Sida 5 av 14
Postat: torsdag 15 november 2007 22:44
av Piirka
LÅ1 skrev:
Tack igen för språklektionerna.
Och förlåt att jag skrivit ett inlägg helt utanför trådens ämne!
Trevligt att snarvlet duger.

Int' e de så fa:lit, Hesa e ju huvu'stan i Mumindalen. (Så på sätt och vis är det ju inte helt utanför tråden...).
Bussmicke skrev:När tror ni Mannevagnarna kommer i trafik i stan och hur länge kommer de i så fall finnas kvar?
Svårt att spå... Då de fyra Mannevagnarna kom till Helsingfors år 2005, tog det dryga 3 månader för den första vagnen att förvandlas från MVV 453 till HST 151. Om processen är lika långvarig för de "nya" Mannevagnarna, så får vi väl först i mars se HST xxx (MVV 517) i linjetrafik.
Sen är det en annan fråga hur länge dessa kommer att finnas kvar. Ombyggandet av NrII:orna till mellandelsvagnar tar minst ett par år, så de nya Mannevagnarna är ett välkommet utdrygande tillskott till dagens vagnpark. Mycket tyder på att de äldsta av de nya Mannevagnarna hinner fylla runda 50 år innan det blir dags att ta dessa ur trafik.
Piirka
---------------
Språklektion 548 i Mumindalen
snarvel - pladder, sladder
Postat: söndag 18 november 2007 9:07
av J. Nordlund
Nu är
spårarbetena på gång vid korsningen Sturegatan och Aleksis Kivis gata.
Postat: onsdag 21 november 2007 19:22
av Piirka
Situationen med Variovagnarna ser dyster ut. I förrgår tursattes en endaste kålmask på linje 10. Då just den vagnen gick sönder så tursattes inga kålmaskar från Tölöhallen i går. Detta innebar samtidigt inställda turer på linjerna 4/4T och 10. Ett par kålmaskar flyttades därefter från Forsbyhallen till Tölö så att åtminstone fyran tursattes med två kålmaskar. Färre än 10 Variovagnar tursattes totalt idag.
Storrevisionen av boggievagnen 9 har försenats så att vagnen tyvärr inte ses som jubileumsextravagn på någondera trean inkommande veckoslut. Vagn 12 får den ensamma äran att köra extraturer mellan ordinarieturerna på 3B eller 3T. Inkommande veckoslut arrangeras även den traditionella modelljärnvägsjulutställningen (Pienoisrautateiden joulunäyttely) i matsalen på VR:s huvudkontor. Ingång vid nordvästra hörnet av Järnvägstorget där Vilhelms- och Centralgatan möts. Öppet 10-16 (lö) och 12-16 (sö), entréavgift ? euro. Finska spårvägssällskapet deltar med spårvägsdioramat "Snadikatu" ("Lillgatan").
Crotram-projektet i Helsingfors är närmare ett genomförande. Det rapporteras att vagnen fortfarande är kvar i Zagreb där den modifieras inför Helsingforsbesöket. Efter provkörningar i Helsingfors tursätts den i flera månaders tid på linjerna 6 och 8.
Piirka
---------------
Språklektion 550 i Mumindalen
kaffeknorr - kaffegök, -kask
Postat: fredag 30 november 2007 23:50
av Piirka
HST-spårvägsdivisionen har tagit fram en mall av trä på en del av den eventuella "egna" låggolvsvagnen. Kollektivtrafiknämden i Helsingfors inspekterade mallen på ett kvällsmöte för en dryg vecka sedan:
-
"yttervy" från sidan
-
gången över boggiesektionen
-
en bildvinkel från sitthöjden
-
"vagnen framifrån"
Hörsägen påstår att Zagrebvagnen är framme i Helsingfors strax före jul och att den första nya Mannevagnen sätts i (prov?)trafik i slutet av januari. Vi blir och vänta.
Piirka
---------------
Språklektion 551 i Mumindalen
kallkontor - (kall)skafferi
Postat: lördag 08 december 2007 12:01
av Piirka
Kollektivtrafiknämnden i Helsingfors skall på sitt möte inkommande Luciadag besluta om vilka spårvägslinjer skall trafikera via de nya spåren i Kampen. Idag kör linjerna 3B/3T på Arkadiagatan i Främre Tölö. Nämndemedlemmen Mirva Haltia har tagit fram kartor över tre olika alternativ.
