Rekordmånga böter på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange

Re: Rekordmånga böter på Tvärbanan

Inlägg av Thomas Lange »

LÅ1 skrev:Angående konduktörer på bussar så åkte jag med BUSS 7 till Djurgården på tidiga fredagskvällen. Där fanns det konduktör! Om föraren gjorde någon form av biljettvisering vet jag inte, för jag steg på vid mittdörren.
Konduktör medföljer planenligt på turen oavsett den körs med spårvagn eller buss.
Ju förr dess bättre.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Thomas Lange skrev:
LÅ1 skrev:Angående konduktörer på bussar så åkte jag med BUSS 7 till Djurgården på tidiga fredagskvällen. Där fanns det konduktör! Om föraren gjorde någon form av biljettvisering vet jag inte, för jag steg på vid mittdörren.
Konduktör medföljer planenligt på turen oavsett den körs med spårvagn eller buss.
Jo då, det förstår jag. Och det är rimligt. Det var bara en kommentar till diskussionen om konduktörer på bussar och tåg som varit tidigare i tråden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

CS skrev: ---klipp---
I alla kollektivtrafiksysten har man någon funktion som ägnar sig åt att framföra farkosten och någon funktion(er) som ägnar sig åt kundservice/ta betalt/trygghet/ordning. För vissa systemstorlekar är det lämpligt att kombinera dessa roller i andra fall inte. Sedan kan man ha olika grad av ambition för kundservice/ta betalt/trygghet/ordning.

Preferensen för ambitionen för kundservice/ta betalt/trygghet/ordning skiljer sig åt mellan olika individer, grupper, geografi, tidpunkt på dygnet et.c. Det kan faktiskt vara ett relevant område för politiken att debattera. Och då är du TKO kanske en sådan individ som inte anser att det behöver vara en så hög ambition på området kundservice/ta betalt/trygghet/ordning, utan du hellre prioriterar andra saker att lägga pengar på. Eller så anser du kanske att rollen "konduktör" inte är ett effektivt sätt att upprätthålla ambition inom området kundservice/ta betalt/trygghet/ordning.

Det här vore intressant att diskutera
Som jag tidigare skrev tycker jag också det vore intressant att diskutera detta. Och jag har upptäckt att det har vi till stor del redan gjort, i denna tråd:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=34562

(En del av mina inlägg i tråden är sällsynt osakliga, men det hoppas jag ni har överseende med... )

minns
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

"1 300 stödjer krav på att få tillbaka konduktörerna".
Det är SEKO som ordnat en namninsamling.
TKO

Inlägg av TKO »

Bara så ni vet... Jag har inte skrivit på!
I det här fallet är SEKO ute och cyklar.

/TKO
Vagnen

Inlägg av Vagnen »

Jag måste ställa mig frågan varför man hos de statliga myndigheterna talar om att skapa s k enkla arbeten samtidigt som man avskaffar tågvärdarna hos en annan samhällsfunktion. Vi som är äldre kan inte handskas med data på samma sätt som de yngre och det är tråkigt att alla dessa datasnillen och konsulter inte kan ha respekt för detta. Tyvärr skapar man ett samhälle där bara högutbildade dataingenjörer kan trivas. Många av mina vänner vågar inte längre resa med SL eftersom de inte kan se hur mycket pengar som finns kvar på kortet. Ibland verkar maskinerna stämpla fel. En äldre dam jag känner förlorade minst 30 kr på grund av detta och detta är kännbart för en ensamstående pensionär. Nej återinför full personalstyrka på alla våra färdmedel. Ni yngre kommer också att komma upp i åren och då förstår ni, men det sorgliga är att beslutsfattarna alla är datasnillen och som sådana saknar de förståelse för att alla inte klarar av alla dessa maskiner. Tänk om det i en framtid inte går att få "ladda" sitt kort över disk utan man måste gå till en automat, då skulle inte många av våra äldre kunna resa över huvudtaget och det är väl inte detta samhälle vi vill ha?
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Informationssatsningen längs Tvärbanan har tagit ny fart, och bland annat förekommer utrop på hållplatserna i stil med "do not forget to validate your ticket by the card reader before boarding the tram!". Så risken att inte veta om hur man gör för att resa korrekt borde vara liten. Men naturligtvis är det lite förvirrande att olika SL-färdmedel har så olika sätt att validera färdbeviset.
/Gunnar Ekeving
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

