Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
ragge

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av ragge »

A32 skrev:Några bilder från idag i Alvik depåtunneln.

Man kan se den lilla "tunnelmynningen" i tunneln som gjordes när man sprängde för Alvik/BM och som snart ska gå vidare mot Solna.
...
Bild

/a32 :wink:
Aha, det var ju ganska rejäl förberedelse. Kul att få se!

Det ser ut att sitta en kontaktledningsutliggarpinne i taket redan. Har det legat spår här, för uppställning eller så? Eller har man satt ditt utliggarna så långt i förväg?

/ragge s
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Det har inte legat spår där och utliggarna är original s.a.s :)

Det blir intressant i framtiden hur länge man kommer att stänga trafiken genom tunneln in och ut från Brommahallen i samband med att man bryter igenom väggen i Alvik, kanske en uppställning av A32 ute på linjen igen som vi hade när broeländet varade för några år sedan.

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

ragge skrev:Det ser ut att sitta en kontaktledningsutliggarpinne i taket redan. Har det legat spår här, för uppställning eller så? Eller har man satt ditt utliggarna så långt i förväg?
Det hänger tråd i dem också, bara att köra... glöm inte att lägga ut spåret först bara! :cheesygrin:
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:
ragge skrev:Det ser ut att sitta en kontaktledningsutliggarpinne i taket redan. Har det legat spår här, för uppställning eller så? Eller har man satt ditt utliggarna så långt i förväg?
Det hänger tråd i dem också, bara att köra... glöm inte att lägga ut spåret först bara! :cheesygrin:
Ja, man kan ju alltid hoppas men man vet inte så noga med SL, eller vad säger Du, Daniel.

Det där försvarsarbetet gjordes förstås redan när den nuvarande tunneln sprängdes ut, som framgått. I planhandlingarna (här resp. här) för utbyggnaden kan man läsa att man dessutom kommer att spränga ytterligare en tunnel för direkt anslutning till nuvarande depåtunnel. Fast där kan jag inte påminna mig några försvarsarbeten. Bror A32 får väl utforska även detta fotografiskt.

Hur farao har bror A32 lyckats få så skarpa och bra bilder i så dålig belysning? Stativ? ISO-tal?

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Intressanta länkar Björn.
Den anslutande tunneln torde ansluta ungefär söder om växlarna innan depågränsen i tunneln, ska bli intressant med en räddningstunnel parallellt med den nya tunneln till Ulvsunda, jag kunde inte se hur tätt förbindelserna kommer att vara med trafiktunneln.

Och angående bilderna bror Björn så gäller det bara att vara stadig på hand och de är tagna med självutlösning 2 sek med kameran i hand, tyvärr blev dessa bilder lite oskarpa för jag hade fel inställningar i kameran upptäckte jag senare.

Björn Ehnberg

A32 skrev:Intressanta länkar Björn.
Den anslutande tunneln torde ansluta ungefär söder om växlarna innan depågränsen i tunneln, ska bli intressant med en räddningstunnel parallellt med den nya tunneln till Ulvsunda, jag kunde inte se hur tätt förbindelserna kommer att vara med trafiktunneln.

Och angående bilderna bror Björn så gäller det bara att vara stadig på hand och de är tagna med självutlösning 2 sek med kameran i hand, tyvärr blev dessa bilder lite oskarpa för jag hade fel inställningar i kameran upptäckte jag senare.

Då är det väl jag som är gammal och darrhänt förstås. Jag har aldrig lyckats åstadkomma någonting liknande. Som en vän till mig (fil.dr. i psykologi, är det väl säkrast att tillägga) - finmotoriken är bortsupen tillsammans med närminnet! :D

Men självutlösning kanske fungerar. Kan Du se vilket ISO-tal Din kamera använde?

Vi höres!

Björn
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Björn Ehnberg skrev:
A32 skrev:Intressanta länkar Björn.

Men självutlösning kanske fungerar. Kan Du se vilket ISO-tal Din kamera använde?

Vi höres!

Björn
Enligt Exif:

ISO 200

Kamera Canon Ixus 970 IS

Bländare 3.2
Tid 1s
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

A32 skrev: Bild
Det känns som utliggarna för kontaktledningen mest kommer att vara i vägen när diverse arbetsfordon intar området :roll:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
ragge

Inlägg av ragge »

Så märkligt att man hängt upp både utliggare och dessutom tråd (!) innan man har gjort klart tunneln!
Som Martin påpekar så borde de väl snarast vara i vägen vid bygget.

Intressant med den nya depåtunneln - depån ska ju flyttas därifrån! Tänker man sig att sen kunna ställa upp vagnar där tro?

/ragge s

(Denna gång med någorlunda rätstavvat innleg också, hoppas jag...)
Björn Ehnberg

ragge skrev:Så märkligt att man hängt upp både utliggare och dessutom tråd (!) innan man har gjort klart tunneln!

Intressant med den nya depåtunneln - depån ska ju flyttas därifrån! Tänker man sig att sen kunna ställa upp vagnar där tro?

/ragge s

Tror nog inte att det blir så stora problem. Entreprenörerna ska ju i princip kunna arbeta under spänningssatt kontaktledning. Arbetena blir ju inte heller väldigt omfattande just på den sträckan, mest spårutläggning.

Som planerna ser ut nu kommer Nockebybanan att behålla viss depåkapacitet i Bromma, så det kommer npg att finnas visst behov även av den nya depåtunneln.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Björn Ehnberg skrev:
ragge skrev:Så märkligt att man hängt upp både utliggare och dessutom tråd (!) innan man har gjort klart tunneln!

