Rekordmånga böter på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ute och åker

Re: Rekordmånga böter på Tvärbanan

Inlägg av Ute och åker »

Lars_L skrev:Ett exempel på när man inte tänkt till är ju att det inte finns automater vid Alvik för Nockebybanan. Nu säger vän av ordningen att det inte behövs eftersom man passerat en spärr. Men i och med att zonerna är så stora nu (mot hur det såg ut förra gången det inte fanns konduktörer), är det faktiskt ganska lätt att passera tiden. Många åker ju också tillbaka på samma biljett som in till staden om man gjort ett kortare ärende. Det är ju nästan som gjort för att folk ska missa att biljetten gått ut och därmed får betala böter - såvida man då inte anser att det inte ska räknas som ett byte av färdmedel i detta fall och att då biljetten vid påstigning gäller - kan ju vara rätt lång tid efter giltighetstidens utgång om man gått på i exempelvis Farsta strand.
Hello World.

Jag är en sån där som är ute och åker. Inte bara kollektivt utan måhända understundom i mina åsikter också. Om jag nu får tillämpa lite gammal (möjligen obegriplig) stockholmsslang jag är uppvuxen med. Jag hör till dom som blir lite lätt skakis när jag ser en kontrollant för TÄNK om det blivit något fel. Lite skakis att registrera sig här och skriva något också, men NU är det gjort.

Javisst läser jag med behållning allt mellan kontaktledning och jord som skrivs. Och visst lär jag mig också. Men om jag nu är skakis för kontrollanter och om jag ibland gör den typ av resor då jag innanför spärrlinjen byter färdmedel och kliver av EFTER att den tillåtna tiden på reskassan gått ut, så har jag verkligen RINGT SL för att höra mig för OM jag blir bötfälld för att jag är så "dum" så jag gör en så lång resa som exemplifieras i citatet.

Men, visst har jag fått lugnande besked ifrån SL och det vill jag nu vidarebefordra. Så ingen som byter till Nockebybanan. Eller en annan pendeltågslinje. Eller till buss vid Liljeholmen inom spärrlinjen. Eller vad det nu kan vara. Att man BLIR INTE bötfälld om tiden gått ut. Förutsatt att man har tillräckligt antal zoner och biljetten validerades då man passerade IN genom spärrlinjen.

Det som sades mig från SL var att biljettavläsningsapparaten kan läsa av när resan validerades ÄVEN efter att tiden gått ut. Därmed säger det (nästan) sig själv att, nej det BLIR inga böter om det nu inte finns biljettautomater vid Alvik för byte till Nockebybanan (eller andra liknande platser). Kanske det behöver sägas så ingen mer blir lika orolig som jag var. INGEN behöver vara orolig för böter i en sådan situation. Även om inte allt tycker att det behövde sägas, så är det nu ändå sagt. ;)

När man ändå säger A så kan man väl ändå säga B. Som understundom resenär på tvärbanan, så tyckte jag det var en aning oroligt om det klev på kontrollanter och jag inte hunnit validera min reskassebiljett av konduktören för just den resan. Nu när det är biljettautomater VET jag att reskassan är noterad innan jag kliver på och behöver inte vara orolig då det är kontrollanter.

Jag försöker förstå debatten vad det är som är så krångligt att man ALLTID måste ha giltig biljett INNAN man kliver på ett SL-fordon numera (bortsett från banorna där det fortfarande är konduktör). Det gäller ju både pendeltågen, tunnelbanan, bussar, tvärbanan och Nockebybanan. Precis som det är med SJ, MTR, SAS eller vad annat jag åker ibland. Jag skulle tycka att det ALLTID skulle vara så, oberoende av fordon. Då behöver jag inte fundera över hur det är på den ena eller andra banan. Om det ALLTID var så, skulle det bidra till att MINSKA förvirringen som tycks råda. Åtminstone är det vad JAG tror.

När det gäller Roslagsbanan och Saltsjöbanan så kan det väl fortfarande finnas en "ombordare" precis som i pendeltågen. För trygghetens skull. Men de kan väl befrias ifrån att validera biljetter och koncentrera sig på att övervaka säkerheten, så skulle jag känna att tryggheten ÖKAR och inte minskar.

Ja ja, my point of view. :)
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Inge skrev:Så länge du inte får ett kvitto kan du inte veta om automaten validerar ditt kort. Det kan du förvisso inte veta till 100% med ett kvitto heller, men med en mycket högre säkerhet. Framförallt kan du kontrollera om SLs automat angivit rätt och bevisa vad den angivit.
Jodå. Jag läser innantill på skärmen som finns vid automaten! :)

BTW, ytteligare en trygghet med automater. På skärmen vid stolparna ser du direkt vad du har för biljett och att den är validerad. Jag kan se att jag har RÄTT typ av biljett. Det kan jag inte se när jag bara hör ett blipp från en konduktör som validerar, och inte frågar vad som blippades. ;)

Så nu blev det, måhända oavsiktligt, ytterligare ett argument som stärker mig i tryggheten med automater. Just att VARJE GÅNG kunna SE vad man har för biljett.

