Sida 34 av 53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 21 februari 2013 18:30
av M_M
Verspieder skrev:MartinW skrev:Inte på buss. Och det var väl buss du pratade om?
Jag förstår inte riktigt. Vill ni att SL inför Londontaxan rakt av, och då införa enhetstaxa på alla busslinjer inkl de är upp till 10 mil långa, men införa ett zonsystem med utcheckning på tunnelbana, järnvägar och lokalbanor som är kortare än busslinjerna?
Ja, ungefär. En skillnad mellan London och Stockholm är att London verkar inte ha lika långa busslinjer.
Verspieder skrev:Det måste ju bli samma taxa med tågen Stockholm-Nynäshamn som med busslinje 676 Stockholm-Norrtälje, då dessa är jämbördiga i längd. Det ska ju heller inte behöva bli dyrare att åka med Roslagsbanan från Stockholm till Vallentuna eller Åkersberga jämfört med att åka buss exakt samma sträcka.
Måste det vara samma taxa? Med den logiken borde det också kosta lika mycket att åka taxi - det är ju också lika långt.
Om man vänder på steken så kostar taxi mer än tåg och buss, och då är det kanske inte ologiskt att tåg också kostar mer än buss (åtminstone med komfortnivån lokalbussar v.s. lokaltåg brukar ha).
Det är väl annars en rätt bra kompromiss, Nynäshamn har tjatat till sig upprustningar & co på sin pendeltåglinje och de resenärerna bör därmed få betala mer än resenärerna i Norrtälje som drabbatrs av nedlagd Roslagsbana för många år sen.
OBS, jag försöker inte totalsåga buss som lokaltrafikfordon. Däremot visade det sig tydligen i praktiken t.ex. att när blåa banan var avstängd Rådhuset-Kungsträdgården så bytte folk till gröna linjen vid Fridhemsplan för att åka till centralen istället för att ta ersättningsbussen (som egentligen var snabbare).
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 21 februari 2013 18:33
av lirdo
Tror detta system med standardresa kommer ersättas med ett in/utcheckningssystem (eller enhetstaxa vid rödgrön majoritet) på sikt. Ingen gillar ju detta system, varken allians eller opposition. Wennerholm sa ju i en intervju nyligen att det är lättare att boka en semesterresa till ett fjärran land än att köpa en biljett med reskassan. Och tillade att ingen av dagens styrande trafikpolitker var med när beslut om utformningen av reskassan togs.
Minns att det var i slutet av 2007 som allt var klappat och klart för utbildning av hela personalstyrkan och införande av SL access inklusive reskassan. Det som hänt under snart sex år efter det att man skjutit på lanseringen av reskassan gång på gång, eftersom man förutspått problemen.
Hela situationen påminner mig lite om Feldts klassiska "Löntagarfonder är ett jävla skit, nu har vi baxat dem ändå hit." Fast byt ut löntagarfonder mot reskassa.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 21 februari 2013 21:18
av MartinW
M_M skrev:Verspieder skrev:MartinW skrev:Inte på buss. Och det var väl buss du pratade om?
Jag förstår inte riktigt. Vill ni att SL inför Londontaxan rakt av, och då införa enhetstaxa på alla busslinjer inkl de är upp till 10 mil långa, men införa ett zonsystem med utcheckning på tunnelbana, järnvägar och lokalbanor som är kortare än busslinjerna?
Ja, ungefär. En skillnad mellan London och Stockholm är att London verkar inte ha lika långa busslinjer.
Både och ska man väl säga. London har långa busslinjer, men de tar lååång tid. Man använder istället bussar för kortare resor eller matning till tunnelbana eller tåg.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 22 februari 2013 3:13
av Odd
MartinW skrev:LÅ1 skrev:Odd skrev:Den uppenbara lösningen är att på valideringsmaskinen/spärren ange hur många zoner man skall åka. Problemet löst!
Hur skall man veta hur många zoner man skall resa i?

Precis. Med dagens teknik ska det inte behövas. Det ska räcka att säga till en maskin att "nu går jag av". Maskinen ska veta var den är.
Den möjligheten försvinner inte för att man redan vid början av resan kan tala om var man skall någonstans.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 22 februari 2013 6:26
av MartinW
Odd skrev:MartinW skrev:LÅ1 skrev:
Hur skall man veta hur många zoner man skall resa i?