/ragge s

Tror nog inte att det blir så stora problem. Entreprenörerna ska ju i princip kunna arbeta under spänningssatt kontaktledning. Arbetena blir ju inte heller väldigt omfattande just på den sträckan, mest spårutläggning.
Visst går det att arbeta under spänningsatt trån, men man får arbeta på ett mer reglerat sätt (ganska säkert dyrare) än om ingen kontaktledning funnits ovanför.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
ragge

Inlägg av ragge »

Björn Ehnberg skrev:

/ragge s

Nä, man ska ju bara göra hål i berget från golv till tak och ca 10 meter brett strax bakom plockepinnet som hänger ner. :-)

Fast man kanske enbart gör tunnelarbetena från andra hållet, så det kanske aldrig behöver komma in några bergborrningsmaskiner under tråden. I så fall kan det ju förstås klara sig.
Björn Ehnberg skrev:Som planerna ser ut nu kommer Nockebybanan att behålla viss depåkapacitet i Bromma, så det kommer npg att finnas visst behov även av den nya depåtunneln.
Aha, det hade jag inte hängt med på!

/ragge s
Björn Ehnberg

ragge skrev:Nä, man ska ju bara göra hål i berget från golv till tak och ca 10 meter brett strax bakom plockepinnet som hänger ner. :-)

Fast man kanske enbart gör tunnelarbetena från andra hållet, så det kanske aldrig behöver komma in några bergborrningsmaskiner under tråden. I så fall kan det ju förstås klara sig.

/ragge s
Så har jag också uppfattat det, Ragge. Såvitt jag begriper kommer all tunneldrivning, inkl. uttag av bergmassor, att ske från Margretelundssidan. Alvikssidan berörs i så fall bara just vid det tillfälle då man bryter igenom bergväggen. Iofs. går det långsammare att göra så, jämfört med att driva tunneln från båda hållen men det har man tydligen tagit höjd för i planeringen.

Mvh.

Björn
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Björn Ehnberg skrev: Då är det väl jag som är gammal och darrhänt förstås. Jag har aldrig lyckats åstadkomma någonting liknande. Som en vän till mig (fil.dr. i psykologi, är det väl säkrast att tillägga) - finmotoriken är bortsupen tillsammans med närminnet! :D
s. k. fulmotorik? :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Björn Ehnberg skrev:
ragge skrev:Nä, man ska ju bara göra hål i berget från golv till tak och ca 10 meter brett strax bakom plockepinnet som hänger ner. :-)

/ragge s
Så har jag också uppfattat det, Ragge. Såvitt jag begriper kommer all tunneldrivning, inkl. uttag av bergmassor, att ske från Margretelundssidan. Alvikssidan berörs i så fall bara just vid det tillfälle då man bryter igenom bergväggen. Iofs. går det långsammare att göra så, jämfört med att driva tunneln från båda hållen men det har man tydligen tagit höjd för i planeringen.

Mvh.

Björn

I förra veckan stod ett antal män med papper och pärmar och tittade in i tunnelmynningen på plattformsdel 6 i Alvik, när dom gick därifrån så råkade jag hamna i samma sällskap uppför trappan och det var en i gruppen som sa till en annan att " Ni ser väl till att börja jobbet i andra änden av tunneln så det inte blir struligt här?" ... och det får vi väl alla hoppas eller hur tänkte jag :)

Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

Här finns några skisser på Ulvsundadepån och hållplats Johannesfred. Gå till punkt 20 på exploateringsnämndens föredragningslista.
http://insyn.stockholm.se/exploatering/ ... eid=324296
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Bo Rengmark skrev:Här finns några skisser på Ulvsundadepån och hållplats Johannesfred. Gå till punkt 20 på exploateringsnämndens föredragningslista.
http://insyn.stockholm.se/exploatering/ ... eid=324296
Trevlig titt! Skoj med GC-bron som går i nåt som jag tror kallas helix i MJ-sammanhang.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det känns alldeles särdeles underligt att markvärdet kan skilja sig så mycket mellan nuvarande depåplats och ett halvdussin kvarter norrut att det lönar sig att bygga en ny depå...
ragge

Inlägg av ragge »

M_M skrev:Det känns alldeles särdeles underligt att markvärdet kan skilja sig så mycket mellan nuvarande depåplats och ett halvdussin kvarter norrut att det lönar sig att bygga en ny depå...
Det finns en väldigt enkel förklaring:
Går man ca 1 km i ca 300 grader från nya depån hamnar man på BMA bana 30. Eller omvänt: Kolla tangentens riktning för bana 12 på Bromma flygplats. När man startar på bana 12 så drar man också på extra hårt och stiger extra brant för att så snabbt som möjligt komma upp på störningsfri höjd. Det gynnar nog situationen en bit bort, men just där låter det desto mer. Vid den öppna ytan nere vid vattnet så kan det vara svårt att höra vad man tänker när de startar åt det hållet.

Alvik ligger ju bakom en kulle och är inte alls särskilt flygstört.

/ragge s
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

ragge skrev:
M_M skrev:Det känns alldeles särdeles underligt att markvärdet kan skilja sig så mycket mellan nuvarande depåplats och ett halvdussin kvarter norrut att det lönar sig att bygga en ny depå...
Det finns en väldigt enkel förklaring:
Går man ca 1 km i ca 300 grader från nya depån hamnar man på BMA bana 30. Eller omvänt: Kolla tangentens riktning för bana 12 på Bromma flygplats. När man startar på bana 12 så drar man också på extra hårt och stiger extra brant för att så snabbt som möjligt komma upp på störningsfri höjd. Det gynnar nog situationen en bit bort, men just där låter det desto mer. Vid den öppna ytan nere vid vattnet så kan det vara svårt att höra vad man tänker när de startar åt det hållet.

Alvik ligger ju bakom en kulle och är inte alls särskilt flygstört.
Aha! Tack! Äntligen en rationell förklaring till detta!
Skriv svar