Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Som sagt ....det är bra att ta små steg.

Först Djb-Ros
Sen ut till Loudden/4:an

Initialt kanske Loudden går till Tce eller varför inte Wau? för att sedan växlas om till 4:ans sträckning

Vi är alla duktiga på att komma på spännande linjedragningar men det gäller alltså att ta det i etapper.

Ju större nät desto mer blir ex vagnhallsfrågan en viktig och ibland svårlöst fråga.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

twr skrev:
Kristofer skrev:Okej,
problemet är alltså att när vi har linjer mot Djurgården, Loudden, Ropsten och Gåshaga så blir det trångt, dels vid ändstationen Sergels torg och dels på sträckan fram till Djurgårdsbron. Det skulle man lösa genom att gå via Karlaplan, för att på det viset mata till tunnelbanans Ropstensgren. Inte optimalt enligt mig.

Drabbas man av det problemet föreslår jag istället att linjen från Loudden grenas av vid Hakberget och får gå i Valhallavägen - Odengatan till Odenplan och kanske vidare därifrån till lämplig ändstation. Är det fortfarande för trångt på Strandvägen kan även vissa turer från Ropsten/Värtahamnen gå den vägen.

Och på köpet har vi omvandlat en del av linje 4 till spårväg. Det kanske till och med är 4:an som ska gå till Loudden i det scenariot?

Genialt eller korkat?
Det är ungefär vad jag beskrev längre upp. :D
Det är en lång tråd...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
twr

Inlägg av twr »

Kristofer skrev:
twr skrev:
problemet är alltså att när vi har linjer mot Djurgården, Loudden, Ropsten och Gåshaga så blir det trångt, dels vid ändstationen Sergels torg och dels på sträckan fram till Djurgårdsbron. Det skulle man lösa genom att gå via Karlaplan, för att på det viset mata till tunnelbanans Ropstensgren. Inte optimalt enligt mig.

Drabbas man av det problemet föreslår jag istället att linjen från Loudden grenas av vid Hakberget och får gå i Valhallavägen - Odengatan till Odenplan och kanske vidare därifrån till lämplig ändstation. Är det fortfarande för trångt på Strandvägen kan även vissa turer från Ropsten/Värtahamnen gå den vägen.

Och på köpet har vi omvandlat en del av linje 4 till spårväg. Det kanske till och med är 4:an som ska gå till Loudden i det scenariot?

Genialt eller korkat?
Det är ungefär vad jag beskrev längre upp. :D
Det är en lång tråd...
Jo, men det var bara någon dag sen! :D Men strunt i det, poängen är att jag håller med dig!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Genialt eller korkat?

Har också påpekat kapacitetsbegränsningen vid Sergels Torg men blev hånad av "1" för det! :D Den som lever får se om kapaciteten räcker! Det är minst tio år kvar tills det börjar bli trångt på Sergels torg, om tio år är det sannolikt fortfarande inte byggt någon förlängning till Ropsten!
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:
Enceladus skrev:

Genialt eller korkat?
Har inte planerna på en linje mellan T-Centralen och Loudden redan slopats? Det är väl tänkt att linje 4 ska förlängas dit samtidigt som linje 1 kortas av till Radiohuset? Jag har för mig att något liknande står i Stomnätsplanen.
I stomnätsplanen går linje 4 till Loudden. Men Loudden har varit en avlägsen framtid tidigare, medan det nu börjar närma sig. I de senaste utredningarna kring Norra Djurgårdsstaden går spårväg linje 8 från T-Centralen till Loudden.
Någon kanske kommit fram till att de som flyttar in den nya stadsdelen ute vid Loudden - eller kommer att jobba där - hellre vill åka in till City än upp längs Valhallavägen! Den direktförbindelsen kanske t o m är viktigare än Gåshaga-City?

Dock ger ju en linje i Valhallavägen den fördelen att louddsborna kan byta till tunnelbana redan vid Karlaplan (norra), och slipper därför att skramla fram längs Strandvägen och Hamngatan när de skall ut i vida världen...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:I stomnätsplanen går linje 4 till Loudden. Men Loudden har varit en avlägsen framtid tidigare, medan det nu börjar närma sig. I de senaste utredningarna kring Norra Djurgårdsstaden går spårväg linje 8 från T-Centralen till Loudden.
Någon kanske kommit fram till att de som flyttar in den nya stadsdelen ute vid Loudden - eller kommer att jobba där - hellre vill åka in till City än upp längs Valhallavägen! Den direktförbindelsen kanske t o m är viktigare än Gåshaga-City?