Men som sagt, det är intressant med alla olika argument som förs fram. ;)
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

För tydlighetens skull. Jag är FÖR bemanning ombord på tågen. Det är skönt när trygghetsvärdar kliver på tvärbanan, eller när "ombordare" passerar igenom ett Roslagsbanetåg och ser att det råder ordning ombord. Och förstås att det är dubbelbemanning på pendeltågen. Men att det inte råder enhetlighet när det gäller biljetterna och att det inte ALLTID är så att man behöver giltig biljett när man kliver ombord, skapar osäkerhet och OTRYGGHET kring biljettreglerna. Och skapar risk för böter om man tror fel för just den aktuella banan man åker med. Trygghet för mig är att veta att jag ALLTID ska ha en giltig biljett när jag kliver ombord och att det finns generös bemanning ombord. DET borde man kämpa för istället. Tycker JAG alltså. :)
Användarens profilbild
Båtsman

Inlägg av Båtsman »

Om det är någon gång man känner sig otrygg så är det väl när "trygghetsvärdarna" kliver ombord med sina egendomliga vaktbolagsuniformer och sin överdrivet misstänksamma uppsyn... Men du menar kanske tågvärdarna från trafikbolaget. Fast frågan är hur mycket trygghet de egentligen kan skapa de heller.
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Båtsman skrev:Om det är någon gång man känner sig otrygg så är det väl när "trygghetsvärdarna" kliver ombord med sina egendomliga vaktbolagsuniformer och sin överdrivet misstänksamma uppsyn... Men du menar kanske tågvärdarna från trafikbolaget. Fast frågan är hur mycket trygghet de egentligen kan skapa de heller.
Trygghetsvärdarna kommer väl inte från vaktbolag, utan från div. organisationer, "ungdomsprojekt" och liknande. Ordningsvakter kommer från vaktbolag och dess uniformering bestäms av staten numera. (Med emblem med ordet ordningsvakt särskrivet! "ORDNINGS VAKT".) Väktare förekommer knappast i SL-trafiken, mer än som spanar mot färgsprejande marodörer om jag förstått rätt.
När det gäller "värdar" av andra slag som håller till på plattformar och busshållplatser, samt konduktörer, så ökar de på sin höjd den upplevda tryggheten. Men även det har väl ett plusvärde.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lite landstingspropaganda: http://www.dn.se/sthlm/blippstolpar-pa- ... -sl-vinst/

Nå, det är ännu så länge bara en tidningsartikel, författad av den idelige Anders Sundström. Jag har inte kunnat hitta någon autentisk källa till vad som påstås i artikeln.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

dr Cassandra Nojdh skrev:Lite landstingspropaganda: http://www.dn.se/sthlm/blippstolpar-pa- ... -sl-vinst/

Nå, det är ännu så länge bara en tidningsartikel, författad av den idelige Anders Sundström. Jag har inte kunnat hitta någon autentisk källa till vad som påstås i artikeln.
Rapporten verkar väl inte ha lagts ut på nätet (än i alla fall), men skulle vara klar i oktober.

Stämmer väl dock ändå rätt bra med den "rapport" man gav som svar i Trafiknämnden härförleden som svar på en skrivelse från oppositionen.
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... rbanan.pdf
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

C12C3C3C12 skrev:I Berlin köper och validerar man sin biljett på U- och S-Bahns plattformar vilket innebär att man vistas ett tag utan biljett där. Har råkat ut för kontroll på en plattform när jag kom med U-Bahn till Warschauer Straße vilket betyder att kontrollanterna måste ha koll på vilka som kommer med tåget samt vilka som passerat validerings maskinen utan att ha stämplat.
Jourmaster har redigerat inlägget så att citatet ovan är rätt. Författaren bör tänka på att kontrollera sina inlägg innan hen postar.

Är det inte så att det faktiskt går en markerad "öppen spärrlinje" och biljettviseringsautomaterna sitter precis vid denna, och innanför måste man ha biljett på vissa stationer? Det är kanske olika på U-Bahn och S-Bahn? Mitt rätt vaga minne säger att det är sådana linjer på en hel del U-Bahn-stationer men kanske inte på S-Bahn. Det kan rent av vara så att de ändrat.
LÅ1 skrev:Att man inte hann validera biljetten vid stolpen är aldrig ett giltigt skäl. Då har man helt enkelt kommit för sent till hållplatsen. Tråkigt läge, kanske, men så är det.
I normalfallet är det resenären som är sen. Inte så sällan är det istället kollektivtrafiken som är sen och vems fel är det om resenären siktat på ordinarie tid och "SL-stolpen" gör att resenären inte hinner med föregående sena tur utan får åka med ordinarie försenade tur? Enligt förseningsreglerna så ska man kunna få upp till 1100:- i ersättning för alternativ resa om man riskerar att bli 20 minuter sen. Om det till exempel råder halvtimmestrafik med stora förseningar och man inte hinner stämpla för att hinna med föregående gravt sena tur så torde man i princip alltså kunna betala 1200:- i kontrollavgift och sedan få tillbaka 1100:- i förseningsersättning. För den som ska göra en längre resa så kanske det rent av knappt kostar något extra att göra på detta sätt. Kontrollavgiften gäller mig veterligen som biljett för resa längs hela linjen varpå man torde kunna få åka Uppsala-Södertälje för en hundring.

