Sida 32 av 48
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 08 mars 2012 17:42
av FLJ
Först; urtjusiga bilder, utav ett användbart & beboeligt Västerort / Norrort i Stockholm !
Appropå elektronik kring farkoster och samverkan i samhälleliga trafiksystem,
M_M skrev:Vilken typ av trafik skulle vara möjlig att praktiskt bedriva före ATC-byte på vagnarna?
har jag två undringar;
- Vem är huvudman för Tvärbanans förlängning till Solna_station, via Sundbyberg från Alvik ?
- Känner någon forumdeltagare till ifall den förre, eller byggprojektet inför provkörningar, informerat BMA-
flygplatsen eller myndigheten i Norrköping ?
( se föreskriften TSFS 2011:73 , fritt; om Starkström i luftledning nära radionavigeringsutrustning för flyget
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Reg ... ning-2011/
)
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 08 mars 2012 18:38
av Stefan Widén
Många inlägg om luftledningen vart det. Tycker Tony har svarat väl på de flesta. Så detta blir ett halvt " gilla" inlägg. Vi har ju här tjatat om den frågan ett antal gånger. SL insåg redan då man byggde Hammarby Sjöstadsförlängningen att man måste väga in det estetiska. Det känns otroligt bra att man fortsatt det även här. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg, för alla som inte vart framme vid Sumpans station så åkt dit och titta på det otroligt snygga stoplarna med gatubelysning och utliggare. Så ska en spårväg byggas. Man hade kunnat välja tvärgående bärlinor och väggfästen/stolpar men efter som det hade blivit en stolpe så var denna lösning mycket snyggare.
När det gäller flygplatsen så måste den frågan blivit utredd redan under konstruktionsfasen. Att man helt skulle ha missat den tror jag inte.
Stefan
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 08 mars 2012 19:46
av Hans W
Som sagt, både egna studier på platsen och bilderna här visar att Sundbyberg verkligen får en fin miljö kring spåren. Då kan jag inte låta bli att reagera över hur resultatet utmed Karlsbodavägen blev. Här har men lyckats bygga spårvägen som en extrem barriär mellan gatans tidigare tillgängliga båda sidor. Varför valde man inte gatuspår även här? Är det de två kommunernas krav som skiljde så radikalt åt? Som det blev drog Stockholm den utseendemässiga nitlotten här på varsin sida av gränsen.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 28 mars 2012 16:26
av Söderort FTW
Göteborgaren skrev:BSB101 skrev:
Vi får väl iaf hoppas att det är SL/landstiget som beslutar vad en hållplats ska ha för namn. Är det inte förresten dags för ett namnbyte på Globen? Kanske ska utrusta alla informationstavlor med dynamiska skyltar så man kan ändra hållplatsnamn allteftersom sponsorer kommer och går?

"T-centralen presenteras av OBH Nordica"
stationen borde nog heta "stockholm globe arenas" eller "globenområdet" eller något liknande.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 28 mars 2012 16:34
av daniel_s
Harald skrev:Det finns något på bilden som fyller en funktion på järnväg, men som inte behövs på Tvärbanan. Jag kan väl tillaga att samma onödiga sak har funnits i Göteborg, men jag är inte säker på om den finns kvar.
Antar att du menar den här bilden:
JohanB skrev:
Korsningen med Hamngatan.
Du tänker nog på den lilla vinklade plåten som ska skona eventuella nedhängande skruvkoppel från att smälla in i sidan på strailen i korsningen.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 28 mars 2012 17:19
av MWE
daniel_s skrev:Harald skrev:Det finns något på bilden som fyller en funktion på järnväg, men som inte behövs på Tvärbanan. Jag kan väl tillaga att samma onödiga sak har funnits i Göteborg, men jag är inte säker på om den finns kvar.
Du tänker nog på den lilla vinklade plåten som ska skona eventuella nedhängande skruvkoppel från att smälla in i sidan på strailen i korsningen.
Äntligen tar någon tag i detta

