Sida 35 av 48

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 24 maj 2012 15:54
av carltram
Lägesrapport från SL :) :

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: fredag 25 maj 2012 0:37
av M_M
Är det bara jag som tycker att han som pratar i filmen påminner lite om Henrik Dorsin (Grotesco, Ove i Solsidan och Kontoret med mera)? :wink:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: fredag 25 maj 2012 0:49
av Odd
Dom gånger jag har åkt på frösundaleden efter att man satt igång med ombyggnaderna så har det känts som att det flyter på smidigare i trafiken, utom i f d Ankdammsrondellen. Men det är så få gånger jag åker, men vad tycker ni andra?

Re: Nya tvärbanan tar fart ordentligt

Postat: lördag 26 maj 2012 21:02
av Leif Steen
Torsdagen den 14:e juni blir det till att åka på riktigt på Tvärbanans förlängning. Från cirka 9:30 till 11:00 kommer SL med alla projektdeltagare att resa från Ulvsunda depån till Solna C på demonstrationskörning och tillbaka. Många är inbjudna så det blir nog två enheter i tågsättet.

Tyvärr för alla diggare så är det endast för särskilt inbjudna, men...........fotografera utmed linjen är ju gratis. Mvh Leif

Re: Nya tvärbanan tar fart ordentligt

Postat: lördag 26 maj 2012 21:55
av MWE
Leif Steen skrev:Torsdagen den 14:e juni blir det till att åka på riktigt på Tvärbanans förlängning. Från cirka 9:30 till 11:00 kommer SL med alla projektdeltagare att resa från Ulvsunda depån till Solna C på demonstrationskörning och tillbaka. Många är inbjudna så det blir nog två enheter i tågsättet.

Tyvärr för alla diggare så är det endast för särskilt inbjudna, men...........fotografera utmed linjen är ju gratis. Mvh Leif
Just det, spåret är ju nu klart fram till den provisoriska stoppbocken vid Solna C, och högspänningen påslagen fram till likriktarstationerna. om jag förstår saken rätt spänningssätts kontakttledningen fram till Solna C i nästa vecka.

Men det smaskiga kommer i augusti. Det ska ju anordnas en bomässa i det nya bostadsområdet Annedal http://www.annedal2012.se/startsida liknande den bomässa som hölls i Hammarby Sjöstad 2002 (ack, var har dessa 10 år tagit vägen). Och nu liksom då vill SL visa sig på styva linan och visa upp den (nästan) färdiga Tvärbaneförlängningen. Enligt vad en kollega berättat för mig ser programmet ut såhär:

16/8: Första tur med kommunalgubbar (Christer Wennerholm, Sten Nordin m.fl.) samt övriga VIP-ar. Färden går från Alvik till Bällsta Bro eller Sundbyberg C, där kommunalgubbarna stiger av för att sola sig i banans glans
18-19/8 samt 25-26/8: Demonstrationstrafik för allmänheten Bällsta Bro - Solna C (där antagligen via en tillfälligt anlagd hållplats, ungefär som den provisoriska t-banestationen Traneberg på 90-talet)

Kommer detta att funka? Den som lever får se!

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: lördag 26 maj 2012 22:45
av M_M
Trevligt!

Varför "bara" Sundbyberg-Solna C? För att visa den sträcka som faktiskt kan tänkas fylla en hyggligt stor resandefunktion om man räknar med att inte kunna trafikera Alvik?

Bonusfråga: Skulle det tidtabell+spårtekniskt gå att köra demonstrationstrafik ända till ena spåret i Alvik och låta ordinarie Tvärbanetrafik använda andra spåret vid Alvik, på en helg?

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: lördag 26 maj 2012 23:00
av MWE
M_M skrev:Trevligt!

Varför "bara" Sundbyberg-Solna C? För att visa den sträcka som faktiskt kan tänkas fylla en hyggligt stor resandefunktion om man räknar med att inte kunna trafikera Alvik?

Bonusfråga: Skulle det tidtabell+spårtekniskt gå att köra demonstrationstrafik ända till ena spåret i Alvik och låta ordinarie Tvärbanetrafik använda andra spåret vid Alvik, på en helg?
För att den sträckan ligger närmast mässområdet. Det finns fn. bara ett spår (i Alvikstunneln) som förbinder den nya bansträckningen med trafikspåren i Alvik, och procedurerna för att passera från trafikspår till byggspår är för komplicerade.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 06 juni 2012 19:09
av twr

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 06 juni 2012 20:04
av Odd
M_M skrev:Trevligt!

