Det var värst. Det ska tydligen byggas, och vara klart 2016. Nacka betalar 40 av 410 miljoner, förvånansvärt lite kan man tycka. Men projektet är säkert värt pengarna, särskilt med tanke på Slussenombyggnaden (om den nu nånsin blir av...).carltram skrev:http://www.svtplay.se/klipp/1192535/tva ... ips&sida=1
Med spårvagn till Sickla
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Med spårvagn till Sickla
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Med spårvagn till Sickla
Tack för länken, carltram!
Funderade också på hur stort trycket blir på resor Sickla - Gullmarsplan, och omvänt, när Slussen kommer att bli en kaosartad byggarbetsplats? Saltsjöbanan kommer bara att gå till en tillfällig ändstation vid Londonviadukten och därifrån blir det bussersättning till Slussen, så ett byte blir det oavsett resväg. Låter som om första Tvärbanetåg efter att ett saltsjöbanetåg anlänt kommer att bli smockfullt redan från start!
Förlängningen välkomnas nog av många, oavsett Slussenombyggnaden. Köpstades butiker och kulturen i Dieselverkstaden lockar säkert många Sjöstadsbor och med spårvagn hela vägen fram så blir det bekvämare att ta sig dit.
Tänkte i stort sett i samma banor när jag såg inslaget.twr skrev:Det var värst. Det ska tydligen byggas, och vara klart 2016. Nacka betalar 40 av 410 miljoner, förvånansvärt lite kan man tycka. Men projektet är säkert värt pengarna, särskilt med tanke på Slussenombyggnaden (om den nu nånsin blir av...).
Funderade också på hur stort trycket blir på resor Sickla - Gullmarsplan, och omvänt, när Slussen kommer att bli en kaosartad byggarbetsplats? Saltsjöbanan kommer bara att gå till en tillfällig ändstation vid Londonviadukten och därifrån blir det bussersättning till Slussen, så ett byte blir det oavsett resväg. Låter som om första Tvärbanetåg efter att ett saltsjöbanetåg anlänt kommer att bli smockfullt redan från start!
Förlängningen välkomnas nog av många, oavsett Slussenombyggnaden. Köpstades butiker och kulturen i Dieselverkstaden lockar säkert många Sjöstadsbor och med spårvagn hela vägen fram så blir det bekvämare att ta sig dit.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Med spårvagn till Sickla
Jag var förbi Sickla i jobbets vägnar i går och konstaterade att det ändrats en del sedan jag var förbi där sist. Alla möjligheter att bygga en kostnadseffektiv, integrerad spårväg mellan Sickla Udde och Sickla/Nacka har förstörts av ogenomtänkta byggnader som numera står i vägen. Synd att man inte klarar av en så enkel sak som en helhetssyn på byggnation, planering, försörjning och kommers vilket skulle gynnat alla parter.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Med spårvagn till Sickla
Ett mycket stort misslyckande är att det inte blir något byte mellan Tvärbanan och motorvägsbussarna. Motorvägsbussarna har betydligt fler resenärer än Saltsjöbanan och lokalbussarna på Värmdövägen.
Re: Med spårvagn till Sickla
Välkommen till det som kallas samhällsplaneringOdd skrev:Jag var förbi Sickla i jobbets vägnar i går och konstaterade att det ändrats en del sedan jag var förbi där sist. Alla möjligheter att bygga en kostnadseffektiv, integrerad spårväg mellan Sickla Udde och Sickla/Nacka har förstörts av ogenomtänkta byggnader som numera står i vägen. Synd att man inte klarar av en så enkel sak som en helhetssyn på byggnation, planering, försörjning och kommers vilket skulle gynnat alla parter.

Hur det har gått i det här projektet vet jag inte så noga, men jag har lite allmänna reflektioner:
Förvånansvärt ofta är det enskilda individers handlande som om de sker i rätt ögonblick kan bli oerhört styrande. Sedan beror det mycket på bemanningen i olika organisationer och vilka konsulter man råkar hyra in
Kategori 1 Det finns ganska få individer som kan inse motpartens intressen och bedöma om motpartens företrädare inser sin egna organisations intresse.