Dock ger ju en linje i Valhallavägen den fördelen att louddsborna kan byta till tunnelbana redan vid Karlaplan (norra), och slipper därför att skramla fram längs Strandvägen och Hamngatan när de skall ut i vida världen...

/TKO
Visst är det så. En linje till T-Centralen är förstås mer attraktiv än en till Odenplan, för de flesta. Men, beroende på målpunkt, är en nära koppling till tunnelbana också värdefull. Hur man ska balansera de intressena är inte självklart.

Vad gäller Gåshaga - city vet jag inte om du skämtar, men det är förstås så att en direktförbindelse där inte är det minsta viktig. Det finns många bra skäl att koppla ihop systemen, men direkta resor från Lidingö till T-Centralen tillhör inte de främsta skälen. (Däremot är det förstås attraktivt för dem som kommer att utnyttja denna förbindelse.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:---klipp---
Vad gäller Gåshaga - city vet jag inte om du skämtar, men det är förstås så att en direktförbindelse där inte är det minsta viktig. Det finns många bra skäl att koppla ihop systemen, men direkta resor från Lidingö till T-Centralen tillhör inte de främsta skälen. (Däremot är det förstås attraktivt för dem som kommer att utnyttja denna förbindelse.)
Mest skämtar jag, samtidigt kan man ju tänka sej att om det är trångt vid T-centralen eller på vägen dit är Gåshagatågen de första man skall fundera på att vända tidigare. Ropsten kanske?

/TKO
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Stefan Widén skrev:Som sagt ....det är bra att ta små steg.
Ja, varför inte skissa på ett sådant litet steg. Endast 620 m långt! ;)

Genialt eller korkat?
Det spelar nog inte så stor roll för de flesta resenärerna från Norra Djurgården/Frihamnen/Loudden om de får koppingspunkten med tunnelbanan till norra eller södra uppgången vid Karlaplan. Det viktiga är att det BLIR en kopplingspunkt där (alltså före T-Centralen, så folk slipper släpas med dit). Om man nu tycker att resurserna inte räcker för att dra spåren ända mot Odenplan med en gång, så har man ju fördelen med tvåriktningsvagnarna att det räcker att anlägga några växlar i Valhallavägen vid Karlaplans norra uppgång och vända en linje där (exempelvis den från Loudden). Så kan man i ett senare skede ta språnget till Odenplan. Då är det bara spårsträckan rondellen Lindarängsvägen/Valhallavägen till strax norr om "rondellen" Värtavägen/Valhallavägen som tillkommer jämfört med tidigare planering. En sträcka på endast 620 m enligt Eniro (https://kartor.eniro.se/m/k3CiT). DEN STORA FÖRDELEN är att man faktiskt kan vända en linje FÖRE "flaskhalsen" vid Klarabergsgatan, och på köpet få kortare sträcka för minst en linje, och därmed inbesparade spårvagnar/vagnkm/vagntimmar!
twr skrev:Vad gäller Gåshaga - city vet jag inte om du skämtar, men det är förstås så att en direktförbindelse där inte är det minsta viktig. Det finns många bra skäl att koppla ihop systemen, men direkta resor från Lidingö till T-Centralen tillhör inte de främsta skälen.
Precis! Inte det minsta viktigt för oss, och säkerligen inte för de som bor i Gåshaga (de prioriterar säkert hellre andra saker). Däremot kanske den är viktig för "dom som kom överens 2009". Såpass viktig så det finns nedtecknat i något okänt avtal? Att döma av tidningsrubrikerna då, så var det viktigt den gången. Men blir det kopplingspunkt till tunnelbanan vid Karlaplan (N eller S whatever) för de TUNGA linjerna och resenärsflödena, så kan ju de som vill åka spårvagn Gåshaga-T-Centralen, och struntar i kopplingspunkter till tunnelbanan, få göra det. ;)
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
twr skrev:---klipp---
Mest skämtar jag, samtidigt kan man ju tänka sej att om det är trångt vid T-centralen eller på vägen dit är Gåshagatågen de första man skall fundera på att vända tidigare. Ropsten kanske?
Det här förslaget verkar inte vara särskilt genomtänkt. Ska Gåshagatågen vända i Ropsten för att få plats med tåg som utgår från Ropsten? :roll:

