Vändslinga i Mölndal byggs om

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av 2763 »

hej skrev:Har sett att frågan om vad Centralstationen - Drottningtorget heter i flera gamla trådar så verkar det som man under årens lopp bytt namn några gånger på hållplatsen och sedan har båda namnen kommit i folkligt bruk. Men det verkar som det officiella namnet för tillfället är Centralstationen.

Igår så stängde man av trafik i Mölndal för att börja bygga om för dubbelspårsslingan. Arbetet beräknas vara avslutat den 13 november och den 11 december så förlängs linje 2 till Mölndal. Historiskt så till vida att Mölndal inte under sina drygt 100 år med spårvagn haft två heldagslinjer.
Fram till 50-talet så trafikerade den röd-gröna åttan Mölndal och ersattes sedan av den helgröna fyran som förlängdes från Krokslätt. Ett tag så gick den gulblå tian som lågtrafiklinje istället för fyran men nu så blir det både den gula tvåan och den gröna fyran som trafikerar Mölndals stad.

Det är väl en av de sträckor som ökat mest när det gäller antalet turer per timme efter Kringen. Från 4 till 14 i vardera riktningen.
1902 fanns det en hållplats Drottningtorget, ungefär där dagens hållplatser ligger och en hållplats "Statens Station" uppe på Burggrevegatan.

Å andra sidan fanns hållplatsen Kvarnbron mellan Drottningtorget och Brunnsparken också.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: Men blir en hållplats "ändhållplats" bara för att några enstaka turer vänder där? Det vet jag inte om jag håller med om...
Om du har en hållplats som ligger på en ensam sist på en linje som har en tur per dag, är inte det en ändhållplats då?

För övrigt vänder 142 turer per vecka på spår 6 på centralen. Det är en ändhållplats, lev med det.

//T
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av TKO »

2763 skrev:
TKO skrev: Men blir en hållplats "ändhållplats" bara för att några enstaka turer vänder där? Det vet jag inte om jag håller med om...
Om du har en hållplats som ligger på en ensam sist på en linje som har en tur per dag, är inte det en ändhållplats då?

För övrigt vänder 142 turer per vecka på spår 6 på centralen. Det är en ändhållplats, lev med det.

//T
Jag får väl tro dej, att det finns en ändhållplats som heter Drottningtorget. Och det kan jag leva med...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av hej »

2763 skrev:1902 fanns det en hållplats Drottningtorget, ungefär där dagens hållplatser ligger och en hållplats "Statens Station" uppe på Burggrevegatan.

Å andra sidan fanns hållplatsen Kvarnbron mellan Drottningtorget och Brunnsparken också.
Centralstationen blev centralstation 1930 så det är först då det namnet blev aktuellt att använda.
Harald
Inlägg: 8815
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av Harald »

hej skrev:Har sett att frågan om vad Centralstationen - Drottningtorget heter i flera gamla trådar så verkar det som man under årens lopp bytt namn några gånger på hållplatsen och sedan har båda namnen kommit i folkligt bruk. Men det verkar som det officiella namnet för tillfället är Centralstationen.
Hållplatsen har nog hetat Centralstationen hela tiden som detta forum har existerat, men förvirring är inget nytt fenomen. :)
hej skrev:Centralstationen blev centralstation 1930 så det är först då det namnet blev aktuellt att använda.
Ja i STF:s bok om Göteborg från 1931 finns en förteckning över spårvägslinjerna och där används "Drottningtorget". I häftet som hör till spårvägskartan från 1947 använder man "Drottningtorget (Centralstationen)" i linjeförteckningen men "Centralstationen" i tabellen med första och sista vagnar.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av M_M »

TKO skrev:Men blir en hållplats "ändhållplats" bara för att några enstaka turer vänder där? Det vet jag inte om jag håller med om...
Några enstaka är som du fått påpekat en grav underdrift. Det rör sig t.ex. om samtliga turer på linje 10 framåt kväll/natt.

Om Drottningtorget ska kallas ändhållplats vet jag däremot inte. Är Alvik, Odenplan och Vällingby ändhållplatser på tunnelbanan?

Är Norrmalms Torg ändhållplats på spårvägen i Stockholm?
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Är Norrmalms Torg ändhållplats på spårvägen i Stockholm?
Nej, för det finns inte någon hållplats (eller något torg) som heter så. Norrmalmstorg kan man däremot hitta på sl.se, hitta.se osv. Och det är ändhållplats för en viss linje (7N), och det är väl alltid någonting!

