Elbussar är framtiden?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 oktober 2023 13:20 Den som vill läsa mer om de kryptiska förkortningarna kring olika kemier för litium-jonbatterier kan gå till denna översikt från Batteriföreningen:
Batteritypen LTO har hamnat i skymundan, men den har några intressanta egenskaper:
Batteriföreningen skrev:I vissa celler för specialtillämpningar kan litiumtitanat (LTO eller Li4Ti5O12) användas. Titanaten har som fördel att det klarar av mycket höga upp- och urladdningsströmmar, klarar av många cykler (antal upp- och urladdningar) och har en lång livslängd men har nackdelen av att det sänker den totala cellspänning (~2,4 V) vilket gör det mindre attraktivt ur energitäthetssynpunkt samt att de är dyrare än litiumjonceller med grafitanod.
Enligt uppgift används denna typ av batterier i Moskvas bussflotta:
InsideEVs skrev:According to the press statement by Maksim Liksutov, the Deputy Mayor of Moscow for Transport, the electric buses are convenient and reliable - ready for service in a wide range of temperatures from -40°C to +40°C.

As far as we know, Moscow buses are powered by lithium titanate batteries (LTO), which provide relatively short range (the energy density is significantly below LFP), but can be fast-charged very quickly at the ends of the route and are ready for very low temperatures, as well as offer long longevity.
Det finns emellertid numera elbussar med en räckvidd på över 600 kilometer på en laddning. Samtidigt har LTO betydligt lägre energitäthet än både NMC och LFP. Är det då inte bättre att ha ett mer kapacitetsstarkt NMC/LFP-batteri som bara behöver laddas över natten? Just nattladdning tycks bli standard i Europa:
Bussmagasinet skrev:Batteridrivna bussar utgör med bred marginal den största delen av de emissionsfria bussarna och ökar från 1 621 år 2022 till närmare 11 000 bussar år 2030. Därmed kommer de att utgöra mer än 50 procent av alla bussar hos de undersökta operatörerna och huvudmännen. Nattladdning i depå är den vanligaste laddtekniken.

Vätgasbussarna kommer även i fortsättningen att vara en nischprodukt och utgöra mindre än två procent av den samlade bussflottan i Europa.
Moskva påstår sig ha över 1 600 elbussar i skrivande stund. Det är i och för sig inte så mycket för en stad av den kalibern. Baku siktar högre: 3 000 elbussar!
Bussmagasinet skrev:Azerbajdzjan: Den tidigare sovjetrepubliken Azerbajdzjan är en stor producent av olja och naturgas. Men nu planerar landet att byta ut 3 000 bussar med förbränningsmotor mot lika många elbussar. På sikt ska alla bussar i storstaden Baku och den halvö som staden ligger på elektrifieras.

[...]

För kinesiska busstillverkare öppnar sig här en ny, stor marknad. Idag köper Azerbajdzjan elbussar från tre olika kinesiska tillverkare för att jämföra dem och se vilken leverantör som är bäst. Fordonstillverkaren BYD investerar just nu i en monteringsanläggning för elbussar i Azerbajdzjan. Kapaciteten kommer att vara 500 nya bussar om året.
Det är förstås kinesiska elbussar som gäller, och då företrädesvis från BYD...
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: söndag 15 oktober 2023 14:56 SL vill däremot införskaffa hundratals nya dieselbussar år 2025 - samma år som många europeiska städer fimpar förbränningsmotorn. Nej, jag skämtar inte. Jämför den svenska kritiken mot miljözon 3 i Stockholm samt den nya elbusspremien. Bara kinesiska bussar uppfyller kraven. Alternativen är Putin och MBS.
Klubbat: Då stoppas fossilbilar i Stockholms city
Di skrev:Efter flera turer – bland annat skulle EU säga sitt – så var det på måndagskvällen dags för kommunfullmäktige i Stockholms stad att ta ställning till om att införa Miljözon Klass 3 eller inte. Men någon direkt spänning blev det inte. Som väntat röstade den rödgröna majoriteten igenom sitt egna beslut. Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna valde att rösta nej, medan Centerpartiet i stället ville genomföra den betydligt mildare Miljözon Klass 2 i området. En möjlig överraskning var dock att Liberalerna valde att rösta ja.

”På vissa platser i Stockholm gör avgaser att barn har sämre lungkapacitet redan vid sex månaders ålder. Just nu finns det fem partier i Stockholm som tycker att det är ett problem som behöver lösas. Jag vill ge Liberalerna en eloge som vågar stå upp för stockholmarnas hälsa, när stora delar av oppositionen sviker. Jag vet inte vilka M, KD och SD företräder, men det är i alla fall inte stockholmarna”, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) till Dagens industri.

[...]