gek skrev:Informationssatsningen längs Tvärbanan har tagit ny fart, och bland annat förekommer utrop på hållplatserna i stil med "do not forget to validate your ticket by the card reader before boarding the tram!". Så risken att inte veta om hur man gör för att resa korrekt borde vara liten. Men naturligtvis är det lite förvirrande att olika SL-färdmedel har så olika sätt att validera färdbeviset.
Jag hoppas att de gör utropet även på svenska!?
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

gek skrev:Så risken att inte veta om hur man gör för att resa korrekt borde vara liten.
SL har gjort en alldeles utmärkt lathund som visar hur man laddar ner biljett, ångrar köp, ändrar antal zoner eller personer etc. Problemet är att inte SL talar om att den finns. För mig med nedsatt syn är det till stor hjälp att kunna sitta hemma vid datorn och i lugn och ro studera skärmbilderna.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:
gek skrev:Informationssatsningen längs Tvärbanan har tagit ny fart, och bland annat förekommer utrop på hållplatserna i stil med "do not forget to validate your ticket by the card reader before boarding the tram!". Så risken att inte veta om hur man gör för att resa korrekt borde vara liten. Men naturligtvis är det lite förvirrande att olika SL-färdmedel har så olika sätt att validera färdbeviset.
Jag hoppas att de gör utropet även på svenska!?
Det är klart att man gör. Det gode gek (och alla andra, förresten) får väl använda båda öronen :)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:Här måste jag säga att den goda doktorn träffat det s.k. huvudet på spiken!

Jag tycker dock att det är lite för mycket daltande med prat som "det borde varit en längre övergångsperiod", "det kunde informerats bättre" etcetera. Regeln är enkel, du ska ha en giltig biljett när du kliver på spårvagnen. Då är "jag hann inte skaffa en sådan" ALDRIG en godtagbar förklaring.

Så det så
Thomas K Ohlsson
Egentligen vill jag inte spilla krut på rabulister som förfaller till att använda uttryck som "daltande", något som mest brukar förekomma i högerextrema internetkloaker, där man tycker att det daltas med barn, ungdomar, kriminella, invandrare, sjukskrivna, arbetslösa eller andra grupper man ogillar, liksom "vän av ordning-yttranden av typen "tror nog att resenärerna på Tvärbanan klarar att ta till sig nyordningen utan allt för stora informationsinsatser.". Men jag tillåter mig att fortsatt tycka att informationsinsatserna liksom övergångsaktiviteterna har varit illa genomförda. De reaktioner som framkommit i media tyder på det: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6499566

Sanningshalten i denna artikel har jag inte hunnit kontrollera
http://mitti.se/boter-pa-tvarbanan-trot ... =stockholm
men förhåller det sig så är det naturligtvis allvarligt. Det är f.ö. Arriva som, genom sin underentreprenör Caretia, ansvarar på att korrekt information finns anslagen på resp. hållplats.

Självklart kan man inte nå alla, typer av det här slaget kommer nog att förekomma ett tag
N.N. semestrade i Stockholm tidigare i sommar. Han hade fyllt på reskassa på sitt kort. När han klev på Tvärbanan för att åka till Gullmarsplan antog han att systemet fungerade som tidigare - det vill säga att en konduktör ombord skulle dra av en resa vid kontrollen.
Det var dagen efter Beyoncés konsert på Friends arena i slutet av juli som N.N., som mestadels bott i Göteborg de senaste åren, tog Tvärbanan från en kompis. När hon sträckte fram sitt kort mot det hon trodde var en konduktör fick hon en böteslapp – eller tilläggsavgift, som SL kallar det – på 1 200 kronor, personen var en kontrollant. Gertrud hade inte förstått att hon numera själv måste ansvara för att ha en aktiverad biljett.
. Tycker man att misstaget är ursäktligt kan man ju alltid bestrida betalningsskyldigheten. Vad som förvånade mig var fortsättningen på denna artikel
N.N. överklagade till ISS som sköter biljettkontrollerna men fick avslag, ”smekmånaden” var över. ”Vi förstår att det kan kännas orättvist när man hade ett ärligt uppsåt men vi kan tyvärr inte göra några undantag”, skriver ISS bland annat i sin motivering.
Är det verkligen ISS som överprövar sina egna kontrollanters bedömningar?