! Har inte Harald hållit oss på halster länge nog nu?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 28 mars 2012 17:26
av MWE
Hans Wicklund skrev:Som sagt, både egna studier på platsen och bilderna här visar att Sundbyberg verkligen får en fin miljö kring spåren. Då kan jag inte låta bli att reagera över hur resultatet utmed Karlsbodavägen blev. Här har men lyckats bygga spårvägen som en extrem barriär mellan gatans tidigare tillgängliga båda sidor. Varför valde man inte gatuspår även här? Är det de två kommunernas krav som skiljde så radikalt åt? Som det blev drog Stockholm den utseendemässiga nitlotten här på varsin sida av gränsen.
Det har ingenting med kommunerna att göra. Det enda är att SL har lärt sig något av Hammarby Sjöstad, när det gäller utformningen av kontaktledningsanläggningen i gatuspår (igenom Sumpan är den dessutom betydligt snyggare utformad än t.ex. Spårväg Citys). Tack och lov att banan kommer att gå på egen banvall på Stockholmssidan och att vi slipper köra 60 m. långa och över 100 ton tunga tvåvagnståg i gatuspår på den stark trafikerade Karlsbodavägen, i enlighet med spårvägssällskapets befängda förslag. Dessutom slipper vi en besvärlig Y-korsning vid Bällstabro. Att sedan vissa plankorsningar är illa utformade är ett problem i sig, men ändrar inte på principresonemanget.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 28 mars 2012 17:55
av Harald
daniel_s skrev:Du tänker nog på den lilla vinklade plåten som ska skona eventuella nedhängande skruvkoppel från att smälla in i sidan på strailen i korsningen.
Jag trodde det var strailen som skulle skonas från att få en smäll av kopplet, men vilket det nu än är så var det just den jag avsåg.

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 30 mars 2012 21:20
av MWE
Harald skrev:daniel_s skrev:Du tänker nog på den lilla vinklade plåten som ska skona eventuella nedhängande skruvkoppel från att smälla in i sidan på strailen i korsningen.
Jag trodde det var strailen som skulle skonas från att få en smäll av kopplet, men vilket det nu än är så var det just den jag avsåg.

En snabbkoll vid dagens körning visar att praktiskt taget alla korsningar, både på dagens befintliga Tvärbana och Nockebybanan, som är klädda med Strail har skyddet monterat. Det görs tydligen rutinmässigt, och även om det inte gör någon nytta så stör det ju ingen heller (utom möjligen känsliga spårvägsesteter).
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: lördag 31 mars 2012 1:19
av M_M
Kan man gissa att det inte kostar många kronor att installera skyddet samtidigt som det kan vara bra att ha inför framtida varianter av arbetståg?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: lördag 14 april 2012 10:24
av Tara
A32 skrev:Nu är det ett tag jag kom med en foto-uppdatering från Johannesfredsområdet och depåbygget...men här kommer några dagsfärska bilder.
- - -

Hpl Johannesfred samt depåområdet t.v
- - -

Del av spårharpan, Var det inte dessa ekar som skulle räddas, ska man köra slalom mellan dem?
- - -
/a32


Igår passerade jag vid och gick upp till Johannesfreds hållplats, och blev bestört när jag såg vad som hänt med det trevligt skogbevuxna berg på västra sidan jag promenerade över i julas, och som anas i bakgrunden på på a2:s bild.

Hållplats Johannesfred på östra sidan, Ulvsundabrons puckel syns till höger.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 18 april 2012 2:05
av ragge
Är det här axelräknare?
Någon som vet varför de ibland sitter i par - som här, och ibland ensamma?
På alla som jag har tittat på (säkert 5, kanske 7 stycken!) står det "39 kHz | 50 kHz" på skyltarna, med "39 kHz" åt Solna-hållet.
/ragge s
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 18 april 2012 7:36
av M_M
ragge skrev:På alla som jag har tittat på (säkert 5, kanske 7 stycken!) står det "39 kHz | 50 kHz" på skyltarna, med "39 kHz" åt Solna-hållet.
Djurbortskrämmare?

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 18 april 2012 10:36
av ragge
M_M skrev:ragge skrev:På alla som jag har tittat på (säkert 5, kanske 7 stycken!) står det "39 kHz | 50 kHz" på skyltarna, med "39 kHz" åt Solna-hållet.
Djurbortskrämmare?

