Sida 5 av 6

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: måndag 01 november 2010 21:00
av M_M
Kloker skrev:
M_M skrev:(Jag vet inte hur mycket jobb GS lägger ner på att hålla sina vagnar fräscha, men mitt intryck är att vagnarna ofta är riktigt fräscha invändigt, antagligen tack vare övervakningskamerorna. Visst, de ej renoverade M28-vagnarna ser väl rätt slitna ut här och var, men de är ändå "hela och rena").
Du och jag verkar inte dela verklighetsuppfattning. Visst, att se spraykladd inne i vagnarna är ju inte jättevanligt men däremot är rutorna alltid rispade, sätena ofta skitiga och stolsryggar och golv inte sällan "taggade". Dessutom är färgen på väggpanelen ibland "bortsanerad". Detta gäller iaf M28, 29, 31. M32 brukar vara lite fräschare (och skam vore väl annars med så kort tid i trafik) men även där börjar rispade rutor tillhöra vardagen.

Som flitig Sthlms-besökare förundras jag över skillnaden städerna emellan. Både tunnelbanan och spårvägen är betydligt fräschare än spårvägen i Göteborg. Vad det beror på kan man förstås fundera över. Vandaliseringen är väl knappast mer omfattande här nere. Snarare tror jag att stockholmarna har lärt sig att ställa krav på lokaltrafiken.
Aha, ja, det kan nog vara sant gällande spårfordonen. Man blir kanske hemmablind för rispade rutor? Sunkiga säten tycker jag är sällan man råkar ut för.

Åtminstone förut verkade det finnas några "döda vinklar" för övervakningskamerorna på M28/M29, det kan nog förklara vissa taggar... Sen verkar det ju ha blivit nån trend att kulspetspenne-tagga överkanten på stolsryggarna på M31, antagligen "för att det går"...

Men nog är väl bussarna i Stockholm sunkigare än de flesta fordon i Göteborg? Eller har jag bara haft otur och råkat ut för just det fåtal bussar som har halvtrasiga säten och är extremt slitna?

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: måndag 01 november 2010 21:29
av LÅ1
Har för mig att jag läst någonstans, förmodligen på sparvagssallskapet.se/forum, att SL ställer lägre krav på bussarna än andra länstrafikbolag. Så en del bussar som inte får användas på andra platser hamnar här. Vet inte om det stämmer.

Vore det inte bättre att även bussarna köptes in enkom för SL-trafiken, precis som sker med rälsbundna fordon? (Då slapp man sitta på säten med skånetrafikens mönster. :wink: )

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 03 november 2010 13:12
av Kantorn
LÅ1 skrev: (Då slapp man sitta på säten med skånetrafikens mönster. :wink: )
Det sista - som jag förvisso såg inte var allvarligt menat - var väl i alla fall ett ilandsproblem...

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 03 november 2010 13:53
av LÅ1
Kantorn skrev:
LÅ1 skrev: (Då slapp man sitta på säten med skånetrafikens mönster. :wink: )
Det sista - som jag förvisso såg inte var allvarligt menat - var väl i alla fall ett ilandsproblem...
Det var nog mest menat som att tala om att det går att se var bussen gått tidigare. Om jag minns rätt så var den SL-målad på utsidan. Men det är klart, man kan ju ha bytt dynorna, så det är inget 100% bevis på att bussen gått i Skåne.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: söndag 09 januari 2011 0:30
av JohanB
Lyfter den här gamla tråden med den intressanta frågan: Hur går det för våra holländare? Är de klara snart?

mvh
/Johan

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 11 januari 2011 16:03
av Leif Steen
Vid besök hos Veolia i Bromma före jul fick jag på fråga, svaret att vagnarna är under nollställning och att de kommer att gå på Nockebybanan då de saknar/inte kommer att få ATC för Tvärbanan. De vagnar ur senast levererade serien som inte fick ATC vid leveransen har nu fått en, som de sade, "förenklad" ATC.

Det blir alltså någon form av utväxling av de vagnar som fram till idag varit använda på Nockeby, tidpunkt har jag dock inte lyckats få reda på. Vem vet mer?

Leif

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 26 januari 2011 23:46
av Bo Rengmark
Bild
Två tidigare Nockebyvagnar klara för avgång mot Sickla udde. Alvik nedre i eftermiddags.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: torsdag 27 januari 2011 10:12
av Sven Blomberg
Bo Rengmark skrev: Två tidigare Nockebyvagnar klara för avgång mot Sickla udde. Alvik nedre i eftermiddags.
Betyder det att några "Holländare" är i trafik?

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: torsdag 27 januari 2011 11:51
av Hans Wibacke
Sven Blomberg skrev:
Bo Rengmark skrev: Två tidigare Nockebyvagnar klara för avgång mot Sickla udde. Alvik nedre i eftermiddags.
Betyder det att några "Holländare" är i trafik?
Nej, det betyder bara att de 31 "svenska" vagnarna kan gå på båda banorna. Åtminstone de vagnar som inte har ATC-relaterade problem...

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: söndag 06 februari 2011 21:10
av Leif Steen
Den 3:e februari var följande vagnar 0-nollställda enligt vad jag kunde se vid besök i Bromma. A32 433, 435, 436 och 437. De har fått nya säten och alla paneler i förarhytten vid pådrag, kontrollpaneler och strömbrytare var nu med svensk text. Fordonsmärkningen var också utförd enligt standard. Det är alltså dessa "Hollandsvagnar" vi kommer att få se först i trafik. Men jag har fortfarande inte fått reda på något datum. Vem vet?

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: söndag 06 februari 2011 21:20
av Leif Steen
437 och ploglok 9205, 436 står bakom 437. 433 står bakom loket och A30 304 närmast porten mot norr.
437 och ploglok 9205, 436 står bakom 437. 433 står bakom loket och A30 304 närmast porten mot norr.
IMAG0118v2.jpg (87.13 KiB) Visad 1896 gånger

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: söndag 06 februari 2011 21:32
av Leif Steen
Fel, det var tvärtom. 433 står mot porten bakom 437 och 435. 436 står på spåret med loket, längst mot porten.

Bäst att korrigera själv innan någon annan hinner.....

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: måndag 16 maj 2011 23:51
av Bo Rengmark
Bild

Blev lite förvånad när jag såg den här holländaren på måndagseftermiddagen. Trodde de skulle börja gå i trafik i sommar.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 17 maj 2011 10:51
av MWE
De kommer successivt att sättad i trafik nu, och det behövs. Vagnsituationen på L22 är rätt besvärande, och vi behöver en större vagnreserv, bl.a. eftersom vi producerar fler vagnkilometer nu när banan dagtid trafikeras med dubbelvagntåg (undantagandes söndag, men det kommer nog där också).

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 17 maj 2011 16:11
av Sven Blomberg
Går det dubbelvagnståg på 12:an också någon tid på dygnet?

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 17 maj 2011 16:24
av Hans Wibacke
Sven Blomberg skrev:Går det dubbelvagnståg på 12:an också någon tid på dygnet?
Inte i trafik, men det har förekommit att dubbla A32:or använts för avisning av kontaktledningen. Fast nu ska vi inte tänka på vintern. :D

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 17 maj 2011 16:31
av Hans Wibacke
MWE skrev:De kommer successivt att sättad i trafik nu, och det behövs. Vagnsituationen på L22 är rätt besvärande [...]
Vagnsituationen är strålande...om man ska tro listan vagnstatus på vårt intranät. Inte ett enda fel på någon av vagnarna och det har det heller inte varit sedan listan dök upp i början av året. Jag vet inte vem som ansvarar för uppdatering av listan. Bagdad Bob?

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 17 maj 2011 21:03
av august
Sven Blomberg skrev:Går det dubbelvagnståg på 12:an också någon tid på dygnet?
Det är inte möjligt att köra dubbla A32 på 12:an, längden på plattformarna och vändspåren tillåter inte detta.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: fredag 03 juni 2011 0:37
av Hans Wibacke
Nockebybanan - den nya snabbspårvägen?
Nederländsk hastighetsmätare i vagn 434.
Nederländsk hastighetsmätare i vagn 434.
hastighetsmatare-vagn-434.jpg (78.3 KiB) Visad 1345 gånger
Trevlig helg och glad spoor på er alla! :D

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: fredag 10 juni 2011 1:29
av Bussmicke
Ska Holländarna rulla på 12 eller 22?