”Tittar man på Oslo så finns det drygt 400 snabbladdare. I Stockholm stad så har vi drygt 130. Och det är klart att vi måste skala upp mängden snabbladdare för att få det här att fungera.”
Samtliga partier i kommunfullmäktige tvingades att bekänna färg. Som vanligt företräder så kallade nationalistiska partier utländska intressen. Oslo ligger före!

M vill stoppa fossilförbudet – lovar överklaga beslutet
Di skrev:Den 31 december införs en ny miljözon i ett område som omfattar 20 kvarter i Stockholm city. Området ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Det betyder att alla bensin- och dieselbilar hindras från att köra in i området. Beslutet gäller även hybridbilar. Planen är att zonen ska utvidgas ytterligare de närmaste åren.

[...]

För att råda bot på trängseln i centrala Stockholm vill Dennis Wedin och Moderaterna istället att satsa på led trafiken runt innerstaden genom att bygga Östlig förbindelse, en tunnel under Saltsjön.
Beslutet gäller även bussar. Förhoppningsvis noterar SL detta, även om inga SL-linjer omfattas än. Och beslutet handlar förstås inte om trängsel, utan utsläpp.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 07 maj 2024 9:52 ...M vill stoppa fossilförbudet – lovar överklaga beslutet
Di skrev:Den 31 december införs en ny miljözon i ett område som omfattar 20 kvarter i Stockholm city. Området ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Det betyder att alla bensin- och dieselbilar hindras från att köra in i området. Beslutet gäller även hybridbilar. Planen är att zonen ska utvidgas ytterligare de närmaste åren.

[...]

För att råda bot på trängseln i centrala Stockholm vill Dennis Wedin och Moderaterna istället att satsa på led trafiken runt innerstaden genom att bygga Östlig förbindelse, en tunnel under Saltsjön.
Beslutet gäller även bussar. Förhoppningsvis noterar SL detta, även om inga SL-linjer omfattas än. Och beslutet handlar förstås inte om trängsel, utan utsläpp.
Som boende i denna zon så tycker jag det är ett bra beslut. Visst, det kanske skulle vara bra om laddhybrider fick några år till på sig, men på det hela så hoppas jag att zonen utökas snarast. Det hade inte varit fel om den även täckte in Kungsgatan och Stureplan, och kanske även Hamngatan.

Men jag misstänker att många kommer att bryta mot förbudet genom att köra till och från Klaratunneln, vars in- och utfart på Mäster Samuelsgatan omfattas i zonen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 06 maj 2024 18:42 Moskva påstår sig ha över 1 600 elbussar i skrivande stund. Det är i och för sig inte så mycket för en stad av den kalibern. Baku siktar högre: 3 000 elbussar!
Union Boss Speak Out Against 2bn Euro China Bus Deal
Iran International skrev:The Iranian automobile workers’ leader has protested against a two billion euro deal to buy electric buses from China for Tehran.

[...]

Mojtaba Hajizadeh branded the move an "insult to domestic production" and explained that it was unjustifiable financially because "domestic vehicles and their spare parts are much cheaper than imported models."

He told state broadcaster ILNA that they could not compete with China because of the leverage Beijing enjoys, particularly including its "veto power" in the political arena.
Iran är nästa petrostat att storsatsa på elbussar i sin huvudstad. Precis som Azerbajdzjan köper landet kinesiskt, vilket dock stöter på patrull hos fackförbund. Ryssland producerar däremot egna elbussar - inklusive dess batterier - på gott och ont (se den första länken):
Mosgortrans skrev:The capital received its first Russia-made electric buses back in September 2018. Starting from 2022, it has been receiving improved versions of electric vehicles with adaptive internal lighting that changes from cold to warm light at 2:00 p. m. for the comfort of passengers; the front rout number signs have become 18 per cent larger, making it easier to see them from afar, while electric heaters maintain an optimal temperature in the cabin and have no impact on the environment. In addition, the advanced electric buses have an increased range as they can travel up to 80 kilometers after recharging.
Som synes har ryska elbussar bara en bråkdel av konkurrenternas räckvidd, även jämfört med europeiska tillverkare som Solaris. Detta vill nog Iran slippa.

En annan observation är att såväl Ryssland som Iran och Azerbajdzjan prioriterar sin huvudstad. Resten av landet får inga elbussar. I Sverige är det tvärtom!
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av daniel_s »

Nej, Sverige är en demokrati där staten inte prioriterar mellan kommunala angelägenheter i olika kommuner.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 10 maj 2024 11:58 Som synes har ryska elbussar bara en bråkdel av konkurrenternas räckvidd, även jämfört med europeiska tillverkare som Solaris. Detta vill nog Iran slippa.
Offer of e-bus models with +400 kWh available has increased 9-fold in 4 years in Europe
Sustainable Bus skrev:The study also focuses on the advancements in place at the technology level. The evolution of e-bus technology over the past four years has seen remarkable advancements, particularly in battery capacity and chemistry. Notably, the maximum available capacity for 12-meter electric buses has increased by 34% from 2020 to 2024. This surge in capacity means that e-buses can now travel longer distances on a single charge, enhancing their autonomy and making them more viable for extensive urban and intercity routes.