Varför "bara" Sundbyberg-Solna C? För att visa den sträcka som faktiskt kan tänkas fylla en hyggligt stor resandefunktion om man räknar med att inte kunna trafikera Alvik?

Bonusfråga: Skulle det tidtabell+spårtekniskt gå att köra demonstrationstrafik ända till ena spåret i Alvik och låta ordinarie Tvärbanetrafik använda andra spåret vid Alvik, på en helg?
Det finns ju faktiskt en liten risk att Tvärbanan till en början med blir en tvådelad historia, en som kommer att gå mellan Alvik plf 5 och Solna Centrum utan ATC med nya vagnar och en som kommer att gå mellan Alvik plf 6 och Sickla Udde med gamla ATC och gamla vagnar. Som det är nu så är installationen av signalsystemet kraftigt försenat.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 06 juni 2012 20:05
av bruse
Odd skrev:
M_M skrev:Trevligt!

Varför "bara" Sundbyberg-Solna C? För att visa den sträcka som faktiskt kan tänkas fylla en hyggligt stor resandefunktion om man räknar med att inte kunna trafikera Alvik?

Bonusfråga: Skulle det tidtabell+spårtekniskt gå att köra demonstrationstrafik ända till ena spåret i Alvik och låta ordinarie Tvärbanetrafik använda andra spåret vid Alvik, på en helg?
Det finns ju faktiskt en liten risk att Tvärbanan till en början med blir en tvådelad historia, en som kommer att gå mellan Alvik plf 5 och Solna Centrum utan ATC med nya vagnar och en som kommer att gå mellan Alvik plf 6 och Sickla Udde med gamla ATC och gamla vagnar. Som det är nu så är installationen av signalsystemet kraftigt försenat.
Bättre det än ingen trafik alls.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 06 juni 2012 21:41
av MWE
Odd skrev: Det finns ju faktiskt en liten risk att Tvärbanan till en början med blir en tvådelad historia, en som kommer att gå mellan Alvik plf 5 och Solna Centrum utan ATC med nya vagnar och en som kommer att gå mellan Alvik plf 6 och Sickla Udde med gamla ATC och gamla vagnar. Som det är nu så är installationen av signalsystemet kraftigt försenat.
Ja, man kan faktiskt tänka sig ett flertal olika scenarier, beroende på vad det egentligen är som krånglar för General Electric. Klart är i alla fall att de har betydande svårigheter att skruva in sin ombordutrustning i befintlig A32-vagn. Det arbetet står i stort sett stilla just nu. Skulle det bli som Odd skisserar så lär i alla fall avstängningen av nuvarande Tvärbana bli ytterligare uppskjuten. SL släpper knappast loss GE där innan man har visat att Solnagrenen fungerar.

Ytterligare i aspekt i Odds scenario är tillgången A35-vagnar, i så fall, och vilken kritisk massa som behövs för att hålla igång en trafikering värd namnet mot Solna C. CAF är nämligen också försenade, delvis beroende på att de efter omfattande kritik från oss tvingats designa om förarhytten. Officiellt håller SL dock fast vid att fem vagnar ska finnas tillgängliga i februari 2013.

Vändspåret vid Alviks strand

Postat: onsdag 06 juni 2012 22:53
av MWE
Arbetena med att bygga ett vändspår vid hpl Alviks strand pågår. Som jag har förstått spårplanen ska trafikspåret mot Alvik (norrspåret) flyttas flyttas i riktning mot kontorshusen, och vändspåret byggas mellan trafikspåren.

Bild

Det betyder att en del berg vid tunnelmynningen måste sprängas bort.

Bild

Synriktning mot Oxhålsbron.

Bild

Rena storskogsbruket :)

Re: Vändspåret vid Alviks strand

Postat: onsdag 06 juni 2012 23:37
av Olle
MWE skrev:Arbetena med att bygga ett vändspår vid hpl Alviks strand pågår. Som jag har förstått spårplanen ska trafikspåret mot Alvik (norrspåret) flyttas flyttas i riktning mot kontorshusen, och vändspåret byggas mellan trafikspåren.
:)
Är det vagnar från Solna som ska vända här? Måste väl vara det för annars får ju folk gå därifrån ner till Alvik och t-banan.

:Dlle.

Re: Vändspåret vid Alviks strand

Postat: torsdag 07 juni 2012 10:10
av MWE
Olle skrev:
MWE skrev:Arbetena med att bygga ett vändspår vid hpl Alviks strand pågår. Som jag har förstått spårplanen ska trafikspåret mot Alvik (norrspåret) flyttas flyttas i riktning mot kontorshusen, och vändspåret byggas mellan trafikspåren.
:)
Är det vagnar från Solna som ska vända här? Måste väl vara det för annars får ju folk gå därifrån ner till Alvik och t-banan.

