Sida 5 av 5

Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?

Postat: onsdag 04 september 2024 12:46
av Hechtwagen
Enceladus skrev: tisdag 03 september 2024 1:44 Fler busskörfält längs stomlinje 4
Stockholms stad skrev:
  • Ringvägen, körfält för kollektivtrafik på sträckan Rosenlundsgatan–Sjukhusbacken
  • Hornsgatan, körfält för kollektivtrafik i högersvängen mot Rosenlundsgatan
  • Rosenlundsgatan, bussgata i södergående riktning mellan Hornsgatan och Krukmakargatan.
  • Långholmsgatan, körfält för kollektivtrafik mellan Högalidsgatan och Heleneborgsgatan
  • Västerbron, körfält för kollektivtrafik i båda riktningarna
  • Drottningholmsvägen, körfält för kollektivtrafik i både västlig och östlig riktning
  • Drottningholmsvägen och Sankt Eriksgatan, minskad gröntid för att begränsa flödet och öka kapaciteten för buss
  • Odengatan, körfält för kollektivtrafik efter korsningen med Roslagsgatan i östlig riktning
  • Valhallavägen, körfält för kollektivtrafik inför korsningen med Odengatan
  • Valhallavägen, förlängt körfält för kollektivtrafik på sträckan Skeppargatan–Erik Dahlbergsgatan
  • Valhallavägen, körfält för kollektivtrafik på sträckan Värtavägen–Banérgatan i båda riktningar
Politikerna fortsätter med framkomlighetsåtgärder för linje 4. Genomförandebeslut i augusti samt genomförande i oktober och november. Här går det undan!

För spårväg krävs körfält för kollektivtrafik på i princip hela sträckan!

Borde inte körtiden för linje 4 närma sig 0 minuter nu Gullmarsplan - Radiohuset efter 25 år av ständiga åtgärder för att öka medelhastigheten?

Och vad gäller Valhallavägen så är det väl bara att lägga kollektivkörfälten där spårvägsspåren låg och ligger?