Sida 40 av 48
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 21 oktober 2012 22:01
av A32
MWE skrev:
På samtliga ställen noterade jag att SL och General Electrics installationsentreprenör för det nya signalsystemet, Infranord, tror att det räcker med att vrida en huvudsignals signallyktor åt sidan för att signalen ska anses ogiltig. Det kan väl vara på en bana som inte är i bruk ännu, men samma sak sker just nu på befintlig Tvärbana, och det är ett

-la ofog! Det finns, såvitt jag kan se, inget i TRI Spårväg som berättigar till att ogiltiga signaler markeras på något annat sätt än med ogiltighetsmärke. När tvärbanan byggdes användes sådana under signalinstallationen, det minns jag själv och det finns också bildbevis i Thomas Johansson Tvärbanebok. Men den här gången räckte pengarna tydligen inte till ogiltighetsmärken också.....
Säkerhetsbestämmelserna gäller tydligen bara för dem som vill följa dem.

Alldeles i närheten av hpl Karlsbodavägen.
Allt är väl en tolkningsfråga av Tri, som en säkerhetsutredare sa en gång i tiden på Connex spårvägen.

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 22 oktober 2012 7:52
av 2763
MWE skrev:Det finns, såvitt jag kan se, inget i TRI Spårväg som berättigar till att ogiltiga signaler markeras på något annat sätt än med ogiltighetsmärke.
Enligt TRI SPV §21 / 5 är du skyldig att felanmäla detta via trafikledningen för varje tillfälle. Har du gjort det? Om inte, gnäll inte på hur andra följer TRI på forum.
/T
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 22 oktober 2012 9:13
av Anders Hanquist
Så som signalerna är placerade enligt bilderna (riktade åt sidan) kan de kanske inte ens räknas som signaler och faller därmed utanför sådana tillämpningar. Om nu någon extrem paragrafryttare inte har något bättre för sig att anmäla detta någonstans så gör då det om det roar.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 22 oktober 2012 16:27
av MWE
2763 skrev:MWE skrev:Det finns, såvitt jag kan se, inget i TRI Spårväg som berättigar till att ogiltiga signaler markeras på något annat sätt än med ogiltighetsmärke.
Enligt TRI SPV §21 / 5 är du skyldig att felanmäla detta via trafikledningen för varje tillfälle. Har du gjort det? Om inte, gnäll inte på hur andra följer TRI på forum.
/T
Du tror väl inte ett ögonblick att jag här tänker redogöra för hur jag/vi inom Arriva hanterar detta. I övrigt förbehåller jag mig rätten att framföra precis vad jag vill här, utan hänsyn till vad du tycker eller betecknar detta som!
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 22 oktober 2012 16:33
av MWE
Anders Hanquist skrev:Så som signalerna är placerade enligt bilderna (riktade åt sidan) kan de kanske inte ens räknas som signaler och faller därmed utanför sådana tillämpningar. Om nu någon extrem paragrafryttare inte har något bättre för sig att anmäla detta någonstans så gör då det om det roar.
Det handlar inte om paragrafrytteri, som du tycks tro. En trafiksäkerhetsinstruktion är inte ett smörgåsbord där man kan välja vad man vill följa. Det är klart att det är fråga om huvudsignaler "som ännu ej tagits i bruk" (TRI Spv § 21 pkt.2) och då ska de märkas ut med ogiltighetsmärken. Förmodligen har Infranord ingen koll på detta, och SL bryr sig som vanligt inte om vad som händer på banorna - "det är entreprenörens ansvar". Men vi ska nog få upp de där ogiltighetsmärkena - så kan entreprenören dessutom montera signallyktan i rätt riktning redan från början!
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 22 oktober 2012 20:59
av M_M
2763 skrev:MWE skrev:Det finns, såvitt jag kan se, inget i TRI Spårväg som berättigar till att ogiltiga signaler markeras på något annat sätt än med ogiltighetsmärke.
Enligt TRI SPV §21 / 5 är du skyldig att felanmäla detta via trafikledningen för varje tillfälle. Har du gjort det? Om inte, gnäll inte på hur andra följer TRI på forum.
Gäller det även utanför arbetstid (speciellt på ledig tid som inte sammanfaller med resa till/från arbetet)?
Har man i så fall rätt till övertidsersättning då man gör en sådan anmälan på vad som egentligen är ens fritid?

