Trafikering på framtidens röda linjer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev: Det planeras för 7 848 sitt- och ståplatser per timme och riktning vid Årstaberg.
Var har du fått den siffran ifrån?

Oavsett om den stämmer vet du inte om de platserna utnyttjas, dvs om det finns ett behov.

Om 70 meter tunnelbana var 5:e minut räcker så räcker 60 m spårväg var 5:e eller 4:e minut också. Då har du cirka 15 lägen per timme kvar att köra mot Alvik/Solna/Kista. Det är väl ganska uppenbart att det räcker?
C30 har 140 sittplatser och 514 ståplatser. Du har i och för sig rätt i att det går att använda liknande vagnar på Tvärbanan, men trängseltiden skulle nog bli för lång. Sträckan mellan Årstaberg och Fridhemsplan borde inte ta mer än 5 minuter (sträckan mellan Teknis och Bergshamra tar så lång tid och är längre). Med Tvärbanan och linje 77 kan motsvarande sträcka ta 20 minuter exklusive bytestiden.

Ett annat problem är att en bana med så lång restid inte skulle avlasta T-Centralen. Jag skulle säga att dessa två banor har olika syften. Däremot är det inte självklart att en regional bana mellan Fridhemsplan, Liljeholmen och någon pendeltågsstation måste vara tunnelbana, men du vet mycket väl hur den politiska verkligheten ser ut på den punkten.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

twr skrev:
Enceladus skrev: Det planeras för 7 848 sitt- och ståplatser per timme och riktning vid Årstaberg.
Var har du fått den siffran ifrån?

Oavsett om den stämmer vet du inte om de platserna utnyttjas, dvs om det finns ett behov.

Om 70 meter tunnelbana var 5:e minut räcker så räcker 60 m spårväg var 5:e eller 4:e minut också. Då har du cirka 15 lägen per timme kvar att köra mot Alvik/Solna/Kista. Det är väl ganska uppenbart att det räcker?
...och även 15 lägen som linje 4 kan klämma in på västerbron. Vilka fler bussar trafikerar västerbron förutom 4:an? - och då bortser jag ifrån 100- och 700-linjerna som vänder vid fridhemsplan. De får samsas med biltrafiken på broarna (och framförallt 700-linjerna lär nog försvinna om även pendeltågen trafikerar Fridhemsplan, istället för denna tunnelbana)

Sen får vi se upp med att inte anpassa oss efter politikerna, utan att försöka övertyga politikerna om våra åsikter om t.ex. nattrafik på pendel, "Kungsholmensbanan" och mer spårvägar, och inte små tunnelbanor till höger o vänster som inte gör en dugg nytta!

och som svar på senaste inlägget: Med pendeln tar det okcså 5 minuter från älvsjö till Fridhemsplan, och då har man hela pendeltågsnätet som bonus!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag måste också fråga vad siffran 7 848 kommer från - den är ju väldigt exakt.
Ärligt talat - detta är ju inte rimligt. Det finns inget resandebehov som motiverar en tunnelbana Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan, det har vi väl varit överens om tidigare? I en framtid kan det säkert behövas mer spårkapacitet till Söderort, men då är det knappast Älvsjö och Fridhemsplan som skall utgöra slutstationerna. Gör om, gör rätt är det motto som bör prägla kollektivtrafiks- och samhällsplaneringen framöver!

(Om jag orkar och har tid skall jag återkomma till resandebehoven från Älvsjö, Solberga, Östberga och Årstafältet. Det är ju inte så att alla som bor där ser Fridhemsplan som sin viktigaste målpunkt!)

upplyser
Thomas K Ohlsson
Vi kan väl konstatera att de nuvarande bansystemen inte kan ta fler resenärer och att den kommande miljonen därmed behöver något nytt?
TKO

Inlägg av TKO »

