Sida 31 av 34
Re: M32?
Postat: tisdag 07 maj 2013 15:21
av hej
I Göteborg kommer när som helst beskedet om M33, man är i slutfasen av upphandlingen.
Re: M32?
Postat: onsdag 08 maj 2013 21:35
av alex87
hej skrev:I Göteborg kommer när som helst beskedet om M33, man är i slutfasen av upphandlingen.
Håller inte med...
Saxar nedan ur kommunstyrelsens sammanträde
"Göteborgs Spårvägar AB, GSAB, hemställer i enlighet med det generella ägardirektivet,
efter beslut i egna styrelsen 20130306, att Kommunfullmäktige godkänner att
Göteborgs Spårvägar upphandlar 40 nya spårvagnar med option på ytterligare 60
vagnar. Detta i enlighet med beslut i Kommunstyrelsen 2013-02-06 angående ansvarsfördelning gällande upphandling och finansiering av spårvagnar.
Innan Göteborgs Spårvägar utnyttjar optionen på ytterligare 60 vagnar skall KF underställas frågan om optionen får tas i anspråk.Spårvagnstrafiken är i stort behov av nya vagnar för att kunna hantera de stora trafikökningarna som skett de senaste åren.
Om arbetet med förberedande av projektorganisation och förfrågningsunderlag förupphandlingen påbörjas första kvartalet 2013 kan de första leveranserna ske 2016, i en takt om 15-20 vagnar per år. Redan 2018 behövs ytterligare 30 vagnar för att skrota ut de återstående äldre vagnarna
från 1970 -talet. Det befintliga uppdragsavtalet mellan VGR och Göteborgs stad inte är anpassat til
l den nya ägarstrukturen och ett nytt avtal skall tas fram under 2013.
Stadsledningskontoret anser att arbetet med att ta fram ett nytt avtal mellan Göteborgs
Stad, VGR och eventuellt även med Västtrafik bör ske skyndsamt och bör vara
påskrivet innan tilldelningsbeslut i spårvagnsupphandlingen får fattas. Detta samt att KF
ska underställas frågan om optionen får tas i anspråk bör framgå i den förestående
upphandlingen"
Re: M32?
Postat: torsdag 09 maj 2013 6:11
av BSB101
Det bästa är att man har kompetent personal som kan skriva ett bra förfrågningsunderlag.
Gällande samköp med Norge ser jag inga fördelar då man i sådana fall måste samordna två olika länders lagstiftning och transportbehov.
Re: M32?
Postat: torsdag 09 maj 2013 13:31
av darthjpp
darthjpp skrev:
Men snart borde det komma ut vilken/vilka vagnar som skall provköras inför M33 köpet. Kanske kan det samordnas med Oslos kommande inköp av nya vagnar.
Nå, jag citerar mig själv.
Det var diskussioner om
provkörning av de vagnar som kunde tänkas komma på fråga, och denna skulle kanske kunna samordnas med Oslo. Det är förmodligen kortare att transportera vagnen/vagnarna från Göteborg till Oslo än varifrån den nu kan tänkas komma.
Re: M32?
Postat: torsdag 09 maj 2013 15:00
av Henrik Schütz
Varför så få vagnar optionen, om vagnen blir lyckad, så vore en option för att ersätta M31 på sin plats, I huvudsak är de i 35 årsåldern när de första 100 M33 är färdiglevererade, och en option är inte bindande.
HS
Re: M32?
Postat: torsdag 09 maj 2013 15:58
av alex87
Henrik Schütz skrev:Varför så få vagnar optionen, om vagnen blir lyckad, så vore en option för att ersätta M31 på sin plats, I huvudsak är de i 35 årsåldern när de första 100 M33 är färdiglevererade, och en option är inte bindande.
HS
Det man gör med M31 är ju att skicka ner dem till Tjeckien på styrsystemsbyte och revision, det ska förlänga livstiden åtsminstone 20år.
Re: M32?
Postat: torsdag 09 maj 2013 20:05
av jesper
422 var ute i trafik idag.
Re: M32?
Postat: fredag 10 maj 2013 6:42
av hej
Kommunstyrelsen har nu beslutat att GS får köpa in 40 vagnar med option på ytterligare 60.
Re: M32?
Postat: torsdag 06 juni 2013 13:27
av hej
Enligt GP är nu 18 vagnar rostsanerade och satta i trafik.
Men hur går det för 465? Har ännu inte sett den i trafik.
Re: M32?
Postat: torsdag 06 juni 2013 21:08
av Nils Carl Aspenberg
Göteborg og Oslo kunne godt ha bestilt vogner sammen, men problemet er vel hur man tar beslutningen om vogntype. De vognene som er brukbare i Göteborg kan også brukes i Oslo. Lovgivningen er den samme siden begge steder må følge EU-regler. Oslo og Göteborg har også tidligere hatt lignende vogner Høka/M23 var samme grunnkonstruksjon. M25 kom senere fra Göteborg og SL79 og M21 var også relativt like vogner. Men Oslo gjorde aldri ombyggingen fra M21 til M31. Til sist har vi valgt to ulike italienske problemvogner. Men det totale antall vogner i Oslo og Göteborg er forskjellig. Vognparken i Göteborg er omtrent tre ganger så stor som i Oslo.
Re: M32?
Postat: torsdag 06 juni 2013 22:28
av olasand
hej skrev:Men hur går det för 465? Har ännu inte sett den i trafik.
Nej, den har inte gått i trafik ännu, men den har varit ute på stan och rullat på diverse testkörningar så den är nog på gång skulle jag tro...
Re: M32?
Postat: tisdag 25 juni 2013 19:52
av olasand
Idag fick jag se vagn 465 rulla ute på stan som övningsvagn. Det brukar vara sista steget innan den sätts in i den vanliga trafiken, så nu får man väl anta att det inte är långt kvar tills sista M32:an kommer i trafik.
Förövrigt var 32 M32:or ute och rullade samtidigt för ett par dagar sedan. Nytt rekord sedan rostavställningarna...
Re: M32?
Postat: onsdag 26 juni 2013 1:43
av alex87
olasand skrev:Idag fick jag se vagn 465 rulla ute på stan som övningsvagn. Det brukar vara sista steget innan den sätts in i den vanliga trafiken, så nu får man väl anta att det inte är långt kvar tills sista M32:an kommer i trafik.
Förövrigt var 32 M32:or ute och rullade samtidigt för ett par dagar sedan. Nytt rekord sedan rostavställningarna...
inte så att det var en bogsering av 465 då?