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 23 oktober 2012 16:21
av 2763
MWE skrev:2763 skrev:MWE skrev:Det finns, såvitt jag kan se, inget i TRI Spårväg som berättigar till att ogiltiga signaler markeras på något annat sätt än med ogiltighetsmärke.
Enligt TRI SPV §21 / 5 är du skyldig att felanmäla detta via trafikledningen för varje tillfälle. Har du gjort det? Om inte, gnäll inte på hur andra följer TRI på forum.
/T
Du tror väl inte ett ögonblick att jag här tänker redogöra för hur jag/vi inom Arriva hanterar detta. I övrigt förbehåller jag mig rätten att framföra precis vad jag vill här, utan hänsyn till vad du tycker eller betecknar detta som!
Jag har inte begärt av dig att redogöra för hur du hanterar det inom Arriva och jag är verkligen inte intresserad. Däremot så tycker jag inte att det är särskilt smart av dig att gnälla här, det ger förmodligen sämre effekt.
Texten i TRI SPV anger att "Signalinrättning som tagits ur bruk eller ännu ej tagits i bruk markeras med ogiltighetsmärke". Frågan kommer alltså an på vad som kan betecknas som en signalinrättning. Detta definieras i §01 moment 62a. En signalinrättning är ett fast placerat signalmedel som ger ljussignal.
Den texten kan tyckas vara klar och tydlig, men är den det? Egentligen inte. Så länge signalen är vriden bort från spåret kan man inte avgöra om den uppfyller kravet för varande signalinrättning, det kan du ju inte se. För övrigt kan man ju då också undra hur du skulle hantera en signal för ett korsande spår - den kan för all del stå till höger om ditt spår, men vara riktad mot det korsande spåret. Skall den också ha ogiltighetsmärke så att du vet att den inte gäller dig? Nä, det faller naturligtvis på sin egen orimlighet.
/T
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 23 oktober 2012 20:33
av MWE
2763 skrev:
Jag har inte begärt av dig att redogöra för hur du hanterar det inom Arriva och jag är verkligen inte intresserad. Däremot så tycker jag inte att det är särskilt smart av dig att gnälla här, det ger förmodligen sämre effekt.
Texten i TRI SPV anger att "Signalinrättning som tagits ur bruk eller ännu ej tagits i bruk markeras med ogiltighetsmärke". Frågan kommer alltså an på vad som kan betecknas som en signalinrättning. Detta definieras i §01 moment 62a. En signalinrättning är ett fast placerat signalmedel som ger ljussignal.
Den texten kan tyckas vara klar och tydlig, men är den det? Egentligen inte. Så länge signalen är vriden bort från spåret kan man inte avgöra om den uppfyller kravet för varande signalinrättning, det kan du ju inte se. För övrigt kan man ju då också undra hur du skulle hantera en signal för ett korsande spår - den kan för all del stå till höger om ditt spår, men vara riktad mot det korsande spåret. Skall den också ha ogiltighetsmärke så att du vet att den inte gäller dig? Nä, det faller naturligtvis på sin egen orimlighet.
/T
Jaså, varför frågar du då? Och som jag sagt, din uppfattning om min smartness eller hur du betecknar mina inlägg rör mig inte i ryggen!
Resten av ditt inlägg tycker jag är rena brännvinsadvokatyren, och det förvånar mig att en person med din profession ägnar sig åt sådant.
Er övriga kan jag upplysa om att SL:s/General Electrics installationsentreprenör Infranord idag har täckt över alla nyinstallerade men ogiltiga huvudsignaler längs befintlig Tvärbana med plastsäckar. Så var det med den saken!

