Odd skrev: ↑torsdag 19 oktober 2023 16:32
Jag tror att vi kommer ha ett berg av batteribussar av diverse fabrikat som inte har nått sin tekniska livslängd men som kommer att ställas av i högar för att det inte kommer att finnas utbytesbatterier som är kompatibla med helfordonsgodkännanden runt om i världen.
Vi får återkomma i ärendet om 5-10 år å se om förutsägelsen är korrekt...
Electric Cars Could Last Much Longer Than You Think
Wired skrev:But there is growing indication that EV batteries are much sturdier than those in smartphones. Just for starters, you don’t tend to recharge your EV every day like your handset. It might be as infrequently as once a week or less. Real-world studies show how this affects an electric car’s battery. Consulting firm P3 recently analyzed 7,000 fleet electric vehicles, in partnership with Austrian battery testing specialist Aviloo. Their report showed that, on average, EV batteries have 90 percent capacity after 100,000 kilometers of driving, and at 300,000 kilometers they still have 87 percent of their original kilowatts left.
[...]
Dial that forward 20 years and the car would still have 64 percent. If a vehicle started off with 300 miles of WLTP-rated range (the standard test cycle used in Europe), it could have 192 miles of range 20 years later. That remains quite usable, and now there are lots of cars on the market that begin with well over 300 miles of WLTP range.
[...]
Still, if batteries continue to last like the studies from P3 and Geotab imply, EVs could well be in better condition than combustion engine vehicles of the same mileage and age. The rest of an EV is less expensive to run as well. “The cost of maintenance is significantly lower,” says Cawse. “You maintain the brake pads and change the wipers—and that’s about it.”
Tidskriften Wired rapporterar att batteribussar kan hålla längre än konventionella bussar. Hur många kilometer rullar en buss innan den är slutkörd, en miljon?
Enceladus skrev: ↑onsdag 25 september 2024 10:59
Kristianstad är nästa av Skånes fyra större städer som fimpar förbränningsmotorn. Lund var först. Samtidigt ska SL köpa hundratals nya dieselbussar nästa år!
Nytt avtal ska göra Malmös busstrafik helt eldriven
Elbilen i Sverige skrev:I Lund och Kristianstad är redan alla bussar som kör i de båda städernas kollektivtrafik helt eldrivna. Även i Skånes största Malmö rullar en hel del eldrivna bussar, bland annat den 24 meter långa modellen från Van Hool med plats för 130 passagerare.
[...]
Från år 2027 kommer ungefär 300 bussar användas i Malmös kollektivtrafik och av dem ska då 95 procent vara helt eldrivna. Exakt när också de sista fem procenten kommer vara det nämns inte, men enligt Skånetrafiken ska så vara fallet ”några år senare”.
Det nya trafikavtalet är värt 1 miljard kronor per år och ska gälla under 12 år, från juni 2027 fram till juni 2039.
Ja, elbussar är framtiden. Flera skånska städer är redan elektrifierade. Över 40 procent av alla bussresor i Skåne görs i Malmö stadstrafik. Kina
pressar priset:
Evelina Stoikou skrev:Battery pack prices were lowest in China at $94/kWh, while US and Europe prices were 31% and 48% higher due to market immaturity, higher costs and lower volumes. The gap was wider than in previous years, implying that the price drop was more accentuated in China.
Average battery prices for passenger EVs are now below $100/kWh, often seen as the threshold for price parity with ICEs. Some EVs have achieved it, but this varies by region, segment and automaker.
EVs are still more expensive than comparable combustion cars in many markets, but broader access to cheaper batteries will close the gap.
Den
rekordhöga försäljningen av elfordon innebär att Opec
fortsätter att sänka sin prognos för den globala efterfrågan på olja - för femte gången sedan augusti:
Rho Motion skrev:There was record monthly sales for both BEVs and PHEVs in China in October 2024. BYD had another record month, reporting over 500,000 total sales in October 2024, 80,000 higher than the previous month, owing mostly to the growth in its PHEV sales. BYD’s export figures remain similar to the previous three months with just over 30,000 units sold. The Chinese EV market shows no signs of slowing down as it enters the final two strong automotive sales months of the year.
Bloomberg skrev:OPEC cut oil demand growth forecasts for this year and next for a fifth straight month, making its deepest reduction to the 2024 outlook so far after agreeing to extend its supply curbs.
[...]
The failure to accurately estimate oil demand this year casts further doubt on OPEC’s long-term expectation that oil consumption will keep growing to the middle of the century — a minority view even within the petroleum industry.
Jag tror att vi kommer ha ett berg av oljeproduktionskapacitet som ingen vill betala för. Vi får återkomma i ärendet om 5-10 år å se om förutsägelsen är korrekt!