Precis. Med dagens teknik ska det inte behövas. Det ska räcka att säga till en maskin att "nu går jag av". Maskinen ska veta var den är.
Den möjligheten försvinner inte för att man redan vid början av resan kan tala om var man skall någonstans.
Men varför krångla till det?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 22 februari 2013 14:03
av Odd
MartinW skrev:Odd skrev:
Den möjligheten försvinner inte för att man redan vid början av resan kan tala om var man skall någonstans.
Men varför krångla till det?
Checkin/checkut behöver betydligt mer omfattande infrastruktur. Det går väl an om man bestämmer att det skall finnas överallt men om det inte är så så fungerar det ju inte.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 22 februari 2013 14:14
av MartinW
Odd skrev:MartinW skrev:Odd skrev:
Den möjligheten försvinner inte för att man redan vid början av resan kan tala om var man skall någonstans.
Men varför krångla till det?
Checkin/checkut behöver betydligt mer omfattande infrastruktur. Det går väl an om man bestämmer att det skall finnas överallt men om det inte är så så fungerar det ju inte.
Ditt alternativ finns ju inte heller idag så varför inte implementera den uppenbart bästa lösningen?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 22 februari 2013 16:41
av LÅ1
Har man inte många problem med utcheckning i Västsverige?
Om man byter buss utan långt uppehåll, måste man då checka ut på första bussen, eller räcker det med att checka in, och ut, på den nya?
Eller om man kommer med tåg till Göteborg C för att fortsätta med spårvagn? Om många skall checka ut vid avstigning så borde det blir lite stökigt i tågtamburerna.
Värst är det förstås om en, eller flera, automater slutat fungera. Har hänt, har jag hört!
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 22 februari 2013 17:41
av MartinW
LÅ1 skrev:Har man inte många problem med utcheckning i Västsverige?
Om man byter buss utan långt uppehåll, måste man då checka ut på första bussen, eller räcker det med att checka in, och ut, på den nya?
Eller om man kommer med tåg till Göteborg C för att fortsätta med spårvagn? Om många skall checka ut vid avstigning så borde det blir lite stökigt i tågtamburerna.
Värst är det förstås om en, eller flera, automater slutat fungera. Har hänt, har jag hört!
Jo, det har varit problem med utcheckning, men det kan bero på en undermålig teknisk lösning eller att man lagt kraft på fel saker (standardresor och annat dravvel).
Utcheckning på tåg med strulande maskiner löser man ju givetvis med utgångspärrar istället så behöver man inte vara orolig för att tåget hinner åka innan man checkat ut och gått av.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 22 februari 2013 19:54
av MartinW
Inge skrev:Problemet med en utcheckning som förutsätter att resenären felat om den inte sker korrekt är att fordonen blir fast om den felar, vilket förstås i flertalet fall i verkligheten kommer att bero på säljaren. Varför skille man tillåta SL att bara dra iväg och ta extra betalt när deras maskin inte funkar? -Nä, folk kommer att se till att bussen blir kvar tills de blivit utcheckade eller trovärdigt blivit lovade pengarna tillbaka. En hänvisning till kundtjänst kommer inte att funka eftersom den inte är trovärdig.
Ja, och därmed tvingas trafikhuvudmannen att ha ett system som väldigt sällan felar, vilket borde varit målet från första början.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 22 februari 2013 21:29
av M_M
Problemen i Västtrafikområdet har väl i huvudsak berott på:
A) GPS-funktionen till biljettsystemet "stannar" och uppdaterar inte position
B) Det finns ingen fallback av något slag utan systemet tror glatt att massor av människor stiger både av och på under en längre tidsperiod trots att systemet tror att fordonet står still.
C) Det finns inget sätt för resenären att upptäcka att GPS-funktionen strular.
Hos Västtrafik så dras för den dyraste resa man kan göra med aktuellt fordon då man stiger på, och när man stiger av återförs skillnaden mellan faktisk kostnad och vad som dragits från kortet. Det gör att ifall man ändå gör den dyraste resan man kan göra så behöver man inte checka ut.
I Stockholmsfallet så skulle man alltså bara behöva checka ut för de antagligen rätt få resor som görs inom färre zoner än vad en enskild busstur körs genom.
Man kan titta på linjekartorna och se vilka linjer som passerar zongränser och göra en uppskattning om vilka av de linjerna som faktiskt används för resande inom samma zon.
Man kan också fundera på om det verkligen skulle kosta SL nämnvärt att bjussa på zongränsen på de linjerna? SL skulle ändå få betalt för hela resan som idag om den fortsätter med något annat fordon efter att man passerat zongränsen. Jag tror att det är ett relativt litet antal resor som SL skulle få mindre betalt för jämfört med idag, och då rör det sig ändå om resor där resenärerna idag drabbas extra hårt av zongränserna. Exempelvis skulle de som reser från centrum via Fruängen till metropoler som Kråkvik, Snättringe gård o.s.v. slippa betala för zonpassage (men de skulle behöva betala åt andra hållet).
Detta skulle lämpligtvis inte gälla de fall där varje resa måste passera en zongräns, t.ex. direktbussar mellan Slussen och zon B.
Jag tycker dock fortfarande att alla buss+spårvagnsresor kan räknas som inom samma zon. Plåster på såren för de som inte åker tunnelbana/pendeltåg...

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: lördag 23 februari 2013 9:22
av Verspieder
LÅ1 skrev:Hur skall man veta hur många zoner man skall resa i?

