Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bygg-återstart 2026 enligt vad som sägs i inslaget.
Och det påpekas att trafikstart sades bli 2023 när projektet beslutades.
Jag minns när det var byggstart 2014 och trafikstart 2018.
Ärligt talat tror jag det kunde ha haft rätt stor effekt på Kista om det blivit av 2018, eller ens 2023. Kista hade varit mer attraktivt att ha kvar kontor och universitetsutbildningar i. Kista är nästan som en bruksort som tappat bruket nu.
Bygg-återstart 2026 enligt vad som sägs i inslaget.
Och det påpekas att trafikstart sades bli 2023 när projektet beslutades.
Ärligt talat tror jag det kunde ha haft rätt stor effekt på Kista om det blivit av 2018, eller ens 2023. Kista hade varit mer attraktivt att ha kvar kontor och universitetsutbildningar i. Kista är nästan som en bruksort som tappat bruket nu.
Man ska inte överdriva spårvägen betydelse för Kista, området har redan i dag god kollektivtrafik med bussar, tunnelbana och pendeltåg. En långsam spårväg gör nog väldigt lite för utvecklingen.
Det är väl mest boende i Rissne och Ursvik nu som får glädje av den nya grenen på Tvärbanan? Både Bromma flygplats och Kista har ju tappat rejält i betydelse sedan dess banan planerades.
twr skrev: ↑onsdag 30 april 2025 10:54
Man ska inte överdriva spårvägen betydelse för Kista, området har redan i dag god kollektivtrafik med bussar, tunnelbana och pendeltåg. En långsam spårväg gör nog väldigt lite för utvecklingen.
Långsam spårväg? Beror på hur långt man skall åka. Tunnelbanan är snabbare mellan hållplatserna men tiden att ta sig från gatan ned till plattform och upp igen gör att korta resor tar betydligt längre tid med "snabb" tunnelbana.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
BSB101 skrev: ↑onsdag 30 april 2025 21:38
Från T-centralen till Kista tar man sig på 18 minuter, och stationen i Kista är lämpligt nog placerad direkt ovanpå centrumanläggningen. Pendeltåg till Helenelund går ännu snabbare, men vägen mellan Helenelund och Kista centrum är ett jättelångt trist blåshål.
Tvärbanan är däremot väl motiverad när det gäller tvärförbindelser till Kista.
BSB101 skrev: ↑onsdag 30 april 2025 21:38
Från T-centralen till Kista tar man sig på 18 minuter, och stationen i Kista är lämpligt nog placerad direkt ovanpå centrumanläggningen. Pendeltåg till Helenelund går ännu snabbare, men vägen mellan Helenelund och Kista centrum är ett jättelångt trist blåshål.
Tvärbanan är däremot väl motiverad när det gäller tvärförbindelser till Kista.
Kan tänka mig att pendling till Kista från nprdligare orter, såsom Upplands Väsby, Märsta och till och med Uppsala blir bekvämare med Tvärbanan.
Region Stockholm skrev:Region Stockholms program Tvärbanan Norra Kistagrenen har allt sedan starten 2016 haft bristfällig styrning, otillräckliga kontrollrutiner och bristande riskhantering. Det visar en extern granskning beställd av regionstyrelsen.
Ja, det kan man säga. Och så anlitade man en turkisk totalentreprenör. T.o.m. "omvärldsläget" kommer med på ett hörn. För vidare studier om det senare begreppet: https://svd.vgc.no/v2/images/ae24dfae-4 ... 5128a6233f
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".