Detta kan man tycka, även om man anser att övergången från manuell visering till automatvisering är en bra, eller i alla fall nödvändig åtgärd. Däremot är det en beklaglig populism som kommer till uttryck när sk. ansvariga inte stöder färdbeviskontrollanterna utan antyder att klagomålen i huvudsak beror på dåligt beteende från dessas sida.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6498575
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6498974

Påståendena om Gestapo-fasoner är ju direkt löjliga. Det torde f.ö. vara få nu levande människor som har erfarenhet av det verkliga Gestapos framfart.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:Bara så ni vet... Jag har inte skrivit på!
I det här fallet är SEKO ute och cyklar.

/TKO
Ja, det är relativt lätt att slå hål på de argument som framförts, utan att behöva komma med de vanliga antifackliga tirader som en del reaktionärer brukar roa sig med. Bidragande orsak till detta har dock, vill jag påstå, varit den desinformation som SL/TF och Arriva spridit om varför detta nu genomförs. Särskilt gäller det hr. trafiklandstingsrådet Tamsons (m) påstående:
Jag kommer att fortsätta kämpa för att konduktörerna ska finnas kvar på Saltsjöbanan och Roslagsbanan, därför att vi behöver personal kvar i och runt kollektivtrafiken. Samtidigt behöver landstiget säkra att vi får in intäkter.
:evil: tro´t. Dessutom finns väl (en del) praktiska och TRI-mässiga hinder mot att plocka bort konduktörerna på de järnvägsklassade lokalbanorna.

Men man ska välja sina strider: "This war you are fighting is already lost", trots att SL/TF hela tiden gömmer sig bakom yttranden av typen "det är ett försök som ska utvärderas". Automatiseringen i samhället pågår hela tiden, i stort sett till det bättre, trots vissas invändningar om "datasnillen" och "dataingenjörer". Det finns ingen väg tillbaka. Konduktörerna kommer inte åter! Det var egentligen bara en tidsfråga innan detta skulle inträffa. Men, som sagt, övergången kan göras på ett bättre eller sämre sätt.

Största automatiseringen inom överskådlig tid kommer dock inte att bli detta, utan övergången till automatdrift på tunnelbana 2. Då kommer ni att få se på rubriker, ni som fortfarande hänger med då. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39067
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Problemet är väl att de som fastnar i kontroller till 95 procent är människor som av misstag gjort fel, eller missat informationen. "Chansarna" försvinner ganska fort om man har frekventa kontroller. För den gruppen är det nog att kontrollanterna syns, inte alls så viktigt att man kan klara sig någon gång genom att dra en bra förklaring. De som satt det i system är snarare tillräckligt observanta för att undvika kontrollanterna eller vägrar bara att visa legitimation.

Samtidigt är tilläggsavgiften så pass i hög idag att den sen som ett "straff" (böter) . Trafikförvaltningen jämställer ju detta med vad man får betala för tjuvfiske i retoriken när man vill höja avgiften - där flertalet är ganska medvetna om vad som gäller, än parkeringsböter, som väl mer motsvarar förhållandet i kollektivtrafiken, men som förutom en del "chansare", till stor del består av sådana som missat städdagen av glömska eller blivit försenade tillbaka från något möte eller dylikt. Här är ju också en väsentlig skillnad jämfört med t-banan - där det finns spärrar och man knappast kan åka av misstag.

Ett exempel på när man inte tänkt till är ju att det inte finns automater vid Alvik för Nockebybanan. Nu säger vän av ordningen att det inte behövs eftersom man passerat en spärr. Men i och med att zonerna är så stora nu (mot hur det såg ut förra gången det inte fanns konduktörer), är det faktiskt ganska lätt att passera tiden. Många åker ju också tillbaka på samma biljett som in till staden om man gjort ett kortare ärende. Det är ju nästan som gjort för att folk ska missa att biljetten gått ut och därmed får betala böter - såvida man då inte anser att det inte ska räknas som ett byte av färdmedel i detta fall och att då biljetten vid påstigning gäller - kan ju vara rätt lång tid efter giltighetstidens utgång om man gått på i exempelvis Farsta strand.

Jag måste säga att jag inte alls tycker informationen är så tydlig, eller framförallt inte att man gjort det så tydligt som man kunde göra. Det hade väl varit utmärkt att ha automatiska utrop i tågen några månader före införandet som sa att från och med xx gäller att alla måste ha giltig biljett när man stiger på Tvärbanan. Behövs inte upprepas så ofta, utan skulle räcka vid knutpunkterna (särskilt sällanresenärerna åker ju sällan mellan två andra stationer). Skulle inte vara fel om att fortsätta påminna om det nu också- då får ju den som gjort fel en möjlighet att gå av vid nästa hållplats och göra rätt, eller iaf göra rätt nästa gång.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Lars_L skrev:...
Jag måste säga att jag inte alls tycker informationen är så tydlig, eller framförallt inte att man gjort det så tydligt som man kunde göra. Det hade väl varit utmärkt att ha automatiska utrop i tågen några månader före införandet som sa att från och med xx gäller att alla måste ha giltig biljett när man stiger på Tvärbanan. Behövs inte upprepas så ofta, utan skulle räcka vid knutpunkterna (särskilt sällanresenärerna åker ju sällan mellan två andra stationer). Skulle inte vara fel om att fortsätta påminna om det nu också- då får ju den som gjort fel en möjlighet att gå av vid nästa hållplats och göra rätt, eller iaf göra rätt nästa gång.
Informerande är alltid något som kommer att vara en brist. Om folk inte vet om att de behöver ta del av information som berör dem, så är det inte säkert att de reagerar på den om dom så får informationen nerkörd i halsen. Det har varit information i Metro, på informationstavlornas anslag, som rullande text på skyltarna och en del skriverier i media. Ändå så missar en hel del denna information, och om man räknar bort de som ljuger om att de inte vet om det och de som glömmer av att tillämpa informationen, och jag tror att ytterligare en informationskanal skulle hjälpa väldigt marginellt i detta fall.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:Här måste jag säga att den goda doktorn träffat det s.k. huvudet på spiken!

Jag tycker dock att det är lite för mycket daltande med prat som "det borde varit en längre övergångsperiod", "det kunde informerats bättre" etcetera. Regeln är enkel, du ska ha en giltig biljett när du kliver på spårvagnen. Då är "jag hann inte skaffa en sådan" ALDRIG en godtagbar förklaring.

Så det så
Thomas K Ohlsson
Egentligen vill jag inte spilla krut på rabulister som förfaller till att använda uttryck som "daltande", något som mest brukar förekomma i högerextrema internetkloaker, där man tycker att det daltas med barn, ungdomar, kriminella, invandrare, sjukskrivna, arbetslösa eller andra grupper man ogillar, liksom "vän av ordning-yttranden av typen "tror nog att resenärerna på Tvärbanan klarar att ta till sig nyordningen utan allt för stora informationsinsatser.".
Utpekad som rabulist - jo jag tackar för komplimangen!

vänligen
Thomas K Ohlsson
(rabulist)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:
Utpekad som rabulist - jo jag tackar för komplimangen!

vänligen
Thomas K Ohlsson
(rabulist)
Ja, och en annan som fick det epitetet var rabulisten och fantasten Karl Kihlbom, Folket i Bilds grundare (och då menar jag den gamla FiB, inte Janne Myrdals kommunistblaska - ja dvs. Kihlbom var ju också kommunist, innan han kom på bättre tankar). Ordet fantast har många synonymer, hos mig betyder ordet framför allt en som hoppas och tror på en bättre värld. Så du är nog berättigad till båda epiteten. Andra här verkar snarast ha Donald Trump som förebild.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

