skrev:Just linje 7 behöver väl knappast fler provisoriska lösningar? Bättre att det blir klart lite senare och blir bra än att det hastas igenom. Förra gången blev det ju knappast någon politisk och medial hit ...carltram skrev:I alla fall behövs den tidigast möjligt, mer än att vara ett politiskt konstverk för bägge block. Särskilt till sommarsäsongen. Ett val kan vara något att skylla på för att göra det praktiskt möjligt. En kompenserande lösning kan vara en provisorisk träplattform vid motsvarande läge som Gallerians förra hållplats.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Mot Klarabergsgatan!
OM det går att hitta en lösning som resulterar till att vi kommer upp till hållplatsläget som det låt 2010 utan att det drar iväg i en massa jättekostnad så är det en bra lösning. Förutsättningarna är att det går att få klart permanent spårläggning på aktuell sträcka. Sen en en klätterväxel och en träplattform. Även om det bara är för en sommarsäsong som det läget går att använda är det motiverat. Fler kommer att välja spårvägen direkt vilket är bra.
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Mot Klarabergsgatan!
Men det är väl klart, hinner man (utan panikåtgärder) få dit ordinarie spår och det bara är att flytta klätterväxeln och bygga en träplattform för säg 100 tkr, så är det väl rimligt.Stefan Widén skrev:OM det går att hitta en lösning som resulterar till att vi kommer upp till hållplatsläget som det låt 2010 utan att det drar iväg i en massa jättekostnad så är det en bra lösning. Förutsättningarna är att det går att få klart permanent spårläggning på aktuell sträcka. Sen en en klätterväxel och en träplattform. Även om det bara är för en sommarsäsong som det läget går att använda är det motiverat. Fler kommer att välja spårvägen direkt vilket är bra.
Stefan
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Mot Klarabergsgatan!
Det finns väl ingen anledning till att man inte kan bygga från två håll samtidigt? Bra om det gäller statsbidrag att bygga så fort som möjligt! Vi får väl hoppas att SLL:s byråkrati klarar den utmaningen. Skulle ju vara bra snopet om man trots detta, och den tid som lidit, ändå landar - i det gamla hpl-läget Sergels Torg!Stefan Widén skrev:OM det går att hitta en lösning som resulterar till att vi kommer upp till hållplatsläget som det låt 2010 utan att det drar iväg i en massa jättekostnad så är det en bra lösning. Förutsättningarna är att det går att få klart permanent spårläggning på aktuell sträcka. Sen en en klätterväxel och en träplattform. Även om det bara är för en sommarsäsong som det läget går att använda är det motiverat. Fler kommer att välja spårvägen direkt vilket är bra.
Stefan
218
- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Mot Klarabergsgatan!
Det är helt klart att det skall byggas hela vägen till Åhlens.
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Mot Klarabergsgatan!
Nu när de tagit bort staketet så går det att se det här (bild från idag 22 januari 2016):


Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Ja hu så hemska journalister dom har på SvD - som inte fattar att deras uppgift är att hylla allt högeralliansen hittar på! Annat är det i Bonnierpressen...Lars_L skrev:Nämen precis. Visserligen tror jag flertalet Stockholmare tycker det är vettigt att den förlängs och inte blir kvar vid Kungsträdgården. Men kostnaden för denna förlängning på några hundra kommer nog inte SvD:s journalister direkt hylla. Vi får väl vara glada att stadsmiljöavtalet med staten kunde gå in och täcka en del av kostnaderna - om vi ser till den allmänna opinionen.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Mot Klarabergsgatan!
Intressant. Ja, det är ju lite svårt att kvantifiera nyttan. En möjlighet hade varit att vända all trafik på detta sätt vid störningar på Klarabergsgatan.2763 skrev:Det finns andra problem som gör att man inte har växlar där. Det är i huvudsak så att växlarna skulle behöva vara dubbelkrökta, vilket gör dem enormt underhållskrävande eftersom även växeltungorna behöver vara det. OM man skulle ha gjort det hela så hade man behövt ha växlarna typ nere under Malmskillnadsgatan och så ha tvillingräl runt. Det är väldigt mycket spår för relativt liten nytta.
/T
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Svd är väl idag en Socialist-tidning då den ägs av samma ägare som äger Aftonbladet? Eller är det Aftonbladet som blivit Moderat?TKO skrev:Ja hu så hemska journalister dom har på SvD - som inte fattar att deras uppgift är att hylla allt högeralliansen hittar på! Annat är det i Bonnierpressen...Lars_L skrev:Nämen precis. Visserligen tror jag flertalet Stockholmare tycker det är vettigt att den förlängs och inte blir kvar vid Kungsträdgården. Men kostnaden för denna förlängning på några hundra kommer nog inte SvD:s journalister direkt hylla. Vi får väl vara glada att stadsmiljöavtalet med staten kunde gå in och täcka en del av kostnaderna - om vi ser till den allmänna opinionen.
/TKO
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Mot Klarabergsgatan!
Svd är väl idag en Socialist-tidning då den ägs av samma ägare som äger Aftonbladet? Eller är det Aftonbladet som blivit Moderat?TKO skrev:Ja hu så hemska journalister dom har på SvD - som inte fattar att deras uppgift är att hylla allt högeralliansen hittar på! Annat är det i Bonnierpressen...Lars_L skrev:Nämen precis. Visserligen tror jag flertalet Stockholmare tycker det är vettigt att den förlängs och inte blir kvar vid Kungsträdgården. Men kostnaden för denna förlängning på några hundra kommer nog inte SvD:s journalister direkt hylla. Vi får väl vara glada att stadsmiljöavtalet med staten kunde gå in och täcka en del av kostnaderna - om vi ser till den allmänna opinionen.
/TKO
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Mot Klarabergsgatan!
Svd är väl idag en Socialist-tidning då den ägs av samma ägare som äger Aftonbladet? Eller är det Aftonbladet som blivit Moderat?TKO skrev:Ja hu så hemska journalister dom har på SvD - som inte fattar att deras uppgift är att hylla allt högeralliansen hittar på! Annat är det i Bonnierpressen...Lars_L skrev:Nämen precis. Visserligen tror jag flertalet Stockholmare tycker det är vettigt att den förlängs och inte blir kvar vid Kungsträdgården. Men kostnaden för denna förlängning på några hundra kommer nog inte SvD:s journalister direkt hylla. Vi får väl vara glada att stadsmiljöavtalet med staten kunde gå in och täcka en del av kostnaderna - om vi ser till den allmänna opinionen.
/TKO
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Mot Klarabergsgatan!
Tidningar är väl inte så "politiska" som de var förr. Det är väl bara ledarsidorna som har en viss inriktning, i övrigt är de väl mer oberoende och ägs sällan av partier eller närstående organisationer.