A32 skrev:Några bilder från idag i Alvik depåtunneln.
Man kan se den lilla "tunnelmynningen" i tunneln som gjordes när man sprängde för Alvik/BM och som snart ska gå vidare mot Solna.
...
/a32
Aha, det var ju ganska rejäl förberedelse. Kul att få se!
Det ser ut att sitta en kontaktledningsutliggarpinne i taket redan. Har det legat spår här, för uppställning eller så? Eller har man satt ditt utliggarna så långt i förväg?
Det har inte legat spår där och utliggarna är original s.a.s
Det blir intressant i framtiden hur länge man kommer att stänga trafiken genom tunneln in och ut från Brommahallen i samband med att man bryter igenom väggen i Alvik, kanske en uppställning av A32 ute på linjen igen som vi hade när broeländet varade för några år sedan.
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
ragge skrev:Det ser ut att sitta en kontaktledningsutliggarpinne i taket redan. Har det legat spår här, för uppställning eller så? Eller har man satt ditt utliggarna så långt i förväg?
Det hänger tråd i dem också, bara att köra... glöm inte att lägga ut spåret först bara!
ragge skrev:Det ser ut att sitta en kontaktledningsutliggarpinne i taket redan. Har det legat spår här, för uppställning eller så? Eller har man satt ditt utliggarna så långt i förväg?
Det hänger tråd i dem också, bara att köra... glöm inte att lägga ut spåret först bara!
Ja, man kan ju alltid hoppas men man vet inte så noga med SL, eller vad säger Du, Daniel.
Det där försvarsarbetet gjordes förstås redan när den nuvarande tunneln sprängdes ut, som framgått. I planhandlingarna (här resp. här) för utbyggnaden kan man läsa att man dessutom kommer att spränga ytterligare en tunnel för direkt anslutning till nuvarande depåtunnel. Fast där kan jag inte påminna mig några försvarsarbeten. Bror A32 får väl utforska även detta fotografiskt.
Hur farao har bror A32 lyckats få så skarpa och bra bilder i så dålig belysning? Stativ? ISO-tal?
Intressanta länkar Björn.
Den anslutande tunneln torde ansluta ungefär söder om växlarna innan depågränsen i tunneln, ska bli intressant med en räddningstunnel parallellt med den nya tunneln till Ulvsunda, jag kunde inte se hur tätt förbindelserna kommer att vara med trafiktunneln.
Och angående bilderna bror Björn så gäller det bara att vara stadig på hand och de är tagna med självutlösning 2 sek med kameran i hand, tyvärr blev dessa bilder lite oskarpa för jag hade fel inställningar i kameran upptäckte jag senare.
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
A32 skrev:Intressanta länkar Björn.
Den anslutande tunneln torde ansluta ungefär söder om växlarna innan depågränsen i tunneln, ska bli intressant med en räddningstunnel parallellt med den nya tunneln till Ulvsunda, jag kunde inte se hur tätt förbindelserna kommer att vara med trafiktunneln.
Och angående bilderna bror Björn så gäller det bara att vara stadig på hand och de är tagna med självutlösning 2 sek med kameran i hand, tyvärr blev dessa bilder lite oskarpa för jag hade fel inställningar i kameran upptäckte jag senare.
/a32
Då är det väl jag som är gammal och darrhänt förstås. Jag har aldrig lyckats åstadkomma någonting liknande. Som en vän till mig (fil.dr. i psykologi, är det väl säkrast att tillägga) - finmotoriken är bortsupen tillsammans med närminnet!
Men självutlösning kanske fungerar. Kan Du se vilket ISO-tal Din kamera använde?
A32 skrev:Intressanta länkar Björn.
Den anslutande tunneln torde ansluta ungefär söder om växlarna innan depågränsen i tunneln, ska bli intressant med en räddningstunnel parallellt med den nya tunneln till Ulvsunda, jag kunde inte se hur tätt förbindelserna kommer att vara med trafiktunneln.