dr Cassandra Nojdh skrev:
LÅ1 skrev: Jag hoppas att de gör utropet även på svenska!?
Det är klart att man gör. Det gode gek (och alla andra, förresten) får väl använda båda öronen :)
Inte helt självklart - texten som visas på hållplatsernas punktmatrisskyltar är för närvarande endast på svenska, så utropen kunde tänkas vara ett komplement. Uppenbarligen hörde jag bara avslutningen av utropet när jag kom till hållplatsen för att validera mitt kort och åka iväg med spårvagnen, liksom när informationen kom in genom spårvagnsdörren i samband med uppehåll på en hållplats längs linjen
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Med en bakgrund i de "Östliga Spårvägarna" (tack TKO för ett gulligt namn på linjerna 7 & 21) så vidhåller jag med ålderns och erfarenheternas rätt att vändslingor har en mångfald fördelar samt att bemanning av kapacitetsstarka spårvagnar med konduktörer är en förutsättning för "intäktssäkring" samt ger ett betydande mervärde i form av trygghet för de resande och minskar risken för skadegörelse. Dessutom innebär en konduktör att föraren kan koncentrera sig på vagnens framförande utan oro och stress. Detta har ju nu också uppmärksammats av SEKO under den pågående aktionen för att återinsätta konduktörerna på linje 12 och 22.

Att i detta sammanhang ta upp jämförelser med förarlösa tunnelbanetåg är knappast relevant då dessa rör sig så att säga bakom spärrlinjen med kontinuerlig extern övervakning.

Jag har inga plågsamma avsikter att ge mig in i nya debatter. Dock vill jag bara notera att på linje 7 har viseringsgraden nu kommit upp i 85 %. Detta är i stort sett så högt man kan komma p.g.a. "tekniken" där vagnarnas ATR-system räknar alla påstigande, stora som små, under det att den handburna viseringsutrustningen bara motkorresponderar med faktiskt betalande passagerare.

Om nu någon skulle tro att s.k. "viseringsstolpar" skulle klara av detta när besökare från Djurgårdens attraktioner glada och stundtals något runda under fötterna väller in på hållplatserna så tror i alla fall inte jag på jultomten.
dr Cassandra Nojdh skrev: Ja, det är relativt lätt att slå hål på de argument som framförts, utan att behöva komma med de vanliga antifackliga tirader som en del reaktionärer brukar roa sig med. Bidragande orsak till detta har dock, vill jag påstå, varit den desinformation som SL/TF och Arriva spridit om varför detta nu genomförs.
Tja, nog är det väl så. Men håll med om att det skulle vara spännande att "få veta hur det gick till bakom kulisserna - egentligen"!

Otvivelaktigt är väl dock att BKU:n spelade en roll som öppnade upp denna process. Går man in på de "Östliga Spårvägarnas" hemsida så finns där en liten filmsnutt från linje 21 där nämnda handhållna viseringsapparatur figurerar i närbild.

https://www.youtube.com/watch?v=ZXRnmw3 ... e=youtu.be

Första gången jag sett en "spårvagnsfilm" där man använder "drönare". Risken är väl att alla "spårvagnsfilmare" nu rusar till Teknikmagasinet och inhandlar dylika maskiner... :)

Vänligen / Lena (fortfarande stolt innehavare av en fungerande Eumig P8. Vännen nr 17 AGR minns säkert huru vi år 1967 i vagn 88 for runt på hela linjenätet och ställde till med elände för bakomvarande ordinarievagnar när vi var tvungna att kontinuerligt stanna för att vrida upp kamerans fjäderverk!)
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Vagnen skrev: Ibland verkar maskinerna stämpla fel. En äldre dam jag känner förlorade minst 30 kr på grund av detta och detta är kännbart för en ensamstående pensionär. Nej återinför full personalstyrka på alla våra färdmedel. Ni yngre kommer också att komma upp i åren och då förstår ni, men det sorgliga är att beslutsfattarna alla är datasnillen och som sådana saknar de förståelse för att alla inte klarar av alla dessa maskiner.
"Maskinerna" "stämplar" det som finns på kortet. Till skillnad mot när stämplingen skedde manuellt sker det även med korrekt klockslag vilket det sällan var förr. Nu vet jag inte vad du menar med full personalstyrka men mer personal kostar mer pengar. Pengar som måste tas antingen för höjda biljettpriser eller höjd skatt eller både och.

Gällande våra folkvalda församlingar är det inte precis "datasnillen" och yngre som dominerar där.
Skriv svar