I altenativet
A flyttas linjerna 3B/3T från Arkadiagatan över till de nya spåren. Samtidigt måste linjerna flyttas till att gå över de nya spåren i Mikaelsgatan och förbi järnvägsstationen. Detta innebär ett problem då varje tur under ett varv på ringlinjetreorna passerar två gånger samma hållplats "Järnvägsstationen" på Brunnsgatan.
I alternativet
B byter linjerna 3B/3T och 7A/7B sinsemellan körsträcka. Invånarföreningen i Tölö godkänner inte detta alternativ då man mister den direkta förbindelsen från Tölö mot Salutorget och Södra kajen.
I alternativet
C körs linjerna 3B/3T fortfarande på Arkadiagatan men linjerna 7A/7B dras via Kampen och förstärker spårvägstrafiken i Tölö. Det lär finnas ett visst motstånd mot sjuornas dragning via Tölö då resorna till city för de som bor/jobbar i Västra Böle förlängs med ca 5 minuter.
Piirka
---------------
Språklektion 567 i Mumindalen
katiska el. katscha ['ka-] - katsa, katse, mjärde
Postat: lördag 08 december 2007 12:10
av Johan Eriksson
x
Postat: lördag 08 december 2007 12:43
av Piirka
Svårt att säga, vi får nog vänta tills Luciafirandet. Haltia lär stå bakom alternativ B, men hon utgör bara en niondedel av antalet medlemmar i nämnden. Om jag ensam fick bestämma skulle jag välja C-alternativet.
Piirka
---------------
Språklektion 569 i Mumindalen
kavera [ka've:ra] - överdriva / prata, snacka
Postat: lördag 08 december 2007 15:03
av Albert
Alternativet C år naturligtvis bäst. Men det kostar 9.392.637 kronor mer, än de andra alternativer per år. Så...
Postat: söndag 09 december 2007 11:34
av Piirka
Crotram-vagnen är nu framme i Hfors! Kl 9.45 i morse (lokal Hforstid) sågs 6 långtradare stå med vagnsdelarna vid Vallgårdshallen. De fortsatte sedan mot Forsbyhallen för lossning.
En automatisk spårsmörjare testas vid slingan i Arabiastrand. En sensor mäter ljudnivån från spårvagnshjulen och om gränsvärdet överskrids så smörjs spåren automatiskt med miljövänligt biofett. Ifall apparaten fungerar klanderfritt i vårt klimat, så kommer man att skaffa fler dylika spårsmörjare.
Piirka
---------------
Språklektion 571 i Mumindalen
kemikalieaffär, -handel - parfymaffär, parfymeri
Postat: söndag 09 december 2007 14:55
av 2763
Piirka skrev:Crotram-vagnen är nu framme i Hfors! Kl 9.45 i morse (lokal Hforstid) sågs 6 långtradare stå med vagnsdelarna vid Vallgårdshallen. De fortsatte sedan mot Forsbyhallen för lossning.
En automatisk spårsmörjare testas vid slingan i Arabiastrand. En sensor mäter ljudnivån från spårvagnshjulen och om gränsvärdet överskrids så smörjs spåren automatiskt med miljövänligt biofett. Ifall apparaten fungerar klanderfritt i vårt klimat, så kommer man att skaffa fler dylika spårsmörjare.
Låter som de spårsmörjare som finns i Göteborg. Här fungerar det utmärkt.
//Tony
Postat: onsdag 12 december 2007 16:31
av Albert
Piirka skrev:Crotram-vagnen är nu framme i Hfors! Kl 9.45 i morse (lokal Hforstid) sågs 6 långtradare stå med vagnsdelarna vid Vallgårdshallen. De fortsatte sedan mot Forsbyhallen för lossning.
