Ska vi ha en ny "spårväg till Solna"-diskussion, C? Det tror jag inte. Om du läser vad jag faktiskt har skrivit så ser du att jag inte uttalar mig om "vilka spårinvesteringar som bör göras" utan bara om två spårinvesteringar som ska göras, och prioriteringen dem emellan. Skälen för denna tycker jag är rätt uppenbara, och de har jag utvecklat i andra trådar som den, mot förmodan, intresserade kan leta upp själv.CS skrev: Med risk för att vi borde starta en ny tråd är jag lite intresserad av hur och på vad du grundar dina prioriteringar av vilka spårinvesteringar som bör göras. Jag är nyfiket intresserad
Problem Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Tagbitaren
Re: Problem Lidingöbanan
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
-
Tagbitaren
Re: Problem Lidingöbanan - snart lösta!?
Men vilket budgetprojekt. Snacka om gungor och karuseller. Fast själv hade jag förstås hellre sett platta eurobaliser, mekaniskt sett måste ju sådana vara betydligt mindre känsliga för t.ex. åverkan. Kanske återvinner man signal(av)kodarna också. Men ombordutrustningen återvanns väl ändå inte, det är ju tjugo år gammal teknik./jes skrev:Inga problem längre, det går som på räls. ATC-installationen snart klar, och dessutom återanvändes gamla baliser!![]()
Än så länge är Lidingöbanan underdog i kampen med Tvärbanan när det gäller färdigställande, men kanske ändå inte !??
Signaler och ATC installeras, tråd hängs upp, det är bara det där med depåområdet som är en grushög ...
Det är också bygget av MAX som aldrig kommer igång, det oroar mer. Bygget ska bli kedjans restaurang nr 100, och tydligen något alldeles speciellt. Här blir det utmärkt utsikt över in- och utryckning i Aga-depån. Två vagnar vid 10-minuterstrafikens början och avslutning, ingen av- eller tillkoppling.![]()
http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... n-atp.aspx
Alltnog, när det gäller färdigställandet tävlar nog Tvärbanan och Lidingöbanan i samma division. SL/TF:s standardentreprenörer Veidekke, Broby Spår och Eltel sköter nog sina saker planenligt både här och där. Men det är signalerna det hänger på, se.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Vad var det jag sa?twr skrev:Vad är det där för kryptiska nummer?Karsten skrev:...302 604. Vill man så går det nog.Henrik Schütz skrev:
16 34 17 42 304 373...
HS
Jag vill minnas att jag av en händelse propagerade för att A30+B30-vagnarna borde ställas upp (kanske direkt på betonggolvet om man inte varit sugen på något bättre) i Brommahallens spårsanerade "spår", tills man verkligen konstaterat att samtliga beställda nya vagnar (under de kommande X åren) verkligen fungerar tillfredsställande.
Givetvis var vagnarna gamla och trötta, men "så går det" när man inte haft spårväg i större omfattning under kontinuerlig tid. Det är endast folk som verkligen litar på teorier om framtida utveckling, eller inte är så noga med att nå målen, som slänger det gamla innan det ersättande är färdigt...
Kommer det speciella kanske vara att man inte bara uppmanar sina anställda att rösta på ett visst sätt, utan även uppmanar eller kanske till och med kräver att matgästerna har viss partitillhörighet?/jes skrev:Det är också bygget av MAX som aldrig kommer igång, det oroar mer. Bygget ska bli kedjans restaurang nr 100, och tydligen något alldeles speciellt.]
Vad gäller återanvändning av baliser så är det väl en förträfflig idé. De bör väl rimligtvis ha rätt lång livslängd - så lång att det lär löna sig att återanvända dem trots något kortare tid till de är dags att byta.
(För övrigt så verkar folk i allmänhet ha en märklig uppfattning om kostnaderna för att återvinna saker. Om man t.ex. har en "normal" månadslön så är ens timlön efter skatt tillräckligt låg för att det som privatperson ska vara lönsamt att återanvända begagnade kabelklammer (om man inte har dunderbra rabatterade priser och/eller är särdeles usel på att återvinna klammer).
- Hechtwagen
Vad tror vi? Blir det någon spårvagnstrafik på lidingöbanan i år? Kommer det ens gå att göra några provkörningar där i år?
Själv är jag skeptisk!
Själv är jag skeptisk!
Tja, vad skall man säga, det händer i alla fall saker med A36ans mindre syskon A35 i Bromma.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Tja, jag åker ju förbi varje dag med bussen och tycker att banan gör klara framsteg. Med två månader kvar till midsommar så tror jag nog att den biten löser sig. Kommer nog spår och stolpar på plats i Aga snart, bara biten runt själva hållplatsen med vägövergång och gångtunnel som är lite ofärdig. Kottla och Högberga station/hållplats börjar också arta sig, kanske att Baggeby är lite rörigare då, jobbet med att bredda inskärningen där verkar dra ut på tiden. Annars verkar det ligga spår igen på de flesta avsnitten nu, men det behöver fortfarande riktas i stora delar.Hechtwagen skrev:Vad tror vi? Blir det någon spårvagnstrafik på lidingöbanan i år? Kommer det ens gå att göra några provkörningar där i år?
