Nu är detta inte tiotusenkronorsfrågan i spårvägskunskap... men vi kan ju fortsätta så här i evighet.Nils Carl Aspenberg skrev:Det er i de siste 30 årene åpnet rundt 100 nye spårvägssystemer rundt i verden. Men det er jo inte många steder i världen som har et såpass stort T-banenett som Stockholm. De fleste europeiske stedene med T-bane har alltid hatt spårvagn. Og alle steder er forskjellige, det finnes ingen annen stad i världen som er lik Stockholm. De finnes heller ingen annan stad i världen som er lik Oslo. Siden Stockholm er en unik stad, så er det svårt och finne motsvarande exempler. Avhengig av hur man definerer finnes det kanskje rundt 100 steder med T-bane i världen. Alle i tidligere Sovjet har T-bane och spårväg (och trådbuss). I asiatiske metrolpoler er man i ferd med å bygge nye T-baner, og spårväger finnes som planer, men man har heller ikke her noe som motsvarer den unike staden Stockholm. Men om Stockholm er en unik stad, så vil menneskelige handlinger trolig motsvare andre steder. Bedre kollektivtransport vil føre til færre biler.
Men jeg vil kommentere dine faktafel:
Prag? Där lägger man ner spårvägar när tunnelbanan byggs ut.
Tunnelbanen i Prag er i samme klass som Stockholm, ferdigbygd. Det bygges og planlegges mer ny spårväg enn T-bane.
Budapest? Som Prag.
Har lagt ned etter hvert som T-bane er blitt bygd, men har nå store planer om mer spårväg. Ent 20-talls sträkninger undersøkes.
Wien? Som Budapest. Det är länge sen det gick spårvagnar i den inre delen av staden...
Det har aldri gått spårväg i den indre staden.
Bukarest? Där lägger man ner spårvägar där tunnelbanan byggs ut.
Her bygges også mycket ny spårväg
Milano? Ja inga större spårvägsutbyggnader eller hur? Snarare har nätet krympit.
Milano har tidligere i år åpnet en ny linje på rundt 10 km. Det er bygd flere nye strekninger de siste årene.
München? Spårvägsutbyggnader sker endast i ytterområden, inga spårvagnar genom centrum.
Ny linje byees til Münchener Freiheit. Det ble også lagt nye spår fordi Hbh da linje 17 ble gjenåpnet. Dette er midt i sentrum.m
Gemensamt för ovanstående är att det heller inte är nya system - och att spårvägsnäten minskat i takt med att tunnelbanan byggts ut.
Amsterdam? Inget nytt system. Ej utbyggd tunnelbana.
Amsterdam har T-bane som i Stockholm
Rotterdam? Inget nytt system. EJ utbyggd tunnelbana.
Rotterdam har T-bane som i Stockholm
Wien... jo visst har det gått spårvagnar innanför ringen. Det byggs inga nya linjer inne i stan och resandet med spårvagn minskar. Tycker du att Wien är ett bra exempel?
München... den centrala axeln i bland annat Kaufinger Strasse lades ner när tunnelbanan kom och har var jag vet inte återöppnats. Istället går spårvagnarna RUNT den centrala staden i de breda gator där tidigare befästningsverken låg.
Amsterdam - tunnelbanan där är inte alls lika väl utbyggd som den i Stockholm, speciellt inte i innerstan. Vilket var vad jag skrev... (att det finns tunnelbana där har jag inte förnekat). Det är därför helt fel att påstå att Amsterdam har t-bana SOM I STOCHOLM.
Rotterdam - som Amsterdam.
etc etc
Men det är ju inte detta det handlar om - utan ditt påstående att man på många ställen (överallt?) i Europa (kanske i världen?) nyligen byggt spårvägslinjer som liknar Cityspårvägen i Stockholm... Jag tycker det är svårt att hitta ett enda sådant exempel - än mindre några siffror som visar vilken stor effekt detta skulle ha haft i form av minskad biltrafik.
/TKO