twr skrev:Nu verkar du tolka in saker som jag inte menar.
För det första behöver inte en ny bana följa den gamlas sträckning. Den borde gå mer rakt på Lidingö centrum.
Det finns gott om plats att bygga nya bostäder, bland annat ut mot Rudboda. Det finns också gott om plats att separera spårväg och bilar.
Jag skrev inte heller ”avveckla all busstrafik på Lidingö som du möjligen tolkar, utan ”mindre bussterminal i Ropsten. Terminaler kan kosta en hel del pengar, och om det finns pengar att hämta i Ropsten skulle det kunna bidra till investeringar på Lidingö.
Så det handlar inte om nostalgi, det handlar om långsiktig samhällsplanering.
Men det sa du inte. Diskuterar man en återuppbyggnad av norra banan avser man rimligtvis den gamla sträckningen. Annars är det i så fall fråga om att ge Lidingö C spårtrafik, vilket inte är exakt samma sak. Åsikterna om vilken mark som kan finnas tillgänglig bortanför Kyrkviken varierar. Mellan Lidingö C/Vasavägen och Hersbyholm finns en del mark som möjligen skulle kunna rymma ett par flerfamiljshus. Mellan Hersbyholm och Kvarnen ingen mark alls. Men det är klart att man skulle kunna bebygga marken mellan Lidingö kyrka och Kyrkviken/Lidingövallen. Under alla förhållanden är det ingen kvalificerad gissning att sådana projekt inte vinner någon majoritet i Lidingö KF.
Vi förefaller alltså vara överens om att en återuppbyggd bana i den gamla sträckningen inte är något alternativ. För att nå Lidingö C finns i så fall bara tre alternativ:
- Högbro från Ropsten, som landar ungefär vid Torsviksdiket. Det alternativet är borta ur leken i och med Lidingös val av brokonstruktion.
- Tunnel genom Torsviksberget. Ett ytterligt kostsamt alternativ
- Bana upp utmed Torsviksbacken, som sign. Sio redan skrivit om. Det har nog aldrig gjorts någon spårteknisk/spårgeometrisk utredning av detta alternativ, men Sio uppskattar lutningen till minst 50 promille. Som jämförelse kan nämnas att Tvärbanans största lutning är vid Mårtensdalsbron med 52 promille.
PS. Pratet om "jag skrev inte heller ”avveckla all busstrafik på Lidingö som du möjligen tolkar" kan vi lägga åt sådan. Det är ju en klassisk halmdocka. Sådant tycker jag att du och jag ska hålla oss för goda för.