Sida 39 av 53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 18 mars 2013 19:50
av M_M
C12C3C3C12 skrev:Om ni visste hur många gånger jag har suttit och slitit i remsan för att den gamla kärr förlåt äldre damen skulle släppa den så att jag kunde stämpla på den tiden jag satt i T-banans spärrar.
Det är väl bara att stämpla kärr... , gamla damens hand?

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 18 mars 2013 21:16
av Lennart Petersen
M_M skrev:C12C3C3C12 skrev:Om ni visste hur många gånger jag har suttit och slitit i remsan för att den gamla kärr förlåt äldre damen skulle släppa den så att jag kunde stämpla på den tiden jag satt i T-banans spärrar.
Det är väl bara att stämpla kärr... , gamla damens hand?

Ja det vore ju drastiskt så det förslår. Men en spärrvakt har väl normal talförmåga och kan säga ifrn något som : "får jag bara remsan så ska jag stämpla den " eller nåt.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: tisdag 19 mars 2013 20:45
av abc123
SL inbjuder till pressträff i morgon onsdag klockan 11, angående det annalkande säljstoppet för förköpsremsor.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... san-847947
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 21 mars 2013 17:28
av veoliatransport
Någon som testat på en gruppresa med reskassan?

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: lördag 23 mars 2013 8:55
av Verspieder
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: lördag 23 mars 2013 15:49
av Eos95
bäst att bunkra upp lite remsor

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 25 mars 2013 12:46
av veoliatransport
Börjar det inte bli dags för bussförarna att lära sig reskassan nu? Tycker det känns som det blir problem VARJE gång någon ska försöka göra en icke standardresa. Folk blir irriterade, och det börjar synas i kundforumet alltmer.
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/kata ... anadskort/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/acce ... ra-pengar/
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 25 mars 2013 12:56
av TKO
Inge skrev:Bussförarna borde få löneavdrag eftersom de inte ens bryr sig om att lära sig det allra enklaste som faktiskt fungerar.
Men den senare frågan du länkar belyser att systemet helt enkelt är fullständigt odugligt och varför.
SL kanske skulle anlita entreprenörer som klarar av så enkla saker som detta? Eller börja köra i egen regi...
Vill man av ideologiska skäl bibehålla upphandlingsmodellen så återstår bara en lösniong: Enhetstaxa - och det var ju så det var tänkt när SL köpte in Access-systemet!
/TKO
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 25 mars 2013 18:02
av M_M
Tyvärr vore det nog en bra idé om SL (och även Västtrafik) publicerade personalens instruktioner så att vem som helst kan läsa dem, och säga åt föraren "tryck där, där, där och sen där" när föraren har noll koll.
"Någon annan" kanske orkar nyttja offentlighetsprincipen för att få ut instruktionerna och publicera dem på nätet?
TKO skrev:Inge skrev:Bussförarna borde få löneavdrag eftersom de inte ens bryr sig om att lära sig det allra enklaste som faktiskt fungerar.
Men den senare frågan du länkar belyser att systemet helt enkelt är fullständigt odugligt och varför.
SL kanske skulle anlita entreprenörer som klarar av så enkla saker som detta? Eller börja köra i egen regi...
Vill man av ideologiska skäl bibehålla upphandlingsmodellen så återstår bara en lösniong: Enhetstaxa - och det var ju så det var tänkt när SL köpte in Access-systemet!
Nu blandar du ihop två helt olika saker.
Ska entreprenörer användas så får SL helt enkelt ställa krav att entreprenörernas personal klarar sitt jobb.
Kanske dags att införa svunna tiders variant på biljettkontroll i ny tappning, d.v.s. entreprenören istället för resenären får böta för varje resenär som har felstämplat ombord på en buss?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 25 mars 2013 18:11
av TKO
M_M skrev:
Tyvärr vore det nog en bra idé om SL (och även Västtrafik) publicerade personalens instruktioner så att vem som helst kan läsa dem, och säga åt föraren "tryck där, där, där och sen där" när föraren har noll koll.
"Någon annan" kanske orkar nyttja offentlighetsprincipen för att få ut instruktionerna och publicera dem på nätet?
TKO skrev:Inge skrev:Bussförarna borde få löneavdrag eftersom de inte ens bryr sig om att lära sig det allra enklaste som faktiskt fungerar.
Men den senare frågan du länkar belyser att systemet helt enkelt är fullständigt odugligt och varför.
SL kanske skulle anlita entreprenörer som klarar av så enkla saker som detta? Eller börja köra i egen regi...
Vill man av ideologiska skäl bibehålla upphandlingsmodellen så återstår bara en lösniong: Enhetstaxa - och det var ju så det var tänkt när SL köpte in Access-systemet!
Nu blandar du ihop två helt olika saker.
