WWPD skrev:Om det blir en ny bro så hoppas jag att vi inte får A32-vagnar hit till ön. För att:
1: De är extremt fula (de fulaste jag sett).
2: De är stora och klumpiga.
3: De passar inte på ön.
4: Man måste bygga ut nästan alla stationer.
Jag minns en gång då det var ersättnings bussar. Jag tror att det gick två stycken "extra långa" bussar efter varandra. Hoppas det inte händer igen...då tar jag helre A32-vagnar.
För övrigt måste vagn 612 på lidingö fixas. Det känns som hjulen är 4 kantiga och inte runda

.
Punkt 1. och 2. är samma sak – men tycke och smak är svårt att diskutera. Själv tycker jag att
A32:ans design är riktigt tilltalande, väl i klass med de nya vagnar som vännerna på västkanten gläder sig åt.
Punkt 3 är struntprat, på vilket sätt skulle denna vagntyp inte â€passa†på Lidingö?
Att man måste korrigera plattformskanterna är en följd av att SL vid upphandlingen beslutade sig för att satsa på 2,65 m. som fordonsbredd, och det behövs. 2,40 m, som dagens vagnar håller är för smalt. Dagens resenärer medför mer och mer grejor, inte minst dagens stora barnvagnar och har jämförelsen med tunnelbanans C20-vagnar för ögonen (däremot tänker jag här
inte ta upp diskussionen om att dra ut t-bana till Lidingö). Det arbetet måste f.ö. ändå göras, plattformskanterna håller på att rasa på flera ställen. A32 ger också transportkapacitet att växa i, om nödvändigt kan den faktiskt köras i trevagnståg (även om det kanske inte är aktuellt på länge). Även om man skulle behöva köra tvåvagnståg har jag i ett
tidigare inlägg visat att man i vissa fall inte skulle behöva förlänga plattformarna till mer än drygt 50 m. (från dagens 45 m.)
A32 är en alldeles utmärkt vagn med stora förtjänster. För att visa att jag kan se saken från flera håll vill jag också visa på några tydliga brister:
· Instrumentbrädan sitter för långt från förarstolen och tvingar föraren att antingen böja sig fram eller använda signalflaggan eller annan pinne vid så vanligt förekommande operationer som att öppna och stänga dörrarna. Det skulle ganska enkelt kunna åtgärdas genom att installera en extra knappsats vid höger armstöd, med de vanligaste knapparna som dörrmanövrering, körriktning och kanske hel/halvljus.
· Kupéerna är onödigt varma sommartid Redan på befintliga linjer märks denna brist även om jag inte vill gå så långt som Michael Arnold (sign. Mr. Burns) som kallar A32 rullande växthus. Förklaringen är antagligen den stora andelen fönsteryta. Turkarna, som handlade upp 70 liknande vagnar till Istanbul, fattade detta och såg givetvis till att de fick luftkylning redan på fabrik. Parallellen med C20 i SLs fall är slående. Det finns enligt min mening redan nu goda skäl för RRs efterträdare att ta upp diskussion med SLs styrelse om att när kommande vagnar i A32-optionen ropas av så ska också de redan på fabrik förses med luftkylning i kupéerna.
· Jag tillhör inte dem som tror att låggolvsvagnar i sig måste vara bullriga, men A32 bullrar en del, åtminstone på gatuspår och vintertid. Jag vill ogärna medverka till att sprida rykten men enligt vanligtvis välunderrättad källa så bullrar A32 mer än SL krävde i sina specifikationer, men SL lät tillverkaren slippa undan med att betala kontantböter istället för att åtgärda problemet.
· A32 har något obekväma stolar och är för glest möblerad. Enligt vad RR berättade för mig för några år sedan är det en direkt följd av ett politikeringripande från SLs styrelse.
För mig är slutsatsen självklar, det är A32 vi ska ha på Lidingö – om nu banan inte läggs ned och ersätts av bussar – SL kommer naturligtvis inte att göra någon särskild upphandling för Lidingöbanans räkning.
B30B-vagn 612 är inte den enda av de befintliga vagnarna som måste åtgärdas. Om Du bara visste.....
Mvh.
Björn Ehnberg