Och angående bilderna bror Björn så gäller det bara att vara stadig på hand och de är tagna med självutlösning 2 sek med kameran i hand, tyvärr blev dessa bilder lite oskarpa för jag hade fel inställningar i kameran upptäckte jag senare.
/a32
Men självutlösning kanske fungerar. Kan Du se vilket ISO-tal Din kamera använde?
Så märkligt att man hängt upp både utliggare och dessutom tråd (!) innan man har gjort klart tunneln!
Som Martin påpekar så borde de väl snarast vara i vägen vid bygget.
Intressant med den nya depåtunneln - depån ska ju flyttas därifrån! Tänker man sig att sen kunna ställa upp vagnar där tro?
/ragge s
(Denna gång med någorlunda rätstavvat innleg också, hoppas jag...)
ragge skrev:Så märkligt att man hängt upp både utliggare och dessutom tråd (!) innan man har gjort klart tunneln!
Som Martin påpekar så borde de väl snarast vara i vägen vid bygget.
Intressant med den nya depåtunneln - depån ska ju flyttas därifrån! Tänker man sig att sen kunna ställa upp vagnar där tro?
/ragge s
(Denna gång med någorlunda rätstavvat innleg också, hoppas jag...)
Tror nog inte att det blir så stora problem. Entreprenörerna ska ju i princip kunna arbeta under spänningssatt kontaktledning. Arbetena blir ju inte heller så väldigt omfattande just på den sträckan, mest spårutläggning.
Som planerna ser ut nu kommer Nockebybanan att behålla viss depåkapacitet i Bromma, så det kommer npg att finnas visst behov även av den nya depåtunneln.
ragge skrev:Så märkligt att man hängt upp både utliggare och dessutom tråd (!) innan man har gjort klart tunneln!
Som Martin påpekar så borde de väl snarast vara i vägen vid bygget.
Intressant med den nya depåtunneln - depån ska ju flyttas därifrån! Tänker man sig att sen kunna ställa upp vagnar där tro?
/ragge s
(Denna gång med någorlunda rätstavvat innleg också, hoppas jag...)
Tror nog inte att det blir så stora problem. Entreprenörerna ska ju i princip kunna arbeta under spänningssatt kontaktledning. Arbetena blir ju inte heller så väldigt omfattande just på den sträckan, mest spårutläggning.
Visst går det att arbeta under spänningsatt trån, men man får arbeta på ett mer reglerat sätt (ganska säkert dyrare) än om ingen kontaktledning funnits ovanför.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
ragge skrev:Så märkligt att man hängt upp både utliggare och dessutom tråd (!) innan man har gjort klart tunneln!
Som Martin påpekar så borde de väl snarast vara i vägen vid bygget.
Intressant med den nya depåtunneln - depån ska ju flyttas därifrån! Tänker man sig att sen kunna ställa upp vagnar där tro?
/ragge s
(Denna gång med någorlunda rätstavvat innleg också, hoppas jag...)
Tror nog inte att det blir så stora problem. Entreprenörerna ska ju i princip kunna arbeta under spänningssatt kontaktledning. Arbetena blir ju inte heller så väldigt omfattande just på den sträckan, mest spårutläggning.
Nä, man ska ju bara göra hål i berget från golv till tak och ca 10 meter brett strax bakom plockepinnet som hänger ner.
Fast man kanske enbart gör tunnelarbetena från andra hållet, så det kanske aldrig behöver komma in några bergborrningsmaskiner under tråden. I så fall kan det ju förstås klara sig.
Björn Ehnberg skrev:Som planerna ser ut nu kommer Nockebybanan att behålla viss depåkapacitet i Bromma, så det kommer npg att finnas visst behov även av den nya depåtunneln.
ragge skrev:Nä, man ska ju bara göra hål i berget från golv till tak och ca 10 meter brett strax bakom plockepinnet som hänger ner.
Fast man kanske enbart gör tunnelarbetena från andra hållet, så det kanske aldrig behöver komma in några bergborrningsmaskiner under tråden. I så fall kan det ju förstås klara sig.
