"Mitt i..." miss

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: "Mitt i..." miss

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
2763 skrev:
daniel_s skrev:Spårvagnsåkaren ja, de andra två nej (fast från pendeltåget kan man med viss ansträngning se vägmärkena på gatan lite längre bort).
Fast... eftersom spårvagnsresenären inte är trafikant kan hen heller inte förväntas titta på skyltarna. Jag hade inte suttit på skyltar ens om jag åkte buss, det är förarens uppgift.
Svara ärligt: Hade du?

//T
Nej, jag hade inte suttit på en skylt. :cheesygrin:
Läs vad jag menar för du förstår att jag menar tittat.

//T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:Läs vad jag menar för du förstår att jag menar tittat.

//T
Okej då. Frågan tycks vara: är man som laglydig medborgare skyldig att hålla reda på vilken kommun man är i? Tja, faktum är att man på sätt och vis är det. Det finns ju ordningsföreskrifter som skiljer sig åt från kommun till kommun. Ett måhända ovanligt fånigt exempel är att service- och signalhundar är undantagna från kopplingstvånget i Solna men inte i Stockholm (samt i Mölndal, men inte i Göteborg).

Men visst, så länge man undviker allting som har med hundar, katter, hästar, smällare, skjutvapen, störande buller, containrar, skyltar, affischer, banderoller, markiser, högtalarutsändningar, lastning och lossning av varor, schaktning, grävning, sprängning, insamling av pengar, tillfällig försäljning, camping, ridning, cykling och löpning, rullskridskoåkning, förtäring av alkohol, bad på allmän plats eller liknande att göra så kan man möjligen klara sig undan lagens långa arm och undgå straff trots att man inte vet var man är någonstans. :cheesygrin:

Det går nog även att kliva över en riksgräns utan att man märker det, men det betyder inte att svensk lag plötsligt börjar gälla i Norge!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Men visst, så länge man undviker allting som har med hundar, katter, hästar, smällare, skjutvapen, störande buller, containrar, skyltar, affischer, banderoller, markiser, högtalarutsändningar, lastning och lossning av varor, schaktning, grävning, sprängning, insamling av pengar, tillfällig försäljning, camping, ridning, cykling och löpning, rullskridskoåkning, förtäring av alkohol, bad på allmän plats eller liknande att göra så kan man möjligen klara sig undan lagens långa arm och undgå straff trots att man inte vet var man är någonstans. :cheesygrin:
Lokala trafikföreskrifter för övningskörning, parkering och tomgångskörning då? (Tror det var i Halmstad det finns ett område där det är förbjudet med övningskörning vissa tider enligt den lokala stadgan)

Kontentan: om jag åker buss mellan punkterna A och B och har för avsikt att handla eller gå på museum behöver jag inte hålla reda på om jag passerar någon kommungräns, eftersom jag inte kommer att vara ute och segla på de lagrum där kommunerna har dispositiv rätt.

Jag törs också påstå att så länge man beter sig hyggligt normalt behöver man inte för att ta sig ett dopp hålla koll på den lokala ordningsstadgan, om man däremot är gränstänjande så kan det kanske vara bra förstås.

Och ja, det går naturligtvis att passera territorialgränser utan att det märks.

//T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Men man kan alltid behöva veta var man är för att inte verka dum :cheesygrin:
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:Men man kan alltid behöva veta var man är för att inte verka dum :cheesygrin:
Det betyder dock inte att vilken kommun befinner sig i är relevant. Så länge man vet var man befinner i förhållande till sin mål- respektive startpunkt brukar det gå bra.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Men man kan alltid behöva veta var man är för att inte verka dum :cheesygrin:
Det betyder dock inte att vilken kommun befinner sig i är relevant. Så länge man vet var man befinner i förhållande till sin mål- respektive startpunkt brukar det gå bra.
Det beror väl helt och hållet på vilket sammanhang man befinner sig i. Om man t ex håller tal till lokalbefolkningen så brukar de uppskatta om man säger rätt. Och om man är från TV och kommer och frågar vad tycker ni här i Solna om xyz när man är i Sundbyberg, så kan det ju också bli lite märklig stämning. Så om man vill slippa skämmas är det bäst att alltid hålla reda på allt!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:Om man t ex håller tal till lokalbefolkningen så brukar de uppskatta om man säger rätt.
Kära Örebroare! :mrgreen:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

För att nu fortsätta i det som de facto är trådens huvudämne:

I media är det väldig vanligt att platsangivelserna är tveksamma enligt vad som diskuterats tidigare i tråden. "Karolinska sjukhuset i Stockholm" och "Karolinska sjukhuset i Sola" är vanliga båda två. (Även före det att det fanns Karolinska i Huddinge också.)

Expressen skriver i kväll "Fagersjö, söder om Stockholm"vilket känns naturligt för mig, men Fagersjö ligger i Stockholms inom kommuns gränser, om än i dess utkant. Det ligger en aning isolerat men förmodligen räknas det in i Stockholms tätort.

För övrigt hoppas jag att polisen får tag i gärningsmannen. Det var ingen bra hund ur skyddssynpunkt som kvinnan hade!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar