Sida 5 av 5
Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Postat: fredag 15 februari 2013 23:20
av M_M
MartinW skrev:Hela poängen måste väl ändå vara att man har tillgång till en större del av arbetsmarknaden med körkort än utan?
Oavsett vad bilhatande Erik gräver fram för statistik.
Jovisst, det håller jag med om, men det ändrar å andra sidan inte på faktumet att vi (befolkningen) i egenskap av väljare i våra demokratiska val verkar vara sugna på att fortsätta ha hög arbetslöshet.
Nollsummespel, om Olle tar körkort så får Pelle svårare att få jobb (oavsett om Pelle har körkort eller inte), typ.
MartinW skrev:Jag kan aldrig påminna mig om att ha läst en jobbannons där körkortlöshet är ett krav.
Jag kan aldrig påminna mig om att ha läst en jobbannons där det ingått krav på körkort för symaskin (något jag och alla klasskompisar fick i grundskolan)

Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Postat: lördag 16 februari 2013 11:23
av Verspieder
MartinW skrev:Hela poängen måste väl ändå vara att man har tillgång till en större del av arbetsmarknaden med körkort än utan?
Oavsett vad bilhatande Erik gräver fram för statistik.
Visst är det så! En massa torr statistik förändrar ju inte på hur den praktiska verkligheten ser ut i det svenska samhället, utanför Stockholms stad och kranskommunerna.
Men det spelar väl ingen roll vilka argument man kommer med.
"He lönt sig int förklar för den som int begrip"
Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Postat: lördag 16 februari 2013 11:48
av daniel_s
Nej, det är inte till gagn för samhället att folk skaffar sig onödiga utbildningar bara för att förbättra sina chanser att få jobb. Om t ex hundra tusen ungdomar går på universitetet för att lättare kunna konkurrera ut varandra, fastän jobben i fråga knappt ens kräver gymnasiekompetens, så ökar bara kostnaderna för samhället utan att man får ut något av det.
Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Postat: lördag 16 februari 2013 11:56
av daniel_s
Fiskgryta är gott.
Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Postat: lördag 16 februari 2013 12:16
av Verspieder
daniel_s skrev:Nej, det är inte till gagn för samhället att folk skaffar sig onödiga utbildningar bara för att förbättra sina chanser att få jobb. Om t ex hundra tusen ungdomar går på universitetet för att lättare kunna konkurrera ut varandra, fastän jobben i fråga knappt ens kräver gymnasiekompetens, så ökar bara kostnaderna för samhället utan att man får ut något av det.
Hur ökar kostnaderna för samhället om fler och fler 18-20-åringar tar körkort? Körkortsutbildningar för personbil bekostas ju oftast inte av stat/kommun/landsting, utan av eleverna själva (eller möjligtvis delvis av elevernas mammor/pappor/bonusmammor/bonuspappor/målsmän/föräldraenheter eller annan form av vårdnadshavare)
Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Postat: lördag 16 februari 2013 12:30
av LÅ1
Verspieder skrev:daniel_s skrev:Nej, det är inte till gagn för samhället att folk skaffar sig onödiga utbildningar bara för att förbättra sina chanser att få jobb. Om t ex hundra tusen ungdomar går på universitetet för att lättare kunna konkurrera ut varandra, fastän jobben i fråga knappt ens kräver gymnasiekompetens, så ökar bara kostnaderna för samhället utan att man får ut något av det.
Hur ökar kostnaderna för samhället om fler och fler 18-20-åringar tar körkort? Körkortsutbildningar för personbil bekostas ju oftast inte av stat/kommun/landsting, utan av eleverna själva (eller möjligtvis delvis av elevernas mammor/pappor/bonusmammor/bonuspappor/målsmän/föräldraenheter eller annan form av vårdnadshavare)
Att köra bil är ju en kunskap och färdighet som är till gagn för samhället oavsett vad körkortsinehavaren sysslar med i livet. Till skillnad från djupa kunskaper i teoretisk fysik, för att ta ett exempel.
Jag vill säga att erfarenhet av att köra bil
borde göra att man uppträder mer ansvarsfullt i trafiken även som fotgängare, skateboardåkare, cyklist etc. Och därför sänker sjukvårdskostnaderna mm. Men jag är inte alltid säker på att det verkligen är så, med tanke på hur det ser ut "på stan".
Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Postat: lördag 16 februari 2013 12:40
av daniel_s
Verspieder skrev:Hur ökar kostnaderna för samhället om fler och fler 18-20-åringar tar körkort? Körkortsutbildningar för personbil bekostas ju oftast inte av stat/kommun/landsting, utan av eleverna själva (eller möjligtvis delvis av elevernas mammor/pappor/bonusmammor/bonuspappor/målsmän/föräldraenheter eller annan form av vårdnadshavare)
Nja, någonstans måste pengarna komma ifrån, i praktiken genom att priserna drivs upp på varor, tjänster och bostäder m m vilket givetvis belastar samhället i slutänden. Men jag påstår inte alls att körkortsutbildningen är dålig för samhället, utan bara att man inte ska blanda ihop de personliga drivkrafterna i sammanhanget (körkortet kan vara bra att ha när man ska konkurrera om jobben) med samhällets övergripande behov (samhället behöver folk med körkort). Arbetslösheten beror ju inte på att det är brist på folk med körkort.
Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Postat: lördag 16 februari 2013 13:03
av daniel_s
När någon tar körkort bara för att lättare få ett jobb som han egentligen inte behöver körkort för att utföra, då är det ett solklart fall av onödig utbildning som bara ökar samhällets kostnader. Sen kan det vara bra att ha en annan gång, men det är en annan historia.
Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Postat: lördag 16 februari 2013 17:23
av M_M
Verspieder skrev:daniel_s skrev:Nej, det är inte till gagn för samhället att folk skaffar sig onödiga utbildningar bara för att förbättra sina chanser att få jobb. Om t ex hundra tusen ungdomar går på universitetet för att lättare kunna konkurrera ut varandra, fastän jobben i fråga knappt ens kräver gymnasiekompetens, så ökar bara kostnaderna för samhället utan att man får ut något av det.
Hur ökar kostnaderna för samhället om fler och fler 18-20-åringar tar körkort? Körkortsutbildningar för personbil bekostas ju oftast inte av stat/kommun/landsting, utan av eleverna själva (eller möjligtvis delvis av elevernas mammor/pappor/bonusmammor/bonuspappor/målsmän/föräldraenheter eller annan form av vårdnadshavare)
Färre med körkort -> mindre bilåkande -> mindre kostnader för infrastruktur. (Visst, det stämmer inte rakt av överallt, t.ex. så länge kapacitet finns så spelar personbilar i princip ingen roll för infrastrukturkostnaden på en väg som regelbundet trafikeras av bussar och lastbilar o.s.v.)
Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Postat: lördag 16 februari 2013 17:44
av Kantorn
Verspieder skrev:MartinW skrev:Hela poängen måste väl ändå vara att man har tillgång till en större del av arbetsmarknaden med körkort än utan?
Oavsett vad bilhatande Erik gräver fram för statistik.
Visst är det så! En massa torr statistik förändrar ju inte på hur den praktiska verkligheten ser ut i det svenska samhället, utanför Stockholms stad och kranskommunerna.
Men det spelar väl ingen roll vilka argument man kommer med.
"He lönt sig int förklar för den som int begrip"
Snarare: He lön sig int å förklar för den som int
vill begrip...
Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Postat: lördag 16 februari 2013 20:52
av Martin
daniel_s skrev:När någon tar körkort bara för att lättare få ett jobb som han egentligen inte behöver körkort för att utföra, då är det ett solklart fall av onödig utbildning som bara ökar samhällets kostnader. Sen kan det vara bra att ha en annan gång, men det är en annan historia.
Det känns om ett gravt förenklat resonemang, när man skaffar körkort är det en investering för hela livet, inte enbart för en snävt avgränsad tidshorisont (läs första jobbet)
Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Postat: lördag 16 februari 2013 22:27
av M_M
Martin skrev:daniel_s skrev:När någon tar körkort bara för att lättare få ett jobb som han egentligen inte behöver körkort för att utföra, då är det ett solklart fall av onödig utbildning som bara ökar samhällets kostnader. Sen kan det vara bra att ha en annan gång, men det är en annan historia.
Det känns om ett gravt förenklat resonemang, när man skaffar körkort är det en investering för hela livet, inte enbart för en snävt avgränsad tidshorisont (läs första jobbet)
Det kanske är ett systemfel? Kanske läge att tvinga alla att ta om körkort var 10:e år (med lika stora krav på teoriprov+uppkörning som första gången) så tänker folk kanske efter huruvida de verkligen behöver körkort även senare?
För övrigt är det väl ändå ett resonemang i stil med "behöver jag körkort till det här jobbet? Annars väntar jag till nästa jobb"?