P.S. har någon prövat juridiskt eller vet nån vad som gäller om man "uppvisar en kontrollavgift" i försök att passera spärren vid Arlanda?

M.v.h. teoretisk rättshaverist.

I praktiken så skulle den som lyckas argumentera på detta sätt antagligen också kunna argumentera sig från kontrollavgiften. Eller snarast så att om det är halvtimmestrafik och de flesta tåg är 25 minuter sena så lyser nog kontrollanterna med sin frånvaro.
Odd skrev:Fortsättnings följer...
http://www.svd.se/forvirring-om-sls-nya ... om/sverige
Ur artikeln, SLs representant säger: "– Vi hade en stor informationsinsats när vi införde SL-stolparna i somras, både på perrongerna, på tågens dörrar och i annonser i lokaltidningar. Nästa vecka kommer vi ha en ny informationskampanj som har varit planerad sedan tidigare."

Hur svårt kan det vara att förstå att information om den här typen av ändringar måste nå ut för de som är "vana sällanresenärer", d.v.s. de som (idag) reser sällan men samtidigt under årens lopp samlat på sig såpass mycket reseerfarenhet att resenären inte söker aktivt efter den här typen av information.

(Reprisvarning) Ett snarlikt exempel som slutade bra för min del var när jag för första gången på länge gjorde en av de hundratals resor jag gjort med TiM-kort från Stockholm C västerut längs Mälarbanan eller om det var Svealandsbanan. Jag kom till Stockholm C i god tid, minns inte exakt hur god tid men säkerligen 20 minuters marginal eller liknande. Efter att ha letat både här och var där det brukar finnas TiM-automater så kunde jag inte finna någon automat och inte heller någon hänvisning till var jag skulle leta. Tiden började bli knapp så att jag rusade till plattformen i förhoppning att kunna fråga personalen eller liknande. Då får jag syn på att de flyttat automaterna till plattformen och jag hann precis köpa rätt biljett innan tåget avgick, kanske rent av enstaka sekunder försenat på grund av detta. (Ombordpersonalen såg vad som var på gång och tänkte väl inte lämna kvar mig, SJ har trots allt lite känsla för vad som ger badwill och också för hur lång väntetid det är på nästa förbindelse).
BSB101 skrev:
Vagnen skrev: Ibland verkar maskinerna stämpla fel. En äldre dam jag känner förlorade minst 30 kr på grund av detta och detta är kännbart för en ensamstående pensionär. Nej återinför full personalstyrka på alla våra färdmedel. Ni yngre kommer också att komma upp i åren och då förstår ni, men det sorgliga är att beslutsfattarna alla är datasnillen och som sådana saknar de förståelse för att alla inte klarar av alla dessa maskiner.
"Maskinerna" "stämplar" det som finns på kortet. Till skillnad mot när stämplingen skedde manuellt sker det även med korrekt klockslag vilket det sällan var förr. Nu vet jag inte vad du menar med full personalstyrka men mer personal kostar mer pengar. Pengar som måste tas antingen för höjda biljettpriser eller höjd skatt eller både och.
Min erfarenhet är att i vissa områden blir det bättre, i vissa ingen direkt skillnad och i andra områden sämre när manuell hantering eller äldre biljettsystem ersätts med nyare biljettsystem. SL:s spärrvakter var i mitt tycke riktigt usla på att stämpla rätt. Å andra sidan så om vi tittar lite längre bort så är biljettsystemet Oyster i London rätt uselt på att debitera rätt, och Västtrafik har ju fått rätt mycket skit för feldebiteringar.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

M_M skrev:[
[förseningsreglerna så ska man kunna få upp till 1100:- i ersättning för alternativ resa om man riskerar att bli 20 minuter sen. Om det till exempel råder halvtimmestrafik med stora förseningar och man inte hinner stämpla för att hinna med föregående gravt sena tur så torde man i princip alltså kunna betala 1200:- i kontrollavgift och sedan få tillbaka 1100:- i förseningsersättning. För den som ska göra en längre resa så kanske det rent av knappt kostar något extra att göra på detta sätt. Kontrollavgiften gäller mig veterligen som biljett för resa längs hela linjen varpå man torde kunna få åka Uppsala-Södertälje för en hundring.

P.
Förseningsersättning max 1100kr får man om man när man riskerar att bli över 20min sen med SL i stället anlitar någon annan transport , som kan vara taxi.SJ,Aex eller något annat.
För valideringsstolparna är det tämligen osannolikt att man inte hinner validera ett kort,
Skriv svar