Kategori 2 Det finns fler individer som inser den egna organisationens fulla intressen och kan göra avvägnignar däremellan
kategori 3 Det finns rätt många människor som inser det egna projektets, sakområdets intressen, men har svårt att inse hela den egna organisationens intressen
Kategori 4 Sedan finns det några riktiga stolpskott också
Förutom detta beror det på vilken social kompetens olika personer i samhällsplaneringsprocessen besitter för att kunna förklara och få igenom sin intressen
Huvudsakligen arbetar kategori 3-personer i den här sortens planering, några 2:or brukar finnas med och kanske någon 1:a. Kategori 4-personer brukar straffa ut sig, men brukar dyka upp lite här och där i mindre viktiga projekt.
Men man ska nog vara lite försiktig så man inte överskattar sin egna kategori eller förmåga att bedöma andra personers kategorier. Individer kan ju var lite olika duktiga/engagerade/tillgängliga vid olika tillfällen.
Jag gissar att det är ungefär såhär en spårvägsoperatör/bussoperatör fungerar också
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Med spårvagn till Sickla
Trevligt! Men nog fan borde det gå att fixa på två år, eller till och med snabbare.. Nu när en anledning är att avlasta Slussen..
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31
Re: Med spårvagn till Sickla
Det var planen från början, men blev nog senarelagd pga budgetförändringar, och en ansökan om statsbidrag som blir klart i juli 2014.Medic skrev:Trevligt! Men nog fan borde det gå att fixa på två år, eller till och med snabbare.. Nu när en anledning är att avlasta Slussen..
http://infobank.nacka.se/handlingar/Kom ... laga_4.pdf
Re: Med spårvagn till Sickla
Ska vi gissa att förlängningen det första året får gå med en ensam pendelvagn mellan Sickla och Sickla udde pga att det är i stort sett omöjligt att koppla in signalsystem på Tvärbanan?
Re: Med spårvagn till Sickla
En mycket specifik tidsplan. Trafikstart 19 december 2016. Ska vi gissa på början av år 2017?Den fria mannen skrev:Det var planen från början, men blev nog senarelagd pga budgetförändringar, och en ansökan om statsbidrag som blir klart i juli 2014.Medic skrev:Trevligt! Men nog fan borde det gå att fixa på två år, eller till och med snabbare.. Nu när en anledning är att avlasta Slussen..
http://infobank.nacka.se/handlingar/Kom ... laga_4.pdf
Det finns ingen tid i tidsplanen för överklagande av detaljplan, verkar det. Hur sannolikt är det? Hur mycket försenar det?
När sker (den tillfälliga) avkortningen av Saltsjöbanan till Londonviadukten? Finns det någon möjlighet att vänta till 2017, när Sicklaförlängningen är klar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Med spårvagn till Sickla
'Enligt stockholm.se sker det 2014. Framgår inte om det är i januari eller december eller någon annan månad som avkortningen sker.twr skrev:När sker (den tillfälliga) avkortningen av Saltsjöbanan till Londonviadukten? Finns det någon möjlighet att vänta till 2017, när Sicklaförlängningen är klar?
Saltsjöbanan går inte hela vägen in till Slussen 2014 - 2020, utan planeras vända vid Londonviadukten, därifrån går matarbussar på Stadsgårdsleden till Slussen.
När Slussen är färdig får Saltsjöbanan en ny station, vid dagens station, med två spår istället för ett, för att kunna öka trafiken.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Med spårvagn till Sickla
Vad är det som gör att det tar nästan nio kvartal att bygga denna korta stump?
Hmm.. vad dumt det kan bli med frågorna ibland, klart det tar så lång tid, det är ju SL det handlar om...
Hmm.. vad dumt det kan bli med frågorna ibland, klart det tar så lång tid, det är ju SL det handlar om...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Med spårvagn till Sickla
Har du något förslag på hur man skulle kunnat ordna detta?AdrianLangemar skrev:Ett mycket stort misslyckande är att det inte blir något byte mellan Tvärbanan och motorvägsbussarna. Motorvägsbussarna har betydligt fler resenärer än Saltsjöbanan och lokalbussarna på Värmdövägen.
Mitt förslag är att koppla ihop Saltsjöbanan med Tvärbanan (och därmed givetvis förlänga dubbelspåret till Sickla, det är bara ett par hundra meter spår det gäller och en eventuell sammankoppling kräver ändå signalsystemändringar hur man än vänder sig) och sedan dra upp Tvärbanan till Forum Nacka där det skulle gå att byta till/från motorvägsbussarna.