One of the most striking developments is the exponential growth in the availability of e-buses equipped with batteries exceeding 400 kWh. In 2020, only three such models were on the market. By 2024, this number has skyrocketed to 27, marking an impressive 800% increase.

Battery chemistry has also seen significant shifts, with lithium iron phosphate (LFP) batteries gaining prominence. LFP batteries are becoming more popular due to their cost-effectiveness compared to nickel manganese cobalt (NMC) batteries and substantial improvements in energy density, as also BloombergNFE continues to highlight.
En batterikapacitet på 400 kWh borde ge en räckvidd på ungefär 400 kilometer. Hur många kilometer per dag brukar en stads- respektive regionbuss rulla?

Hungary – the future paradise for EV battery manufacturers?
Sustainable Bus skrev:As we all know by now, the future of the automotive industry – including buses – is electric, but Europe, the former frontrunner of the industrial revolution, now seems to struggle to take part in the global transition. One of the key products of the future are traction batteries, essential components of any electric – or even fuel cell powered – vehicles.

[...]

In almost every month in 2023, the Hungarian media could report on the announcement of the establishment of a new plant related to the EV battery industry. Márton Nagy, national economy minister of Hungary stated at a press event in September 2023 that the government has plans to build up an annual battery production capacity of 250 GWh in the next few years, which, according to him, would cover 35 percent of the European needs and would put the country to the fourth place worldwide, right after China, the United States and Germany. Indeed, by November 2023, battery production capacity in Hungary reportedly already reached 87 GWh/year, not including the newest SK Innovation plant, which is expected to begin production soon and to provide an additional output of 30 GWh/year alone when operating on full throttle.

[...]

EV battery cell and module manufacturers currently present at Hungary come from the Far East – namely South Korea, Japan, and, first of all, China. The supplier segment is also dominated by these countries, for whom setting up a local production base in a relatively cheap but well-located EU-member state provides an entrance to the European market. Some political concerns raise at European level, especially in case of China.
EU har infört preliminära tullar på kinesiska elbilar, vilket inte uppskattas av alla länder, men Ungern kommer till undsättning, och resten av världen köper BYD:
CnEVPost skrev:BYD plans to ship these electric buses to Azerbaijan in batches starting this month, some of which will be in service during the 29th UN Climate Change Conference (COP29) to be held in November in the Azerbaijani capital, Baku.

[...]

The bus is powered by a 422-kWh lithium iron phosphate battery pack with a maximum range of 450 km. It is equipped with two 150 kW electric motors.

[...]

To date, BYD's commercial vehicle footprint has spread to more than 400 cities in more than 70 countries around the world, including Amsterdam, the Netherlands; London, the UK; Tokyo, Japan; and Sao Paulo, Brazil, BYD said.
Omställningen till elbussar går snabbt i petrostaternas huvudstäder. I Stockholm går det däremot långsammare - även nästa år införskaffas nya dieselbussar!
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Scania pausar bussförsäljning i Danmark
Bussmagasinet skrev:Tidigare har Scania varit en av de större leverantörerna av stadsbussar i landet, men under de senaste åren har Scania saknat elbussar som har kunnat konkurrera med övriga aktörer på den danska marknaden där bland andra Yutong, Solaris och Volvo har haft framgångar med sina elbussar.

Scania hänvisar till en kombination av marknadsläget, sviktande försäljning och produktmixen i Danmark som bland annat ligger till grund för att pausa bussförsäljningen i landet.
Scania pausar försäljningen av bussar i Danmark med omedelbar verkan. Danmark är ledande i omställningen till elbussar, vilken redan har skördat ett offer:

Van Hool announces exit from electric bus business and faces unclear future
electrive.com skrev:As the Belgian newspaper De Standaard reports, Van Hool’s management has come to the conclusion that it cannot compete in the city bus segment against Chinese companies such as BYD and large European manufacturers such as MAN and Solaris with plants in Poland. Van Hool now wants to focus entirely on (non-electric) coaches and trailers. There is much less competition for luxury coaches in particular. However, the electric city bus segment is growing steadily, while the coach business has slumped sharply during the coronavirus pandemic and has not yet fully recovered.

