Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 11 juli 2012 18:16
Träplattformen vid Frösundaleden/Huvudstagatan är nog till för trafiken till Bo12 i Annedal 16 - 26 augusti.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Att inte välja impregnerat trä för en så kort användning är smart. Då kan man återanvända vilket i tex energiåtervinning efteråt. Impregnering tär på miljön och är en onödig kostnad för en så kort användning.M_M skrev:Hoppas att jag ser fel - det verkar som om man valt ej impregnerat trä - skitsmart att välja trä som inte är avsett för utomhusbruk. Visst, det håller kanske t.ex. för Bo-grejen, men det vore ju förstås dumt att kosta på lite extra för att få material som senare är återanvädningsbart.
(Men i Stockholm återanvänder man kanske inte saker? Sidospår: jämför priset på begagnade ackumulatortankar i Stockholm v.s. resten av landet...)
Ja du, vederbörande (kolla in hennes blogg får du se) har tydligen surnat till och mottagit de mest devota ursäkter från forummoderatorerna, vilket påminner mig om passiviteten när M D härjade som värst förra sommaren). Själv har jag bestämt mig för att fr.o.m. nu ignorera SL:s sk. testkörningar eftersom det ändå inte kommer ut någonting vettigt av dem. Du kommer väl ihåg 2007, när SL:s testförare hade "godkänt" ATC-systemet, är vi sedan fick ta skiten, bokstavligt talat. Så kommer det naturligtvis att bli nu också. Och du, det är inte SL som ska svara för demokörningarna (det har de inte resurser till) utan det är vi inom Veolia Transport (och sedan Arriva, ännu värre) som måste ställa en organisation på fötter för det ändamålet.A32 skrev:Jourmaster har tagit bort ett citat från ett borttaget inlägg som innehöll en nedsättande benämning på en person som kan identifieras.
Jaa, i sommar verkar det bli många störande moment på tvärbanan... Avstängningen av hpl Alviks strand med sitt enkelspår fram till den 2/9 och sedan den akuta avstängningen i Gröndal mellan 16/7-29/7 då ingen trafik kommer att gå mellan Stora Essingen - Liljeholmen, för att inte tala om den långt i från verkligheten lagda tidtabellen som gör att man "alltid" ligger sen vid vändningarna och inga chanser till varken vattenpåfyllning eller kisspausar.
Fototillfällen bjuds iaf när vagntransporterna av trafikvagnarna som gått mellan Liljeholmen - Sickla Udde kommer att eskorteras genom Liljeholmen-Gröndal mot trafiken sen kväll/natt kommer det att ske.
Och mitt i allt detta ska SL demoköra, hoppas man går banan och mäter upp så A32 får plats så man inte behöver köra sönder fler vagnar som "kan" behövas för övrig ordinarie trafik.
Ja, det är en provisorisk plattform för testkörningarna under Annedalsmässan i augusti. Är plattformen för hög? Utan at ha varit och mätt på plats så tycker jag inte det verkar så. Vagn A32 har en instegshöjd på 350 mm. över räls överkant, och plattformarna på befintligt Tvärbana har en nominell höjd på 320 mm. vill jag minnas.stockholm79 skrev:Ser ut som vanliga hyvlade plankor. Inget behov av impregnering för en så enkel tillfällig konstruktion.
Däremot frågar jag mig om inte kvadratmeterpriset på OSB inte är lägre, dessutom krävs det inte heller lika mycket skruv som för alla brädor.
Är det en synvilla eller är plattformen lite för hög??
/or
Tror jag det att hon surnat till, med såna idioter på ett forum! Lite hyfs får det nog vara, man kallar inte folk för vad som helst.MWE skrev: Ja du, vederbörande (kolla in hennes blogg får du se) har tydligen surnat till och mottagit de mest devota ursäkter från forummoderatorerna
Eftersom att du verkar lite avigt inställd till hela arrangemanget, så undrar jag hur du skulle velat att det hela löses?MWE skrev: Det har inte SL själva folk till, utan det är Veolia Transport som måste få till detta. Den organisationen måste dessutom sedan överföras till Arriva, eftersom operatörsbytet sker under pågående mässa. Hur det ska gå till, med mindre än en månad kvar, är en gåta för mig men SL vet ju bäst, som vanligt...............