Ska entreprenörer användas så får SL helt enkelt ställa krav att entreprenörernas personal klarar sitt jobb.
Kanske dags att införa svunna tiders variant på biljettkontroll i ny tappning, d.v.s. entreprenören istället för resenären får böta för varje resenär som har felstämplat ombord på en buss?
Här blandas inte ihop!
(Utom möjligen om det är dags för en martini, men kanske inte på en måndag...)
Eftersom SL aldrig ställt några verkliga krav på att entreprenörerna skall klara av att sköta så väsentliga uppgifter som att kontrollera att resenärena har betalt för sin resa (ja alla som är emot nolltaxa måste ju anse att detta är oerhört viktigt!) är det en logisk följd att en systemförändring kan vara nödvändig. Vi kan bara se vad som hände när SL försökte upphandla Djurgårdslinjen aka Cityspårvägen med ett konsekvent VBP-system för ersättningen: Man fick inga anbud! Och trots att SL påstått att man numera skall upphandla med enbart VBP-ersättning så finns det inget exempel på att detta genomförts. Entreprenörerna är helt enkelt ointresserade att ta den ekonomiska risk som detta skulle innebära. Sådan är kapitalismen, helt enkelt!
Gör om - gör rätt!
/TKO
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 25 mars 2013 19:24
av M_M
Men funkade taxekunskaperna före upphandlingarna drog igång?
Finns det något belätt för att förarna verkligen stämplade rätt om en resenär sa "knäckebrödhultvägen" utan att veta vilken zon hållplatsen låg i?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 25 mars 2013 20:24
av Kjell L
M_M skrev:Men funkade taxekunskaperna före upphandlingarna drog igång?
Finns det något belätt för att förarna verkligen stämplade rätt om en resenär sa "knäckebrödhultvägen" utan att veta vilken zon hållplatsen låg i?
Förr före upphandlingarnas glada tid fanns ett bra hjälpmedel, en analog bok i A5 eller möjligen något mindre, ADRESSBOKEN. I denna eminenta skrift kunde man slå upp Knäckebröhultvägen och få närmaste hållplats, vilka linjer som trafikerade den och i vilken zon den låg. Om nu till äventyrs denna Knäckebröhultväg var så pass lång att fler hållplatsalternativ var möjliga angavs det med husnummer till respektive hållplats.
Eftersom detta ACCESS-sytem har startats upp långsamt steg för steg har en del information från utbildningen fallit i glömska då användningen av densamma varit synnerligen sparsam. Nu tas fler funktioner i bruk och det tar alltid ett tag att bli varm i kläderna. Det är lätt att vara raljant över andra människors tillkortakommanden ute i trafikens hetta då stress, ont om tid och oro för missade anslutningar som kan göra att man gör fel och helt glömmer bort sig. Ni som kan sitta hemma i lugn och ro utan den stressen har det lite enklare att få till det. Accessutrustningen fungerar heller inte alltid helt perfekt för den delen.
Men visst, det finns säkert ett antal förare som inte direkt prioriterar inlärningen av detta system till fulländning av olika orsaker.
Nu menar jag inte att du M_M är raljant utan det är riktat mot andra förståsigpåare.
mvh
Kjell L
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 25 mars 2013 20:27
av Kantorn
Kjell L skrev:M_M skrev:Men funkade taxekunskaperna före upphandlingarna drog igång?
Finns det något belätt för att förarna verkligen stämplade rätt om en resenär sa "knäckebrödhultvägen" utan att veta vilken zon hållplatsen låg i?
Förr före upphandlingarnas glada tid fanns ett bra hjälpmedel, en analog bok i A5 eller möjligen något mindre, ADRESSBOKEN. I denna eminenta skrift kunde man slå upp Knäckebröhultvägen och få närmaste hållplats, vilka linjer som trafikerade den och i vilken zon den låg. Om nu till äventyrs denna Knäckebröhultväg var så pass lång att fler hållplatsalternativ var möjliga angavs det med husnummer till respektive hållplats.
mvh
Kjell L
Vill minnas att den var kvadratisk. Möjligen samma mått som en ihopvikt SL-karta av 70-talssnitt. Ljusblå? Men jag är inte säker.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: tisdag 26 mars 2013 11:30
av TKO
M_M skrev:Men funkade taxekunskaperna före upphandlingarna drog igång?
Finns det något belätt för att förarna verkligen stämplade rätt om en resenär sa "knäckebrödhultvägen" utan att veta vilken zon hållplatsen låg i?