ADDE skrev:---klipp---
och som svar på senaste inlägget: Med pendeln tar det okcså 5 minuter från älvsjö till Fridhemsplan, och då har man hela pendeltågsnätet som bonus!
Nu hänger jag inte med... vad jag vet går det inga pendeltåg till Fridhemsplan.
(Om skribenten menar att det skulle ta 5 minuter om man byggde en ny järnväg på den sträckan hänger jag med....)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag måste också fråga vad siffran 7 848 kommer från - den är ju väldigt exakt.
Ärligt talat - detta är ju inte rimligt. Det finns inget resandebehov som motiverar en tunnelbana Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan, det har vi väl varit överens om tidigare? I en framtid kan det säkert behövas mer spårkapacitet till Söderort, men då är det knappast Älvsjö och Fridhemsplan som skall utgöra slutstationerna. Gör om, gör rätt är det motto som bör prägla kollektivtrafiks- och samhällsplaneringen framöver!

(Om jag orkar och har tid skall jag återkomma till resandebehoven från Älvsjö, Solberga, Östberga och Årstafältet. Det är ju inte så att alla som bor där ser Fridhemsplan som sin viktigaste målpunkt!)

upplyser
Thomas K Ohlsson
Vi kan väl konstatera att de nuvarande bansystemen inte kan ta fler resenärer och att den kommande miljonen därmed behöver något nytt?
Nej! Om victoria line kan köra tåg var 90:e sekund på "Dimensionerad sträcka" så kan röda linjen göra det, bara man gör rätt (och det var bara klokt att man skrotade det nuvarande signalprojektet med ansaldo STS). Och pendeltågen borde ta Crossrail som förebild, som valde att ta fram egen signalsystem för tunneln för att även dessa pendeltåg ska köras mycket tätt. Så potential finns att förbättra enormt mycket på den befintliga infrastrukturen och inte bygga parallella banor.
TKO skrev:
ADDE skrev:---klipp---
Nu hänger jag inte med... vad jag vet går det inga pendeltåg till Fridhemsplan.
(Om skribenten menar att det skulle ta 5 minuter om man byggde en ny järnväg på den sträckan hänger jag med....)

/TKO
Låt mig presentera en av mina hjärtefrågor och förslag på framtida infrastrukturprojekt jag hade velat driva igenom om jag var politiker:

Kungsholmenbanan

Ett alternativ till Citybanan som gjorde att Pendeltågen skulle trafikera Liljeholmen och Fridhelmsplan mellan Älvsjö och Tomteboda.

Mycket bättre än en Tunnelbana på motsvarande sträcka! Kanske inte i restid men i kapacitet och bytesmöjligheter.

//ADDE
Fotöljinfrastrukturplanerare
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:

upplyser
Thomas K Ohlsson
Vilket bansystem kan inte ta fler resenärer?
Det vore bra om dessa kategoriska utsagor var lite mer konkreta!

En objektiv bedömning är att samtliga bansystem söder om Mälaren har kapacitet för fler resenärer än vi har idag. Det behöver väl knappast förklaras?

(för övrigt verkar skribenten "Enceladus" fastnat i en utvecklingsoptimism som skulle göra till och med sextiotalets stadsplanerare gröna av avund. Det kanske inte blir någon "kommande miljon" under överskådlig tid?)

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:

upplyser
Thomas K Ohlsson
Vilket bansystem kan inte ta fler resenärer?
Det vore bra om dessa kategoriska utsagor var lite mer konkreta!

En objektiv bedömning är att samtliga bansystem söder om Mälaren har kapacitet för fler resenärer än vi har idag. Det behöver väl knappast förklaras?

(för övrigt verkar skribenten "Enceladus" fastnat i en utvecklingsoptimism som skulle göra till och med sextiotalets stadsplanerare gröna av avund. Det kanske inte blir någon "kommande miljon" under överskådlig tid?)

/TKO
Nja, både röda linjen och pendeltåget har fler passagerare än den praktiska kapaciteten på vissa sträckor. Någon "objektiv" kapacitet finns inte!
TKO

Inlägg av TKO »

Det går att köra fler tåg på Tub 2 än vad man gör idag - bara SL kan köpa in ett vettigt signalsystem.
Det går att köra fler pendeltåg söder om City än vad man gör idag - om SL köper in fler vagnar.
När Hagsätragrenen förs över till Tub 3 ökar kapaciteten söder om Gullmarsplan.'

