Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Hechtwagen »

Från och med i höst sätter SL in ytterligare nio avgångar i varje riktning på pendeln mellan Kallhäll och Handen. Därmed ska pendeltågen vara tillbaka på 100 procent efter flera år av nedsatt trafik.
Enceladus
Inlägg: 11564
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: fredag 25 juli 2025 13:14 Från och med i höst sätter SL in ytterligare nio avgångar i varje riktning på pendeln mellan Kallhäll och Handen. Därmed ska pendeltågen vara tillbaka på 100 procent efter flera år av nedsatt trafik.
Nej, snabbtågen är fortfarande inställda på helger. Det antyds att dessa avgångar inte kommer tillbaka, men SL har ännu inte gjort en officiell trafikförändring. Däremot återställs tunnelbanetrafiken nästa år, vilket innebär att gapet mellan trafikslagen växer ytterligare. Finns det någon som tycker att Solna valde fel? :roll:
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: fredag 25 juli 2025 13:23
Hechtwagen skrev: fredag 25 juli 2025 13:14 Från och med i höst sätter SL in ytterligare nio avgångar i varje riktning på pendeln mellan Kallhäll och Handen. Därmed ska pendeltågen vara tillbaka på 100 procent efter flera år av nedsatt trafik.
Nej, snabbtågen är fortfarande inställda på helger. Det antyds att dessa avgångar inte kommer tillbaka, men SL har ännu inte gjort en officiell trafikförändring. Däremot återställs tunnelbanetrafiken nästa år, vilket innebär att gapet mellan trafikslagen växer ytterligare. Finns det någon som tycker att Solna valde fel? :roll:
Och lägg till det att det du anser är "full trafik" dessutom är väsentligt glesare trafik än vad som utlovades när citybanan byggdes.
Enceladus
Inlägg: 11564
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: onsdag 15 januari 2025 0:36
Kristofer skrev: onsdag 04 december 2024 13:51 En sökning hos Thomas Tydals linjetidtabellstjänst indikerar att dessa tåg finns inlagda den 16 december. Grafen innehåller fler tåg.

Kod: Markera allt

06.35 08.35 16.05 16.35 | Handen   ^ 08.11 08.41 15.41 18.11
07.28 09.28 16.58 17.28 v Kallhäll | 07.18 07.48 14.48 17.18
Om de sedan kommer att köras eller ej, är något framtiden får utvisa.
Från och med den 10 mars har tidtabellerna regelbunden 30-minuterstrafik mellan Handen och Kallhäll, d.v.s. samtliga grenar får 8 tåg/h i högtrafik:

Kod: Markera allt

Handen   | 06:35 07:05 07:35 08:05 08:35 ... 14:35 15:05 15:35 16:05 16:35 17:05 17:35 18:05
Kallhäll v 07:28 07:58 08:28 08:58 09:28 ... 15:28 15:58 16:28 16:58 17:28 17:58 18:28 18:58
Notera att de fyra sista turerna på eftermiddagen fortsätter mot Bro, vilket ger 4 tåg/h, om än med ojämna mellanrum. Åt andra hållet utgår alla tåg från Kallhäll:

Kod: Markera allt

Kallhäll | 05:48 06:18 06:48 07:18 07:48 08:18 ... 14:18 14:48 15:18 15:48 16:18 16:48 17:18
Handen   v 06:41 07:11 07:41 08:11 08:41 09:11 ... 15:11 15:41 16:11 16:41 17:11 17:41 18:11
Det är lika många turer som på extralinjen till Tumba för fem år sedan. Framtiden får utvisa om de sedan kommer att köras eller ej. Jag är försiktigt optimistisk.
Här är pendeltågstrafiken tillbaka på 100 procent
Mitt i skrev:I våras meddelade regionen att man efter sommaren skulle sätta in 18 ytterligare avgångar per dag på sträckan mellan Handen och Kallhäll med start i höst.

[...]

Med de utökade avgångarna är man i huvudsak tillbaka på den nivå av trafik som gällde 2022, innan tusentals tåg började ställas in på grund av lokförarbrist, strejk och eftersatt underhåll.

[...]

I nuläget finns det inte planer på att utöka trafiken på andra pendeltågslinjer.
Enligt SL:s reseplanerare körs alla 13 dubbelavgångar - varken mer eller mindre. Tidigare kördes 4 dubbelavgångar. Därmed har 9 dubbelavgångar tillkommit, vilket motsvarar de "18 ytterligare avgångar" som nämns i artikeln.

Däremot stämmer det inte att pendeltågstrafiken har återställts "den nivå av trafik som gällde 2022". På helger går det fortfarande bara 4 tåg/h på Nynäsbanan efter att snabbtågen försvann. Detta innebär att pendeltågen blir den enda spårtrafiken som inte får återställd trafik, vilket påminner om Upptågets tragiska öde.