Aha! Ja, jag funderade faktiskt lite på hur t ex hundar uppfattar de här grunkorna... Men det är alltså avsiktligt, så klart!
På tunnelbana 3 har man ju en provinstallation på variant för människor med spårslingor på mellan 9 och 18 kHz .Men den funkar inget vidare - på de flesta ställen hörs den inte, och där den hörs så tycker jag inte den är särskilt obehaglig, och det verkar vara lika mycket folk i alla fall.
/ragge s
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 18 april 2012 10:59
av daniel_s
Det är axelräknare; något ljushuvud har kommit på idén att all hinderfrihetskontroll ska ske med sådana i det nya signalsystemet. Jag är försiktigt neutral...
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 18 april 2012 11:33
av ragge
daniel_s skrev:Det är axelräknare; något ljushuvud har kommit på idén att all hinderfrihetskontroll ska ske med sådana i det nya signalsystemet. Jag är försiktigt neutral...
Ok, tack för informationen!
Ja, det nya signalsystemet ser lite lustigt ut. På just den här platsen - efter geggiga bron över Bällsta River mot Solna och före hållplatsen strax efter bron, verkar det ska bli två huvudsignaler på högerspåret med bara något tjogs meter mellanrum. Båda signalerna har full bestyckning med separat stolpe för den optiska signalen och annan stolpe för de tre plåtskåpen, de 4 st 5 GHz-antennerna till nästa stolpe samt antenn som pratar med vagnarna. Och så diverse axelräknare. På detta ställe, och några andra, sitter det som sagt dessutom dubbla axelräknare - jag vet inte om det är för att man vill kunna avgöra riktning eller om det är för att varje sektion måste ha en påbörjande och en avslutande och de inte kan delas? Det blir *väldigt* mycket tingeltangel så fort signaleriet ska göra sig påminnt.
Det finns väl i och för sig fiffiga egenskaper hos axelräknare - man kan helsvetsa rubbet, man behöver inte bry sig om isolationen mellan rälerna och de är ganska driftsäkra sägs det på känt järnvägsforum. Återstår att se hur de funkar här...
Radiolänk mellan signalerna är säkert fiffigt om man inte har någonstans att göra av signalkabeln, men på många ställen så sitter radiolänkarna ganska tätt trots att det finns alldeles utmärkta kabelrännor bredvid. Alla dessa radiolänkar ser inte särskilt eleganta ut med sina spretiga stolpar med en massa skåp på, verkar lite onödigt dyrt, och framför allt kan man undra hur mycket fel det blir på radiolänkutrustningen, om den inte kan störas ut av nederbörd, radiostörningar, antenner som råkat riktas om, fukt i koax-kablar, etc etc. Det är också en lite lustig prioritering med tanke på hur väldigt mycket rör med kablar det går i alla fall till olika saker i banan överallt - det går inte många meter utan att det är ett plaströr som sticker upp, och just signalstolparna sitter ju precis bredvid kabeldiket nästan hela vägen.
/ragge s
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 18 april 2012 17:15
av A32
En liten bildgåta i denna tråd om tvärbanans utbyggnad kanske....?
Var tog jag denna bild?
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 18 april 2012 18:14
av ragge
M_M skrev:Nog förekommer ren asfalt istället för gummi på de flesta ställen där spårväg och vägtrafik framförs på samma plats (oavsett samma/olika riktning), och nog är väl rännorna en integrerad del av rälerna i spårvägsmässiga gaturäler? (Här ser det alltså ut som om rännan är eftermonterad eftersom dess längd passar så perfekt med övergångens storlek och jag ser inga direkta spår efter att rälerna skulle vara skarvade vid övergångarna mellan med/utan ränna).
Rillorna är faktiskt en del av själva gummiplattorna:
/ragge s
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 18 april 2012 18:37
av ragge
Här är ett exempel på de två huvudsignalerna med allt skrot som sitter bara något tjog meter efter varandra.
Man får inte alls samma intryck med en så här utzoomad bild - skulle haft något bättre att plåta med. I verkligheten tycker jag att signalinstallationen ger ett ovanligt rörigt och hemmabyggt intryck - för att vara en sådan här installation i alla fall.

Den hitre signalen, förutom själva signalen då. Man kan också i alla fall se ett av skåpen på stolpen för den bortre signalen.
Observera den intressanta konstruktionen med den höga stolpen som är fäst i utliggare från signalstolpen.
Längst till höger kan man ana två axelräknare som redan är rikskändisar från ett annat inlägg på ett berömt forum (dvs några inlägg upp).

Utskuren del av bilden ovan. Den bortre signalens installation är alltså nästan identisk med den hitres, inklusive radiolänk åt båda håll.
Man kan undra hur den bortre signalen (nedre bilden) ska kunna köra sin radiolänk till signalen ytterligare längre bort. De kanske kan köra med något slags diffraktionsfenomen runt hörnet på det vita tegelhuset, eller kanske på studs/halvvolley på något av husen på andra sidan kanalen...
/ragge s
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 18 april 2012 21:36
av MWE
Varför tror du att ATC-masterna behöver kommunicera med varandra? Och varför tror du i så fall att det skulle ske via mikrovågslänkar?