Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hej skrev:Har sett att frågan om vad Centralstationen - Drottningtorget heter i flera gamla trådar så verkar det som man under årens lopp bytt namn några gånger på hållplatsen och sedan har båda namnen kommit i folkligt bruk. Men det verkar som det officiella namnet för tillfället är Centralstationen.
Igår så stängde man av trafik i Mölndal för att börja bygga om för dubbelspårsslingan. Arbetet beräknas vara avslutat den 13 november och den 11 december så förlängs linje 2 till Mölndal. Historiskt så till vida att Mölndal inte under sina drygt 100 år med spårvagn haft två heldagslinjer.
Fram till 50-talet så trafikerade den röd-gröna åttan Mölndal och ersattes sedan av den helgröna fyran som förlängdes från Krokslätt. Ett tag så gick den gulblå tian som lågtrafiklinje istället för fyran men nu så blir det både den gula tvåan och den gröna fyran som trafikerar Mölndals stad.
Det är väl en av de sträckor som ökat mest när det gäller antalet turer per timme efter Kringen. Från 4 till 14 i vardera riktningen.
1902 fanns det en hållplats Drottningtorget, ungefär där dagens hållplatser ligger och en hållplats "Statens Station" uppe på Burggrevegatan.
Å andra sidan fanns hållplatsen Kvarnbron mellan Drottningtorget och Brunnsparken också.
2763 skrev:1902 fanns det en hållplats Drottningtorget, ungefär där dagens hållplatser ligger och en hållplats "Statens Station" uppe på Burggrevegatan.
Å andra sidan fanns hållplatsen Kvarnbron mellan Drottningtorget och Brunnsparken också.
Centralstationen blev centralstation 1930 så det är först då det namnet blev aktuellt att använda.
hej skrev:Har sett att frågan om vad Centralstationen - Drottningtorget heter i flera gamla trådar så verkar det som man under årens lopp bytt namn några gånger på hållplatsen och sedan har båda namnen kommit i folkligt bruk. Men det verkar som det officiella namnet för tillfället är Centralstationen.
Hållplatsen har nog hetat Centralstationen hela tiden som detta forum har existerat, men förvirring är inget nytt fenomen.
hej skrev:Centralstationen blev centralstation 1930 så det är först då det namnet blev aktuellt att använda.
Ja i STF:s bok om Göteborg från 1931 finns en förteckning över spårvägslinjerna och där används "Drottningtorget". I häftet som hör till spårvägskartan från 1947 använder man "Drottningtorget (Centralstationen)" i linjeförteckningen men "Centralstationen" i tabellen med första och sista vagnar.
M_M skrev:Är Norrmalms Torg ändhållplats på spårvägen i Stockholm?
Nej, för det finns inte någon hållplats (eller något torg) som heter så. Norrmalmstorg kan man däremot hitta på sl.se, hitta.se osv. Och det är ändhållplats för en viss linje (7N), och det är väl alltid någonting!
För att svara på TKO:s (tis 2011-10-25 9.16:20) fråga så tycker jag att det räcker med att en enda tur i världshistorien har en viss hållplats som ändhållplats för att det ska vara meningsfullt att kalla den för det - för den turen, vill säga! Att vid varje tid dela in världens alla hållplatser i "ändhållplatser" och "hållplatser som inte är ändhållplatser" ser jag däremot som en tämligen meningslös övning.
daniel_s skrev:Att vid varje tid dela in världens alla hållplatser i "ändhållplatser" och "hållplatser som inte är ändhållplatser" ser jag däremot som en tämligen meningslös övning.
Det är väl ett av det här forumets syften eller åtminstone tillhör dess verksamhet.
daniel_s skrev:Att vid varje tid dela in världens alla hållplatser i "ändhållplatser" och "hållplatser som inte är ändhållplatser" ser jag däremot som en tämligen meningslös övning.
Det är väl ett av det här forumets syften eller åtminstone tillhör dess verksamhet.
Jag något måste ju vi ha att diskutera nu när det är otvetydigt att Lidingöbanan är spårväg.
daniel_s skrev:Att vid varje tid dela in världens alla hållplatser i "ändhållplatser" och "hållplatser som inte är ändhållplatser" ser jag däremot som en tämligen meningslös övning.
Det är väl ett av det här forumets syften eller åtminstone tillhör dess verksamhet.
Jag något måste ju vi ha att diskutera nu när det är otvetydigt att Lidingöbanan är spårväg.
Med hänsyn till trådämnet kan vi ju alltid påbörja en ny diskussion om huruvida Mölndal är en spårvägsstad!
hej skrev:Vi får räkna Lund som en förstad till Malmö givetvis.
Som Lidingö till Stockholm då?
Nej, Lidingö är ett undantag, för lidingöfemman i Malmköping har en annan färg än spårvagnarna från Stockholm (och låter roligt när den står stilla). I Mölndal är det samma spårvagnar som i Göteborg så det kan inte komma i fråga som spårvägsstad. Och i Lund blir det som sagt inte någon spårväg utan en "lösning", så det är inga problem!!!