Piirka
---------------
Språklektion 571 i Mumindalen
kemikalieaffär, -handel - parfymaffär, parfymeri
ZET 2263 i Helsingfors
Postat: torsdag 13 december 2007 21:01
av Piirka
Kollektivtrafiknämden beslöt idag på sitt möte att remittera ärendet om linjedragningarna i Kampen. Det verkar som om nämnden är lyhörd inför de som bor i Västra Böle då den planerade dragningen av sjuorna genom Kampen hade förlängt resorna mot stan med hela 7 minuter. Därför kom medlemmen Haltia med ett nytt förslag
A, där treorna rutt justeras via Mikaelsgatan och genom Kampen. Sjuorna skulle därmed fortsätta att gå via Mannerheimvägen. Om förslaget vinner gehör måste spårplanerna för Mikaelsgatans del revideras: växlar från Mikaelsgatan mot Kajsaniemigatan resp. mot Alexandersgatan (västerut) måste tilläggas. Nu planeras det endast för körning från Brunnsgatan över Mikaelsgatan till Alexen österut (och vv.):
Ett annat förslag var att det skulle grundas en förstärkningslinje mellan Skillnaden och Granvägen då både fyran och tian, speciellt i högtrafik, är överbelastade. En medlem kom med ett tredje förslag. Det handlade om grundandet av en ny linje 5 mellan Linjerna och Tölö torg. De övriga medlemmarna "spårade ur" då det förblev oklart för dem hur linjen skulle dras... Kollektivtrafiknämndens möten behöver inte alltid vara så torra och tråkiga.
Piirka
---------------
Språklektion 579 i Mumindalen
klockrem - klock-, urarmband
Postat: onsdag 19 december 2007 9:43
av Piirka
Utställningsvagnen
HST 352 bogserades av rangeringsvagnen H-1 tisdagen den 11 dec från Forsbyhallen till Vallgårdshallen inför sin sista färd till spårvägshimlen. Länge undrade jag varför vagnen bytte inv. nr. med systervagnen 356. Men nu har jag fått en förklaring till detta mysterium.
Den 20 jan 1987 gavs en skrotningsorder för HST 356. Då verkstadspersonalen ansåg att systervagnen 352 var i sämre skick så byttes inv. nr. sinsemellan. Hux flux målades sista siffran över och en sexa tillsattes på 352:n och en tvåa på 356:n. Målfärgen hade knappast ens torkat då 356:n (urspr. 352:n) skrotades. 352:n (urspr. 356:n) överlevde systervagnen med 20 år. Ett liknande fall gäller vagnsparet 370 - 373. År 1984 gavs skrotningsorder för HST 370. Då byttes inv. nr. för 370 och 373. Den "nya" 370:n skrotades hösten 1984 och "373:an" hösten därpå.
Crotram-vagnen provkördes i förrgår natt (den 17/18 dec). På
bild 1 studeras boggit noggrant då vagnen står i kurvan mellan Kalevagatan och Gräsvikskajen i Sandviken. På
bild 2 har vagnen passerat hållplatsen Hagnäs.
Piirka
---------------
Språka på mumindalska - lektion 588
knivbett - knivblad, knivsegg
Postat: onsdag 19 december 2007 23:33
av Olle
Piirka skrev:
Crotram-vagnen provkördes i förrgår natt (den 17/18 dec). På
bild 1 studeras boggit noggrant då vagnen står i kurvan mellan Kalevagatan och Gräsvikskajen i Sandviken. På
bild 2 har vagnen passerat hållplatsen Hagnäs.
Kul att få ta del av din kunskap. Skylten Pohjola på din bild passar ju bra när vagnen körs i den kalla Norden.

lle.
Postat: torsdag 20 december 2007 0:11
av Nils Carl Aspenberg
Er det mulig å få et høyoppløslig bilde av Zagrebvognen til Lokaltrafikk og Blickpunkt Strassenbahn?
Adresse:
nilscarl@gmail.com
Postat: torsdag 20 december 2007 3:58
av Johan Eriksson
x
Postat: torsdag 20 december 2007 9:41
av Piirka
Olle skrev:Skylten Pohjola på din bild...
Pohjola? Olin pihalla kuin lumiukko... (Norden? Jag var ute på gården som snögubben... = Norden? Jag har ingen aning om vad du talar om...)

