Enceladus skrev:Tillbaka till röda linjens trafikering!
Dagens upplägg är ganska svårbegripligt. Extraturerna på linje 14 går bara till Liljeholmen på lördagar men till Telefonplan på söndagar. Detta har väl att göra med tåglängderna, men det borde ändå gå att hitta en tydligare lösning. Det förvirrar när trafikeringen skiljer sig så mycket mellan lördagar och söndagar.
Nu till nattrafiken. Det skulle vara mycket uppskattat om tågen som vänder vid Sätra kunde fortsätta till Skärholmen, vilken är den största stationen på linjen. Dessutom ska över 4 000 nya bostäder byggas i stadsdelen. Det måste gå att vända tågen utan vändspår vid denna turtäthet.
Sedan är det märkligt att Fruängsgrenen får förstärkning dagtid och Norsborgsgrenen nattetid. Skiljer sig resandemönstren så mycket mellan grenarna? Annars vore det mer logiskt med 7½-minuterstrafik dagtid och 20-minuterstrafik nattetid på båda grenarna.
Det blir också intressant att se vad som händer med nattrafiken på gröna linjen i framtiden. Blir det halvtimmestrafik väster om Odenplan efter klockan 3?
Tåglängden kan väl spela in förstås. Men ursprungligen behövdes det förstärkning på Norsborgsgrenen på söndagar då man körde med korta tåg. Bland annat jag föreslog att man skulle köra till Sätra. Men det var ju efter dessa önskemål på förstärkning på Norsborgsgrenen som den kom till. MTR såg ju då att det gick att förlänga den till Axelsberg, vilket i alla fall fick bort den värsta trängseln vid Aspudden, men inte mycket mer. Sedan löste det sig ju ändå när man införde långa tåg på söndagar. Och då kunde man ju lika gärna låta avgångarna gå till Telefonplan. Eftersom nu MTR fått ersättning för att köra en längre sträcka, så tar man ju inte bort den självmant (då vore man ju inte affärsmässiga), medan det säkert inte är helt lätt att få köra till Telefonplan på lördagar, eftersom Trafikförvaltningen inte skulle få nyttan av det.
Bland annat undertecknad föreslog ju också att man skulle förlänga röda linjen till Sätra som förstärkning på helgnätterna, så att man fick tiominuterstrafik på både röda och gröna linjen. Samma sak var ju där att man körde med korta tåg. Orsaken till detta förslag (och det på gröna linjen) var ju att man därmed kunde utnyttja resurserna bättre (läs kortare vändtider). På både röda och gröna linjen gick ju väldigt mycket tid bort till långa vändtider på nätterna - må vara att de kunde utnyttjas till förarpauser i vissa fall. Det var ju särskilt problematiskt med kvartstrafiken, eftersom en ganska liten försening lätt orsakade nästan kaos och passagerare som inte kom med tågen.
Men går det att vända vid Skärholmen och det inte kräver ytterligare ett omlopp, så är väl det bra!
20-minuterstrafik på nätterna är väl både bra och dåligt. Problemet är väl där med alla anslutande nattbussar, som knappast kan motiveras till att ha 20-minuterstrafik och som ofta har ganska bra service med 30-minuterstrafik (sett till resandeunderlag) å andra sidan kanske man inte ska överdriva nackdelen av 20/40-minuterstrafik.
Att köra 7,5-minuterstrafik på helgerna på röda linjen är naturligtvis att föredra (som man gjorde på slutet av 1980-talet, då man till Norsborg hade 7,5-minuterstrafik på lördagskvällar till avgång 22.14 från T-centralen). I mellantrafiken på vardagar kan det med sådan trafikering bli lite för tjockt på Mörbygrenen (med tanke på alla högskolor). Å andra sidan är ju tiominuterstrafik alldeles för dåligt till Ropsten under mellantrafiken. Särskilt med tanke på hur mycket arbetsplatser som finns där. Har man något projektmöte längs den linjen får man ju alltid lägga till tiominuters marginal i restid under mellantrafiken. Det borde lätt vara samhällsekonomiskt motiverat att öka turtätheten!
En mellanvariant skulle väl då vara att köra med 6-minuterstrafik under mellantraifken på röda linjens grenar. Även Telefonplan har ju utvecklats med många kreativa näringar och Norsborgsgrenen har alltid haft ett ganska bra resande i mellantrafik. Så det borde faktiskt kunna vara motiverat. I Stockholm drar man ju ändå ner ganska mycket i mellantrafiken, medan det huvudsakligen är mellan 10-11.30 som det kan vara lite tomt på vagnarna (mer generellt sett). Efter lunchtid börjar ju ungdomarna sluta skolorna och det är många som förflyttar sig mellan möten etc.
Det svåra med gröna linjen blir ju att Hagsätragrenen knoppas av. Lite tidigt kanske att diskutera hur man löser sådana detaljer som nattrafiken efter den avknoppningen, men det är väl kanske rimligt ändå att det blir 30-minuterstrafik efter 3 då bortom Odenplan. Går ju att förlänga något. Efter 3.30 är det ju ganska lugnt i t-banan . Före blåa linjen är klar, kan man väl då bara förlänga 10-minutersrtafiken något i sådana fall. På gröna krävs ju lika många fordon för 10-minuterstrafiken som 15-minuterstrafiken på natten.