/ragge s
Så har jag också uppfattat det, Ragge. Såvitt jag begriper kommer all tunneldrivning, inkl. uttag av bergmassor, att ske från Margretelundssidan. Alvikssidan berörs i så fall bara just vid det tillfälle då man bryter igenom bergväggen. Iofs. går det långsammare att göra så, jämfört med att driva tunneln från båda hållen men det har man tydligen tagit höjd för i planeringen.
Björn Ehnberg skrev:
Då är det väl jag som är gammal och darrhänt förstås. Jag har aldrig lyckats åstadkomma någonting liknande. Som en vän till mig (fil.dr. i psykologi, är det väl säkrast att tillägga) - finmotoriken är bortsupen tillsammans med närminnet!
ragge skrev:Nä, man ska ju bara göra hål i berget från golv till tak och ca 10 meter brett strax bakom plockepinnet som hänger ner.
Fast man kanske enbart gör tunnelarbetena från andra hållet, så det kanske aldrig behöver komma in några bergborrningsmaskiner under tråden. I så fall kan det ju förstås klara sig.
/ragge s
Så har jag också uppfattat det, Ragge. Såvitt jag begriper kommer all tunneldrivning, inkl. uttag av bergmassor, att ske från Margretelundssidan. Alvikssidan berörs i så fall bara just vid det tillfälle då man bryter igenom bergväggen. Iofs. går det långsammare att göra så, jämfört med att driva tunneln från båda hållen men det har man tydligen tagit höjd för i planeringen.
Mvh.
Björn
I förra veckan stod ett antal män med papper och pärmar och tittade in i tunnelmynningen på plattformsdel 6 i Alvik, när dom gick därifrån så råkade jag hamna i samma sällskap uppför trappan och det var en i gruppen som sa till en annan att " Ni ser väl till att börja jobbet i andra änden av tunneln så det inte blir struligt här?" ... och det får vi väl alla hoppas eller hur tänkte jag
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Det känns alldeles särdeles underligt att markvärdet kan skilja sig så mycket mellan nuvarande depåplats och ett halvdussin kvarter norrut att det lönar sig att bygga en ny depå...
M_M skrev:Det känns alldeles särdeles underligt att markvärdet kan skilja sig så mycket mellan nuvarande depåplats och ett halvdussin kvarter norrut att det lönar sig att bygga en ny depå...
Det finns en väldigt enkel förklaring:
Går man ca 1 km i ca 300 grader från nya depån hamnar man på BMA bana 30. Eller omvänt: Kolla tangentens riktning för bana 12 på Bromma flygplats. När man startar på bana 12 så drar man också på extra hårt och stiger extra brant för att så snabbt som möjligt komma upp på störningsfri höjd. Det gynnar nog situationen en bit bort, men just där låter det desto mer. Vid den öppna ytan nere vid vattnet så kan det vara svårt att höra vad man tänker när de startar åt det hållet.
Alvik ligger ju bakom en kulle och är inte alls särskilt flygstört.
M_M skrev:Det känns alldeles särdeles underligt att markvärdet kan skilja sig så mycket mellan nuvarande depåplats och ett halvdussin kvarter norrut att det lönar sig att bygga en ny depå...
Det finns en väldigt enkel förklaring:
Går man ca 1 km i ca 300 grader från nya depån hamnar man på BMA bana 30. Eller omvänt: Kolla tangentens riktning för bana 12 på Bromma flygplats. När man startar på bana 12 så drar man också på extra hårt och stiger extra brant för att så snabbt som möjligt komma upp på störningsfri höjd. Det gynnar nog situationen en bit bort, men just där låter det desto mer. Vid den öppna ytan nere vid vattnet så kan det vara svårt att höra vad man tänker när de startar åt det hållet.
Alvik ligger ju bakom en kulle och är inte alls särskilt flygstört.
Aha! Tack! Äntligen en rationell förklaring till detta!