Eftersom jag i en forntid ägnade mej åt att stämpla remsor på en pendeltågsstation så kan jag med bestämdhet påstå att det fungerade bättre förr! Och jag behövde då inte alls veta vilken zon "knäckebrödhultvägen" låg i, eftersom man bara stämplade fram till den station/hållplats där resenären skulle gå av. Behövdes fler kuponger stämplades dom till på bussen. Den ende som behövde veta i vilken zon "Knäckebördhultvägen" låg var alltså föraren på den buss som stannade där. Och det gjorde han/hon i 99,99 % av fallen!
/TKO
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: tisdag 26 mars 2013 11:31
av TKO
M_M skrev:Men funkade taxekunskaperna före upphandlingarna drog igång?
Finns det något belätt för att förarna verkligen stämplade rätt om en resenär sa "knäckebrödhultvägen" utan att veta vilken zon hållplatsen låg i?
Eftersom jag i en forntid ägnade mej åt att stämpla remsor på en pendeltågsstation så kan jag med bestämdhet påstå att det fungerade bättre förr! Och jag behövde då inte alls veta vilken zon "knäckebrödhultvägen" låg i, eftersom man bara stämplade fram till den station/hållplats där resenären skulle gå av. Behövdes fler kuponger stämplades dom till på bussen. Den ende som behövde veta i vilken zon "Knäckebördhultvägen" låg var alltså föraren på den buss som stannade där. Och det gjorde han/hon i 99,99 % av fallen!
/TKO
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 27 mars 2013 16:35
av veoliatransport
Att reskassan är problematisk ifrågasätter jag inte en sekund. Vad som kommer i skymundan i denna tråd är förköpsremsans nackdelar. Saxade denna verklighetsbeskrivning från en spärrvakt som jobbar på en högt belastad station. Huvudorsaken till denna arbetssituation är förköpsremsan.
"Arbetsbördan är fullständigt olidlig.... Det finns ingen möjlighet att gå och starta nödstoppade rulltrappor. Ingen möjlighet att kommunicera med trafikanter som fastnar i hissen. Ingen möjlighet att ringa telefonsamtal för att be om hjälp utan att man blir avbruten förjämnan varvid ett sådant samtal blir hackigt och oklart. Begränsade möjligheter att bevaka att barnvagnsgrinden inte slår till efterföljande småbarn till trafikanter med exempelvis barnvagn när man har trafikanter framför sig, som skymmer synfältet. Begränsade möjligheter till att ge service om vad som felar med felstämplade biljetter. Inga möjligheter att hinna förklara hur man köper resor via SMS. Vid de tillfällen det kommer fler trafikanter som löser biljetter kontant och varje transaktion kanske tar mellan 30-60 sekunder med I-Cash, blir kön extrem och trafikanterna vansinniga."
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 27 mars 2013 17:17
av Verspieder
Inge skrev:Bussförarna borde få löneavdrag eftersom de inte ens bryr sig om att lära sig det allra enklaste som faktiskt fungerar.
Men den senare frågan du länkar belyser att systemet helt enkelt är fullständigt odugligt och varför.
Hur bra tycker ni att nuvarande SL-bussoperatörer utbildar sin personal idag? För jag antar att ni har full insyn i alla tre bussoperatörers olika depåers rutiner vad gäller utbildning i reskassan! Om inte är det otroligt trångsynt av er att direkt skylla på förarkåren.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 27 mars 2013 18:29
av veoliatransport
Verspieder skrev:
Inge skrev:Bussförarna borde få löneavdrag eftersom de inte ens bryr sig om att lära sig det allra enklaste som faktiskt fungerar.
Men den senare frågan du länkar belyser att systemet helt enkelt är fullständigt odugligt och varför.
Hur bra tycker ni att nuvarande SL-bussoperatörer utbildar sin personal idag? För jag antar att ni har full insyn i alla tre bussoperatörers olika depåers rutiner vad gäller utbildning i reskassan! Om inte är det otroligt trångsynt av er att direkt skylla på förarkåren.
Antar att det var typ en hastig tvåtimmarsgenomgång som för tunnelbanepersonalen?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 27 mars 2013 18:40
av hgsldf
Börjar det inte bli hög tid att SL informerar om hur man kan resa (vara kund) utan att köpa ett nytt plastkort? Jag vill även fortsättningsvis vara SL-kund, men kommer troligtvis aldrig att köpa det där plastkortet.
/Göran
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 27 mars 2013 19:22
av Lennart Petersen
hgsldf skrev:Börjar det inte bli hög tid att SL informerar om hur man kan resa (vara kund) utan att köpa ett nytt plastkort? Jag vill även fortsättningsvis vara SL-kund, men kommer troligtvis aldrig att köpa det där plastkortet.
/Göran
Ja det är väl som hittils i stort sett.
Vill du absolut inte ha ett kort så finns
Automat och SMS 1zon= 36kr
1zon kontant av spärrvakten=44kr
Att jämföra med reskassa 1zon=25kr
Men vi får väl tacka för att du sponsrar med din högre betalning !