More and more transport companies are opting for electric buses. Van Hool can manufacture them, but does not really specialise in electric vehicle architecture. In the past, Van Hool primarily focused on hydrogen as the technology of the future and not on batteries. As a result, not enough procurement contracts were concluded for battery-electric buses and the company is now not getting enough parts for electric buses or has to pay excessive sums for batteries from Chinese manufacturers. As a result, the buses are significantly more expensive, with De Standaard citing an electric bus from Chinese manufacturer BYD as a comparison.
Den belgiska busstillverkaren Van Hool satsade på fel teknik och gick sedermera i konkurs. Scania skyllde tidigare på den krisande batteritillverkaren Northvolt:
Ny Teknik skrev:– Vi har i princip satt hela företaget i pant. Vi har investerat så mycket i den här omställningen. Utan de rätta politiska besluten i Europa har vi en hel bransch som har en osäker framtid.
Kommer Europas kortsiktiga politiker att överlämna ännu en bransch åt kineserna? :roll:
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 23 september 2024 16:08 SD vill rädda Bromma flygplats genom att satsa på "elflyg och innovation". Samtidigt gjorde SD-stödda regeringen en Schröder och chockhöjde skatten på el:
Anders Sundström skrev:Då kan man inte ha högre skatt på grön el än man har på diesel.
Ja, hur går det ihop egentligen? :roll:
Transportföretagen: Vänta inte på utredning – avskaffa elskatt för elbussar nu
Bussmagasinet skrev:Regeringen har nu tillsatt den så kallade Styrmedelsutredningen. Utredningen ska analysera vilka styrmedel som behövs för att fasa ut fossila bränslen på ett både kostnads- och samhällsekonomiskt effektiv sätt, bland annat skatter och hur reduktionsplikten ska utvecklas. Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, välkomnar utredningen men anser att regeringen redan nu kan avskaffa elskatten för elbussar och ellastbilar.

Transportföretagen räknar med att utredningens förslag kommer att få stor betydelse för transportsektorn. Det behövs, anser Transportföretagen, en total översyn av alla nu gällande nationella skatter och andra styrmedel för att uppnå Sveriges klimatmål.

[...]

Hon pekar på att den svenska energiskatten på el är bland de högsta i världen och riskerar att bromsa transportsektorns omställning.
Som bekant har nuvarande regering chockhöjt skatten på el, med inspiration från diverse proryska politiker i Europa. Detta motverkar dock Sveriges klimatmål.

EU godkänner skattebefrielse för biogas – skattesmäll för kollektivtrafiken undviks
Bussmagasinet skrev:Sverige återfår sin skattebefrielse för biogas. EU-kommissionen belsutade på onsdagen att godkänna den svenska skattebefrielsen för biogas och bigasol. När skattebefrielsen för biogas avskaffades i mars förra året slog det hårt mot kollektivtrafiken som drabbades av kostnadsökningar på 200 miljoner om året. Nu kan inbetald biogasskatt betalas ut retroaktivt.

Det var efter en dom i EU-domstolen i december 2022 som skattebefrielsen togs bort av Skatteverket i mars 2023. Detta innebar att en skatt på cirka 5,5 kr/kg infördes. Det gjorde att biogas i ett slag blev dyrare än fossil naturgas. Detta orsakade stora fördyringar för både kollektivtrafik och andra.

[...]

”Att beskatta biogasen är som att införa sockerskatt på broccoli. Och som härsken grädde på moset riskerar 700 svenska aktörer en retroaktiv skattesmäll på mer än tre miljarder kronor”, skrev organisationerna i en debattartikel.
Samtidigt skattebefrias biogas, trots att bussar som drivs med detta bränsle är på väg att förbjudas...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Odd »

Som jag skrivit om på annat håll tidigare så befinner vi oss just nu i en elenergi-guldålder, där elektricitet är ett billigt sätt att köra sin bil med. Det kommer inte bli långvarigt utan det kommer att ta en av två möjliga vägar för att kompensera för drivmedelsskatterna:
1. Det kommer att införas en kilometerbaserad tariff där varje fordon kommer att utrustas med en plomberad låda med satellitnavigator som kommer att se till att din skatt debiteras, och den kommer troligen att hamna på din deklaration i form av ett fordonsdrivenergiavgift, och för att inte orsaka politiskt käbbel så kommer den att, likt mediaavgiften och begravningsavgiften, att redovisas separat.
2. Det kommer att bli förbjudet att ladda på icke-registrerade laddstationer och alla bilar kommer att utrustas med en sorts elmätare som kommer att rapportera in laddning och batteridata i realtid för att förhindra fusk. Fängelsestraff kommer finnas i straffskalan om man försöker att fuska med det.