Efter flera års väntan ska dock Upptågets trafik äntligen återställas. Dessutom ska nattrafiken utökas. Kommer pendeltågstrafiken på samma sätt att återställas så småningom eller blir det tunnelbana som gäller inom överskådlig tid? SL-resenärer börjar flytta från pendeltågsområden, och kommuner satsar på mer tub:
SVT Nyheter skrev:– Nu flyttar jag härifrån, säger hon.
Södertälje kan behålla sin attraktivitet på två sätt: Bygg tunnelbana som Solna eller utveckla bilinfrastrukturen. Det senare tycks vara vad som faktiskt händer.
twr
Inlägg: 9280
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: Södertälje kan behålla sin attraktivitet på två sätt: Bygg tunnelbana som Solna eller utveckla bilinfrastrukturen. Det senare tycks vara vad som faktiskt händer.
Har Enceladus slagit sitt eget rekord i världsfrånvända inlägg? Att Södertälje kommun skulle ”bygga tunnelbana” för att bli ”mer attraktivt”. Vet du var Södertälje ligger och vad medelhastigheten för tunnelbana är? Du skriver ju bra inlägg ibland, varför blandar du upp det med sånt här?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11564
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: måndag 15 september 2025 7:55
Enceladus skrev: Södertälje kan behålla sin attraktivitet på två sätt: Bygg tunnelbana som Solna eller utveckla bilinfrastrukturen. Det senare tycks vara vad som faktiskt händer.
Har Enceladus slagit sitt eget rekord i världsfrånvända inlägg? Att Södertälje kommun skulle ”bygga tunnelbana” för att bli ”mer attraktivt”. Vet du var Södertälje ligger och vad medelhastigheten för tunnelbana är? Du skriver ju bra inlägg ibland, varför blandar du upp det med sånt här?
Att åka buss från Liljeholmen till Södertälje tar 36 minuter utan uppehåll (linje 749) och 52 minuter med uppehåll (linje 748). Att åka tunnelbana från Liljeholmen till Norsborg tar 28 minuter. Det är cirka 12 km mellan Norsborg och Södertälje. Med en hastighet på 70 km/h tar det cirka 10 minuter, d.v.s. 38 minuter totalt.

Då ingår uppehåll inte bara i Fittja och Skärholmen, utan överallt på linjen, d.v.s. bättre tillgänglighet än mjölkbussen och samma hastighet som expressbussen. Dessutom tät trafik. Därmed är det inte alls konstigt att tunnelbana till Södertälje föreslås med jämna mellanrum - även om det låter märkligt för utomstående.

Att pendeltågen har usel punktlighet på grund av Trafikverket och ett uselt utbud på grund av Region Stockholm är bara ytterligare argument för tunnelbana...
toddetoddelito
Inlägg: 24
Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av toddetoddelito »

Enceladus skrev: måndag 15 september 2025 10:38 Att åka buss från Liljeholmen till Södertälje tar 36 minuter utan uppehåll (linje 749) och 52 minuter med uppehåll (linje 748). Att åka tunnelbana från Liljeholmen till Norsborg tar 28 minuter. Det är cirka 12 km mellan Norsborg och Södertälje. Med en hastighet på 70 km/h tar det cirka 10 minuter, d.v.s. 38 minuter totalt.

Då ingår uppehåll inte bara i Fittja och Skärholmen, utan överallt på linjen, d.v.s. bättre tillgänglighet än mjölkbussen och samma hastighet som expressbussen. Dessutom tät trafik. Därmed är det inte alls konstigt att tunnelbana till Södertälje föreslås med jämna mellanrum - även om det låter märkligt för utomstående.

Att pendeltågen har usel punktlighet på grund av Trafikverket och ett uselt utbud på grund av Region Stockholm är bara ytterligare argument för tunnelbana...
Men det är väl precis den funktion som linje 748/749 redan har: att man skall kunna ta sig mellan Södertälje och Norsborgsgrenen utan att behöva resa hela vägen till Stockholm? Det verkar dessa linjer också kunna hantera, så är det verkligen värt kostnaden att bygga t-bana hela vägen dit bara för de dagar som pendeln inte går? Det vore att behandla symptomet – inte sjukdomen.

Nej, då vore det betydligt bättre om mer pengar lades på bättre och robustare pendeltågstrafik i mitt tycke. Ser hellre att Region Stockholm tillsammans med Trafikverket investerar i att rusta upp, och om det är möjligt (vilket jag saknar kunskaper kring) även att räta ut banan Södertälje hamn-Flemingsberg, än att den redan långa Norsborgsgrenen skall göras ännu längre.
Skriv svar