Re: M32?
Postat: torsdag 08 augusti 2013 8:46
av hej
I dagens GP kunde man läsa att 8 st M32 är så allvarligt rostskadade att de inte kan åtgärdas på GS verkstad och ytterligare 8 st är avställda p.g.a. diverse olika tekniska problem.
Dessutom pågår rostskyddsarbete av M32 serie 2.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.189 ... nar-i-host
Re: M32?
Postat: torsdag 08 augusti 2013 20:37
av Kent Lindahl
Följande 16 vagnar är avställda då de inte är möjliga att förstärka på planerat sätt:
402,403,404,405,406,407,408,410,417,423,425,426,427,428,434,och 436.
Utöver dessa finns ett antal vagnar med tekniska problem, vissa har inte varit i trafik på länge, det är vagnar ur både serie 1 och 2. Nuvarande bedömning är att c:a 8 av dessa vagnar inte kommer i trafik den närmaste tiden. Vagn 465 är ännu inte övertagen som trafikvagn.
Re: M32?
Postat: onsdag 14 augusti 2013 23:51
av alex87
Idag kunde man se 465 ute på provkörning på linje 6 med herr Kent Lindahl bakom spaken

Re: M32?
Postat: lördag 17 augusti 2013 1:06
av alex87
449 har skickats till Tågskadecenter i Västerås för att fixas till efter krocken på Avenyn.
Re: M32?
Postat: fredag 30 augusti 2013 16:14
av olasand
Sedan en vecka ungefär har vagn 465 dagligen setts till ute i den vanliga trafiken och idag kom upphandlingen av M33 igång på allvar! Har därför startat en ny tråd om M33 här:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=36467
Re: M32?
Postat: onsdag 25 september 2013 21:04
av Martin
Den sista utav vagnarna i M32 serien framför Gamla Ullevi i härligt britsommarväder.

Re: M32?
Postat: fredag 11 oktober 2013 19:14
av Johan