Det viktigaste nu är väl att se till att bevara de vagnar som snart ryker och bygga en hall där de kan förvaras i till den dag då en bana för vagnarna finns redo. Fram tills dess kan de visas upp för allmänheten likt den C2a gör idag på spårvägsmuseet.
Dvs. Viktigaste är att rädda vagnarna först. Sen kan vi i lugn o ro planera en bana för dem.
Gamla tunnelvagnar i New York
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Gamla tunnelvagnar i New York
Alternativt då att man i en framtid kan installera en anpassning till de nya signalsystemen så de bevarade vagnarna kan köras i T-banesystemet .ADDE skrev:Det viktigaste nu är väl att se till att bevara de vagnar som snart ryker och bygga en hall där de kan förvaras i till den dag då en bana för vagnarna finns redo. Fram tills dess kan de visas upp för allmänheten likt den C2a gör idag på spårvägsmuseet.
Dvs. Viktigaste är att rädda vagnarna först. Sen kan vi i lugn o ro planera en bana för dem.
Men några museivagnar kan man ju tycka vore värt att bevara.
-
Det är ju TVÅ saker som BÅDA behöver göras. Och kanske då uttryckligen bör formuleras. Utan inbördes rangordning, som man brukar säga i idol:Lennart Petersen skrev:Alternativt då att man i en framtid kan installera en anpassning till de nya signalsystemen så de bevarade vagnarna kan köras i T-banesystemet .ADDE skrev:Det viktigaste nu är väl att se till att bevara de vagnar som snart ryker och bygga en hall där de kan förvaras i till den dag då en bana för vagnarna finns redo. Fram tills dess kan de visas upp för allmänheten likt den C2a gör idag på spårvägsmuseet.
Men några museivagnar kan man ju tycka vore värt att bevara.
A: Av de nu KÖRBARA Cx-vagnarna (ännu trafikvagnar) bör några ex tas hand om för att se till att vara FORTSATT körbara. Och som nämndes därför förberedas att tas till lämplig plats när tiden är inne.
B: De först nämnda EJ KÖRBARA Cx-vagnarna (museivagnarna) bör en fungerande trafiklösning tas fram för. De står nu där de står, men om någon vill flytta dem till oklar plats bör man genast se till att den är betryggande!
För att tillämpla logiska begrepp, så menar jag att A kanske på sikt kan medföra B. Men att bara koncentrera sig på B medför kanske inte alls A. Men man behöver nog tänka igenom detta lite för att det ska bli logiskt?

Och... jag önskar ju förstås att både A och B görs. Och så menar jag att man nog behöver vara både logisk och ha en tydlig agenda när man sätter igång. Så man inte börjar kokar kaffet innan man bakat bullarna man ska ha till.

Jag tror detta är avgörande faktorer. Men den viktigaste torde vara att det är trafikbolagen (MTA/NYCT resp. LUL) som i egen regi kör dessa tåg, inte några glada entusiaster.Andy skrev:Jeg kan se flere faktorer til hvorfor dette fungerer i New York (og London) men ikke i Stockholm og Oslo......TKO skrev:Det finns nämligen - enligt min mening - en avgörande faktor till varför det är så stor skillnad avseende bevarandet.
- Flere personer, og derfor flere som er intresert i New York og London enn i de to andre.
- Flere penger tilgjengelig.
- Folk på verkstedene som er villige til å skru på vognene de gangene man kjører (noe som sikkert finnes i Oslo og Stockholm også)
Andreas
Dessutom har allmänheten i dessa två metropoler ett mer kärleksfullt förhållande till sina tunnelbanor än vad som är fallet i Stockholm. Här är det spårvagnarna som nostalgikramas...
Så - nu har jag talat om hur det ligger till - nu kan ni fortsätta diskutera vagnslyftar och uppställningshallar och annat sekundärt!
vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!