Vändande trafikering är ett bra sätt att minska efterfrågan, men är inte tanken att Spårväg City ska avlasta röda linjen? :?
TKO

Inlägg av TKO »

Enligt de länkflödesanalyser som TF låtit göra ser dom en minskande belastning på Ropstensgrenen oavsett om spårvägen byggs ut till Ropsten, så någon avlastning behövs visst inte. Och TF har väl aldrig haft fel?

OK - förslaget att vända Gåshagatågen vid Ropsten kanske inte var mitt bästa - eller så var det det...

För om inte Lidingötågen körs in till stan behövs ingen spårväg ut till Ropsten, tänk vad vi sparar på det!

/TKO
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Tanken med Förlängningen är att försörja Värtan-Frihamnen och Loudden som nu ska bebyggas med en massa bostäder och kontor. Som bonus får man en genomgående linje från Gåb- Tce som de från Lidingö och som ska åt de delar som spårvägen, troligen kommer att välja. I lågtrafik är det naturligt att bara den linjen trafikeras.

Sen förstår alla att man måste ha insatsvagnar i pikarna på Gåb-Ros och på Ros-Tce (eller där man anlägger vändspår kanske vid Värtaterminalen) Genom att vända vagnarna får man inte fullpackade vagnar Hela vägen utan insatsvagnarna är tomma när de utgår. Ja ni fattar upplägget. Vändspår i Värtan möjliggör även att resenärerna till Båtarna får en bra service. Se bara i Helsingfors.

Självklart kommer det att ta tid innan allt är färdigbyggt men det är väl bra att man kan trimma utsättningen. och som sagt med strategiska vändmöjligheter kan man verkligen optimera utsättningen.

Avslutar med linje 7P som går från Megaparkeringsgaraget som byggs i frihamnen där alla bilburna besökare till Djurgården parkerar, självklart ingår spårvagnsbiljetten i parkeringen. Sa jag att när det inte är pikar på Djurgården råkar det sammanfalla när vanlig människor jobbar i Frihamnen och kan då nyttja parkeringsgaraget.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO

Inlägg av TKO »

Från det ena till det andra...

Hur går det egentligen med exploateringen där ute vid Värtan? Det går kanske lika sakta som arbetet med att förlänga spårvägen?

(Det var ett bra tag sen jag var ute och tittade på vad som händer...)

/TKO
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:Från det ena till det andra...

Hur går det egentligen med exploateringen där ute vid Värtan? Det går kanske lika sakta som arbetet med att förlänga spårvägen?

(Det var ett bra tag sen jag var ute och tittade på vad som händer...)

/TKO
Det går inte så fort som man hade väntat sig. SEB:s huvudkontor, som även skulle innehålla uthyrningsbar yta, skulle ta tusentals nya arbetsplatser till kvarteret Antwerpen år 2013. Men det bygget blev aldrig av och tomten är fortfarande obebyggd.

Visst händer det saker, men det går relativt långsamt. Nu flyttar snart oljehamnen från Loudden, och saneringen kan börja. 2035 sägs det att hela Norra Djurgårdsstaden ska vara utbyggd. Frihamnen ligger sist i planeringen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Tack för info!
Då kanske det inte gör så mycket att cityspårvägens avgrening blivit försenad.
Och det ger förhoppningsvis tid att tänka igenom vad som skall byggas och när.

/TKO
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

I tråden frågas det om hur det argumenterades historiskt om dragningen via Oxenstiernsgatan. Hittade några dokument i en äldre "reservdator". I PLAN-rapport 2007:4 från SL har jag hittat att man utredde tre alternativa dragningar på Östermalm, den föreslagna i Oxenstiernsgatan, och två dragningar via Karlaplan, den ena Karlavägen-Narvavägen och den andra Karlavägen-Styrmansgatan. Om alternativen via Karlaplan skrev man: "Det finns en fördel i den anslutning till tunnelbanestation Karlaplan som dessa alternativ medger." Man konstaterade dock att man behövde en spårvagnstyp som kunde ta tvärare kurvor än A32 som man refererade till. Man var också orolig över vad Östermalmsborna skulle tycka om bullret.

