TKO skrev:M_M skrev:TKO skrev:Jag förstår i o f s tanken att man vill koppla spårvägsutbyggnader till andra utbyggnadsprojekt - det borde kunna ge betydande fördelar. Men än så länge verkar dessa kopplingar snarare vara hindrande, först Hornsberg och sedan Värtan, ja det finns väl fler exempel.
Vilka hinder i Horsnberg har en koppling till att det byggs där samtidigt?
(Hinder finns för spårväg från Sergels Torg till Hornsberg, men det rör sig som bekant om andra hinder än något vid om/nybyggnadsområdet).
Vilka hinder finns för att anlägga spårväg från befintliga spår vid Strandvägen fram till Värtanhamnen?
Trots att det finns betydande hinder (Sergels Torg t ex) prioriterades först Hornsbergslinjen. Varför? Jo för att det passade bra med en spårväg till den nya fina stadsdelen... inte för att det var det var den investering som gav mest nytta för pengarna. Sen kom man på att det inte skulle funka!
Du glömde svara på vilket hinder som finns i Hornsberg kopplat till att det byggs där. (Jämför det jag fetmarkerade i citatet upptill).
TKO skrev:Nu är det spårväg till Värtan som har högsta prioritet. Det har delvis med depåfrågan att göra, men också att det är ett av stadens nya stora exploateringsområden! Det ser ju bra och modernt ut med en spårvagn på arkitektperspektiven... och på bostadsrättsprospektens glansiga framsidor. Därför har vi sett typisk SL-planering, först full fart - det ska bygas NU, kosta vad det kosta vill. Och sen kommer verkligheten in - det blir för krångligt, det blir för dyrt. Hur det slutar vet vi ännu inte, men maskintelegrafen står nog inte längre på "full fart framåt".
Inte nog med att det ser bra ut, det ÄR bra.
Om du vill diskutera vilken/vilka upplåtelseform/er för flerfamiljhus som är önskvärd/a så kan vi ta det i "ordet är fritt", jag tror att våra åsikter i den frågan nog kan ligga rätt nära. (Jag tycker t.ex. att det borde byggas fler hyreslägenheter...).
TKO skrev:I bägge dessa fall anser jag att det är "stadsförnyelse/exploateringsperspetivet" som fått styra för mycket. Det är alltså inte främst på detaljplanet som problemen finns - utan redan i den övergripande prioriteringsprocessen.
Ja, hemska tanke, konceptet att ordna spårtrafik samtidigt som nya hus byggs prövade man redan på 40-50-talen (det som nu är gröna tunnelbanan). Var det förkastligt redan då, eller?
TKO skrev:M_M skrev:TKO skrev:Åtminstone i innerstan kanske det är lämpligare att se spårvägsbyggen som projekt i sej - och satsa på sträckor där det inte är så komplicerat? Det kan vara bättre att bygga spårväg där det redan idag finns behov - istället för där det kommer att uppstå behov... och framför allt enklare!
Vilka sträckor är det mindre komplicerat att bygga på?
Jag vet att du vurmar för att konvertera linje 4 till spårväg (en vurm som jag och andra delar, om än kanske inte prioriteringen mot andra spårprojekt). Den nordostligaste delen torde verkligen vara enkel, eftersom det ligger gamla slitna spår kvar mellan gamla vändslingan och svängen mot Odengatan. Men hur ser det ut längs resten av sträckan? Är risken att det blir en "Hamngatan 2.0" med infekterad debatt kring kostnader för att flytta diverse ledningar å jox som har grävts ner i gatan sen 1967?
Klarar man inte av att prioritera får man inte vara med och leka i våran sandlåda!
???
TKO skrev:M_M skrev:TKO skrev:Sedan måste det till ett strategiskt beslut i depåfrågan, skall vi bygga ut ett innerstadsnät är inte svaret på den frågan "Aga". Menar vi allvar så går det inte att ducka för den frågan!
Vad sägs om området kring Norra Station? Fast det förutsätter ju att man fattar ett förnuftigt beslut i vilken trafik man vill ha Odenplan - Karolinska (- Solna)...
Jag tror inte det finns plats för en spårvägsdepå i Hagastaden. Det är återigen ett nytt fiiiiiint område!
Är det så fiiint fem meter från motorvägen, alltså strax invid kommungränsen?
TKO skrev:Jag tycker man borde satsat på en depå vid Liljeholmen - gemensam för Tvärbanan och ett kommande innerstadsnät.
Om det ska bli ett seriöst innerstadsnät så är det väl rätt rimligt med mer än en vagnhall. Liljeholmen är nog en rätt bra idé för att täcka södra delarna.
P.S. Om vi ska vara riktigt kiviga mot varandra så kör jag motdraget att om man bygger en vagnhall vid Liljeholmen så kan man komplettera med spårväg Solna-Odenplan och spårvägifiera från Odenplan ut i Valhallavägen och ansluta på spårväg City, så har man en spårförbindelse utan att du fått några spårvagnar på din jobbresa (obs ej seriöst menat förslag).
TKO skrev:M_M skrev:TKO skrev:Just på Djurgårn är det alltid extra kinkigt - men jag kan ge flera exempel på provisoriska bygglov som förlängts i det oändliga... så några år till är säkert möjligt att få.
Just depå för spårvagnarna är väl troligtvis något som Djurgården själva anser ligga i Djurgårdens intresse, vilket förhoppningsvis påverkar möjligheten att förlänga tillståndet.
Å andra sidan, om 2020 är en gräns, så kan man väl ta det som ett gott incitament för att tills dess ha fixat nordöstra etappen på spårvägifiering av linje 4 och ha byggt spårväg Odenplan-Solna. Då öppnar sig rätt många fler möjligheter för att lösa vagnhallfrågan...
Jag tror det är lite lättare att få bygglovet förlängt än att få 4:an omställd till spårväg!
Antagligen...
Appropå fyran så vore det kanske en bra idé att köra en tråd om detaljerna till att ställa om fyran till spårväg? Eller är risken att det blir "för dyrt" när alla detaljer kommer fram?