Detta är objektiva bedömningar som jag har svårt att se att någon kan invända mot.

(I en avlägsen framtid kanske detta inte räcker. Men dit är det en stund...)

/TKO
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:...men du vet mycket väl hur den politiska verkligheten ser ut på den punkten.
Din självgoda och förnumstiga ton är faktiskt ganska tröttsam.
ADDE skrev: Sen får vi se upp med att inte anpassa oss efter politikerna, utan att försöka övertyga politikerna om våra åsikter om t.ex. nattrafik på pendel, "Kungsholmensbanan" och mer spårvägar, och inte små tunnelbanor till höger o vänster som inte gör en dugg nytta!
Verkligen! Det är så vi måste resonera!
Senast redigerad av twr den torsdag 19 april 2018 16:59, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Det går att köra fler tåg på Tub 2 än vad man gör idag - bara SL kan köpa in ett vettigt signalsystem.
Det går att köra fler pendeltåg söder om City än vad man gör idag - om SL köper in fler vagnar.
När Hagsätragrenen förs över till Tub 3 ökar kapaciteten söder om Gullmarsplan.'

Detta är objektiva bedömningar som jag har svårt att se att någon kan invända mot.

/TKO
Om det vore så enkelt, varför görs det inte? Den praktiska kapaciteten har ju överskridits i många år nu.
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Det går att köra fler tåg på Tub 2 än vad man gör idag - bara SL kan köpa in ett vettigt signalsystem.

/TKO
Om det vore så enkelt, varför görs det inte? Den praktiska kapaciteten har ju överskridits i många år nu.
Du kan säkert hitta någon förklaring om att det är Tamsons fel, som brukar vara ditt standardsvar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:

/TKO
Du kan säkert hitta någon förklaring om att det är Tamsons fel, som brukar vara ditt standardsvar.
Vem är ansvarig för misslyckandet med det nya trafikstyrningssystemet på röda linjen? Vem beslutade om att inte utlösa optionen om ytterligare 14 fordon från X60-kontraktet, trots att utredningar varnade för att en ny upphandling bedöms ta cirka 6-8 år? Som Olof Palme sa i sitt kända tal, "[m]an bör kalla saker och ting vid deras rätta namn".

För pendeltågen är Kristoffer Tamsons förmodligen det värsta som har hänt sedan sekelskiftet - och då är konkurrensen hård. Denna bedömning baseras på Trafiknämndens sammanträden under den senaste mandatperioden (t.ex. optionen om ytterligare fordon, utredningen om nattrafik, ansökan om fler tåglägen). Jag undrar bara, är det någon här som tror att Citybanans andra etapp har en chans att förverkligas med Tamsons vid makten? Jag börjar nästan sakna Wennerholm...
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev:Vem är ansvarig för misslyckandet med det nya trafikstyrningssystemet på röda linjen?
Chrille, skulle jag kunna gissa på! Även om han älskade spårvägar så var han ingen vidare snille på att upphanda bra saker. A35/A36 & GE-systemet på tvärbanan är andra exempel från Chrilles tid. Likaså de extremt dyra kostnaderna för Tvärbanans utbyggnad & Spårväg city som Chrille drev igenom.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

/TKO
Det går naturligtvis att köra fler tåg på Tub 2 även utan nytt signalsystem. Tror knappast det finns något som är bättre än nuvarande. Är ganska sällan det nuförtiden är kösituation på röda linjen. Med nya vagnparken får man också upp accelerationen lite. Men man kan behöva ha en mer precis sekundtabell för att klara av det. Därmed inte sagt att det går exakt med 30 tåg i timmen. Men det är ju lite kinkigt även på gröna linjen under en längre tid. Dock skulle jag nästan säga att röda linjens signalsystem är effektivare.