I järnvägsplanen från 2013 skriver man: "Alternativet via Oxenstiernsgatan medför också en genare och snabbare korridor till Norra Djurgårdsstaden, vilket är att föredra. I idéstudien konstaterades också att Karlaplan redan idag har en god kollektivtrafikförsörjning. Av dessa skäl valde TF att gå vidare med korridoren längs med Strandvägen och Oxenstiernsgatan."

Om detta kan väl kommenteras att det var ett lustigt argument att Karlaplan redan har en god kollektivtrafikförsörjning. Det var väl ändå inte för Karlaplansborna man skulle bygga Spårväg City (tvärtom får man väl nästan säga, när det gäller bullerfrågan).

Fler argument man kan fundera över förekommer: "Viktiga bytespunkter i närheten av denna del av Spårväg City och kommande sträcka till Ropsten är Gärdets tunnelbanestation där den röda linjen mot Ropsten samt Norsborg passerar." Karlaplan omnämns inte alls som bytespunkt. Speciellt egendomligt eftersom man i den tidigare utredningen från 2007 nämner just Karlaplan som en tunnelbanestation fördelaktig att ansluta till. Att inte ens kommentera den tidigare skrivningen från 2007 känns inte riktigt fullständigt och/eller objektivt.

Man ska komma ihåg att de här linjedragningarna utreddes under förutsättningen med en fortsättning mot Kungsholmen. Att vända alla linjer på Klarabergsgatan fanns inte på kartan då. Kanske hade man gjort andra överväganden om man hade vetat hur det skulle bli?

Tycker nog att om man BÅDE vill ha anslutning till tunnelbanan i Karlaplan (vem vill inte det, om man bor i Frihamnen/Loudden etc?) OCH ha snabbast möjliga spårvagnsresa för de som vill åka från Gåshaga till Centralen, så är det fortfarande att grena av vid Hakberget och vända några några linjer vid Karlaplans norra tunnelbaneuppgång som är det bästa alternativet. Norra uppgången ger snabbare resa än södra uppgången, eftersom man inte behöver stanna till vid Radiohuset. Som sagt kan man spara både investerings- och driftkostnader om man vänder några linjer vid Karlaplans norra tunnelbaneuppgång. Illustrerar det med en kartskiss, där jag lagt till den erforderliga korta sträckan (lila) på en bild från järnvägsplanen 2013:

Bild

Tycker nog att det framgår att från t ex Frihamnen reser man i en nästan rak linje mot Karlaplan för att byta till tunnelbanan där. Väldigt mycket attraktivare för de som ska bo där än dagliga sightseeing-resor med spårvagn till T-Centralen (menar jag). :)
TKO

Inlägg av TKO »

Intressant!
(Jag återkommer säkert med en längre kommentar...)

MEN:
Turtätheten?

Om vi ska ha två ändhållplatsplatser i väster för linjerna från Ropsten och Loudden - det blir 4 olika linjer om jag tänker rätt (eller fler om vi även räknar Gåshaga som en egen linje), finns inte risken att det väl låg turtäthet på varje linje?

funderar
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

Borde inte bästa vägen för Lidingöbanan till City vara den historiska, via Lidingövägen, till Stureplan?

Spårväg från Frihamnen borde förstås först och främst gå till Karlaplan, därefter kan sträckningen diskuteras.

När man hittat hur trafikspåren ska dras kan man fundera på vilka kompletterande sträckor (om några) som behövs för att förbinda linje 7 med vagnhallarna vid AGA.
TKO

Inlägg av TKO »

Om Lidingöbanan skall dras in till City är det kanske bäst att göra det den genaste vägen. Fast Lidingöbanan behöver nog inte dras in till City...

'Värtabanan' lär vara till för att trafikförsörja Frihamnsområdet m.m. Att den sedan kan kopplas ihop med Lidingöbanan är nån sorts bonus. Som dessutom ger tillgång till Aga-hallen.

Så har i varje fall jag fattat saken!

/TKO
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Sio skrev:Borde inte bästa vägen för Lidingöbanan till City vara den historiska, via Lidingövägen, till Stureplan?

Spårväg från Frihamnen borde förstås först och främst gå till Karlaplan, därefter kan sträckningen diskuteras.

När man hittat hur trafikspåren ska dras kan man fundera på vilka kompletterande sträckor (om några) som behövs för att förbinda linje 7 med vagnhallarna vid AGA.
Ja, tänk om man kunde titta på var sak för sig? Då skulle man kanske ha tre helt separata spårvägar? 1) Existerande Djurgårdslinjen/Spårväg City, 2) "Frihamnsbanan" till Karlaplan och Ropsten och 3) Lidingöbanan till Stureplan. För de i Norra Djurgårdsstaden som bor närmast Ropsten, bör ju andra ändpunkten vara Ropsten, så får man i förekommande fall byta spårvagn där (ungefär som man gjorde med gamla spårvagnslinje 10). Då har vi klarat förbindelsen mellan de banorna där, och om inte Djurgårdslinjens/nuvarande Spårväg Citys behov kan klaras genom Alkärrshallen eller näraliggande plats, så kan man ju dra ett kortare förbindelsespår i sidled, i ...Valhallavägen kanske, så har man kommit ännu en liten bit mot Odenplan av bara farten, för framtida trafikbruk.
TKO skrev:Om Lidingöbanan skall dras in till City är det kanske bäst att göra det den genaste vägen. Fast Lidingöbanan behöver nog inte dras in till City...

'Värtabanan' lär vara till för att trafikförsörja Frihamnsområdet m.m. Att den sedan kan kopplas ihop med Lidingöbanan är nån sorts bonus.
Kanske det inte finns någon bonus? Kanske är det både Frihamnsbanans och Lidingöbanans fördärv att man gjort den här hopkopplingen med Djurgårdslinjen? Den gamla järnvägsplanen känns varken gedigen eller genomtänkt när man framhåller Gärdet som bytespunkt till tunnelbanan och avfärdar en dragning via Karlaplan med att de boende där redan har nära till tunnelbanan.

Man kan inte bygga mångmiljardinvesteringar på egendomliga och t o m direkt felaktiga slutsatser i Järnvägsplanen, eller gamla löften från millenniets början om direktspårvagn mellan Gåshaga och T-Centralen. Gåshagaborna får ta båten från Gåshaga brygga till Strömkajen/Strandvägen om de vill åka direkt utan byte. Där finns ett stort utbud. Det räcker väl? :D

Det kanske faktiskt är så, att det ekonomiskt och trafikmässigt bästa att se till att de nuvarande/kommande invånarna i Norra Djurgårdsstaden/Frihamnen/Loudden kan få åka så fort som möjligt till närmaste uppgång på tunnelbanan? Vilket jag menar är Karlaplans norra uppgång, medan Lidingöborna fortsatt får göra likadant, alltså åka till norra tunnelbaneuppgången i Ropsten. Och så kanske någon får bita i det sura äpplet att det blir ingen spårväg i Oxenstiernsgatan. Det blir Valhallavägen bort till t-station Karlaplan istället! Vilket ger bättre nytta för mindre pengar. Man kan inte kalasa hur mycket som helst av skattebetalarnas pengar. :)
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:Om Lidingöbanan skall dras in till City är det kanske bäst att göra det den genaste vägen. Fast Lidingöbanan behöver nog inte dras in till City...

'Värtabanan' lär vara till för att trafikförsörja Frihamnsområdet m.m. Att den sedan kan kopplas ihop med Lidingöbanan är nån sorts bonus. Som dessutom ger tillgång till Aga-hallen.

Så har i varje fall jag fattat saken!

/TKO
Självklart är det så.

Direkta resor mellan Lidingö och arbetsplatserna i Norra Djurgårdsstaden ger ganska stor nytta och kan sägas vara en del av poängen. Direkta resor mellan lidingö och T-Centralen har aldrig varit något viktigt skäl till utbyggnaden-
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar