Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Man har börjat sätta upp bärlinor (eller vad det är) mellan stolparna. Då ser man att på några ställen står stolparna inte mitt för varandra, dvs linorna korsar gatan på snedden. På ett ställe, kommer faktiskt inte ihåg var, hade man använt ett fasadfäste! (Möjligen var det på Hotell Stockholms hus?)
Jag misstänker att dessa linor skall användas för gatubelysningen, för de satt långt upp! (Eller skall dagens gatubelysning vara kvar? Då blir det ju fler stolpar än nödvändigt.)
Kantorn skrev:
Odd skrev:
LÅ1 skrev:Bärlinorna för dagens gatubelysningen är fästade i en del fasader. Bl. a. på NK_huset. Tror inte att K-klassningen sätter hinder för sådant.
Är NK-huset K-märkt? Varför då. Det är väl inget speciellt med det...
Det är väl både N-märkt och K-märkt... (flåt )
Jo, så är det förstås!
En möjlig anledning till att t.ex. NK skulle vilja säga nej till fasadfästen är att det försvårar för dem att sätta upp juldekorationer, reklamvepor (som retar skönhetsrådet) och annat på NK-fasaden. (Nu vet jag förstås inte alls om de blivit tillfrågade eller vad de har för inställning till detta. Bara en spekulation.)
LÅ1 skrev:En möjlig anledning till att t.ex. NK skulle vilja säga nej till fasadfästen är att det försvårar för dem att sätta upp juldekorationer, reklamvepor (som retar skönhetsrådet) och annat på NK-fasaden. (Nu vet jag förstås inte alls om de blivit tillfrågade eller vad de har för inställning till detta. Bara en spekulation.)
Det har ju redan suttit / sitter väggfästen för belysning i fasaden...
august skrev:
Om du tänker på problematiken med att hantera en kontaktledningsanläggning och att hantera vepor, kontra att hantera en belysningsanläggning och att hantera vepor så är det inte samma sak.
I en kontaktledningsanläggning ingår, av naturliga skäl, stora mängder blanktråd och även om isolationen ut mot väggfästet är fullgod så är det inte jämförbart när man skall jobba i närheten av anläggningen.
august skrev:
Om du tänker på problematiken med att hantera en kontaktledningsanläggning och att hantera vepor, kontra att hantera en belysningsanläggning och att hantera vepor så är det inte samma sak.
I en kontaktledningsanläggning ingår, av naturliga skäl, stora mängder blanktråd och även om isolationen ut mot väggfästet är fullgod så är det inte jämförbart när man skall jobba i närheten av anläggningen.
Självklart, men LÅ1 spekulerade i att NK eventuellt inte ville ha fasadfästen för kontaktledning. Det var det inlägget jag svarade på.
august skrev:
Självklart, men LÅ1 spekulerade i att NK eventuellt inte ville ha fasadfästen för kontaktledning. Det var det inlägget jag svarade på.
Självklart, men eftersom du måste beakta även sådant som vad det är för anläggning du hänger upp (och framförallt de påhittade problem som fasadägarenn kan tänka sig) så är ovanstående tillämpligt ända till fasadägaren är övertygad om verklighetens och föreskrifternas förträfflighet.
Ju fler infästningar på fasaden, ju mer besvär, var det jag tänkte. Och kanske inte bara besvär utan även begränsningar i vad som är möjligt, eller rent av tillåtet, framöver.
LÅ1 skrev:Nu har man rest stolpar för luftledning på Hamngatan. De ser så stora och kraftiga ut att man kan tro att de tänker sätta upp vindssnurror i toppen! (Fast då behövde de vara högre!)
Märkskylt (Inte samma stolpe som ovan)
Man tycks inte fästa ledningarna i husfasaderna! Har husägarna sagt nej eller har man avvisat den lösningen redan från början?
Kräver luftledning så rejäla stolpar, när gatubelysningen kan klara sig med stolpar vars diameter är mindre än hälften av dessa nya stolpars. Stolparna står tämligen tätt också. Inte lika tätt som träden utmed gatan, men ändå ganska tätt. Tror att det var minst 5 stolppar mellan Regeringsgatan och Norrlandsgatan. (Räknar ur minnet, kan vara fel, skall kolla upp vid tillfälle)
Nu tänker man inte så mycket på stolparna längre!
Dels så la man väl märke till dem när de var nya, och dessutom blanka. Dels så har väl ögat vant sig! Och på vissa platser så syns de kanske mer vintertid, när träden är mer genomsiktiga.