För att svara på TKO:s (tis 2011-10-25 9.16:20) fråga så tycker jag att det räcker med att en enda tur i världshistorien har en viss hållplats som ändhållplats för att det ska vara meningsfullt att kalla den för det - för den turen, vill säga! Att vid varje tid dela in världens alla hållplatser i "ändhållplatser" och "hållplatser som inte är ändhållplatser" ser jag däremot som en tämligen meningslös övning.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av hej »

daniel_s skrev:Att vid varje tid dela in världens alla hållplatser i "ändhållplatser" och "hållplatser som inte är ändhållplatser" ser jag däremot som en tämligen meningslös övning.
Det är väl ett av det här forumets syften eller åtminstone tillhör dess verksamhet. 8)
Harald
Inlägg: 8815
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av Harald »

hej skrev:
daniel_s skrev:Att vid varje tid dela in världens alla hållplatser i "ändhållplatser" och "hållplatser som inte är ändhållplatser" ser jag däremot som en tämligen meningslös övning.
Det är väl ett av det här forumets syften eller åtminstone tillhör dess verksamhet. 8)
Jag något måste ju vi ha att diskutera nu när det är otvetydigt att Lidingöbanan är spårväg. :D
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
hej skrev:
daniel_s skrev:Att vid varje tid dela in världens alla hållplatser i "ändhållplatser" och "hållplatser som inte är ändhållplatser" ser jag däremot som en tämligen meningslös övning.
Det är väl ett av det här forumets syften eller åtminstone tillhör dess verksamhet. 8)
Jag något måste ju vi ha att diskutera nu när det är otvetydigt att Lidingöbanan är spårväg. :D
Med hänsyn till trådämnet kan vi ju alltid påbörja en ny diskussion om huruvida Mölndal är en spårvägsstad! :cheesygrin:
Harald
Inlägg: 8815
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Med hänsyn till trådämnet kan vi ju alltid påbörja en ny diskussion om huruvida Mölndal är en spårvägsstad! :cheesygrin:
Nej, just det kan vi väl inte diskutera. The founding fathers har ju bestämt hur många spårvägsstäder det har funnits i Sverige. :roll:
twr
Inlägg: 9246
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av twr »

Harald skrev:
daniel_s skrev:Med hänsyn till trådämnet kan vi ju alltid påbörja en ny diskussion om huruvida Mölndal är en spårvägsstad! :cheesygrin:
Nej, just det kan vi väl inte diskutera. The founding fathers har ju bestämt hur många spårvägsstäder det har funnits i Sverige. :roll:
Vad händer när Lund bygger sin spårväg? Det kommer ju rucka helt på trettontalet!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:
Harald skrev:
daniel_s skrev:Med hänsyn till trådämnet kan vi ju alltid påbörja en ny diskussion om huruvida Mölndal är en spårvägsstad! :cheesygrin:
Nej, just det kan vi väl inte diskutera. The founding fathers har ju bestämt hur många spårvägsstäder det har funnits i Sverige. :roll:
Vad händer när Lund bygger sin spårväg? Det kommer ju rucka helt på trettontalet!
Ingen fara, numera bygger man inte spårvägar! Bara LRT-lösningar och tvärbanor :cheesygrin:
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av hej »

twr skrev:
Harald skrev:
daniel_s skrev:Med hänsyn till trådämnet kan vi ju alltid påbörja en ny diskussion om huruvida Mölndal är en spårvägsstad! :cheesygrin:
Nej, just det kan vi väl inte diskutera. The founding fathers har ju bestämt hur många spårvägsstäder det har funnits i Sverige. :roll:
Vad händer när Lund bygger sin spårväg? Det kommer ju rucka helt på trettontalet!
Vi får räkna Lund som en förstad till Malmö givetvis. 8)
Harald
Inlägg: 8815
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av Harald »

hej skrev:Vi får räkna Lund som en förstad till Malmö givetvis. 8)
Som Lidingö till Stockholm då? :?
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
hej skrev:Vi får räkna Lund som en förstad till Malmö givetvis. 8)
Som Lidingö till Stockholm då? :?
Nej, Lidingö är ett undantag, för lidingöfemman i Malmköping har en annan färg än spårvagnarna från Stockholm (och låter roligt när den står stilla). I Mölndal är det samma spårvagnar som i Göteborg så det kan inte komma i fråga som spårvägsstad. Och i Lund blir det som sagt inte någon spårväg utan en "lösning", så det är inga problem!!!
Skriv svar