Det är oundvikligt. En av dessa åtgärder är nödvändiga för att dagens skattesystem inte skall rasa ihop.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 25 oktober 2024 22:28 Det är oundvikligt. En av dessa åtgärder är nödvändiga för att dagens skattesystem inte skall rasa ihop.
Som sagt är köpt el redan kraftigt beskattad, numera till och med högre än diesel. Då återstår det att beskatta egenproducerad el. Men är det ens önskvärt? Idag subventioneras ju solceller. Hur som helst, om biogas kan skattebefrias så borde det inte heller vara något problem att avskaffa elskatten för elbussar...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: lördag 26 oktober 2024 3:24
Odd skrev: fredag 25 oktober 2024 22:28 Det är oundvikligt. En av dessa åtgärder är nödvändiga för att dagens skattesystem inte skall rasa ihop.
Som sagt är köpt el redan kraftigt beskattad, numera till och med högre än diesel. Då återstår det att beskatta egenproducerad el. Men är det ens önskvärt? Idag subventioneras ju solceller. Hur som helst, om biogas kan skattebefrias så borde det inte heller vara något problem att avskaffa elskatten för elbussar...
Det spelar ingen roll då det inte är dagens elskatt som skall ersätta fordonsbränslens punktskatter. År 2023 utgjorde elskatterna ca 25 miljarder kr. Bränsle- och koldioxidskatterna uppgick till ca 40 miljarder, dessutom en sänkning med ca 5 miljarder jämfört med 2022. Därtill kommer fordonsskatter på 15 miljarder, skatter som idag till stora delar består av skatt från icke eldrivna fordon. Så låt säga att det är totalt minst 50 miljarder till som måste in årligen, och de måste in från just fordonstrafiken.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: lördag 26 oktober 2024 11:50
Enceladus skrev: lördag 26 oktober 2024 3:24 Som sagt är köpt el redan kraftigt beskattad, numera till och med högre än diesel. Då återstår det att beskatta egenproducerad el. Men är det ens önskvärt? Idag subventioneras ju solceller. Hur som helst, om biogas kan skattebefrias så borde det inte heller vara något problem att avskaffa elskatten för elbussar...
Det spelar ingen roll då det inte är dagens elskatt som skall ersätta fordonsbränslens punktskatter. År 2023 utgjorde elskatterna ca 25 miljarder kr. Bränsle- och koldioxidskatterna uppgick till ca 40 miljarder, dessutom en sänkning med ca 5 miljarder jämfört med 2022. Därtill kommer fordonsskatter på 15 miljarder, skatter som idag till stora delar består av skatt från icke eldrivna fordon. Så låt säga att det är totalt minst 50 miljarder till som måste in årligen, och de måste in från just fordonstrafiken.
Nu jämför skribenten äpplen och päron. Både el och bränslen har många användningsområden. Det framgår inte hur mycket just fordonstrafiken betalar i skatt. Elfordon är väldigt energieffektiva, men el beskattas högre än bränslen. Även elnätsavgiften måste tas med i beräkningen. Dessutom gör de flesta elbolag vinst i Sverige - till skillnad från oljebolag. Således är det långt ifrån självklart att staten tjänar mindre på elfordon. Vidare skattebefrias biogas, trots att el är renare...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Odd »

VTI är i allafall på den linje jag har spanat om. Kapitel tre i denna rapport tar upp detta och även integritetsaspekten tas upp, bland annat den om grundläggande rättigheter till ett privatliv.

Personligen noterar jag att om en obligatorisk elektronisk registrering av positioner för alla fordon införs så kommer det inte dröja lång tid tills olika delar av Polisen, och troligen även vissa politiska partier med ökat kontrollbehov, kommer att begära tillträde till systemet. Sen har vi så klart den brottsliga aspekten och det vi vet om information idag är att den vill vara fri, så när brottslingar listar ut hur man kan använda fordonspositioner för att utpressa individer i olika avseenden, så kommer även detta bli en parameter. Vi håller alltså på att få det perfekta övervakningsverktyget.

Så påståendet att teknikskiftet i transportsektorn skulle vara intäktsneutral för staten har inga belägg.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 27 oktober 2024 10:10 Så påståendet att teknikskiftet i transportsektorn skulle vara intäktsneutral för staten har inga belägg.
Förutsättningarna har dock ändrats väsentligt sedan rapporten skrevs. Numera beskattas el högre än bränslen, elnätsavgiften har sett en markant ökning och elbolagens vinster skjuter i höjden. Petrostaternas vinster från oljeförsäljningen i Sverige är däremot irrelevanta för den svenska statskassan. Fordonsskatter kan med fördel ökas, men ännu dyrare el ökar bara klyftorna ytterligare (välbärgade solcellsägare klarar sig ju). Jag kommenterar inte övervakningsfantasierna.
DN skrev:Men om även prischocken på själva elen har blåst över så fortsätter de fasta prisernas andel av det totala elpriset att stiga, enligt Daniel Kulin, projektledare på vind- och vattenkraftföretaget Cloudberry.

Elföretagen höjer elnätsavgifterna löpande, nu senast meddelade Ellevio en höjning med sex procent från årsskiftet. Regeringen har dessutom beslutat att höja elskatten ytterligare, till 55 öre/kwh när momsen på skatten lagts till, medan bensinskatten sänks.