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 07 december 2012 17:35
av Tara
Avstannade tvärbaneanläggandet i snöovädret

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 07 december 2012 19:31
av Jourmaster
2763 skrev:
Jag har inte begärt av dig att redogöra för hur du hanterar det inom Arriva och jag är verkligen inte intresserad. Däremot så tycker jag inte att det är särskilt smart av dig att gnälla här, det ger förmodligen sämre effekt.
Texten i TRI SPV anger att "Signalinrättning som tagits ur bruk eller ännu ej tagits i bruk markeras med ogiltighetsmärke". Frågan kommer alltså an på vad som kan betecknas som en signalinrättning. Detta definieras i §01 moment 62a. En signalinrättning är ett fast placerat signalmedel som ger ljussignal.
Den texten kan tyckas vara klar och tydlig, men är den det? Egentligen inte. Så länge signalen är vriden bort från spåret kan man inte avgöra om den uppfyller kravet för varande signalinrättning, det kan du ju inte se. För övrigt kan man ju då också undra hur du skulle hantera en signal för ett korsande spår - den kan för all del stå till höger om ditt spår, men vara riktad mot det korsande spåret. Skall den också ha ogiltighetsmärke så att du vet att den inte gäller dig? Nä, det faller naturligtvis på sin egen orimlighet.
/T
MWE skrev:
Jaså, varför frågar du då? Och som jag sagt, din uppfattning om min smartness eller hur du betecknar mina inlägg rör mig inte i ryggen!
Resten av ditt inlägg tycker jag är rena brännvinsadvokatyren, och det förvånar mig att en person med din profession ägnar sig åt sådant.
Er övriga kan jag upplysa om att SL:s/General Electrics installationsentreprenör Infranord idag har täckt över alla nyinstallerade men ogiltiga huvudsignaler längs befintlig Tvärbana med plastsäckar. Så var det med den saken!
[/quote]
En del av replikerna i dessa inlägg fyller inte kraven på Forums netikett ellar "var trevlig och hövlig", påpekar Jourmaster
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: lördag 08 december 2012 9:48
av 2763
Beklagar om mitt citerade inlägg ovan uppfattades som om det var otrevligt. Det var, när jag skrev det, menat med en varm underton - det är en underton som självfallet inte skiner igenom i skriven text.
/T
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: lördag 08 december 2012 18:53
av Christer J
2763 skrev:Snip 8< - - - - - - - - - - - - - -
Texten i TRI SPV anger att "Signalinrättning som tagits ur bruk eller ännu ej tagits i bruk markeras med ogiltighetsmärke". Frågan kommer alltså an på vad som kan betecknas som en signalinrättning. Detta definieras i §01 moment 62a. En signalinrättning är ett fast placerat signalmedel som ger ljussignal.
Den texten kan tyckas vara klar och tydlig, men är den det? Egentligen inte. Så länge signalen är vriden bort från spåret kan man inte avgöra om den uppfyller kravet för varande signalinrättning, det kan du ju inte se. För övrigt kan man ju då också undra hur du skulle hantera en signal för ett korsande spår - den kan för all del stå till höger om ditt spår, men vara riktad mot det korsande spåret. Skall den också ha ogiltighetsmärke så att du vet att den inte gäller dig? Nä, det faller naturligtvis på sin egen orimlighet.
/T
Efter att ha läst inläggen så får jag känslan av att TRI SPV egentligen behandlar hur man hanterar förändringar i signaleriet på befintligt signal- och säkerhetssytem.
Alla signaler skall finnas beskrivna i Linje-/Banboken som är en del av SÄO:n. Förändringar utifrån denna bör anges i trafik-/säkerhetsorder. Till exempel när man ändrar i spåranläggningen med följd av nya/flyttade/borttagna signaler. Man verkar inte ha förutsett hur man skall hantera byte av signalsystem - det borde kanske finnas en generalorder i samband med påbörjandet av byte av signalsystem som behandlar hur man skall förhålla sig alla nya signaler som sätts upp inför byte av signal(-/)säkerhetssystem.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 13 december 2012 18:39
av A32
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 26 december 2012 6:55
av Tara
A32 skrev:Promenerade förbi hållplats Johannesfred och depåbygget i dag och här kommer några bilder.
Banan är full med snö och allt är öde.....

