Hello World.Lars_L skrev:Ett exempel på när man inte tänkt till är ju att det inte finns automater vid Alvik för Nockebybanan. Nu säger vän av ordningen att det inte behövs eftersom man passerat en spärr. Men i och med att zonerna är så stora nu (mot hur det såg ut förra gången det inte fanns konduktörer), är det faktiskt ganska lätt att passera tiden. Många åker ju också tillbaka på samma biljett som in till staden om man gjort ett kortare ärende. Det är ju nästan som gjort för att folk ska missa att biljetten gått ut och därmed får betala böter - såvida man då inte anser att det inte ska räknas som ett byte av färdmedel i detta fall och att då biljetten vid påstigning gäller - kan ju vara rätt lång tid efter giltighetstidens utgång om man gått på i exempelvis Farsta strand.
Jag är en sån där som är ute och åker. Inte bara kollektivt utan måhända understundom i mina åsikter också. Om jag nu får tillämpa lite gammal (möjligen obegriplig) stockholmsslang jag är uppvuxen med. Jag hör till dom som blir lite lätt skakis när jag ser en kontrollant för TÄNK om det blivit något fel. Lite skakis att registrera sig här och skriva något också, men NU är det gjort.
Javisst läser jag med behållning allt mellan kontaktledning och jord som skrivs. Och visst lär jag mig också. Men om jag nu är skakis för kontrollanter och om jag ibland gör den typ av resor då jag innanför spärrlinjen byter färdmedel och kliver av EFTER att den tillåtna tiden på reskassan gått ut, så har jag verkligen RINGT SL för att höra mig för OM jag blir bötfälld för att jag är så "dum" så jag gör en så lång resa som exemplifieras i citatet.
Men, visst har jag fått lugnande besked ifrån SL och det vill jag nu vidarebefordra. Så ingen som byter till Nockebybanan. Eller en annan pendeltågslinje. Eller till buss vid Liljeholmen inom spärrlinjen. Eller vad det nu kan vara. Att man BLIR INTE bötfälld om tiden gått ut. Förutsatt att man har tillräckligt antal zoner och biljetten validerades då man passerade IN genom spärrlinjen.
Det som sades mig från SL var att biljettavläsningsapparaten kan läsa av när resan validerades ÄVEN efter att tiden gått ut. Därmed säger det (nästan) sig själv att, nej det BLIR inga böter om det nu inte finns biljettautomater vid Alvik för byte till Nockebybanan (eller andra liknande platser). Kanske det behöver sägas så ingen mer blir lika orolig som jag var. INGEN behöver vara orolig för böter i en sådan situation. Även om inte allt tycker att det behövde sägas, så är det nu ändå sagt.

När man ändå säger A så kan man väl ändå säga B. Som understundom resenär på tvärbanan, så tyckte jag det var en aning oroligt om det klev på kontrollanter och jag inte hunnit validera min reskassebiljett av konduktören för just den resan. Nu när det är biljettautomater VET jag att reskassan är noterad innan jag kliver på och behöver inte vara orolig då det är kontrollanter.
Jag försöker förstå debatten vad det är som är så krångligt att man ALLTID måste ha giltig biljett INNAN man kliver på ett SL-fordon numera (bortsett från banorna där det fortfarande är konduktör). Det gäller ju både pendeltågen, tunnelbanan, bussar, tvärbanan och Nockebybanan. Precis som det är med SJ, MTR, SAS eller vad annat jag åker ibland. Jag skulle tycka att det ALLTID skulle vara så, oberoende av fordon. Då behöver jag inte fundera över hur det är på den ena eller andra banan. Om det ALLTID var så, skulle det bidra till att MINSKA förvirringen som tycks råda. Åtminstone är det vad JAG tror.
När det gäller Roslagsbanan och Saltsjöbanan så kan det väl fortfarande finnas en "ombordare" precis som i pendeltågen. För trygghetens skull. Men de kan väl befrias ifrån att validera biljetter och koncentrera sig på att övervaka säkerheten, så skulle jag känna att tryggheten ÖKAR och inte minskar.
Ja ja, my point of view.