Tja, när när man idag ska beställa en sms-biljett krävs det ju utav resenären att veta vad denne ska resa i för zoner redan innan denne stiger på bussen och talar med föraren.
Men kunskapen är låg. förvånansvärt många skriver A för en resa inom zon C och zon B. Samt AB för resa mellan zon B och C.
Sen har vi de orutinerade fuskarna som skriver alla tre zoner inkl länsgränspassage med pendeltåg (ABCL) när de reser med buss från B till C...

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 25 februari 2013 18:05
av lirdo
Kampanjerna verkar i alla fall tyda på att man skjutit upp remsans avskaffande för sista gången, nu är det den 31 mars som gäller.

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: onsdag 27 februari 2013 21:22
av NerdBoy
Inge skrev:Problemet med en utcheckning som förutsätter att resenären felat om den inte sker korrekt är att fordonen blir fast om den felar, vilket förstås i flertalet fall i verkligheten kommer att bero på säljaren. Varför skille man tillåta SL att bara dra iväg och ta extra betalt när deras maskin inte funkar? -Nä, folk kommer att se till att bussen blir kvar tills de blivit utcheckade eller trovärdigt blivit lovade pengarna tillbaka. En hänvisning till kundtjänst kommer inte att funka eftersom den inte är trovärdig.
Jag håller med. När jag åkte hemifrån i morse satt det en soppåse över den ena kortläsaren, när jag åkte hem var båda kortläsarna inlindade i toapapper. Det finns inte en chans att kortläsare vid utgångarna skulle fungera bättre.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: söndag 03 mars 2013 13:37
av lirdo
Nu har det beslutats om att all stationspersonal i tunnelbanan ska examineras i reskassan. Låter bra.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: söndag 03 mars 2013 14:16
av LÅ1
lirdo skrev:Nu har det beslutats om att all stationspersonal i tunnelbanan ska examineras i reskassan. Låter bra.
Och vad händer med de som inte klarar examinationen?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: söndag 03 mars 2013 16:07
av lirdo
LÅ1 skrev:lirdo skrev:Nu har det beslutats om att all stationspersonal i tunnelbanan ska examineras i reskassan. Låter bra.
Och vad händer med de som inte klarar examinationen?
Alla får göra två prov. Misslyckas man på båda, står ytterligare utbildningsinsatser till förfogande.
Så jag antar att man inte får tjänstgöra om man inte blivit godkänd.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: söndag 03 mars 2013 21:12
av hgsldf
lirdo skrev:LÅ1 skrev:lirdo skrev:Nu har det beslutats om att all stationspersonal i tunnelbanan ska examineras i reskassan. Låter bra.
Och vad händer med de som inte klarar examinationen?
Alla får göra två prov. Misslyckas man på båda, står ytterligare utbildningsinsatser till förfogande.
Så jag antar att man inte får tjänstgöra om man inte blivit godkänd.
Eller så inför man ett motsvarande obligatoriskt prov för trafikanterna, som då kan hindras att köpa accesskort om man inte klarar examen
/Göran
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 04 mars 2013 0:08
av M_M
hgsldf skrev:lirdo skrev:LÅ1 skrev: quote="lirdo" Nu har det beslutats om att all stationspersonal i tunnelbanan ska examineras i reskassan. Låter bra. /quote
Och vad händer med de som inte klarar examinationen?
Alla får göra två prov. Misslyckas man på båda, står ytterligare utbildningsinsatser till förfogande.
Så jag antar att man inte får tjänstgöra om man inte blivit godkänd.
Eller så inför man ett motsvarande obligatoriskt prov för trafikanterna, som då kan hindras att köpa accesskort om man inte klarar examen
/Göran
Vad sägs om ett prov som ger ett diplom att skriva ut som man kan kasta upp i nyllen på trilskande personal?

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 04 mars 2013 15:53
av hgsldf
Inge skrev:hgsldf skrev:Eller så inför man ett motsvarande obligatoriskt prov för trafikanterna, som då kan hindras att köpa accesskort om man inte klarar examen
/Göran
Jag ser smilyn. Men vad skulle det hjälpa? Det stora problemet är personal som påför kunder felaktiga avgifter utan kundens kännedom eftersom SL också avskaffat alla former av synlig kvittens. Detta är naturligtvis inte bara ett problem då SLs personal påför för låga eller inga avgifter som man sedan fullständigt pajasmässigt försöker skylla på kunden och ta ut kontrollavgift för, utan ett ännu större priblem då man påför för höga avgifter. Händer ofta.
Jag håller i det här fallet med Dig om allt väsentligt som Du skriver, dock skulle jag vilja reservera ordalydelsen "det stora problemet är" för det faktum att SL vägrar att backa totalt och skrota Access-systemet. I tunnelbanan, på pendeltågen, lokalbanorna och spårvägarna kan jag dessutom inte komma på en enda nackdel med remsorna, tvärtom.
/Göran