I princip skulle vagnarna kanske kunna fortsätta i blandtrafik till Nacka Strand.
Ett annat tänkbart scenario är att man börjar med nya signalsystemet på denna sträcka och kör på sikt i övergången mellan gamla-nya systemet.JohanB skrev:Ska vi gissa att förlängningen det första året får gå med en ensam pendelvagn mellan Sickla och Sickla udde pga att det är i stort sett omöjligt att koppla in signalsystem på Tvärbanan?
Ja, eller så blir man inte klar med det här förrän Tvärbanan ändå stängs av för signalsystembyte...
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Med spårvagn till Sickla
Är det verkligen tänkt att dessa 7-800 meter ska ställverksregleras. Sträckan Gullmarsplan-Sickla Udde körs ju på sikt. Denna korta förlängningen borde rimligen köras på samma sätt. Här behövs ju naturligtvis signaler i korsningen med Sicklavägen, men det kan ordnas med vägsignaler.
Re: Med spårvagn till Sickla
Hur styrs dagens växlar vid Sickla Udde?
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Med spårvagn till Sickla
Att byta vid Nacka Forum tar alldeles för lång tid. Det är 40 meter mellan Värmdöleden och korsningen Uddvägen/Värmdövägen. Det vore ett stort misslyckande om man inte lyckas ordna en bytesplats där.M_M skrev:Har du något förslag på hur man skulle kunnat ordna detta?AdrianLangemar skrev:Ett mycket stort misslyckande är att det inte blir något byte mellan Tvärbanan och motorvägsbussarna. Motorvägsbussarna har betydligt fler resenärer än Saltsjöbanan och lokalbussarna på Värmdövägen.
Mitt förslag är att koppla ihop Saltsjöbanan med Tvärbanan (och därmed givetvis förlänga dubbelspåret till Sickla, det är bara ett par hundra meter spår det gäller och en eventuell sammankoppling kräver ändå signalsystemändringar hur man än vänder sig) och sedan dra upp Tvärbanan till Forum Nacka där det skulle gå att byta till/från motorvägsbussarna.
I princip skulle vagnarna kanske kunna fortsätta i blandtrafik till Nacka Strand.
Re: Med spårvagn till Sickla
En relaterad fråga är om en framtida Österled byggs och får busstrafik, som kan tänkas fortsätta antingen via Värmdövägen eller via Södra Länken. Hur ska dessa busslinjer få byten till Saltsjöbanan och Tvärbanan?AdrianLangemar skrev:Att byta vid Nacka Forum tar alldeles för lång tid. Det är 40 meter mellan Värmdöleden och korsningen Uddvägen/Värmdövägen. Det vore ett stort misslyckande om man inte lyckas ordna en bytesplats där.M_M skrev:Har du något förslag på hur man skulle kunnat ordna detta?AdrianLangemar skrev:Ett mycket stort misslyckande är att det inte blir något byte mellan Tvärbanan och motorvägsbussarna. Motorvägsbussarna har betydligt fler resenärer än Saltsjöbanan och lokalbussarna på Värmdövägen.
Mitt förslag är att koppla ihop Saltsjöbanan med Tvärbanan (och därmed givetvis förlänga dubbelspåret till Sickla, det är bara ett par hundra meter spår det gäller och en eventuell sammankoppling kräver ändå signalsystemändringar hur man än vänder sig) och sedan dra upp Tvärbanan till Forum Nacka där det skulle gå att byta till/från motorvägsbussarna.
I princip skulle vagnarna kanske kunna fortsätta i blandtrafik till Nacka Strand.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Med spårvagn till Sickla
Man får komma ihåg vad detta är - det löser inte världsproblemen, utan skapar en omstigningsmöjlighet mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan (med en förhållandevis måttlig investering). Det är lätt att säga att man ska ordna en omstigningsplats där, men terrängen är inte helt enkel. Sedan har man SB som barriär också, förutom VärmdöledenAdrianLangemar skrev:Att byta vid Nacka Forum tar alldeles för lång tid. Det är 40 meter mellan Värmdöleden och korsningen Uddvägen/Värmdövägen. Det vore ett stort misslyckande om man inte lyckas ordna en bytesplats där.M_M skrev:Har du något förslag på hur man skulle kunnat ordna detta?AdrianLangemar skrev:Ett mycket stort misslyckande är att det inte blir något byte mellan Tvärbanan och motorvägsbussarna. Motorvägsbussarna har betydligt fler resenärer än Saltsjöbanan och lokalbussarna på Värmdövägen.
Mitt förslag är att koppla ihop Saltsjöbanan med Tvärbanan (och därmed givetvis förlänga dubbelspåret till Sickla, det är bara ett par hundra meter spår det gäller och en eventuell sammankoppling kräver ändå signalsystemändringar hur man än vänder sig) och sedan dra upp Tvärbanan till Forum Nacka där det skulle gå att byta till/från motorvägsbussarna.
I princip skulle vagnarna kanske kunna fortsätta i blandtrafik till Nacka Strand.
http://goo.gl/maps/GuDJh
Sett från andra hållet:
http://goo.gl/maps/mG2jJ
Möjligen kan man anlägga en gångtunnel där (så att man får en Farsta Strandsliknande lösning), men den måste rimligtvis gå under Värmdöleden också. Vem ska betala det, tycker du?
Senast redigerad av Tagbitaren den torsdag 02 maj 2013 18:09, redigerad totalt 1 gånger.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Med spårvagn till Sickla
Ja, jag förstår inte det där snacket om pendelvagn från Sickla Udde. Det är klart att vi ska köra genomgående trafik! Från Sickla Udde kör man naturligtvis på sikt (som man gör i hela Hammarby Sjöstad), möjligen kan man gå över till huvudsignalreglering när banan går upp på egen banvall, på rampen som för upp från Uddvägen. Det beror lite på hur man utformar övergångsväxlarna vid Sickla. Lägger man dem före hpl. Sickla bör de sannolikt skyddas med huvudsignaler.Anders Hanquist skrev:Är det verkligen tänkt att dessa 7-800 meter ska ställverksregleras. Sträckan Gullmarsplan-Sickla Udde körs ju på sikt. Denna korta förlängningen borde rimligen köras på samma sätt. Här behövs ju naturligtvis signaler i korsningen med Sicklavägen, men det kan ordnas med vägsignaler.
Övergångsväxlarna vid dagens hpl. Sickla Udde (som ligger efter hållplatsen) styrs idag med ett tryckknappsmanövrerat lokalställverk.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Med spårvagn till Sickla
Själva byggproduktionen är väl tänkt att pågå i ungefär 1,5 år, vilket inte låter helt orimligt. Det är ju inte bara att maka ihop lite grus och lägga spår. ett antal konstbyggnader ska uppföras - ramp från Uddvägen, tråg förbi Quality Hotel samt vägport/tunnel under Sickla Industriväg. Dessutom måste det schaktas en hel del vid nuv. station Sickla. Det framgår av mina bilder ovan.Odd skrev:Vad är det som gör att det tar nästan nio kvartal att bygga denna korta stump?
Hmm.. vad dumt det kan bli med frågorna ibland, klart det tar så lång tid, det är ju SL det handlar om...
Utöver det har vi den politiska processen. S:t Christer och hans moderatpolare från Nacka uppträder som om allt vore klappat och klart, i själva verket finns inga beslut fattade än och inte en krona i finansiering. Sedan får vi se vilket pris de privata fastighetsägarna sätter på de intrång som görs på deras fastigheter, Nacka kommun äger som bekant inte all mark. Största intrånget verkar göras just hos Quality Hotel, och det blir nog en del förhandlande där.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Med spårvagn till Sickla
Jag ska vara vänlig nog att inte kommentera begrepp som "kostnadseffektiv, integrerad spårväg". Men du har rätt, det står en jäkla massa hus i vägen. Och det har det gjort längre. Det blir ju sådär när primärkommunen har planmonopol medan landstinget svarar för kollektivtrafiken.Odd skrev:Jag var förbi Sickla i jobbets vägnar i går och konstaterade att det ändrats en del sedan jag var förbi där sist. Alla möjligheter att bygga en kostnadseffektiv, integrerad spårväg mellan Sickla Udde och Sickla/Nacka har förstörts av ogenomtänkta byggnader som numera står i vägen. Synd att man inte klarar av en så enkel sak som en helhetssyn på byggnation, planering, försörjning och kommers vilket skulle gynnat alla parter.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.