Tack för bildvisningen!
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 03 januari 2013 19:42
av MWE
Ja, de där bilderna ser verkligen för

-liga ut! Ja, dvs. inte själva bilderna, de håller mästarklass som vanligt, men vad de föreställer! Här ligger flera miljarder kr. skattepengar investerade, översnöade och oanvändbara. Veidekke, NCC med flera anläggningsbyggare har skött sig till punkt och pricka och byggt färdigt sina entreprenader i tid. Det finns fullt körbar räls och spänningssatt kontaktledning mellan Alvik och Solna C, dock totalt oanvändbar i avsaknad av signalsystem. Om detta beror enbart på en dålig upphandling (man får vad man betalar för), en klantig leverantör som GE eller bådadera undandrar sig tyvärr min bedömning.
Om man läser Thomas Johanssons intervjuer i "Modern Stadstrafik" med huvud-PL Kurt "Kurtan" Seligberg så ska man märka att han varje gång säger ungefär samma sak, men tidpunkterna förskjuts hela tiden 3 - 6 månader framåt i tiden. Jag tror varken att befintlig Tvärbana kan stängas av i mars detta år eller att trafiken på Solnabanan kommer igång i juni.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 03 januari 2013 22:37
av hej
Signaler verkar vara det som stoppar mycket spårvagnstrafik. I Göteborg har man en helt funktionsduglig depå som man inte får använda pga signalerna.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 03 januari 2013 23:18
av Harald
hej skrev:Signaler verkar vara det som stoppar mycket spårvagnstrafik. I Göteborg har man en helt funktionsduglig depå som man inte får använda pga signalerna.
Men i Stockholm är det ändå någon form av nyutveckling som inkluderar tågskyddssystem som man har problem med. I Göteborg är det ett vanligt djävla reläställverk med konventionella spårledningar som man inte har lyckats få godkänt.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 03 januari 2013 23:29
av darthjpp
En tanke kring tvärbanan, skulle det inte gå att trafikera den nybyggda sträckningen med körning på sikt? Och enkla vägskyddssignaler där så behövs? Man skulle kunna tänka sig att sänka STH om så behövs, men helt omöjligt borde det väl inte vara?
Enligt uppgift tidigare i tråden finns ju ström och spår, så ut med vagnar på spåren och kör
Ett par enkla frågor från Sveriges framsida

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 04 januari 2013 0:45
av AdrianLangemar
MWE skrev:Om man läser Thomas Johanssons intervjuer i "Modern Stadstrafik" med huvud-PL Kurt "Kurtan" Seligberg så ska man märka att han varje gång säger ungefär samma sak, men tidpunkterna förskjuts hela tiden 3 - 6 månader framåt i tiden. Jag tror varken att befintlig Tvärbana kan stängas av i mars detta år eller att trafiken på Solnabanan kommer igång i juni.
Tidtabellen
http://sl.se/ficktid/vinter/h22.pdf gäller till 20 juni och har dessutom information om reducerad trafik 10/5 och 7/6. Ska man tolka det som att avstängningen är uppskjuten?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 04 januari 2013 3:20
av Odd
AdrianLangemar skrev:MWE skrev:Om man läser Thomas Johanssons intervjuer i "Modern Stadstrafik" med huvud-PL Kurt "Kurtan" Seligberg så ska man märka att han varje gång säger ungefär samma sak, men tidpunkterna förskjuts hela tiden 3 - 6 månader framåt i tiden. Jag tror varken att befintlig Tvärbana kan stängas av i mars detta år eller att trafiken på Solnabanan kommer igång i juni.
Tidtabellen
http://sl.se/ficktid/vinter/h22.pdf gäller till 20 juni och har dessutom information om reducerad trafik 10/5 och 7/6. Ska man tolka det som att avstängningen är uppskjuten?
Ang reducerade trafiken så handlar det om klämdagar. När det gäller giltighetstiden så finns förbehållet att den kan ändras med kort varsel. Så, nej, man kan inte tolka något sådant utifrån tabellen.