De e int lätt att förklar för nån som int begrip! Är det någon särskild person som du vill idiotförklara? Det där kriget får du bedriva någon annanstans.bruse skrev:Tror jag det att hon surnat till, med såna idioter på ett forum! Lite hyfs får det nog vara, man kallar inte folk för vad som helst.MWE skrev: Ja du, vederbörande (kolla in hennes blogg får du se) har tydligen surnat till och mottagit de mest devota ursäkter från forummoderatorerna
Absolut inte, jag tycker att detta är en mycket bra idé att visa för allmänheten vart deras surt förvärvade slantar har hamnat. Även om en del tror annorlunda så glömmer i alla fall jag inte vilka som är mina egentliga huvudmän, dvs. Stockholms läns skattebetalare.Daniel L skrev:Eftersom att du verkar lite avigt inställd till hela arrangemanget, så undrar jag hur du skulle velat att det hela löses?MWE skrev: Det har inte SL själva folk till, utan det är Veolia Transport som måste få till detta. Den organisationen måste dessutom sedan överföras till Arriva, eftersom operatörsbytet sker under pågående mässa. Hur det ska gå till, med mindre än en månad kvar, är en gåta för mig men SL vet ju bäst, som vanligt...............
Rent spontant är det väl så att SL är beställare av trafik och Veolia/Arriva är utförare av trafik, då är det väl relativt självklart att SL inte kan ställa upp med förare, konduktörer mm.
Vad det anbelangar trafikutövare och tillika trafikentreprenören så torde det vara så att ju kortare framförhållning som beställaren har så ökar riskexponeringen i uppdraget och detta brukar även avspegla priset för utförande av tjänsten. När uppdraget senare är utfört och alla bedömda risker inte inträffade så återstår det pengar i den så kallade riskpremien, och detta överskott blir en utökad vinst för uppdraget. Om dock alla risker faller ut och till och med fler kostnadsdrivande händelser inträffar är det säkerligen så att det går att, med ett väl underbyggt resonemang och dokumentation, att föra en dialog med SL om ytterligare ersättning.
För övrigt är det säkerligen så att Veolia/Arriva har rätt att tacka nej till detta uppdrag då det antagligen inte ingår i det gällande avtalet med SL, men om det är så att avtalet medger denna typ av extrabeställningar så har ju Veolia/Arriva redan accepterat avtalet och anses väl därför vara ersatta på ett korrekt sätt.
Personligen tycker jag att det är bättre att komma med konstruktiv kritik, med vilket jag menar att det är bättre att själv presentera en alternativ lösning på problemet än att bara säga att det inte är bra.
Jag vill slutligen bara poängtera att mitt resonemang bygger på uppfattningen att MWE är avigt inställd till att köra tåg till den ovan nämnda mässa, och om detta är missförstått från min sida så ber jag dig, MWE, att bortse från mitt inlägg i debatten.
Du citerar bra, men förstå citatet också, så inser du att jag inte kommer förklara för dig.MWE skrev:De e int lätt att förklar för nån som int begrip! Är det någon särskild person som du vill idiotförklara? Det där kriget får du bedriva någon annanstans.bruse skrev:Tror jag det att hon surnat till, med såna idioter på ett forum! Lite hyfs får det nog vara, man kallar inte folk för vad som helst.MWE skrev: Ja du, vederbörande (kolla in hennes blogg får du se) har tydligen surnat till och mottagit de mest devota ursäkter från forummoderatorerna
Just du varken kan eller behöver förklara något för mig. Men du borde nog ändra ditto motto eftersom du själv inte tycks förstå dess innebörd.bruse skrev:
Du citerar bra, men förstå citatet också, så inser du att jag inte kommer förklara för dig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Yes sir, you´re absolutely right! Signalsystemet är en viktig komponent, som fn. inte finns i drift (och detta har vi ju berört tidigare). Alla "vägskydd" är alltså fn. inaktiva, och hur plankorsningarna ska passeras vid test/demokörningar på ett säkert sätt är en del av den riskbedömning som Transportstyrelsen vill ha för att kunna ta ställning till en ansökan om trafiktillstånd för ett ändamål som ovan. Eftersom banan inte är färdig och slutbesiktigad för kommersiell trafik är TRI Bygg det enda realistiska alternativet för säkerhetsstyrningen.M_M skrev:Vad är egentligen orsaken till att man fortfarande har Tri Bygg och "demonstrationskörningar" på den nu byggnda bandelen?
Är signalsystemet t.ex. över huvud taget inte i drift ordentligt, eller?
Jag inser att vagnhallen är långt från färdig, men det torde räcka att anslutande växlar är färdiga och skydd finns som hindrar spårgående arbetsfordon att nå ut på banan. Eller?