Signalsystemet syns ju inte lika tydligt, så det har jag ingen aning om. Vad gäller tågen så finns det nog snart plats att ställa dem på i alla fall, den första delen av hallen ser ut att vara helt vädertätad vilken vecka dag helst, man har snickrat på takfönster och gavelväggar sista tiden.
- Thomas Lange
Den första A36 som enligt plan ska komma i mítten av juli levereras till Ulvsunda för provkörningar på Tvärbanan innan den i början av hösten flyttas till Lidingö. Därför finns mer tid att färdigställa spår och signalsystem i Lidingö än vad man annars kan tro.vips skrev:... Vad gäller tågen så finns det nog snart plats att ställa dem på i alla fall, den första delen av hallen ser ut att vara helt vädertätad vilken vecka dag helst, man har snickrat på takfönster och gavelväggar sista tiden.Hechtwagen skrev:Vad tror vi? Blir det någon spårvagnstrafik på lidingöbanan i år? Kommer det ens gå att göra några provkörningar där i år?
Vagnen är så lång att den måste delas innan den vägledes kan flyttas mellan depåerna.
Ju förr dess bättre.
Hur levereras den till Ulvsunda? I delar där också?Thomas Lange skrev:Den första A36 som enligt plan ska komma i mítten av juli levereras till Ulvsunda för provkörningar på Tvärbanan innan den i början av hösten flyttas till Lidingö. Därför finns mer tid att färdigställa spår och signalsystem i Lidingö än vad man annars kan tro.vips skrev:... Vad gäller tågen så finns det nog snart plats att ställa dem på i alla fall, den första delen av hallen ser ut att vara helt vädertätad vilken vecka dag helst, man har snickrat på takfönster och gavelväggar sista tiden.Hechtwagen skrev:Vad tror vi? Blir det någon spårvagnstrafik på lidingöbanan i år? Kommer det ens gå att göra några provkörningar där i år?
Vagnen är så lång att den måste delas innan den vägledes kan flyttas mellan depåerna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Henrik Schütz
Pråm till Ulvsundasjön?
HS
HS
-
Jan_Bäckström
- Kontakt:
Det finns ingen plats för lastning/lossning av spårvagnar vid depån i Ulvsunda.... Så det blir nog Brommadepån som vanligt....twr skrev:Hur levereras den till Ulvsunda? I delar där också?
Ok, fel av mig. Men hur levereras den till Bromma, då?Jan_Bäckström skrev:Det finns ingen plats för lastning/lossning av spårvagnar vid depån i Ulvsunda.... Så det blir nog Brommadepån som vanligt....twr skrev:Hur levereras den till Ulvsunda? I delar där också?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
Med lastbil.
A35:orna också? Man använder inte järnvägstunneln från Älvsjö till Liljeholmen?Hechtwagen skrev:Med lastbil.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Nu kommer ju vagnarna på lastbil från Göteborg och då finns det ju ingen anledning att använda järnvägstunnel som transportmetod sista biten. Men just detta blir kanske annorlunda med A36, vi får väl se!twr skrev:A35:orna också? Man använder inte järnvägstunneln från Älvsjö till Liljeholmen?Hechtwagen skrev:Med lastbil.
Jag menade förstås inte att man skulle lasta om dem i Älvsjö. De hade kunnat komma på tåg från Göteborg, eller ändå ifrån Spanien!daniel_s skrev:Nu kommer ju vagnarna på lastbil från Göteborg och då finns det ju ingen anledning att använda järnvägstunnel som transportmetod sista biten. Men just detta blir kanske annorlunda med A36, vi får väl se!twr skrev:A35:orna också? Man använder inte järnvägstunneln från Älvsjö till Liljeholmen?Hechtwagen skrev:Med lastbil.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
Blir nog för dyrt att köra dem med tåg!
Spårläggning av huvudspåren från Larsberg söderut genom depåområdet började idag.
Sidospår: Vad kallas trafik med annat än spårvagnar då det är en spårväg?Hechtwagen skrev:Vad tror vi? Blir det någon spårvagnstrafik på lidingöbanan i år? Kommer det ens gå att göra några provkörningar där i år?
Själv är jag skeptisk!
Skulle det bli så fasligt dyrt?Hechtwagen skrev:Blir nog för dyrt att köra dem med tåg!
Nog har väl Tvärbanan järnvägsprofil på hjul & co, så i princip hade vagnarna kunnat gå i godståg ända från Spanien. (Fast det hade blivit en märklig transport i Spanien antar jag - det är ju i princip bara höghastighetsnätet som är normalspårigt)...
-
Henrik Schütz
Svar på sidospåret, det kallas byggtrafik, och den pågår flitigt, nu vet du det
HS
HS
Fortsätter på sidospåret med risk för att uppfattas som petigHenrik Schütz skrev:Svar på sidospåret, det kallas byggtrafik, och den pågår flitigt, nu vet du det![]()
HS
Det är inte byggtrafik som pågår på Lidingöbanan. Alla former av trafik på en spårväg ske enligt en trafiksäkerhetsinstruktion, Tri. Någon sådan gäller för närvarande inte på Lidngöbanan ty det är en byggarbetsplats. De rörelser som sker på Lidingöbanans spår under byggtiden är arbete med spårgående arbetsredskap. Emellertid finns det ett fastställt regelverk för att hur dessa ska användas på byggarbetsplatsen som omfattar Lidingöbanan - och i förekommande fall Agadepån.
mvh /Jörgen G