I tråden frågas det om hur det argumenterades historiskt om dragningen via Oxenstiernsgatan. Hittade några dokument i en äldre "reservdator". I PLAN-rapport 2007:4 från SL har jag hittat att man utredde tre alternativa dragningar på Östermalm, den föreslagna i Oxenstiernsgatan, och två dragningar via Karlaplan, den ena Karlavägen-Narvavägen och den andra Karlavägen-Styrmansgatan. Om alternativen via Karlaplan skrev man: "Det finns en fördel i den anslutning till tunnelbanestation Karlaplan som dessa alternativ medger." Man konstaterade dock att man behövde en spårvagnstyp som kunde ta tvärare kurvor än A32 som man refererade till. Man var också orolig över vad Östermalmsborna skulle tycka om bullret.
I järnvägsplanen från 2013 skriver man: "Alternativet via Oxenstiernsgatan medför också en genare och snabbare korridor till Norra Djurgårdsstaden, vilket är att föredra. I idéstudien konstaterades också att Karlaplan redan idag har en god kollektivtrafikförsörjning. Av dessa skäl valde TF att gå vidare med korridoren längs med Strandvägen och Oxenstiernsgatan."
Om detta kan väl kommenteras att det var ett lustigt argument att Karlaplan redan har en god kollektivtrafikförsörjning. Det var väl ändå inte för Karlaplansborna man skulle bygga Spårväg City (tvärtom får man väl nästan säga, när det gäller bullerfrågan).
Fler argument man kan fundera över förekommer: "Viktiga bytespunkter i närheten av denna del av Spårväg City och kommande sträcka till Ropsten är Gärdets tunnelbanestation där den röda linjen mot Ropsten samt Norsborg passerar." Karlaplan omnämns inte alls som bytespunkt. Speciellt egendomligt eftersom man i den tidigare utredningen från 2007 nämner just Karlaplan som en tunnelbanestation fördelaktig att ansluta till. Att inte ens kommentera den tidigare skrivningen från 2007 känns inte riktigt fullständigt och/eller objektivt.
Man ska komma ihåg att de här linjedragningarna utreddes under förutsättningen med en fortsättning mot Kungsholmen. Att vända alla linjer på Klarabergsgatan fanns inte på kartan då. Kanske hade man gjort andra överväganden om man hade vetat hur det skulle bli?
Tycker nog att om man
BÅDE vill ha anslutning till tunnelbanan i Karlaplan (vem vill inte det, om man bor i Frihamnen/Loudden etc?)
OCH ha snabbast möjliga spårvagnsresa för de som vill åka från Gåshaga till Centralen, så är det fortfarande att grena av vid Hakberget och vända några några linjer vid Karlaplans norra tunnelbaneuppgång som är det bästa alternativet. Norra uppgången ger snabbare resa än södra uppgången, eftersom man inte behöver stanna till vid Radiohuset. Som sagt kan man spara både investerings- och driftkostnader om man vänder några linjer vid Karlaplans norra tunnelbaneuppgång. Illustrerar det med en kartskiss, där jag lagt till den erforderliga korta sträckan (lila) på en bild från järnvägsplanen 2013:
Tycker nog att det framgår att från t ex Frihamnen reser man i en nästan rak linje mot Karlaplan för att byta till tunnelbanan där. Väldigt mycket attraktivare för de som ska bo där än dagliga sightseeing-resor med spårvagn till T-Centralen (menar jag).