:Dlle.
Det är ju en kvalificerad gissning. För att vända norrgående tåg vid Alviks strand krävs ju inget vändspår - det kan man göra redan idag, och sedan köra motspår till övergångsväxeln vid Stora Essingen (andra alternativ finns förstås också). Spårplanen - åtminstone som den såg ut då - finns publicerad i Modern Stadstrafik nr. 3 2011 och visar att vändspåret får växelanslutning norrifrån från båda trafikspåren.

Re: Vändspåret vid Alviks strand

Postat: torsdag 07 juni 2012 12:41
av Roy M
MWE skrev:Arbetena med att bygga ett vändspår vid hpl Alviks strand pågår. Som jag har förstått spårplanen ska trafikspåret mot Alvik (norrspåret) flyttas flyttas i riktning mot kontorshusen, och vändspåret byggas mellan trafikspåren.
Jag vill också minnas att norrspårets plattform skall flyttas så att den ligger mittemot söderspårets.

Re: Nya tvärbanan - hållplatstankar

Postat: torsdag 07 juni 2012 14:26
av Hans W
Visserligen är väl den nya banan planerad för hög medelhastighet, men jag finner det ändå ologiskt glest med hållplatser på vissa ställen. En plats det verkligen verkar saknas hållplats är vid f.d. Ankdammsrondellen. Det är långt mellan "Solna Business Park" och Solna Centrum. Dessutom är det tätt med både bostäder och arbetsplatser runt Ankdammsrondellen(korsningen). Har det inte diskuterats hållplats där?

Re: Nya tvärbanan - hållplatstankar

Postat: torsdag 07 juni 2012 16:57
av MWE
Hans W skrev:Visserligen är väl den nya banan planerad för hög medelhastighet, men jag finner det ändå ologiskt glest med hållplatser på vissa ställen. En plats det verkligen verkar saknas hållplats är vid f.d. Ankdammsrondellen. Det är långt mellan "Solna Business Park" och Solna Centrum. Dessutom är det tätt med både bostäder och arbetsplatser runt Ankdammsrondellen(korsningen). Har det inte diskuterats hållplats där?
En referens jag hittade var en bit från Solna hembygdsförening
http://old.hembygd.se/index.asp?DocID=22272

Ämnet kanske finns upptaget i någon av de många artiklarna om Tvärbaneutbyggnaden i "Modern Stadstrafik" också, men just nu orkar jag inte leta bland dem.

Re: Nya tvärbanan - hållplatstankar

Postat: torsdag 07 juni 2012 17:51
av Cyclocop
Hans W skrev:Visserligen är väl den nya banan planerad för hög medelhastighet, men jag finner det ändå ologiskt glest med hållplatser på vissa ställen. En plats det verkligen verkar saknas hållplats är vid f.d. Ankdammsrondellen. Det är långt mellan "Solna Business Park" och Solna Centrum. Dessutom är det tätt med både bostäder och arbetsplatser runt Ankdammsrondellen(korsningen). Har det inte diskuterats hållplats där?
Vid samrådsmötena inför utbyggnaden så föll hpl "Rondellen" på att det var tunnel + tråg öster om rondellen som planerades då. Sällskapets inlaga var ju istället den - ack så fina - förslagna boulevardlösningen i mitten av Frösundaleden. Förhoppningsvis så kan det senare kompletteras med en hpl invid korsningen med Gränsgatan; men det är bara en önskedröm från en f d Solnabo med anhöriga kvar i närmiljön.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 07 juni 2012 18:50
av MWE
Ja det är väl i de här trakterna
Bild
Mot Gränsgatan från Solna C-hållet

Bild
Gränsgatan från Solna Business Park-hållet

Det ska väl inte vara helt omöjligt att klämma in en hållplats här. Många hållplatser blir det. Snart ska väl Margretelund ha sin också, bara båtklubbarna har körts iväg och ersatts med bostadshus.
Bild

Och kom ihåg, vagn A35 är specificerad för en toppfart på 90 km/tim :D :D :D

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 07 juni 2012 19:53
av Olle
MWE skrev:
...... bara båtklubbarna har körts iväg och ersatts med bostadshus.

:D :D :D
I så fall betackar vi oss för en hållplats, vi som har båtar vid Lillsjökanalen.

:wink: lle (med båt i UBS)