– Vi har alltså en resurs i Sverige, egenproducerad fossilfri el, där vi är självförsörjande, som är hållbar och som vi har gott om till ett rimligt pris. Den varan väljer regeringen att beskatta högre, när man gått till val på lägre elpriser, säger Daniel Kulin.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: söndag 27 oktober 2024 13:38
Odd skrev: söndag 27 oktober 2024 10:10 Så påståendet att teknikskiftet i transportsektorn skulle vara intäktsneutral för staten har inga belägg.
Förutsättningarna har dock ändrats väsentligt sedan rapporten skrevs. Numera beskattas el högre än bränslen, elnätsavgiften har sett en markant ökning och elbolagens vinster skjuter i höjden. Petrostaternas vinster från oljeförsäljningen i Sverige är däremot irrelevanta för den svenska statskassan. Fordonsskatter kan med fördel ökas, men ännu dyrare el ökar bara klyftorna ytterligare (välbärgade solcellsägare klarar sig ju). Jag kommenterar inte övervakningsfantasierna.
DN skrev:Men om även prischocken på själva elen har blåst över så fortsätter de fasta prisernas andel av det totala elpriset att stiga, enligt Daniel Kulin, projektledare på vind- och vattenkraftföretaget Cloudberry.

Elföretagen höjer elnätsavgifterna löpande, nu senast meddelade Ellevio en höjning med sex procent från årsskiftet. Regeringen har dessutom beslutat att höja elskatten ytterligare, till 55 öre/kwh när momsen på skatten lagts till, medan bensinskatten sänks.

– Vi har alltså en resurs i Sverige, egenproducerad fossilfri el, där vi är självförsörjande, som är hållbar och som vi har gott om till ett rimligt pris. Den varan väljer regeringen att beskatta högre, när man gått till val på lägre elpriser, säger Daniel Kulin.
Hur mycket av dessa extra intäkter är från fordonsel och som täcker bortfallet från beskattning av de fossila bränslena?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 06 maj 2024 18:42 Det är förstås kinesiska elbussar som gäller, och då företrädesvis från BYD...
BYD signs deal to set up electric bus manufacturing base in Azerbaijan
CnEVPost skrev:The company will set up a commercial vehicle manufacturing base in Azerbaijan's Sumgait Industrial Park and expects to produce about 200 electric buses per year between 2025 and 2028.

[...]

On the eve of COP29, BYD delivered 160 units of K9UD, a 12-meter electric bus built for COP29, according to the company.

[...]

The company sold 502,657 NEVs in October, which included 500,526 passenger NEVs and 2,131 commercial vehicles.
Mycket riktigt blev det kinesiska elbussar - vad annars? Men varför måste FN:s klimatkonferenser hållas i en petrostat som enkom elektrifierar sin huvudstad? Moskva har numera 2 000 elbussar på gatorna. Teheran beställer kinesiska elbussar för hela 2 miljarder euro. Satsar dessa platser på nästa klimatkonferens?
daniel_s skrev: fredag 10 maj 2024 14:06 Nej, Sverige är en demokrati där staten inte prioriterar mellan kommunala angelägenheter i olika kommuner.
Ja, för att införa elbussar måste SL tydligen uppgradera brandskyddet i Liljeholmens bussterminal. En del diktaturer kanske skippar vissa brandskyddsåtgärder!
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 15 november 2024 23:21 Moskva har numera 2 000 elbussar på gatorna. Teheran beställer kinesiska elbussar för hela 2 miljarder euro. Satsar dessa platser på nästa klimatkonferens?
Batteries are included! New era for electric buses in London as 'tram bus' is finally unveiled
London Standard skrev:At 15 miles, the 358 route is one of the longest in London. The buses are charged using a train-style pantograph connection to their roof.

[...]

London already has the largest zero emission bus fleet in western Europe, with more than 1,700 buses on more than 70 routes powered by batteries or other “green” technologies such as hydrogen.

London mayor Sadiq Khan wants all 9,000 buses in the Transport for London fleet to be zero emission by 2030 but does not have the funding required to bring this forward from the more likely date of 2034.
London vill förstås inte vara sämre! Ryska medier uppger dock att Moskva har över 2 100 elbussar på 169 linjer. Därmed är London enbart störst i Västeuropa.
Enceladus skrev: fredag 17 maj 2024 11:15 KAMAZ opens center in Moscow to make electric buses powered by 80 kWh LTO battery packs
Battery Industry skrev:The KAMAZ 6282 electric bus is driven by two 125 kW ZF motors powered by 80 kWh lithium titanate (LTO) battery packs charged by ultra-fast charging stations using a pantograph. Cruising range on a full charge is 50 km.
Nä, det räcker med pantografer. Moskvas elbussar har så kort räckvidd att de behöver laddas vid varje ändhållplats. Ändå skrotades alla trådbussar (utom två):
Moskvas exotiska elbussar har emellertid mycket kortare räckvidd än annorstädes. Har kombinationen av litiumjonbatterier och pantografer dödat trådbussen?
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: torsdag 19 oktober 2023 16:32 Jag tror att vi kommer ha ett berg av batteribussar av diverse fabrikat som inte har nått sin tekniska livslängd men som kommer att ställas av i högar för att det inte kommer att finnas utbytesbatterier som är kompatibla med helfordonsgodkännanden runt om i världen.

Vi får återkomma i ärendet om 5-10 år å se om förutsägelsen är korrekt...
Electric Cars Could Last Much Longer Than You Think
Wired skrev:But there is growing indication that EV batteries are much sturdier than those in smartphones. Just for starters, you don’t tend to recharge your EV every day like your handset. It might be as infrequently as once a week or less. Real-world studies show how this affects an electric car’s battery. Consulting firm P3 recently analyzed 7,000 fleet electric vehicles, in partnership with Austrian battery testing specialist Aviloo. Their report showed that, on average, EV batteries have 90 percent capacity after 100,000 kilometers of driving, and at 300,000 kilometers they still have 87 percent of their original kilowatts left.

[...]

Dial that forward 20 years and the car would still have 64 percent. If a vehicle started off with 300 miles of WLTP-rated range (the standard test cycle used in Europe), it could have 192 miles of range 20 years later. That remains quite usable, and now there are lots of cars on the market that begin with well over 300 miles of WLTP range.

[...]

Still, if batteries continue to last like the studies from P3 and Geotab imply, EVs could well be in better condition than combustion engine vehicles of the same mileage and age. The rest of an EV is less expensive to run as well. “The cost of maintenance is significantly lower,” says Cawse. “You maintain the brake pads and change the wipers—and that’s about it.”
Tidskriften Wired rapporterar att batteribussar kan hålla längre än konventionella bussar. Hur många kilometer rullar en buss innan den är slutkörd, en miljon?
Enceladus skrev: onsdag 25 september 2024 10:59 Kristianstad är nästa av Skånes fyra större städer som fimpar förbränningsmotorn. Lund var först. Samtidigt ska SL köpa hundratals nya dieselbussar nästa år!
Nytt avtal ska göra Malmös busstrafik helt eldriven
Elbilen i Sverige skrev:I Lund och Kristianstad är redan alla bussar som kör i de båda städernas kollektivtrafik helt eldrivna. Även i Skånes största Malmö rullar en hel del eldrivna bussar, bland annat den 24 meter långa modellen från Van Hool med plats för 130 passagerare.

[...]

Från år 2027 kommer ungefär 300 bussar användas i Malmös kollektivtrafik och av dem ska då 95 procent vara helt eldrivna. Exakt när också de sista fem procenten kommer vara det nämns inte, men enligt Skånetrafiken ska så vara fallet ”några år senare”.

Det nya trafikavtalet är värt 1 miljard kronor per år och ska gälla under 12 år, från juni 2027 fram till juni 2039.
Ja, elbussar är framtiden. Flera skånska städer är redan elektrifierade. Över 40 procent av alla bussresor i Skåne görs i Malmö stadstrafik. Kina pressar priset:
Evelina Stoikou skrev:Battery pack prices were lowest in China at $94/kWh, while US and Europe prices were 31% and 48% higher due to market immaturity, higher costs and lower volumes. The gap was wider than in previous years, implying that the price drop was more accentuated in China.

Average battery prices for passenger EVs are now below $100/kWh, often seen as the threshold for price parity with ICEs. Some EVs have achieved it, but this varies by region, segment and automaker.

EVs are still more expensive than comparable combustion cars in many markets, but broader access to cheaper batteries will close the gap.
Den rekordhöga försäljningen av elfordon innebär att Opec fortsätter att sänka sin prognos för den globala efterfrågan på olja - för femte gången sedan augusti:
Rho Motion skrev:There was record monthly sales for both BEVs and PHEVs in China in October 2024. BYD had another record month, reporting over 500,000 total sales in October 2024, 80,000 higher than the previous month, owing mostly to the growth in its PHEV sales. BYD’s export figures remain similar to the previous three months with just over 30,000 units sold. The Chinese EV market shows no signs of slowing down as it enters the final two strong automotive sales months of the year.
Bloomberg skrev:OPEC cut oil demand growth forecasts for this year and next for a fifth straight month, making its deepest reduction to the 2024 outlook so far after agreeing to extend its supply curbs.

[...]