Men då jag kollade bilden från Hagnäs så "var jag inte längre ute på gården". Jag lade inte märke till Pohjolas neonskylt uppe på Arenahuset förrän nu. Så värst Pohjola är det inte för tillfället. Ju längre norr man kommer här i landet, desto varmare blir det. I förrgår var det 7-8 grader varmt uppe i Lappland, tack vare Föhnvindarna över norska och svenska fjällen.
Bilderna är inte mina, jag bara länkade till dem. De är tagna av Daniel Federley. Hans kontaktuppgifter finns på sidan
Meddelanden från Finska Spårvägssällskapet.
På bilden (1) med "Hängkinden" ser man Koncars killar (24 kom från Zagreb för intrimning av vagnen) sitta på gatan då de studerar vagnens gångegenskaper i kurvan mellan Kalevagatan och Gräsvikskajen. Jag antog att de studerade boggit, de studerade även med stor spänning ifall vagnens sidoplåtar skulle ta i asfalten. Det lär ha varit mycket nära, avståndet mellan sidoplåtarna och marken var bara ett par-tre centimeter. Vi väntar med spänning på provkörningarna i januari. Då skall vagnen testas med ombordlastade sandsäckar. "Hängkinderna" för mina tankar till djuret
sciurus vulgaris (
orava ['årava] på finska och
ekorre på svenska).
Kostnadskalkylen för västmetron har fördyrats avsevärt. År 2004 beräknades byggandet av den 13 km långa banan kosta 452 miljoner euro (ca 4,3 miljarder SEK). Nu uppgår notan på 600 miljoner (ca 5,7 miljarder). Kostnadsstegringen beror främst på dyrare byggkostnader men även strängare säkerhetskrav. Tunnelborrandet har fördyrats mer än allmänna byggkostnader. De skärpta säkerhetsreglerna kräver att spårtunnlarna byggs med en större diameter samt att de förses med en 1,6 m bred parallell evakueringstunnel.
Piirka
---------------
Språka på mumindalska - lektion 591
knutpatriot - lokalpatriot
Postat: fredag 21 december 2007 22:40
av Piirka
Piirka skrev:"Hängkinderna" för mina tankar till djuret sciurus vulgaris (orava ['årava] på finska och ekorre på svenska).
Eftersom vi redan har tre
"Kalle Anka" -spårvagnar i Helsingfors, så varför vore inte Tikutaku ett lämpligt namn på Zagrebvagnen? Ekorrarna Tiku och Taku (på svenska: Piff och Puff) retar upp gallan på Kalle Anka...
Som en sparåtgärd inställdes nattrafiken på linje 3
T ifjol vid övergången till sommartidtabellerna och man ansåg då att linje 3
B klarar av nattrafiken för båda linjers del. Trafikverkets ekonomi har förbättrats och nattrafiken på 3
T återinförs således vid årsskiftet. Natturerna körs på båda linjerna fram till ca kl 1.30 i ca 16 minuters intervaller.
Mellandelsvagnarna från Mannheim numreras i serien 161-166. Vagn 161 (ex. MVV 517) torde ses i trafik i februari, men än är det oklart på vilken eller vilka linjer vagnarna tursätts. En del av vagnarna lackeras gul-gröna och resten med helreklam.
Piirka
---------------
Språka på mumindalska - lektion 594
knäpptröja - kofta
Re: Det sker i Helsingfors
Postat: söndag 13 april 2008 6:42
av J. Nordlund
Spårarbetena pågår fortfarande i Östra Böle och Vallgård. Nians spårväg har erhållit sin kontaktledning i Böle under de senaste veckorna. Nya bilder finns
här.
Hur är det med spårvägen på Aleksis Kivis gata? Det kan man se
här.
Re: Det sker i Helsingfors
Postat: tisdag 15 april 2008 16:31
av AGR
J. Nordlund skrev:Spårarbetena pågår fortfarande i Östra Böle och Vallgård. Nians spårväg har erhållit sin kontaktledning i Böle under de senaste veckorna. Nya bilder finns
här.
Hur är det med spårvägen på Aleksis Kivis gata? Det kan man se
här.
Har ni i Helsingfors inga bilder på linje 1 och 3 när dom kör via Sörnäs?