Det går att köra så många tåg på Citybanan som det finns kapacitet genom tunneln för närvarande, det vill säga ca 18 tåg i timmen. Gör man något åt stationsuppehållen vid Odenplan går det nog att få till några ytterligare. Mycket handlar ju också om trafikupplägg etc. Men man kan mycket väl planera för ett särskilt upplägg under högtrafik, som på det sättet kan effektivisera resursutnyttjandet bättre. Man kan låta Gnestatågen köras av annan tågmodell etc.
Man kan också effektivisera verkstadsunderhåll så att vagnreserven kan hållas mindre. Så, man kan förstås köra fler tåg söder om stan med nuvarande vagnpark om man vill.

Men punkt 3 har du nog rätt i i alla fall. Ja, den är nog svår att säga emot. Den objektiva sanningen går alltid att hitta någonstans..
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Tillbaka till röda linjens trafikering!

Dagens upplägg är ganska svårbegripligt. Extraturerna på linje 14 går bara till Liljeholmen på lördagar men till Telefonplan på söndagar. Detta har väl att göra med tåglängderna, men det borde ändå gå att hitta en tydligare lösning. Det förvirrar när trafikeringen skiljer sig så mycket mellan lördagar och söndagar.

Nu till nattrafiken. Det skulle vara mycket uppskattat om tågen som vänder vid Sätra kunde fortsätta till Skärholmen, vilken är den största stationen på linjen. En stor del av resandet är säkert till centrumet, men det ska också byggas över 4 000 nya bostäder i stadsdelsområdet. Det måste gå att vända tågen utan vändspår vid denna turtäthet.

Sedan är det märkligt att Fruängsgrenen får förstärkning dagtid och Norsborgsgrenen nattetid. Skiljer sig resandemönstren så mycket mellan grenarna? Annars vore det mer logiskt med 7½-minuterstrafik dagtid och 20-minuterstrafik nattetid på båda grenarna.

Det blir också intressant att se vad som händer med nattrafiken på gröna linjen i framtiden. Blir det halvtimmestrafik väster om Odenplan efter klockan 3? Även här skulle nog ett 20-minutersupplägg passa bättre. Ett problem är att en av de tyngsta bussarna från Gullmarsplan går från Slussen på natten, vilket minskar resandet på denna sträcka nattetid. Oavsett vad blir det en stor förbättring för Skarpnäcksgrenen som slipper dagens byte.
twr

Inlägg av twr »

Många av de 4000 bostäderna är nog i Sätra.

Men visst vore det bra med vändspåret i Skärholmen. Om det ändå ska byggas pga Sverigeförhandlingen kan man ju gärna göra det redan nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Tillbaka till röda linjens trafikering!

Dagens upplägg är ganska svårbegripligt. Extraturerna på linje 14 går bara till Liljeholmen på lördagar men till Telefonplan på söndagar. Detta har väl att göra med tåglängderna, men det borde ändå gå att hitta en tydligare lösning. Det förvirrar när trafikeringen skiljer sig så mycket mellan lördagar och söndagar.

Nu till nattrafiken. Det skulle vara mycket uppskattat om tågen som vänder vid Sätra kunde fortsätta till Skärholmen, vilken är den största stationen på linjen. Dessutom ska över 4 000 nya bostäder byggas i stadsdelen. Det måste gå att vända tågen utan vändspår vid denna turtäthet.

Sedan är det märkligt att Fruängsgrenen får förstärkning dagtid och Norsborgsgrenen nattetid. Skiljer sig resandemönstren så mycket mellan grenarna? Annars vore det mer logiskt med 7½-minuterstrafik dagtid och 20-minuterstrafik nattetid på båda grenarna.

Det blir också intressant att se vad som händer med nattrafiken på gröna linjen i framtiden. Blir det halvtimmestrafik väster om Odenplan efter klockan 3?
Tåglängden kan väl spela in förstås. Men ursprungligen behövdes det förstärkning på Norsborgsgrenen på söndagar då man körde med korta tåg. Bland annat jag föreslog att man skulle köra till Sätra. Men det var ju efter dessa önskemål på förstärkning på Norsborgsgrenen som den kom till. MTR såg ju då att det gick att förlänga den till Axelsberg, vilket i alla fall fick bort den värsta trängseln vid Aspudden, men inte mycket mer. Sedan löste det sig ju ändå när man införde långa tåg på söndagar. Och då kunde man ju lika gärna låta avgångarna gå till Telefonplan. Eftersom nu MTR fått ersättning för att köra en längre sträcka, så tar man ju inte bort den självmant (då vore man ju inte affärsmässiga), medan det säkert inte är helt lätt att få köra till Telefonplan på lördagar, eftersom Trafikförvaltningen inte skulle få nyttan av det.