The failure to accurately estimate oil demand this year casts further doubt on OPEC’s long-term expectation that oil consumption will keep growing to the middle of the century — a minority view even within the petroleum industry.
Jag tror att vi kommer ha ett berg av oljeproduktionskapacitet som ingen vill betala för. Vi får återkomma i ärendet om 5-10 år å se om förutsägelsen är korrekt!
X12
Inlägg: 360
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av X12 »

Nytt avtal ska göra Malmös busstrafik helt eldriven
Nåja, helt eldriven blir väl aldrig trafiken med batteribussar. Då batterierna inte räcker till för uppvärmning under kallt väder måste bränslevärmare användas när det blir för kallt. Skånetrafiken själva har tidigare påstått att när utomhustemperaturen når 0 grader så är energibehovet av bränsle (HVO eller diesel) lika stort som elförbrukningen. Batteribussarna är alltså endast 50% elektriska under vintern.

Utsläppen av partiklar är dessutom större än från en Euro VI-dieselbuss, men lägre än från en Euro V.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

X12 skrev: torsdag 12 december 2024 7:00 Nåja, helt eldriven blir väl aldrig trafiken med batteribussar. Då batterierna inte räcker till för uppvärmning under kallt väder måste bränslevärmare användas när det blir för kallt. Skånetrafiken själva har tidigare påstått att när utomhustemperaturen når 0 grader så är energibehovet av bränsle (HVO eller diesel) lika stort som elförbrukningen. Batteribussarna är alltså endast 50% elektriska under vintern.

Utsläppen av partiklar är dessutom större än från en Euro VI-dieselbuss, men lägre än från en Euro V.
Notera att den länkade kunskapsinventeringen publicerades 2018. Tekniken utvecklas snabbt - det gäller såväl värmepumpar som batterier (se sidan 10):
IVL Svenska Miljöinstitutet skrev:Troligen kommer det att inom de närmsta åren att hända en hel del med utvecklingen av värmesystemen i elbussar. Alla tillverkare av elbussar arbetar på sina egna lösningar när det gäller uppvärmning och en av de nya tekniklösningar som kommer är att man använder sig av en värmepump med koldioxid som kylmedium som bas i värmesystemet. Till exempel så kommer de första elbussarna från Mercedes med koldioxid -värmepump snart att sättas i trafik. Den stora fördelen med att använda värmepumpar med koldioxid som kylmedium i ett klimat där vintrarna kan bli kalla är att systemet kan användas för att ge varmluft ner till minus 15 °C utan att det blir energimässigt ofördelaktigt, i jämförelse med minus 5 °C för pumpar som använder sig av det vanligaste köldmediet idag R134a. Men även för bussar med en koldioxid-värmepump kommer det att behövas bränsledrivna tillsatsvärmare för att kunna värma upp luften i bussen när utomhustemperaturen sjunker under minus 15 °C, men driftstiden blir kortare än i de värmesystem som används idag.
Biodieselvärmare ska hindra elbusskaos
Bussmagasinet skrev:Särskilt hårt drabbades bussföretaget Unibuss av vintervädret. Företaget körde två avtal med elbussar, 183 bussar från Solaris och 76 från MAN. När vintern slog till på allvar klarade inte bussarna kylan. Batterierna räckte helt enkelt inte till.

– Under de verkligt kalla dagarna såg vi att omkring 50 procent av all energi gick till att värma kupén i bussarna, säger Unibuss´ flott- och infrastrukturchef till medieföretaget NRK.

Att använda tillsatsvärmare som drivs med diesel eller biuodiesel hade Ruter tidigare sagt bestämt nej till. El, och bara el, var det som gällde. Men nu backar Ruter och öppnar för biodieseldrivna tillsatsvärmare i de 183 Solarisbussarna som trafikerar centrala Oslo. Unibuss´ 76 MAN-bussar som trafikerar nordöstra Oslo har däremot ingen plats för tillsatsvärmare. Istället får flera depåer fler och bättre laddstationer.
Som bekant försökte Oslo sig på ren eldrift, och det gick sådär. Nu har flera batteribussar fått dieselvärmare, men inte alla. Annars ser Li-S-batteriet lovande ut:
Uppsala universitet skrev:Det uppladdningsbara litium-svavelbatteriet (Li-S) är ett av de mest lovande "post-Li-ion" energilagringssystemen. Batteriet har potential för mycket hög gravimetrisk energitäthet – det vill säga ett Li-S-batteri skulle kunna lagra två till tre gånger så mycket energi för en given vikt jämfört med nuvarande Li-ion-batterier. Andra fördelar med systemet inkluderar relativt god säkerhet, potential för drift vid mycket låga temperaturer och lägre kostnad: som en biprodukt av oljeindustrin är svavel mycket billigt och mycket rikligt. Kort livslängd och hög självurladdning förblir dock barriärer för bredare kommersialisering, och mycket komplex kemi gör detta system utmanande att studera.
Stellantis, världens fjärde största biltillverkare, har som mål att lansera fordon med Li-S-batterier före 2030. Vidareutvecklade Li-ion-batterier borde också duga.
Skriv svar