Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 24 maj 2012 15:54
Lägesrapport från SL
:

Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Just det, spåret är ju nu klart fram till den provisoriska stoppbocken vid Solna C, och högspänningen påslagen fram till likriktarstationerna. om jag förstår saken rätt spänningssätts kontakttledningen fram till Solna C i nästa vecka.Leif Steen skrev:Torsdagen den 14:e juni blir det till att åka på riktigt på Tvärbanans förlängning. Från cirka 9:30 till 11:00 kommer SL med alla projektdeltagare att resa från Ulvsunda depån till Solna C på demonstrationskörning och tillbaka. Många är inbjudna så det blir nog två enheter i tågsättet.
Tyvärr för alla diggare så är det endast för särskilt inbjudna, men...........fotografera utmed linjen är ju gratis. Mvh Leif
För att den sträckan ligger närmast mässområdet. Det finns fn. bara ett spår (i Alvikstunneln) som förbinder den nya bansträckningen med trafikspåren i Alvik, och procedurerna för att passera från trafikspår till byggspår är för komplicerade.M_M skrev:Trevligt!
Varför "bara" Sundbyberg-Solna C? För att visa den sträcka som faktiskt kan tänkas fylla en hyggligt stor resandefunktion om man räknar med att inte kunna trafikera Alvik?
Bonusfråga: Skulle det tidtabell+spårtekniskt gå att köra demonstrationstrafik ända till ena spåret i Alvik och låta ordinarie Tvärbanetrafik använda andra spåret vid Alvik, på en helg?
Det finns ju faktiskt en liten risk att Tvärbanan till en början med blir en tvådelad historia, en som kommer att gå mellan Alvik plf 5 och Solna Centrum utan ATC med nya vagnar och en som kommer att gå mellan Alvik plf 6 och Sickla Udde med gamla ATC och gamla vagnar. Som det är nu så är installationen av signalsystemet kraftigt försenat.M_M skrev:Trevligt!
Varför "bara" Sundbyberg-Solna C? För att visa den sträcka som faktiskt kan tänkas fylla en hyggligt stor resandefunktion om man räknar med att inte kunna trafikera Alvik?
Bonusfråga: Skulle det tidtabell+spårtekniskt gå att köra demonstrationstrafik ända till ena spåret i Alvik och låta ordinarie Tvärbanetrafik använda andra spåret vid Alvik, på en helg?
Bättre det än ingen trafik alls.Odd skrev:Det finns ju faktiskt en liten risk att Tvärbanan till en början med blir en tvådelad historia, en som kommer att gå mellan Alvik plf 5 och Solna Centrum utan ATC med nya vagnar och en som kommer att gå mellan Alvik plf 6 och Sickla Udde med gamla ATC och gamla vagnar. Som det är nu så är installationen av signalsystemet kraftigt försenat.M_M skrev:Trevligt!
Varför "bara" Sundbyberg-Solna C? För att visa den sträcka som faktiskt kan tänkas fylla en hyggligt stor resandefunktion om man räknar med att inte kunna trafikera Alvik?
Bonusfråga: Skulle det tidtabell+spårtekniskt gå att köra demonstrationstrafik ända till ena spåret i Alvik och låta ordinarie Tvärbanetrafik använda andra spåret vid Alvik, på en helg?
Ja, man kan faktiskt tänka sig ett flertal olika scenarier, beroende på vad det egentligen är som krånglar för General Electric. Klart är i alla fall att de har betydande svårigheter att skruva in sin ombordutrustning i befintlig A32-vagn. Det arbetet står i stort sett stilla just nu. Skulle det bli som Odd skisserar så lär i alla fall avstängningen av nuvarande Tvärbana bli ytterligare uppskjuten. SL släpper knappast loss GE där innan man har visat att Solnagrenen fungerar.Odd skrev: Det finns ju faktiskt en liten risk att Tvärbanan till en början med blir en tvådelad historia, en som kommer att gå mellan Alvik plf 5 och Solna Centrum utan ATC med nya vagnar och en som kommer att gå mellan Alvik plf 6 och Sickla Udde med gamla ATC och gamla vagnar. Som det är nu så är installationen av signalsystemet kraftigt försenat.
Är det vagnar från Solna som ska vända här? Måste väl vara det för annars får ju folk gå därifrån ner till Alvik och t-banan.MWE skrev:Arbetena med att bygga ett vändspår vid hpl Alviks strand pågår. Som jag har förstått spårplanen ska trafikspåret mot Alvik (norrspåret) flyttas flyttas i riktning mot kontorshusen, och vändspåret byggas mellan trafikspåren.
Det är ju en kvalificerad gissning. För att vända norrgående tåg vid Alviks strand krävs ju inget vändspår - det kan man göra redan idag, och sedan köra motspår till övergångsväxeln vid Stora Essingen (andra alternativ finns förstås också). Spårplanen - åtminstone som den såg ut då - finns publicerad i Modern Stadstrafik nr. 3 2011 och visar att vändspåret får växelanslutning norrifrån från båda trafikspåren.Olle skrev:Är det vagnar från Solna som ska vända här? Måste väl vara det för annars får ju folk gå därifrån ner till Alvik och t-banan.MWE skrev:Arbetena med att bygga ett vändspår vid hpl Alviks strand pågår. Som jag har förstått spårplanen ska trafikspåret mot Alvik (norrspåret) flyttas flyttas i riktning mot kontorshusen, och vändspåret byggas mellan trafikspåren.
:Dlle.
Jag vill också minnas att norrspårets plattform skall flyttas så att den ligger mittemot söderspårets.MWE skrev:Arbetena med att bygga ett vändspår vid hpl Alviks strand pågår. Som jag har förstått spårplanen ska trafikspåret mot Alvik (norrspåret) flyttas flyttas i riktning mot kontorshusen, och vändspåret byggas mellan trafikspåren.
En referens jag hittade var en bit från Solna hembygdsföreningHans W skrev:Visserligen är väl den nya banan planerad för hög medelhastighet, men jag finner det ändå ologiskt glest med hållplatser på vissa ställen. En plats det verkligen verkar saknas hållplats är vid f.d. Ankdammsrondellen. Det är långt mellan "Solna Business Park" och Solna Centrum. Dessutom är det tätt med både bostäder och arbetsplatser runt Ankdammsrondellen(korsningen). Har det inte diskuterats hållplats där?
Vid samrådsmötena inför utbyggnaden så föll hpl "Rondellen" på att det var tunnel + tråg öster om rondellen som planerades då. Sällskapets inlaga var ju istället den - ack så fina - förslagna boulevardlösningen i mitten av Frösundaleden. Förhoppningsvis så kan det senare kompletteras med en hpl invid korsningen med Gränsgatan; men det är bara en önskedröm från en f d Solnabo med anhöriga kvar i närmiljön.Hans W skrev:Visserligen är väl den nya banan planerad för hög medelhastighet, men jag finner det ändå ologiskt glest med hållplatser på vissa ställen. En plats det verkligen verkar saknas hållplats är vid f.d. Ankdammsrondellen. Det är långt mellan "Solna Business Park" och Solna Centrum. Dessutom är det tätt med både bostäder och arbetsplatser runt Ankdammsrondellen(korsningen). Har det inte diskuterats hållplats där?
I så fall betackar vi oss för en hållplats, vi som har båtar vid Lillsjökanalen.MWE skrev:
...... bara båtklubbarna har körts iväg och ersatts med bostadshus.
![]()
![]()