Bland annat undertecknad föreslog ju också att man skulle förlänga röda linjen till Sätra som förstärkning på helgnätterna, så att man fick tiominuterstrafik på både röda och gröna linjen. Samma sak var ju där att man körde med korta tåg. Orsaken till detta förslag (och det på gröna linjen) var ju att man därmed kunde utnyttja resurserna bättre (läs kortare vändtider). På både röda och gröna linjen gick ju väldigt mycket tid bort till långa vändtider på nätterna - må vara att de kunde utnyttjas till förarpauser i vissa fall. Det var ju särskilt problematiskt med kvartstrafiken, eftersom en ganska liten försening lätt orsakade nästan kaos och passagerare som inte kom med tågen.

Men går det att vända vid Skärholmen och det inte kräver ytterligare ett omlopp, så är väl det bra!

20-minuterstrafik på nätterna är väl både bra och dåligt. Problemet är väl där med alla anslutande nattbussar, som knappast kan motiveras till att ha 20-minuterstrafik och som ofta har ganska bra service med 30-minuterstrafik (sett till resandeunderlag) å andra sidan kanske man inte ska överdriva nackdelen av 20/40-minuterstrafik.

Att köra 7,5-minuterstrafik på helgerna på röda linjen är naturligtvis att föredra (som man gjorde på slutet av 1980-talet, då man till Norsborg hade 7,5-minuterstrafik på lördagskvällar till avgång 22.14 från T-centralen). I mellantrafiken på vardagar kan det med sådan trafikering bli lite för tjockt på Mörbygrenen (med tanke på alla högskolor). Å andra sidan är ju tiominuterstrafik alldeles för dåligt till Ropsten under mellantrafiken. Särskilt med tanke på hur mycket arbetsplatser som finns där. Har man något projektmöte längs den linjen får man ju alltid lägga till tiominuters marginal i restid under mellantrafiken. Det borde lätt vara samhällsekonomiskt motiverat att öka turtätheten!

En mellanvariant skulle väl då vara att köra med 6-minuterstrafik under mellantraifken på röda linjens grenar. Även Telefonplan har ju utvecklats med många kreativa näringar och Norsborgsgrenen har alltid haft ett ganska bra resande i mellantrafik. Så det borde faktiskt kunna vara motiverat. I Stockholm drar man ju ändå ner ganska mycket i mellantrafiken, medan det huvudsakligen är mellan 10-11.30 som det kan vara lite tomt på vagnarna (mer generellt sett). Efter lunchtid börjar ju ungdomarna sluta skolorna och det är många som förflyttar sig mellan möten etc.

Det svåra med gröna linjen blir ju att Hagsätragrenen knoppas av. Lite tidigt kanske att diskutera hur man löser sådana detaljer som nattrafiken efter den avknoppningen, men det är väl kanske rimligt ändå att det blir 30-minuterstrafik efter 3 då bortom Odenplan. Går ju att förlänga något. Efter 3.30 är det ju ganska lugnt i t-banan . Före blåa linjen är klar, kan man väl då bara förlänga 10-minutersrtafiken något i sådana fall. På gröna krävs ju lika många fordon för 10-minuterstrafiken som 15-minuterstrafiken på natten.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr

Inlägg av twr »

Finns det övergångsväxel mellan Sätra och Skärholmen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Finns det övergångsväxel mellan Sätra och Skärholmen?
Det ser ut att finnas en anslutning mellan mittspåret och uppspåret under Skärholmsvägen.
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Finns det övergångsväxel mellan Sätra och Skärholmen?
Det ser ut att finnas en anslutning mellan mittspåret och uppspåret under Skärholmsvägen.
Jag ser det inte så tydligt på eniro, men det stämmer säkert! Smart lösning!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar